Er der 2 slags mp3????

Alt om forstærkere, højttalere, CD-changere, TV-tunere, iPod, DVD afspillere, Telefonsystemer, mm.
Besvar
Alex M
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 610
Tilmeldt: 13/02/2004 10:34

Er der 2 slags mp3????

Indlæg af Alex M »

Nu har jeg fået et lidt spøjst problem, idet jeg har hentet DR's podcast-romaner som mp3-filer for at afspille dem i min bilradio ( Becker Indianapolis m. navi ). Det har indtil videre været uden vanskeligheder, men nu vil radioen ikke afspille mp3-filerne. Den læser godt nok cd-skiven, som jeg har brændt dem på; kan se, at der er f.eks. 80 afsnit; kan også angive navn på filerne/romanen - men der kommer ikke en lyd ! Det føles, som om radioen ikke rigtigt kan få fat i lyden; jeg kan høre, at den snurrer inde i apparatet, den accellererer, men den siger altså ikke noget.
Jeg har så prøvet at afspille nogle ældre mp3-skiver med indlæste lydbøger, og det kører fint nok !!!
Derfor undrer jeg mig over, at det nu pludselig ikke virker. er der mon kommet en ny slags mp3....
Har prøvet at kontakte DR's lydbogsafdeling, men fik blot et blondinesvar tilbage.

er der nogen i klubben, der kan løse gåden????

Venlig hilsen

Alex M.
audiquattro@sol.dk 60 20 75 24
Brugeravatar
ullum
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2729
Tilmeldt: 25/12/2006 15:20
Geografisk sted: Fredericia

Re: Er der 2 slags mp3????

Indlæg af ullum »

Kan du spille dem på din pc
mvh Ullum
________________
Volvo V40, '15
D3 5 cyl, 150 hk
Dragstar Classic 1100 ´07 custom
Brugeravatar
Gekko
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1210
Tilmeldt: 26/06/2007 22:46
Geografisk sted: Sjælland

Er der 2 slags mp3????

Indlæg af Gekko »

Er podcasts ikke ACC format?
Mvh. Søren

A6 Avant (4F-BDW) 2,4 V6 Multitronic S-Line
VW Polo 5D (6R-CAYC) 1,6 TDI DSG Trendline (Konebilen)
Alex M
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 610
Tilmeldt: 13/02/2004 10:34

Re: Er der 2 slags mp3????

Indlæg af Alex M »

Jo, jeg kan nemt spille dem på min pc og på en almindelig DVD-spiller. Men hele ideen går ud på at få dem i bilen, hvor jeg sidder flere timer om dagen; det er faktisk meget anbefalelsesværdigt. Så er der én, der fortæller historie for dig, mens du kører!

- og nej, det er netop ikke podcast. Jeg har specielt hentet dem i mp3, fordi dette format - i modsætning til æbleformatet ACC - netop kan læses af alle afspillere - altså lige indtil mit lille problem opstod....

venlig hilsen
Alex M.
;-)
Brugeravatar
Gio
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1107
Tilmeldt: 6/02/2011 13:46
Geografisk sted: Sjælland

Re: Er der 2 slags mp3????

Indlæg af Gio »

Det hedder AAC - lille detalje. :) Men nok om det.
Har du mulighed for at maile mig en af hver fil - så tjekker jeg headers m.m. på dem - og burde kunne komme op med forskellen.
Altså 1 x mp3 der virker i bilen, og 1 x mp3 der ikke virker - med navngivning derefter.

(PM mig for min direkte mail.)
'04 A4 Avant 1.9 TDI S-Line

Billede


'07 SEAT Altea XL 1.9 TDI
'97 A4 1.8T Limo
'98 A4 2.4 Avant
'07 A4 2.0 TDI Avant
jbac
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 389
Tilmeldt: 26/07/2009 19:44
Geografisk sted: Vestjylland

Re: Er der 2 slags mp3????

Indlæg af jbac »

Det er muligvis fordi de har ændret DRM beskyttelsen til en højere version. Hvis de da er beskyttet.
Prøv evt at kigge her: Podcast
Prøv evt også at linke til en podcast du ikke kan spille i bilen.
Har du afspillet den 1 gang på PC'en, inden du brændte den på en CD? Prøv det evt.
Ellers er det muligt du skal ha lært nogle "Ninja-tricks", for at få det til at funke. :D
//Jørgen.
Brugeravatar
ullum
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2729
Tilmeldt: 25/12/2006 15:20
Geografisk sted: Fredericia

Re: Er der 2 slags mp3????

