Olieforbrug identificering af kilden 2,6 V6 (ABC)
Forumregler
"Din Audi" gruppen er primært til indlæg der ikke passer under de model-specifikke grupper.
"Din Audi" gruppen er primært til indlæg der ikke passer under de model-specifikke grupper.
Olieforbrug identificering af kilden 2,6 V6 (ABC)
Hej.
Jeg har som flere andre en 2,6 V6 med et ret stort olieforbrug. Den ryger og lugter grimt. Men hvordan afgøres hvad der er kilden til forbruget.
Der er vel kun nogle få muligheder for at olien kommer ind i forbrændingskammeret.
1. Igennem indsugningen via div kanaler
2. Via ventilstammerne Slidte pakninger
3. Via "bundkaret" defekte olieskraberinge evt slidte kompressionsringe med tryk opbygning i bundkar til følge.
4. En defekt toppakning overgang mellem oliekanal og forbrændingskammer.
Noget jeg har glemt..?
Men inden jeg nu splitter det hele ad, er der så en måde at afgøre hvad der er mest sandsyneligt. Ryger fælt i tomgang og har den karakteristiske lugt at brændt olie, med varm motor. Har søgt her på forum og fundet mange gode indlæg om olieforbrug men ikke lige dette emne.
/Claus
Jeg har som flere andre en 2,6 V6 med et ret stort olieforbrug. Den ryger og lugter grimt. Men hvordan afgøres hvad der er kilden til forbruget.
Der er vel kun nogle få muligheder for at olien kommer ind i forbrændingskammeret.
1. Igennem indsugningen via div kanaler
2. Via ventilstammerne Slidte pakninger
3. Via "bundkaret" defekte olieskraberinge evt slidte kompressionsringe med tryk opbygning i bundkar til følge.
4. En defekt toppakning overgang mellem oliekanal og forbrændingskammer.
Noget jeg har glemt..?
Men inden jeg nu splitter det hele ad, er der så en måde at afgøre hvad der er mest sandsyneligt. Ryger fælt i tomgang og har den karakteristiske lugt at brændt olie, med varm motor. Har søgt her på forum og fundet mange gode indlæg om olieforbrug men ikke lige dette emne.
/Claus
Audi A6 Avant 1,9 TDI 2000
------------------------------------------------
Audi 100 Avant 2,6E 1994
------------------------------------------------
Nissan 300ZX Z32 V6 3,0 1992 Højrestyret
Egen import fra Japan (Fairlady) DK Plader
------------------------------------------------
Seat Ibiza Insigno 1,4 MPI 2000
------------------------------------------------
Audi 100 Avant 2,6E 1994
------------------------------------------------
Nissan 300ZX Z32 V6 3,0 1992 Højrestyret
Egen import fra Japan (Fairlady) DK Plader
------------------------------------------------
Seat Ibiza Insigno 1,4 MPI 2000
Re: Olieforbrug identificering af kilden 2,6 V6 (ABC)
olie tryks ventilerne der sidder 2 under dækslet ved tændrørene
olie propperen
ventilløfterne
de 3 øverste er også ved HØJT tikkende motor.
ventildæksel pakningeren kan komme olie ud.
har du prøvet et motorvask og pille plade af neden under og se om du kan lokalisere olie lekasen.
ved toppakning vil der være olie i kølevandet
men de motore brugere ca 1 L olie pr 1000 km.
olie propperen
ventilløfterne
de 3 øverste er også ved HØJT tikkende motor.
ventildæksel pakningeren kan komme olie ud.
har du prøvet et motorvask og pille plade af neden under og se om du kan lokalisere olie lekasen.
ved toppakning vil der være olie i kølevandet
men de motore brugere ca 1 L olie pr 1000 km.
Brian Pedersen
Audi 80 2,6E Avant quattro 1993 En ud af 1870 produceret
http://www.bilgalleri.dk/gal_visbil.aspx?ID=166234
Audi A3 E-Tron 2016 nu med ny multitronic ;(
Toyota Avensis 1,8 vvt st.car 2007
Audi 80 2,6E Avant quattro 1993 En ud af 1870 produceret
http://www.bilgalleri.dk/gal_visbil.aspx?ID=166234
Audi A3 E-Tron 2016 nu med ny multitronic ;(
Toyota Avensis 1,8 vvt st.car 2007
Re: Olieforbrug identificering af kilden 2,6 V6 (ABC)
Kokken skrev:olie tryks ventilerne der sidder 2 under dækslet ved tændrørene
olie propperen
ventilløfterne
de 3 øverste er også ved HØJT tikkende motor.
ventildæksel pakningeren kan komme olie ud.
har du prøvet et motorvask og pille plade af neden under og se om du kan lokalisere olie lekasen.
ved toppakning vil der være olie i kølevandet
men de motore brugere ca 1 L olie pr 1000 km.
