Baghøjtalere + Chorus II+ A3 8P

Alt om originale Audi radioer, Delta, Gamma, Symphony, Concert, Phatnoise.
Besvar
MMH
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 33
Tilmeldt: 7/03/2011 20:51
Geografisk sted: Århus

Baghøjtalere + Chorus II+ A3 8P

Indlæg af MMH »

Hej

Jeg har lige købe en A3 Sportback Ambition fra 2008. Super fin bil!
Den har monteret Chorus II+ (2 DIN) CD/radio og der er kun lyd i fordørene. Jeg vil selvfølgelig gerne have monteret højtalere i bagdørene.

1. Har læst en masse om aktive og passive højtalere og at man i visse tilfælde skal bruge en Votex forstærker sammen med baghøjtalerne? Kan man generelt sige hvad der skal anvendes?

2. Hvor mange udgange til højtalere har Chorus II+ radioen?

3. Så vidt jeg kan se, så er det 16,5 cm højtalere der skal anvendes - men er der også plads til et par diskanter?

Er der nogen den har erfaringer med at smide baghøjtalere i en A3 8P?

På forhånd tak!

Mvh.

Mathias
Audi A3 Sportback 1.9 TDI Ambition 2008
Brugeravatar
8PJ
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 984
Tilmeldt: 18/03/2007 11:45
Geografisk sted: Viborg

Re: Baghøjtalere + Chorus II+ A3 8P

Indlæg af 8PJ »

Tillykke med bilen.

Generelt kan man sife at:

1) Votex (eller anden) forstærker skal bruges, hvis din headunit kun har 2 forstærkerudgange og du har passive højtalere i bag. Er bielen med enten Audi eller Bose Soundsystem er der aktive højtalere og separat forstærker unødvendig.

2) 2 aktive (og 2 passive) - kræver altså enten Soundsystem eller separat forstærker, hvis du skal have lyd i de bageste højtalere

3) Diskanterne sidder (kan sidde) ved dørhåndtaget.

Har ikke selv haft behov for eftermontering, men det er relativt simpelt (det mest besværlige er træk af ledninger).

MMH skrev:Hej

Jeg har lige købe en A3 Sportback Ambition fra 2008. Super fin bil!
Den har monteret Chorus II+ (2 DIN) CD/radio og der er kun lyd i fordørene. Jeg vil selvfølgelig gerne have monteret højtalere i bagdørene.

1. Har læst en masse om aktive og passive højtalere og at man i visse tilfælde skal bruge en Votex forstærker sammen med baghøjtalerne? Kan man generelt sige hvad der skal anvendes?

2. Hvor mange udgange til højtalere har Chorus II+ radioen?

3. Så vidt jeg kan se, så er det 16,5 cm højtalere der skal anvendes - men er der også plads til et par diskanter?

Er der nogen den har erfaringer med at smide baghøjtalere i en A3 8P?

På forhånd tak!

Mvh.

Mathias
MMH
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 33
Tilmeldt: 7/03/2011 20:51
Geografisk sted: Århus

Re: Baghøjtalere + Chorus II+ A3 8P

Indlæg af MMH »

8PJ skrev:Tillykke med bilen.
Generelt kan man sife at:

1) Votex (eller anden) forstærker skal bruges, hvis din headunit kun har 2 forstærkerudgange og du har passive højtalere i bag. Er bielen med enten Audi eller Bose Soundsystem er der aktive højtalere og separat forstærker unødvendig.

2) 2 aktive (og 2 passive) - kræver altså enten Soundsystem eller separat forstærker, hvis du skal have lyd i de bageste højtalere

3) Diskanterne sidder (kan sidde) ved dørhåndtaget.

Har ikke selv haft behov for eftermontering, men det er relativt simpelt (det mest besværlige er træk af ledninger).


Tak for svaret!

1. Bilen er helt standard med fire højtalere foran. Så er de sikkert passive?

2. Hvis de foreste højtalere er passive, så skal jeg have en forstærker mellem den aktive udgang og højtalerne? Er det rigtigt forstået?

