Mission: 2.5L 10v oettinger (update 07/07-2013)

Alt om ekstraudstyr, tuning og styling. Tagbøjler, oliefyr, chiptuning, større turbo, anden udstødning, mm.
KarstenM
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 547
Tilmeldt: 14/05/2008 20:31

Mission: 2.5L 10v oettinger (update 07/07-2013)

Indlæg af KarstenM »

Efter lang tids overvejelser frem og tilbage, besluttede jeg mig for at lave lidt motorrenovering af den kære gamle audi. Ventilløfterne var jo begyndt at tikke ,så man kunne lige så godt adskille det hele :twisted:

For en uges tid siden anskaffede jeg så en vw passat '85 ombygget til 2.5L hos oettinger i tyskland. Jeg er så heldig at samtlige papirer er med, så jeg har en præcis specifikation af hvilke stumper der er brugt under ombygningen.

På grund af visse forskelle på motorerne (bla. km-tal + hydrauliske vs mekaniske løftere) har jeg valgt at splejse de 2 motorer sammen til en "ny" motor :evil:

Oettinger motoren er før købet blevet målt til 160 hk og 215 Nm :-

Jeg går igang med at adskille de 2 motorer i påskeferien, så hvis der er nogen der har særlige ønsker til mål af. div. dimser, så kan det nok arrangeres...

... og så vil jeg så vidt muligt holde denne tråd kørende med billeder af projektet!

Følgende forskelle er registreret indtil nu:
Oettinger:
- Mekaniske løftere
- Oliekøler
- 5-3-1 bananmanifold

KV-motor:
- Hydraliske løftere
- 5-2-1 standard manifold
Senest rettet af KarstenM 7/07/2013 21:41, rettet i alt 11 gange.
mvh Karsten

Audi 90 quattro ('87) 2.2E [KV] -> oettinger ombygning
Audi A4 quattro ('01) 2.5TDi [AKE]
Brugeravatar
timan
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1163
Tilmeldt: 19/05/2005 21:35
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Mission: 2.5L 10v oettinger

Indlæg af timan »

Det bliver spændene at følge.
BilledeMan skal ikke hænge med hovedet når man står i lort til halsen

Audi S6 plus Imola gul
Audi 80 B4 2,0
Camaro 67 cab
Brugeravatar
tscheel
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1400
Tilmeldt: 9/09/2005 17:06
Geografisk sted: Ubby

Re: Mission: 2.5L 10v oettinger

Indlæg af tscheel »

Jeg kigger over skulderen - hvis du mangler stumper fra en NG har jeg en komplet motor liggende og lidt andet.
vh
Torben
Audi A2 '00 | Yamaha FJ1100 '84
KarstenM
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 547
Tilmeldt: 14/05/2008 20:31

Re: Mission: 2.5L 10v oettinger

Indlæg af KarstenM »

tscheel skrev:Jeg kigger over skulderen - hvis du mangler stumper fra en NG har jeg en komplet motor liggende og lidt andet.

Tak. Jeg har som sagt 2 komplette motorer (dog med et ødelagt ventilstyr i cyl 5 på oettinger topstykket). Hvis der mod forventning pludselig mangler dele alligevel, er det dog noteret (y)

Jeg må skuffe vedr. billeder idag. Der er ikke blevet arbejdet på projektet, da jeg har været for hurtigt i sommertøjet her i påsken :-&
mvh Karsten

Audi 90 quattro ('87) 2.2E [KV] -> oettinger ombygning
Audi A4 quattro ('01) 2.5TDi [AKE]
KarstenM
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 547
Tilmeldt: 14/05/2008 20:31

Re: Mission: 2.5L 10v oettinger

Indlæg af KarstenM »

Det går desværre ikke så hurtigt med projektet, da næsen er sprunget læk, og halsen har fået en gang med korn 60 :(

Alligevel er det blevet til lidt arbejdet i skuret. KV-motoren er næsten klar til afmontering:
KV.JPG
mvh Karsten