Hejsa..
Jeg mener ikke der er tale om en udvendig lækage. Den drypper ikke med olie eller der løber olie ned af siderne på den.. Den bruger vel 1L på 3-500 Km og oser fælt så der er god grund til at tro at olien har været en tur forbi forbrændingskammeret. Jeg har studeret forlagen lidt og kan ikke helt se muligheden af at olie properne samt de 2 retur ventiler kan lække smøreolie ind i forbrændingskammeret. Ventilløfterne er lidt mere usikker på om der kan være en sammenhæng med slidte Ventilstamme pakninger og slidte ventil løftere.. Jeg er ude efter at finde ud af om der findes en fornuftig metode til at afgøre hvor det kommer ind i forbrændingskammeret. Ved at undersøge forskellige driftsmønstre. Feks ser det ud til at der er betydelige mere røg ved varm motor end ved kold tilstand, det kunne feks godt hænge sammen med en tyndere olie og slidte ventilstamme pakninger men det er jo ikke sikkert at det hænger sådan sammen. Hvordan vil det se ud hvis det er slidte Olie ringe osv..
Glemte at skrive at den har kørt 360T, så en del slid er der nok involveret..
Gode ideer efterlyses.
/Claus
Audi A6 Avant 1,9 TDI 2000
------------------------------------------------
Audi 100 Avant 2,6E 1994
------------------------------------------------
Nissan 300ZX Z32 V6 3,0 1992 Højrestyret
Egen import fra Japan (Fairlady) DK Plader
------------------------------------------------
Seat Ibiza Insigno 1,4 MPI 2000
------------------------------------------------
Audi 100 Avant 2,6E 1994
------------------------------------------------
Nissan 300ZX Z32 V6 3,0 1992 Højrestyret
Egen import fra Japan (Fairlady) DK Plader
------------------------------------------------
Seat Ibiza Insigno 1,4 MPI 2000
Re: Olieforbrug identificering af kilden 2,6 V6 (ABC)
hey
syntes at det lyder som slidte olieringe ved stemplerne....
hvis det er ventilstamme pakningerne er det mest ved opstart den ryger
da det for det meste er ved stil-stand at olien når at trænge ned langs ventilatammerne,,,, ellers skal ventilstyr og pakninger være meget slidte....
ventil løfterne har intet med olieforbrug at gøre,,, det giver en tikkende lyd hvis de er slidte og ikke olieforbrug,,,,,
ved ikke om der ligger en olie-tryk kanal tæt på en af cylindrene i toppakningen...
kunne være en utæthed der....
syntes at det lyder som slidte olieringe ved stemplerne....
hvis det er ventilstamme pakningerne er det mest ved opstart den ryger
da det for det meste er ved stil-stand at olien når at trænge ned langs ventilatammerne,,,, ellers skal ventilstyr og pakninger være meget slidte....
ventil løfterne har intet med olieforbrug at gøre,,, det giver en tikkende lyd hvis de er slidte og ikke olieforbrug,,,,,
ved ikke om der ligger en olie-tryk kanal tæt på en af cylindrene i toppakningen...
kunne være en utæthed der....
a6 4f avant 3,0 TDI quattro 2005
honda cbr 929 fireblade 2003 142 hk på lakridsen
honda cbr 929 fireblade 2003 142 hk på lakridsen
- A4 Kim
- Audi club DK Adjudant
- Indlæg: 1886
- Tilmeldt: 10/06/2005 23:09
- Geografisk sted: Lidt vest for Roskilde...
Re: Olieforbrug identificering af kilden 2,6 V6 (ABC)
Kokken skrev:men de motore brugere ca 1 L olie pr 1000 km.
Min gamle ABC brugte ca ½ til 1 liter for hver 15.000 km Det kan lade sig gøre at den kører perfekt
Det er nok ikke kilden men du kan også tabe olie ud igennem en tryksensor som sidder foran på motoren og den er næsten umulig at komme til....
