Råd til iPhone-løsning

Alt om forstærkere, højttalere, CD-changere, TV-tunere, iPod, DVD afspillere, Telefonsystemer, mm.
Besvar
c_eilersen
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 37
Tilmeldt: 7/09/2010 18:11

Råd til iPhone-løsning

Indlæg af c_eilersen »

Jeg overvejer at sætte nyt anlæg i min A4 B6 avant fra 2003 (har et Becker Mexico Pro) for at få bedre support for min iPhone (primært for at kunne afspille musik direkte via usb), men bluetooth er også interessant.

Har overvejet en løsning med RNS-d eller e + diverse iPhone/bT tilslutninger, men det løber jo hurtigt op.

Er der nogen der har forslag til andre løsninger, der kan give (næsten) tilsvarende oplevelse?

Must-haves:
Tilslutning af iPhonen via USB (har en brodit aktiv lader til iphonen, og jeg vil ikke både skulle bruge docken + jack->aux kabel, hver gang jeg skal sætte telefonen i.)
USB-Tilslutningen skal kunne lade på telefonen.
USB-tilslutningen skal sidde bag på enheden, så det er muligt at skjule kablerne i instrumentbrættet.
Mulighed for at kunne tilkøbe BT support senere (inkl telefonbog osv)

Nice-to have:
Indbygget navigation (ikke så vigtigt - bruger det sjældent og har det på iphonen)
Betjening af iphonen via anlægget
Indbygget BT support

mvh
Christian
mvh
Christian

- 2014 - A4 Avant 2.0TDI 150HK Multitronic, S-Line
- 2003 - A4 Avant 1.8T 163HK
- 1995 - Defender 90 300TDI 112HK :)
Brugeravatar
Logan
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 148
Tilmeldt: 7/08/2007 15:34
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Råd til iPhone-løsning

Indlæg af Logan »

Hej Christian,

Nu nævner du jo ikke lige noget om hvilken iPhone det er du har. Selv har jeg en iPhone 3GS og har RNS-E, Bluetooth, en aktiv Brodit holder og en Music Interface fra holderen til RNS-E. Altså ikke noget med at bruge mini-jack eller andet. Ned i laderen med telefonen og så kan jeg spille musik fra iPhonen, som om det var en CD.

Se evt. her: http://audiclub.dk/forum/viewtopic.php?f=16&t=21166 hvad andre og jeg selv gør.

Håber dte hjælper lidt :)
Nuværende bil: A6 3.0 TDI Avant quattro Tiptr. VAN 2006 C6 4F
Forhenværende bil: A4 2.0 TDI Le Mans Edition Limousine 2007 B7 8E
Endnu en glad Audi kører

Kun lommeuld kommer af ingenting
c_eilersen
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 37
Tilmeldt: 7/09/2010 18:11

Re: Råd til iPhone-løsning

Indlæg af c_eilersen »

Logan skrev:Hej Christian,

Nu nævner du jo ikke lige noget om hvilken iPhone det er du har. Selv har jeg en iPhone 3GS og har RNS-E, Bluetooth, en aktiv Brodit holder og en Music Interface fra holderen til RNS-E. Altså ikke noget med at bruge mini-jack eller andet. Ned i laderen med telefonen og så kan jeg spille musik fra iPhonen, som om det var en CD.

Se evt. her: http://audiclub.dk/forum/viewtopic.php?f=16&t=21166 hvad andre og jeg selv gør.

Håber dte hjælper lidt :)



Hej Logan,

Tak for svaret. Jeg kender godt til RNS-E setup'et og det er virkelig lækkert, men også relativt dyrt.
Efter hvad jeg kan se, løber det hurtigt op i 10-12.000 for at sætte det i. Ulempen er også at jeg så skal skifte fra 1DIN til 2DIN i midterkonsollen, med hvad dertil hører af nye dele/omkostninger.

Jeg er endte med at lægge lidt mere simpelt ud. Har købt en Alpine IDA-X305 + et Alpine/Parrot BT modul.
Jeg har en iPhone 4 og en aktiv broditholder og med Alpine-enheden skulle jeg kunne styre iphonen fuldstændigt fra anlægget, når jeg får sat det op.

Det er ikke et RNS-E, men virker ok indtil videre.