Audi 90 quattro ('87) 2.2E [KV] -> oettinger ombygning
Audi A4 quattro ('01) 2.5TDi [AKE]
90qc
Næstformand
Næstformand
Indlæg: 13
Tilmeldt: 14/07/2004 11:11

Re: Mission: 2.5L 10v oettinger

Indlæg af 90qc »

Hej,
Jeg lavede en ligende 2.5L Oettinger ombygning for nogle siden. Denne er dog baseret på en KG turbomotor, lavet ved oettinger. Lige nu kører den som sugemotor med org. indsug manifold, en Tezet 5 til 1 bananmanifold og std. CIS anlæg. Den yder ca 125 hk i den nuværende form, men det skyldes at motoren er bygget til at klare trykladning. (Oettinger spec fra 1987: 354Hk/450Nm 8) )
Nogle af facts er bla 94.5 mm slaglængde, komp. ca. 8.8:1, portet top med større indsugnings ventiler, større flow i olie pumpen, alubundkar m. skvulpeplader. Kobling fra 200TQ.

En par deltalje der er lavet i oet. motorblokken er små udfræsninger, for at krumptappen/plejstænger kan komme rundt og at oliesuget ligeledes er ændret af samme grund.

Et lille råd er, at delene fra de 2 motorer ikke ligger blandet i samme kasse :?
Oettinger har lavet mange fine deltaljer i deres ombygninger ikke lige er umiddelbart synlige :-k

/90qc
Heine F.

'90 Audi Coupé 2,3E [NG] til daglig
'85 Audi 90 quattro 2,5Oettinger [KV] til sommer
'83 Audi 80 quattro 20V [NM] for sjov
KarstenM
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 547
Tilmeldt: 14/05/2008 20:31

Re: Mission: 2.5L 10v oettinger

Indlæg af KarstenM »

90qc skrev:Oettinger spec fra 1987: 354Hk/450Nm

o.O o.O Det var da ikke så lidt
90qc skrev:Et lille råd er, at delene fra de 2 motorer ikke ligger blandet i samme kasse :?
Oettinger har lavet mange fine deltaljer i deres ombygninger ikke lige er umiddelbart synlige :-k

Det bliver skam også nøje delt op. Det bliver ikke mig selv det står for modifikationerne på motoren. Jeg sender begge blokke afsted til cylinderservice, som kopierer oettinger blokken 110% (y)

Mht. til opbygningen, så virker det som om din er opbygget lidt mere ekslusivt. Formentligt på grund af den noget højere effekt med tryk.

Jeg har ikke alubundkar, og oliepumpen ser temmelig originalen ud. På oettinger regningen kan jeg se at der er betalt for en std. kobling og en std køler.

Jeg har endnu ikke fået målt slaglængde, men det passer meget godt med 94.5mm. Med lidt hovedregning bliver det 2434,7 cc, ved 81mm boring :-k
mvh Karsten

Audi 90 quattro ('87) 2.2E [KV] -> oettinger ombygning
Audi A4 quattro ('01) 2.5TDi [AKE]
KarstenM
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 547
Tilmeldt: 14/05/2008 20:31

Re: Mission: 2.5L 10v oettinger

Indlæg af KarstenM »

Så er der blevet arbejdet lidt på projektet:

Oettingertoppen er godt medtaget efter et ventilsæde er smadret:
Oettinger top
Oettinger top


De foreløbige målinger på oettinger-motoren er følgende:

Ventil indsugning: 35.1mm
Ventil udstødning: 39.9mm
Cylinder Boring: 82.3 mm
Cylinder Slaglængde: 94.8mm

Adskillelsen af KV-motor skrider også langsomt fremad:
ac_mini_02.JPG
mvh Karsten

Audi 90 quattro ('87) 2.2E [KV] -> oettinger ombygning
Audi A4 quattro ('01) 2.5TDi [AKE]
Rolig
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 396
Tilmeldt: 14/01/2010 18:30
Geografisk sted: Midtjylland