Audi A6 3,0 TDI Avant quatrro - 8/2009 - model 4f5 - 240HK/500NM - Daytonagrå
Peugeot 107 SE 1,0
Peugeot 107 SE 1,0
Re: Olieforbrug identificering af kilden 2,6 V6 (ABC)
Så kom jeg igang med "fejlsøgningen". Har skiftet paraplyerne, uden at tage toppene af... Under "operationen" viste det sig at der også kommer olie ud et eller andet sted. Har ikke kunnet identificere fra hvor, men det ser ud til at når der køres så lækker der lidt olie ud, det lander så på de to katalysatorer og lugter fælt. Det forklarer også hvorfor den ikke drypper med olie, det bliver brændt af uden på katalysatoren. Nu går jagten så ind på at få fundet ud af hvor olien kommer kommer ud..
/Claus
/Claus
Audi A6 Avant 1,9 TDI 2000
------------------------------------------------
Audi 100 Avant 2,6E 1994
------------------------------------------------
Nissan 300ZX Z32 V6 3,0 1992 Højrestyret
Egen import fra Japan (Fairlady) DK Plader
------------------------------------------------
Seat Ibiza Insigno 1,4 MPI 2000
------------------------------------------------
Audi 100 Avant 2,6E 1994
------------------------------------------------
Nissan 300ZX Z32 V6 3,0 1992 Højrestyret
Egen import fra Japan (Fairlady) DK Plader
------------------------------------------------
Seat Ibiza Insigno 1,4 MPI 2000
Re: Olieforbrug identificering af kilden 2,6 V6 (ABC)
og du er helt sikker på at det ikke er den klassiske viewtopic.php?f=19&t=15195&hilit=CBL skrev:.... Nu går jagten så ind på at få fundet ud af hvor olien kommer kommer ud..
/Claus
Da min føler lækkede endte olien også på udstdødningen. Den løb ned på forsiden af motoren, dråberne vandrede pga fartvinden under motoren og gearkassen, og dryppene fra bagkanten af gearkassen ned på udstødningen.
Mvh Morten
BMW525 3,0 -07 Touring Steptronic . . NUVÆRENDE
Audi A6 2,6 Avant -95 . . . . SOLGT
Model C4, Motorkode ABC
_ _ _ _ _ _ KLIK HER FOR AT SØGE MED GOOGLE I FORUM _ _ _ _ _ _
Audi A6 2,6 Avant -95 . . . . SOLGT
Model C4, Motorkode ABC
_ _ _ _ _ _ KLIK HER FOR AT SØGE MED GOOGLE I FORUM _ _ _ _ _ _
Re: Olieforbrug identificering af kilden 2,6 V6 (ABC)
Hej!
Prøv at efterspænde oliepumpen. Jeg har haft samme problem med olie på motorens underside og på katalysatorerne, men intet dryp når den ikke kørte. Efter check af alle de kendte fejlkilder efterspændte jeg oliepumpen, og så var den fuldstændig tæt.
Mvh
HME
Prøv at efterspænde oliepumpen. Jeg har haft samme problem med olie på motorens underside og på katalysatorerne, men intet dryp når den ikke kørte. Efter check af alle de kendte fejlkilder efterspændte jeg oliepumpen, og så var den fuldstændig tæt.
Mvh
HME
HME
Audi 80 avant, 2,6 quattro, 1993, motorkode ABC(solgt)
MB SLK 230 Kompressor
Audi 80 avant, 2,6 quattro, 1993, motorkode ABC(solgt)
MB SLK 230 Kompressor
Re: Olieforbrug identificering af kilden 2,6 V6 (ABC)
Hej.
Tak for de gode hints.. Jeg er lidt i tvivl om hvilken sensor der er tale om..
Der sidder vist 3 sensorer i området..
På tegningen (Billedet) er der
9 = Olie temperatur sensor. Sidder ca. bag tandremmen forrest på motoren.
1a Olietryk switch Sidder på venstre side over forbroen Vender frem
3a Olietryk sender Sidder på venstre side over forbroen Vender bagud
Hvilken af de 3 plejer at være defekt ??
Claus
Tak for de gode hints.. Jeg er lidt i tvivl om hvilken sensor der er tale om..
Der sidder vist 3 sensorer i området..
På tegningen (Billedet) er der
9 = Olie temperatur sensor. Sidder ca. bag tandremmen forrest på motoren.
1a Olietryk switch Sidder på venstre side over forbroen Vender frem
3a Olietryk sender Sidder på venstre side over forbroen Vender bagud
Hvilken af de 3 plejer at være defekt ??