Så må jeg hoppe på RNS-vognen lidt senere :)

mvh
Christian
mvh
Christian

- 2014 - A4 Avant 2.0TDI 150HK Multitronic, S-Line
- 2003 - A4 Avant 1.8T 163HK
- 1995 - Defender 90 300TDI 112HK :)
ferrold
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 2
Tilmeldt: 26/10/2010 19:11

Re: Råd til iPhone-løsning

Indlæg af ferrold »

Hej Christian,

Jeg overvejer selv at investere i en IDA-X305S til min A3'er og har nogenlunde samme krav som du havde fra starten.

Hvad er dine oplevelser med anlægget, navigering i numre og kvalitet/brugervenlighed?
Jeg har læst om en del folk som har issues med BT modulet - at det giver problemer når de både skal synce med BT og have et kabel i bunden for at få lyd mv ud af iPhonen. Er det noget du har oplevet?

Håber du vil give mig lidt feedback inden jeg smider pengene efter så'n en Alpine fætter :)

Mvh. Christian
c_eilersen
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 37
Tilmeldt: 7/09/2010 18:11

Re: Råd til iPhone-løsning

Indlæg af c_eilersen »

Hej Ferrold,

Mine erfaringer med Alpine x305s efter en måneds tid er lidt blandede, men dog overvejende positive.
Jeg bruger ikke USB-interfacet, men kører streaming af iPod/musik via BT. Det virker perfekt og da jeg bruger iPod-interfacet på iPhonen kører det også super-nemt.

Generelt fungerer BT rigtigt godt. Telefonen forbinder sig automatisk til anlægget så snart jeg sætter mig ind i bilen - det tager max 10 sek. og lyden over i anlægget er også rigtig god.

Håndfri via BT fra anlægget fungerer også ok. Anlægget synkroniserer fint både kontaktpersoner, seneste opkald, missede opkald osv over.
Eneste udfordring lige nu er at der tit er ekko når jeg foretager opkald. - lyden er fin i bilen, men folk jeg taler med er ofte ramt af ekko, hvor de hører sig selv. Måske er det bare et spørgsmål om at jeg skal eksperimentere lidt med placering af mikrofonen.

Så alt i alt kan jeg egentlig godt anbefale løsningen, men det er primært som rent anlæg og BT-streamingen fra telefon til anlæg. -
Håndfri-løsningne er ikke helt som den skal være. jeg ved ikke om det er specielt for alpine eller om det generelt er svært at finde en håndfriløsning uden ekko.

Da håndfri-delen er ret afgørende for mig lige nu og jeg ikke rigtigt har tid til at eksperimentere så meget med den, overvejer jeg egentlig at sælge sættet og prøve med en anden løsning for at se om det håndfrie fungerer bedre.

-men som sagt, selve anlægget og BT streaming-delen kan jeg varmt anbefale, hvis det hovedsageligt er det du skal bruge.

mvh
Christian

ferrold skrev:Hej Christian,

Jeg overvejer selv at investere i en IDA-X305S til min A3'er og har nogenlunde samme krav som du havde fra starten.

Hvad er dine oplevelser med anlægget, navigering i numre og kvalitet/brugervenlighed?
Jeg har læst om en del folk som har issues med BT modulet - at det giver problemer når de både skal synce med BT og have et kabel i bunden for at få lyd mv ud af iPhonen. Er det noget du har oplevet?

Håber du vil give mig lidt feedback inden jeg smider pengene efter så'n en Alpine fætter :)

Mvh. Christian
mvh
Christian

- 2014 - A4 Avant 2.0TDI 150HK Multitronic, S-Line
- 2003 - A4 Avant 1.8T 163HK
- 1995 - Defender 90 300TDI 112HK :)
Brugeravatar
mkissow
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 319
Tilmeldt: 5/04/2010 23:32
Geografisk sted: Toftlund

Re: Råd til iPhone-løsning

Indlæg af mkissow »

Vi har en Blaupunkt Nashville DAB47 radio og en Parrot MKi9200 som er beregnet til iPhone incl. streaming. Knapperne til display'et sidder på en lille trådløs fjernbetjening på rattet... (den behøver ikke at sidde der)
http://www.bylow.dk/wss/bylow.asp?page=3911
MEEN, hvis der er et aktivt anlæg i bilen dvs. org sub og aktive højttalere i bagdørene virker streamingen kun på de forreste højttalere da Parrot fungere via plug ´n play med ISO-stikkene bag på radio'en :-s. Der er dog også en linieudgang på Parrot'en, har endnu ikke forsøgt at bruge den igennem radio'en endnu. :-k
Der er en lille smart "gummi-dut" som holder et mini-jack stik, et USB og et iPhone-stik hvor man også kan trække lyden ud igennem mens telefonen bliver ladet op.... :-({|=
Det er et setup som vi er rigtig glade for - Et af de få krav konen stiller når vi skifter bil er, at der er håndfri til telefonen (så har jeg næsten frie hænder (y))