Indlæg af ullum »

jbac skrev:Det er muligvis fordi de har ændret DRM beskyttelsen til en højere version. Hvis de da er beskyttet.
Prøv evt at kigge her: Podcast
Prøv evt også at linke til en podcast du ikke kan spille i bilen.
Har du afspillet den 1 gang på PC'en, inden du brændte den på en CD? Prøv det evt.
Ellers er det muligt du skal ha lært nogle "Ninja-tricks", for at få det til at funke. :D

Der er nok en der kan sin Nikolaj Sonne :D
mvh Ullum
________________
Volvo V40, '15
D3 5 cyl, 150 hk
Dragstar Classic 1100 ´07 custom
Alex M
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 610
Tilmeldt: 13/02/2004 10:34

Re: Er der 2 slags mp3????

Indlæg af Alex M »

til jbac : tak for svar; nu er det imidlertid netop ikke hverken podcast, itunes eller WMA, men derimod helt almindelige ( ?? ) mp3-filer, som burde kunne spilles overalt.

venlig hilsen

Alex M.
Brugeravatar
Yann
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1693
Tilmeldt: 22/07/2007 11:57
Geografisk sted: West Sealand County

Re: Er der 2 slags mp3????

Indlæg af Yann »

Max læsbare bitrate er på mange anlæg ofte 320 kbps.
Men tvivler nu på at en lydbog er rippet i så høj en kvalitet
Mvh. Yann


Audi A3 1,9 TDI 2001
VCDS
CRecorder

PicoScope
MobilScan
Torque
EOBDFacile
AutoCom
Alex M
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 610
Tilmeldt: 13/02/2004 10:34

Re: Er der 2 slags mp3????

Indlæg af Alex M »

Nej, det har du ret i! Faktisk er de første lydbøger, som DR udsendte lavet i 128 kb/s, mens de sidste er nede på 80....... Det kan man altså godt høre! Men hvis man kan presse mere sammen på mindre plads, så betyder kvaliteten ikke så meget - åbenbart.
Brugeravatar
SteenTP
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 3281
Tilmeldt: 21/06/2005 20:59
Geografisk sted: Roskilde

Re: Er der 2 slags mp3????

Indlæg af SteenTP »

Jeg kan godt more mig over nogle af mine venner som har investeret MANGE penge i anlæg til både biler og huse... og så spiller de MP3 musik! :D

Hvis man virkelig VIL noget med musikken når man investere i dyrt isenkram må man sgisme da også bruge et format uden datatab... FLAC eller lignende...
Audi A4 2,0 TFSI 211, Brilliantsort '10

Audi A4 1,8T '98 Vulcanschwartz Metallic med perleeffekt - SOLGT

"Programming today is a race between software engineers striving to build bigger and better idiot-proof programs, and the Universe trying to produce bigger and better idiots.
So far, the Universe is winning...." - Rich Cook
Brugeravatar
Yann
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1693
Tilmeldt: 22/07/2007 11:57
Geografisk sted: West Sealand County

Re: Er der 2 slags mp3????

Indlæg af Yann »

Det kan der være noget om. Men det er de færreste der faktisk kan høre forskel på MP3 og så en AudioCD, eller FLAC for den sags skyld.
Men det er også de færreste der går op i ordentlig lyd, bare det kan larme højt......
Mvh. Yann


Audi A3 1,9 TDI 2001
VCDS
CRecorder

PicoScope
MobilScan
Torque
EOBDFacile
AutoCom
Brugeravatar
ullum
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2729
Tilmeldt: 25/12/2006 15:20
Geografisk sted: Fredericia

Re: Er der 2 slags mp3????

Indlæg af ullum »

Yann skrev:Det kan der være noget om. Men det er de færreste der faktisk kan høre forskel på MP3 og så en AudioCD, eller FLAC for den sags skyld.
Men det er også de færreste der går op i ordentlig lyd, bare det kan larme højt......


umiddelbart er det måske heller ikke så nemt hvis man ikke er trænet, men det er sikkert at begrebet "lyttetræthed" indtræder tidligere ved dårligere kvalitet
mvh Ullum
________________
Volvo V40, '15
D3 5 cyl, 150 hk
Dragstar Classic 1100 ´07 custom
Alex M
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 610
Tilmeldt: 13/02/2004 10:34

Re: Er der 2 slags mp3????

Indlæg af Alex M »

Vi kan vist roligt blive enige om, at mp3 ikke har noget med ægte HiFi at gøre. Men i en bil, hvor der alligevel er en del andre støjkilder, og man desuden har sin opmærksomhed på noget andet, betyder det knapt så meget. Dog, når man kommer helt ned på itunes-niveau, begynder det at blive kriminelt; så kan kun gengivelse af tale accepteres, og på 80 kbps er vi nede, hvor selv det ikke er helt godt: transienter skæres af, s-lyde udviskes osv. At DR vil nøjes med det, er egentlig lidt overraskende.