Re: Mission: 2.5L 10v oettinger

Indlæg af Rolig »

Puha hvilken ulykke har den vogn været med i :shock: Bliver spendene at se slutresultatet (y)
KIA Pikanto 1.1 Med Webasto
VCDS 10.6.1
Brugeravatar
tscheel
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1400
Tilmeldt: 9/09/2005 17:06
Geografisk sted: Ubby

Re: Mission: 2.5L 10v oettinger

Indlæg af tscheel »

Rart at se at det ikke er nødvendigt med 200m2 værksted, 2 søjlet lift, racerflagsmalet gulv og hvide handsker for at starte et projekt. Thumbs up herfra (y)
vh
Torben
Audi A2 '00 | Yamaha FJ1100 '84
KarstenM
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 547
Tilmeldt: 14/05/2008 20:31

Re: Mission: 2.5L 10v oettinger

Indlæg af KarstenM »

Jeg kan godt se at det ser lidt voldsomt ud på billedet, men det virker ikke så indviklet når man står midt i det - det bliver først slemt når alting skal tilbage på deres (helst) rigtige plads [-o<
mvh Karsten

Audi 90 quattro ('87) 2.2E [KV] -> oettinger ombygning
Audi A4 quattro ('01) 2.5TDi [AKE]
Rolig
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 396
Tilmeldt: 14/01/2010 18:30
Geografisk sted: Midtjylland

Re: Mission: 2.5L 10v oettinger

Indlæg af Rolig »

Systemet med plasering af de afmonterede dele ligner noget jeg selv gør :oops: Men pladsen o.O ser lidt trangt ud Men (y) Thumbs up herfra
KIA Pikanto 1.1 Med Webasto
VCDS 10.6.1
KarstenM
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 547
Tilmeldt: 14/05/2008 20:31

Re: Mission: 2.5L 10v oettinger

Indlæg af KarstenM »

Status opdatering:

Da der ikke har været den store interesse for selve målingerne, men kun selve projektet, har jeg valgt at skifte over til status opdateringer i stedet.

Og her kommer så den første:

Motorer er indleveret til den lokale cylinderservice. De vil så foretage de ændringer der skal laves, for at den endelige motor bliver så optimal som muligt.

Div. dele er begyndt at komme med posten:
ACD_001.JPG
ACD_002.JPG
acd_003.JPG
mvh Karsten

Audi 90 quattro ('87) 2.2E [KV] -> oettinger ombygning
Audi A4 quattro ('01) 2.5TDi [AKE]
Brugeravatar
timan
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1163
Tilmeldt: 19/05/2005 21:35
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Mission: 2.5L 10v oettinger

Indlæg af timan »

Mums lækre dele (y)
BilledeMan skal ikke hænge med hovedet når man står i lort til halsen

Audi S6 plus Imola gul
Audi 80 B4 2,0
Camaro 67 cab
Brugeravatar
audi_claus
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1829
Tilmeldt: 13/08/2005 09:41
Geografisk sted: Ebeltoft

Re: Mission: 2.5L 10v oettinger

Indlæg af audi_claus »

Flot projekt. Meget lækker udstødningsmanifold.
Med hensyn til det lettere ødelagte topstykke, så har
http://www.absvejs.dk/
under aluminiumsvejsning (slaglodning) med universaltråd et eksempel på reparation af et
topstykke, der var revnet. Blot en idee ?

Et andet spørgsmål: hvad med syn og godkendelse - tilsyneladende tager du motoren fra en anden
biltype og sætter i ? Der er jo noget, der dels hedder identitetskrise og dels effekt forholdet, som er 2 forskellige forhold i dette afgiftsplagede land.

