Udskifting kædestrammer V6 TDI

Indlæg om service- på værksted eller Gør Det Selv (GDS), samt værktøj og andre spørgsmål.
Besvar
Sclaus1
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 15
Tilmeldt: 3/04/2013 15:15

Udskifting kædestrammer V6 TDI

Indlæg af Sclaus1 »

Hej med jer

Søger erfaring med udskiftning af kædestrammer, her tænker jeg primært anbefaling på værksteder der har erfaring i dette, og kan løse opgaven uden det behøver at koste en bondegård.

Hvor har I andre fået det lavet, og hvad var prisen sådan en omgang?

PFT
Steffen
Brugeravatar
morten00
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 2595
Tilmeldt: 26/01/2003 23:09
Geografisk sted: Odense

Re: Udskifting kædestrammer V6 TDI

Indlæg af morten00 »

Sclaus1 skrev: 3/10/2021 16:10 ....
Hvor har I andre fået det lavet, og hvad var prisen sådan en omgang?
Hvilken årgang er din bil og er det en 2,5 - 2,7 eller måske 3,0 TDI?
Hvor langt har den gået?

Er de bare en kædestrammer eller skal du måske have skiftet kæde, kædeføringer, strammere med mere?

Mvh Morten
BMW525 3,0 -07 Touring Steptronic . . NUVÆRENDE
Audi A6 2,6 Avant -95 . . . . SOLGT
Model C4, Motorkode ABC

Billede
_ _ _ _ _ _ KLIK HER FOR AT SØGE MED GOOGLE I FORUM _ _ _ _ _ _
Sclaus1
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 15
Tilmeldt: 3/04/2013 15:15

Re: Udskifting kædestrammer V6 TDI

Indlæg af Sclaus1 »

Det er 2012 - CQGB (3.0 TDI - 313 HK)

Bilen har gået 197.000, så forestiller mig at det kunne være en mulig grund til lyd fra bagerst fra motoren.

Så vidt jeg har forstået er det ofte kædestrammer, men det er muligt at det er nødvendigt med hele kædekittet?
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Udskifting kædestrammer V6 TDI

Indlæg af Høy »

Det hele er så arbejdstungt, at det formodentlig vil være håbløst at skifte specifikke dele og ikke dem alle sammen. Motoren og gearkassen skal skilles fra hinanden, og det vil i praksis være lettest at tage motoren og gearkassen ud ved hjælp af en pallevogn eller lignende.

Selve kæderne vil også være strakte, men det kan man se ved udlæsning af måleværdiblokke.

Det er i princippet ikke dyrere i arbejdsløn at sætte helt nye dele i, end det er at genbruge de gamle.

Alle delene koster 3-400 EUR som sæt, og det er som regel ingenting i forhold til arbejdslønnen: https://www.ebay.de/itm/254373954241?mk ... B21491051&

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Sclaus1
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 15
Tilmeldt: 3/04/2013 15:15

Re: Udskifting kædestrammer V6 TDI

Indlæg af Sclaus1 »

Høy skrev: 4/10/2021 12:42 Det hele er så arbejdstungt, at det formodentlig vil være håbløst at skifte specifikke dele og ikke dem alle sammen. Motoren og gearkassen skal skilles fra hinanden, og det vil i praksis være lettest at tage motoren og gearkassen ud ved hjælp af en pallevogn eller lignende.

Selve kæderne vil også være strakte, men det kan man se ved udlæsning af måleværdiblokke.

Det er i princippet ikke dyrere i arbejdsløn at sætte helt nye dele i, end det er at genbruge de gamle.

Alle delene koster 3-400 EUR som sæt, og det er som regel ingenting i forhold til arbejdslønnen: https://www.ebay.de/itm/254373954241?mk ... B21491051&

\Alex
Jeg var faktisk af den forståelse at strammerne kunne skiftes uden afmontering af gearkassen, men så priserne på udskiftning måske mere mening.

Har adgang til VCDS, hvilke værdier kan man tjekke for at se standen af kæderne, og hvordan tallene i så fald fortolkes?