Claus
Audi A6 Avant 1,9 TDI 2000
------------------------------------------------
Audi 100 Avant 2,6E 1994
------------------------------------------------
Nissan 300ZX Z32 V6 3,0 1992 Højrestyret
Egen import fra Japan (Fairlady) DK Plader
------------------------------------------------
Seat Ibiza Insigno 1,4 MPI 2000
------------------------------------------------
Audi 100 Avant 2,6E 1994
------------------------------------------------
Nissan 300ZX Z32 V6 3,0 1992 Højrestyret
Egen import fra Japan (Fairlady) DK Plader
------------------------------------------------
Seat Ibiza Insigno 1,4 MPI 2000
Re: Olieforbrug identificering af kilden 2,6 V6 (ABC)
Jeg tror det er:
9 = Olie temperatur sensor. Sidder ca. bag tandremmen forrest på motoren.
men det kan også være:
1a Olietryk switch Sidder på venstre side over forbroen Vender frem
Men prøv at kigge på de 2 følere, hvis der hænger dråber på enten stik eller ledning så er der stor chance for at du har fundet synderen.
Mvh Morten
9 = Olie temperatur sensor. Sidder ca. bag tandremmen forrest på motoren.
men det kan også være:
1a Olietryk switch Sidder på venstre side over forbroen Vender frem
Men prøv at kigge på de 2 følere, hvis der hænger dråber på enten stik eller ledning så er der stor chance for at du har fundet synderen.
Mvh Morten
BMW525 3,0 -07 Touring Steptronic . . NUVÆRENDE
Audi A6 2,6 Avant -95 . . . . SOLGT
Model C4, Motorkode ABC
_ _ _ _ _ _ KLIK HER FOR AT SØGE MED GOOGLE I FORUM _ _ _ _ _ _
Audi A6 2,6 Avant -95 . . . . SOLGT
Model C4, Motorkode ABC
_ _ _ _ _ _ KLIK HER FOR AT SØGE MED GOOGLE I FORUM _ _ _ _ _ _
Re: Olieforbrug identificering af kilden 2,6 V6 (ABC)
Så blev man lidt klogere.. Det ser ikke ud til at nogle af sensorerne er utætte.. Der er tørt omkring dem. Men tilgengæld så er mit olieforbrug faldet fra 1L / 400Km til en ubetydelighed, Har nu kørt 2000 Km efter at have skiftet paraplyerne, knastaksel pakdåserne og ventildæksel pakningerne og kan ikke registrere noget olie forbrug, så det var besværet værd. Tror så noget af den "ydre smøring" af mortoren muligvis stammer fra utætte pakdåser ved krumtappen. Den foreste er ikke så vanskelig at skifte hvis ellers man kan skaffe det speciallværktøj der passer til. Den bagerste ved gearkassen er knap så enkel da gearkassen skal af.. Nu vil jeg dog bruge lidt tid på at iagttage hvor den smule oile der kommer ud stammer fra..
Nogen der ved hvor værktøjet til at skifte pakdåserne med kan skaffes ?
/Claus
Nogen der ved hvor værktøjet til at skifte pakdåserne med kan skaffes ?
/Claus
Audi A6 Avant 1,9 TDI 2000
------------------------------------------------
Audi 100 Avant 2,6E 1994
------------------------------------------------
Nissan 300ZX Z32 V6 3,0 1992 Højrestyret
Egen import fra Japan (Fairlady) DK Plader
------------------------------------------------
Seat Ibiza Insigno 1,4 MPI 2000
------------------------------------------------
Audi 100 Avant 2,6E 1994
------------------------------------------------
Nissan 300ZX Z32 V6 3,0 1992 Højrestyret
Egen import fra Japan (Fairlady) DK Plader
------------------------------------------------
Seat Ibiza Insigno 1,4 MPI 2000
- AllanB4
- Forumbruger
- Indlæg: 445
- Tilmeldt: 21/09/2004 22:21
- Geografisk sted: Solbjerg v. Århus
- Kontakt:
Re: Olieforbrug identificering af kilden 2,6 V6 (ABC)
Hej Claus
Bag på det højre topstykke, for enden af knastakslen, sidder en prop med dia. på ca. 40 mm. Den er tætnet med en o-ring der garanteret er mega hård og danner ikke mere tætning. Hvis o-ringen aldrig er skiftet er der meget stor sandsynlighed for at der kommer olie ud under kørsel og ender på højre kat, med olielugt som følge. O-ringen koster kr. 60,- ved Audi og tager 10 min. at skifte. Been there - done that.