- men jeg er endnu ikke blevet klogere på mit problem..... :-)
Brugeravatar
ullum
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2729
Tilmeldt: 25/12/2006 15:20
Geografisk sted: Fredericia

Re: Er der 2 slags mp3????

Indlæg af ullum »

enig med hensyn til kvali, du er blevet tilbudt at mail en fil til en anden, det bud vil jeg også give dig, så kan jeg prøve lidt her :)
mvh Ullum
________________
Volvo V40, '15
D3 5 cyl, 150 hk
Dragstar Classic 1100 ´07 custom
jbac
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 389
Tilmeldt: 26/07/2009 19:44
Geografisk sted: Vestjylland

Re: Er der 2 slags mp3????

Indlæg af jbac »

Yann skrev:Det kan der være noget om. Men det er de færreste der faktisk kan høre forskel på MP3 og så en AudioCD, eller FLAC for den sags skyld.
Men det er også de færreste der går op i ordentlig lyd, bare det kan larme højt......

Det er nemlig fuldstændig korrekt. (y)
Men det lyder flot at fortælle "Jeg har kun FLAC filer eller lossless Apple filer" o.lign. Der er dælme ikke mange anlæg/personer, der kan gengive/høre
forskellen på en 320 kbit/s MP3 og en FLAC fil. Jeg kender et par stykker, men de lever også af det.
Men lad nu dem der gerne vil. spilde en hel masse harddisk plads på det. :D
Kom nu med et link til de mp3'er du ikke kan spille.
//Jørgen.
Brugeravatar
Gio
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1107
Tilmeldt: 6/02/2011 13:46
Geografisk sted: Sjælland

Re: Er der 2 slags mp3????

Indlæg af Gio »

Problemet lod til at være bit-raten, som var 96 kbps (mono) på de dumme filer.
En transcode til 128 kbps løste problemet.

Og for lige at snakke lidt mere om lossless vs. mp3, så er OGG og FLAC lækre formater - men de fylder stadig en hulens masse i.f.t. mp3. Så det er jo, i dette tilfælde, en afvejning af praktikalitet og lydkvalitet. Sjovt at en alm. cd faktisk, lydmæssigt, er pokkers forældet efterhånden også. 44k1, 16bit er simpelthen ikke nok - og slet ikke når man hører optagelser i eks. 96khz/24bit eller 192/24. Der er en verden til forskel - hvis man har udstyret og ørerne til det.

I sidste ende skal man jo egentlig bare smile, hvis det der kommer ud af anlægget behager sanserne (y)
'04 A4 Avant 1.9 TDI S-Line

Billede


'07 SEAT Altea XL 1.9 TDI
'97 A4 1.8T Limo
'98 A4 2.4 Avant
'07 A4 2.0 TDI Avant
Alex M
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 610
Tilmeldt: 13/02/2004 10:34

Re: Er der 2 slags mp3????

Indlæg af Alex M »

Vi er nok kommet lidt nærmere problemets løsning; den fil, som Gio sendte mig, var nemlig helt i orden og kørte fint. Den var konverteret fra 96 til 128 kbps.
Så snuppede jeg én af de andre genstridige lydbøger og konverterede den - men det duede heller ikke.
Har så tjekket de skiver, der har været forbi skrivebordet for nyligt, og alle, der virker, er på 128, mens alle, der ikke virker, er på 96 kbps - dog: én skive (Leif Davidsen: Utah's bjerge) er på 128 kbps, men kører ikke. Derimod er to skiver på kun 80 kbps, og kører fint.

ikke helt nemt.....

venlig hilsen

Alex M.
denne70
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 7
Tilmeldt: 4/01/2011 20:17

Re: Er der 2 slags mp3????

Indlæg af denne70 »

------------------------------------
Brugeravatar
Yann
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1693
Tilmeldt: 22/07/2007 11:57
Geografisk sted: West Sealand County

Re: Er der 2 slags mp3????

Indlæg af Yann »

Alex M skrev:Vi er nok kommet lidt nærmere problemets løsning; den fil, som Gio sendte mig, var nemlig helt i orden og kørte fint. Den var konverteret fra 96 til 128 kbps.
Så snuppede jeg én af de andre genstridige lydbøger og konverterede den - men det duede heller ikke.
Har så tjekket de skiver, der har været forbi skrivebordet for nyligt, og alle, der virker, er på 128, mens alle, der ikke virker, er på 96 kbps - dog: én skive (Leif Davidsen: Utah's bjerge) er på 128 kbps, men kører ikke. Derimod er to skiver på kun 80 kbps, og kører fint.

ikke helt nemt.....

venlig hilsen

Alex M.

Interessant, værd at huske på.... (y)
Mvh. Yann


Audi A3 1,9 TDI 2001
VCDS
CRecorder

PicoScope
MobilScan
Torque
EOBDFacile
AutoCom
Besvar

Tilbage til "Multimedia"