Mvh
Steffen
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Udskifting kædestrammer V6 TDI

Indlæg af Høy »

Det hele sidder i et oliebad/oliekredsløb, som i sagens natur er nødt til at være lukket.

Din motor har muligvis kun to kæder (fra omkring 2012), men det bliver det desværre ikke lettere af (jeg kan kun finde en, der hedder CGQB). Hvis din mekaniker kan ordne det uden at tage gearkassen af, er det bare med at slå til. Man kan fjerne 2 øverste dæksler i hver side, men den egentlige kædestrammer sidder inde i selve kædekassen, og den kan har et hul, som krumtappen stikker ud igennem, så den skal med relativt stor sikkerhed af.

Man kan muligvis fjerne den øverste strammer i den ene side på ældre modeller uden at tage gearkassen af, men det bliver noget rod, tror jeg, og det hjælper ikke her.

Der er tyske firmaer på Ebay, der tilbyder operationen til 3.000 EUR, og det er nok det billigste, man kan komme i nærheden af.

Her er et link: Din bil kan se anderledes ud, men jeg vil tro, at den ligner den her: https://www.ebay.de/itm/124876816701?ha ... olid=10049

Du kan google "Kettenlängung" "V6" "Messwerteblock" og muligvis få resultater. Du skal ikke fortolke noget. Der plejer at stå ved siden af, hvad værdierne skal være, og hvad de faktisk er.

Synkronisering af knastaksler og krumtapaksel må du kunne finde under Motor eller noget. Hvis kæden er for lang, kommer knastakslerne bagud. En lille smule kan udlignes af knastforstillerne, men på et tidspunkt er det heller ikke nok, og deres foreskrevne værdi kan ikke nås mere. På det tidspunkt tændes motorlampen.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Sclaus1
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 15
Tilmeldt: 3/04/2013 15:15

Re: Udskifting kædestrammer V6 TDI

Indlæg af Sclaus1 »

Høy skrev: 4/10/2021 14:16 Det hele sidder i et oliebad/oliekredsløb, som i sagens natur er nødt til at være lukket.

Din motor har muligvis kun to kæder (fra omkring 2012), men det bliver det desværre ikke lettere af (jeg kan kun finde en, der hedder CGQB). Hvis din mekaniker kan ordne det uden at tage gearkassen af, er det bare med at slå til. Man kan fjerne 2 øverste dæksler i hver side, men den egentlige kædestrammer sidder inde i selve kædekassen, og den kan har et hul, som krumtappen stikker ud igennem, så den skal med relativt stor sikkerhed af.

Man kan muligvis fjerne den øverste strammer i den ene side på ældre modeller uden at tage gearkassen af, men det bliver noget rod, tror jeg, og det hjælper ikke her.

Der er tyske firmaer på Ebay, der tilbyder operationen til 3.000 EUR, og det er nok det billigste, man kan komme i nærheden af.

Her er et link: Din bil kan se anderledes ud, men jeg vil tro, at den ligner den her: https://www.ebay.de/itm/124876816701?ha ... olid=10049

Du kan google "Kettenlängung" "V6" "Messwerteblock" og muligvis få resultater. Du skal ikke fortolke noget. Der plejer at stå ved siden af, hvad værdierne skal være, og hvad de faktisk er.

Synkronisering af knastaksler og krumtapaksel må du kunne finde under Motor eller noget. Hvis kæden er for lang, kommer knastakslerne bagud. En lille smule kan udlignes af knastforstillerne, men på et tidspunkt er det heller ikke nok, og deres foreskrevne værdi kan ikke nås mere. På det tidspunkt tændes motorlampen.

\Alex
Hej Alex

Tak for alt den værdifulde information.

Nu har jeg haft tid til at fejlsøge lidt på bilen og det viser sig at det lydbillede som kom fra bilen var fra utætte flammeskiver omkring flere af dyserne.

Så den er smidt på værksted og ser jeg om det ikke løser alle støjgener samt udsættere på motoren.

Rigtig god weekend.

Mvh
Steffen
Besvar

Tilbage til "Service, Værktøj eller Gør Det Selv!"