Bag på det højre topstykke, for enden af knastakslen, sidder en prop med dia. på ca. 40 mm. Den er tætnet med en o-ring der garanteret er mega hård og danner ikke mere tætning. Hvis o-ringen aldrig er skiftet er der meget stor sandsynlighed for at der kommer olie ud under kørsel og ender på højre kat, med olielugt som følge. O-ringen koster kr. 60,- ved Audi og tager 10 min. at skifte. Been there - done that.
Allan
Audi 80 2,6 Avant -93
Honda VTR1000 SP-1
4 cylindre er 2 for lidt til bil og 2 for meget til motorcykel
If you always do what you always have done,
you always get what you always have got
Audi 80 2,6 Avant -93
Honda VTR1000 SP-1
4 cylindre er 2 for lidt til bil og 2 for meget til motorcykel
If you always do what you always have done,
you always get what you always have got
Re: Olieforbrug identificering af kilden 2,6 V6 (ABC)
En lille opdatering på tingenes tilstand.. Nu har jeg kørt ca 10.000 km efter at have skiftet ventilstammepakningerne, og den har brugt ca ½ liter. De 12 pakninger á 10 kr. ser ud til at være givet godt ud.
Audi A6 Avant 1,9 TDI 2000
------------------------------------------------
Audi 100 Avant 2,6E 1994
------------------------------------------------
Nissan 300ZX Z32 V6 3,0 1992 Højrestyret
Egen import fra Japan (Fairlady) DK Plader
------------------------------------------------
Seat Ibiza Insigno 1,4 MPI 2000
------------------------------------------------
Audi 100 Avant 2,6E 1994
------------------------------------------------
Nissan 300ZX Z32 V6 3,0 1992 Højrestyret
Egen import fra Japan (Fairlady) DK Plader
------------------------------------------------
Seat Ibiza Insigno 1,4 MPI 2000
Re: Olieforbrug identificering af kilden 2,6 V6 (ABC)
Hej AllanB4AllanB4 skrev: ↑15/07/2009 22:21 Hej Claus
Bag på det højre topstykke, for enden af knastakslen, sidder en prop med dia. på ca. 40 mm. Den er tætnet med en o-ring der garanteret er mega hård og danner ikke mere tætning. Hvis o-ringen aldrig er skiftet er der meget stor sandsynlighed for at der kommer olie ud under kørsel og ender på højre kat, med olielugt som følge. O-ringen koster kr. 60,- ved Audi og tager 10 min. at skifte. Been there - done that.
Gammel post..
Jeg har samme motor på en velkørende a4. Min mekaniker har netop skiftet tandrem, og konstateret samme utæthed ved proppen. Han mener at skulle bruge et par timer og samtidig have ventildækslet af.
Hvordan skiftede du ringen?
Re: Olieforbrug identificering af kilden 2,6 V6 (ABC)
Du her ret i at det er en gammel post og jeg kan se at AllanB4 ikke har været logget på siden feb 2010, så det kræver nok en del held at få et svar fra ham.Grøn_Audi skrev: ↑6/06/2022 22:15Hej AllanB4AllanB4 skrev: ↑15/07/2009 22:21 Hej Claus
Bag på det højre topstykke, for enden af knastakslen, sidder en prop med dia. på ca. 40 mm. Den er tætnet med en o-ring der garanteret er mega hård og danner ikke mere tætning. Hvis o-ringen aldrig er skiftet er der meget stor sandsynlighed for at der kommer olie ud under kørsel og ender på højre kat, med olielugt som følge. O-ringen koster kr. 60,- ved Audi og tager 10 min. at skifte. Been there - done that.
Gammel post..
Jeg har samme motor på en velkørende a4. Min mekaniker har netop skiftet tandrem, og konstateret samme utæthed ved proppen. Han mener at skulle bruge et par timer og samtidig have ventildækslet af.
Hvordan skiftede du ringen?
Du kan se en 2,6 ABC motor bagfra på det her billede Helt ovre til højre kan du se et rundt sort dæksel (eller det meste af det), det må være det dæksel som Allan tænker på.
Mvh
Morten
BMW525 3,0 -07 Touring Steptronic . . NUVÆRENDE
Audi A6 2,6 Avant -95 . . . . SOLGT
Model C4, Motorkode ABC
_ _ _ _ _ _ KLIK HER FOR AT SØGE MED GOOGLE I FORUM _ _ _ _ _ _
Audi A6 2,6 Avant -95 . . . . SOLGT
Model C4, Motorkode ABC
_ _ _ _ _ _ KLIK HER FOR AT SØGE MED GOOGLE I FORUM _ _ _ _ _ _