Undskyld den lidt lusede billedkvalitet, men jeg var lige ude og tage billederne (se klokkeslæt) :/[]
Vedhæftede filer
HPIM3845.JPG
HPIM3850.JPG
'98 A6 2.4 avant (konens) :-)
'03 Land Rover Discovery 2 TD5 (min) :-)

Nu med VCDS.
Brugeravatar
prodigy
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 527
Tilmeldt: 22/12/2006 08:09
Geografisk sted: Køge

Re: Råd til iPhone-løsning

Indlæg af prodigy »

Jeg har lige sat en Clarion radio til 1000kr i vores gamle B5er, da den gamle radio var ved at være færdig, og der har jeg tilsluttet ipod kablet bagpå i USB stikket, og radioen kan så browse filerne på ipod'en direkte på frontknapperne.. det virker fint og ipoden kan ligge gemt i handskerummet ell. lign... faktisk har B5eren et lille rum over radioen hvor der perfekt kan ligge en Ipod :D
Audi A4 1,6 limo 1996, Vulkansort Metallak

VW Passat variant 1.9TDI 2000
mrauditt
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 21
Tilmeldt: 12/11/2010 09:33

Re: Råd til iPhone-løsning

Indlæg af mrauditt »

Er selv igang med at lave samme løsning, har du overvejet at købe en KCE-250BT?

http://www.alpine-usa.com/product/view/kce-250bt/

Den burde muligvis løse dine problemer? Den har jeg ihvertfald også overvejet at investere i.

Nogen der evt. har erfaringer med denne løsning?

Skal selv køre musik/opkald fra min IPhone 4.

c_eilersen skrev:Hej Ferrold,

Mine erfaringer med Alpine x305s efter en måneds tid er lidt blandede, men dog overvejende positive.
Jeg bruger ikke USB-interfacet, men kører streaming af iPod/musik via BT. Det virker perfekt og da jeg bruger iPod-interfacet på iPhonen kører det også super-nemt.

Generelt fungerer BT rigtigt godt. Telefonen forbinder sig automatisk til anlægget så snart jeg sætter mig ind i bilen - det tager max 10 sek. og lyden over i anlægget er også rigtig god.

Håndfri via BT fra anlægget fungerer også ok. Anlægget synkroniserer fint både kontaktpersoner, seneste opkald, missede opkald osv over.
Eneste udfordring lige nu er at der tit er ekko når jeg foretager opkald. - lyden er fin i bilen, men folk jeg taler med er ofte ramt af ekko, hvor de hører sig selv. Måske er det bare et spørgsmål om at jeg skal eksperimentere lidt med placering af mikrofonen.

Så alt i alt kan jeg egentlig godt anbefale løsningen, men det er primært som rent anlæg og BT-streamingen fra telefon til anlæg. -
Håndfri-løsningne er ikke helt som den skal være. jeg ved ikke om det er specielt for alpine eller om det generelt er svært at finde en håndfriløsning uden ekko.

Da håndfri-delen er ret afgørende for mig lige nu og jeg ikke rigtigt har tid til at eksperimentere så meget med den, overvejer jeg egentlig at sælge sættet og prøve med en anden løsning for at se om det håndfrie fungerer bedre.

-men som sagt, selve anlægget og BT streaming-delen kan jeg varmt anbefale, hvis det hovedsageligt er det du skal bruge.

mvh
Christian

ferrold skrev:Hej Christian,

Jeg overvejer selv at investere i en IDA-X305S til min A3'er og har nogenlunde samme krav som du havde fra starten.

Hvad er dine oplevelser med anlægget, navigering i numre og kvalitet/brugervenlighed?
Jeg har læst om en del folk som har issues med BT modulet - at det giver problemer når de både skal synce med BT og have et kabel i bunden for at få lyd mv ud af iPhonen. Er det noget du har oplevet?

Håber du vil give mig lidt feedback inden jeg smider pengene efter så'n en Alpine fætter :)

Mvh. Christian
Besvar

Tilbage til "Multimedia"