Claus
600 Hk er hjemme: det Blå Bæst 600 / 637Nm and counting.
Http://www.audi-claus.dk
Aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer.
LandRover Discovery 3 m ZF 6HP26 autobox
Sendt fra min Lenovo V110 m win10
KarstenM
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 547
Tilmeldt: 14/05/2008 20:31

Re: Mission: 2.5L 10v oettinger

Indlæg af KarstenM »

Jeg benytter min egen blok og mit eget topstykke. De bores ud og ændres så indmad bliver identisk med oettinger delene.
Kun krumtap, stempler og plejlstænger er "nye".

SKAT var først interesserede når jeg kom over 20% (så jeg skal betale afgift op til 168 hk, som en 20V), eller skiftede bremserne dobbeltstemplede fra 200V osv. Jeg vil derfor gøre alt for at holde mig under 20%.
Senest rettet af KarstenM 10/10/2011 19:49, rettet i alt 1 gang.
mvh Karsten

Audi 90 quattro ('87) 2.2E [KV] -> oettinger ombygning
Audi A4 quattro ('01) 2.5TDi [AKE]
KarstenM
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 547
Tilmeldt: 14/05/2008 20:31

Re: Mission: 2.5L 10v oettinger

Indlæg af KarstenM »

Så må det være på tide med en opdatering.
Da der ikke er overvældende meget information tilgængeligt om de 5 cylindrede Oettinger motorer, har jeg overvejet at videreføre tråden på udenlandsk, så flere kan få gavn af informationen :)
(Hvis der er nogen som har noget imod dette, skifter jeg selvfølgelig tilbage. Jeg oversætter selvfølgelig også, hvis der er behov for dette:))

Since not much information is available on the 5 cylinder Oettinger engines, this thread will now continue in English.
Foreigners (as well as Danes) are welcome to comment the project.

Current problems in this project:
1) Locating the correct head gasket.
2) Investigate what kinds of pistons are used (since one piston is broken).

Thanks to tscheel, problem no. 1 is soon to be solved.
The head gasket has to fit the KV / JS – type engine, but with 82.5mm bore, instead of the standard 81mm bore.

The 7A (2.3 20V) head gasket does not fit 100%. Oil / water channels seems to be slightly shifted around cylinder 1. (Pictures will follow)

But I bought an NG engine (for another project) and this head gasket seems to be a good fit.
Later measurements will give a more accurate result.

Problem 2 is a bit trickier. The people at Oettinger completely remove any kind of identification marks on both pistons and connection rods. I will try to measure, if the NG pistons might be the ones used by Oettinger. [-o<
mvh Karsten

Audi 90 quattro ('87) 2.2E [KV] -> oettinger ombygning
Audi A4 quattro ('01) 2.5TDi [AKE]
Brugeravatar
KalleKaj
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 47
Tilmeldt: 18/08/2008 16:42
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Mission: 2.5L 10v oettinger

Indlæg af KalleKaj »

Hej Karsten

Hvor har du fundet det der justerebare knast hjul? Synes ikke jeg har kunne finde noget til 10v nogensteder.

Super projekt! :D
KarstenM
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 547
Tilmeldt: 14/05/2008 20:31

Re: Mission: 2.5L 10v oettinger

Indlæg af KarstenM »

Jeg fandt det hos wundergeil.dk.
Der står godt nok at der er til en vw polo, men jeg har kontaktet DBILAS, som siger det er samme hjul :roll:
mvh Karsten

Audi 90 quattro ('87) 2.2E [KV] -> oettinger ombygning
Audi A4 quattro ('01) 2.5TDi [AKE]
Brugeravatar
KalleKaj
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 47
Tilmeldt: 18/08/2008 16:42
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Mission: 2.5L 10v oettinger

Indlæg af KalleKaj »

KarstenM skrev:Jeg fandt det hos wundergeil.dk.
Der står godt nok at der er til en vw polo, men jeg har kontaktet DBILAS, som siger det er samme hjul :roll:


Fedt! Tak!
Besvar

Tilbage til "Ekstraudstyr, tuning & styling"