3. Kan jeg så ikke bare købe et komponentsæt med 16,5cm enhed, løs diskant og delfilter?

/Mathias
Audi A3 Sportback 1.9 TDI Ambition 2008
MMH
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 33
Tilmeldt: 7/03/2011 20:51
Geografisk sted: Århus

Re: Baghøjtalere + Chorus II+ A3 8P

Indlæg af MMH »

Slet ingen der har erfaringer med dette?

Jeg har vedhæftet et et par billeder af stikkene og en pin oversigt fra radioen. Så vidt jeg kan se, så det kun de passive udgange der er i brug. Kan jeg så ikke montere en Votex forstærker et af de to frie stik og derfra trække kabler til passive højtalere i bagdørene?

/Mathias
Vedhæftede filer
IMG_0046.JPG
IMG_0043.JPG
Audi A3 Sportback 1.9 TDI Ambition 2008
Brugeravatar
Yann
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1693
Tilmeldt: 22/07/2007 11:57
Geografisk sted: West Sealand County

Re: Baghøjtalere + Chorus II+ A3 8P

Indlæg af Yann »

MMH skrev:
8PJ skrev:Tillykke med bilen.
Generelt kan man sife at:

1) Votex (eller anden) forstærker skal bruges, hvis din headunit kun har 2 forstærkerudgange og du har passive højtalere i bag. Er bielen med enten Audi eller Bose Soundsystem er der aktive højtalere og separat forstærker unødvendig.

2) 2 aktive (og 2 passive) - kræver altså enten Soundsystem eller separat forstærker, hvis du skal have lyd i de bageste højtalere

3) Diskanterne sidder (kan sidde) ved dørhåndtaget.

Har ikke selv haft behov for eftermontering, men det er relativt simpelt (det mest besværlige er træk af ledninger).



1. Bilen er helt standard med fire højtalere foran. Så er de sikkert passive?

2. Hvis de foreste højtalere er passive, så skal jeg have en forstærker mellem den aktive udgang og højtalerne? Er det rigtigt forstået?

3. Kan jeg så ikke bare købe et komponentsæt med 16,5cm enhed, løs diskant og delfilter?

/Mathias

Du skal have et sæt højttalere til bagdørene, dvs, 2 bas/mellemtone og 2 diskanter samt evt delefiltre.
Du skal have en forstærker, Fx Votex tilbyder en til netop eftermontering af baghøjttalere.
Forstærkeren tilsluttes line-out på radioen (køber du den rigtige, er det plug and play)
Og så selvfølgelig trække ledninger - husk at købe stik til multistikkene hvor ledningerne går ud i bagdørene, så du kan lave det rigtigt.
Mvh. Yann


Audi A3 1,9 TDI 2001
VCDS
CRecorder

PicoScope
MobilScan
Torque
EOBDFacile
AutoCom
MMH
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 33
Tilmeldt: 7/03/2011 20:51
Geografisk sted: Århus

Re: Baghøjtalere + Chorus II+ A3 8P

Indlæg af MMH »

Yann skrev:Du skal have et sæt højttalere til bagdørene, dvs, 2 bas/mellemtone og 2 diskanter samt evt delefiltre.
Du skal have en forstærker, Fx Votex tilbyder en til netop eftermontering af baghøjttalere.
Forstærkeren tilsluttes line-out på radioen (køber du den rigtige, er det plug and play)
Og så selvfølgelig trække ledninger - husk at købe stik til multistikkene hvor ledningerne går ud i bagdørene, så du kan lave det rigtigt.


Ok, tak for svaret!

Altså det er sådan en her jeg skal bruge: http://www.ptheisen.dk/Produkter/tabid/ ... fault.aspx ? Vil den passe lige på? Hvor kan den ellers købes?

Har du evt. et link til de stik det skal anvendes ved bagdørene?

Nogen der kan anbefale nogle højtalere?

Kan se at jeg ikke kan fade nu, kommer det automatisk frem på radioen når der er tilsluttet højtalere bagi, eller skal det kodes?

/Mathias
Audi A3 Sportback 1.9 TDI Ambition 2008
MMH
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 33
Tilmeldt: 7/03/2011 20:51
Geografisk sted: Århus

Re: Baghøjtalere + Chorus II+ A3 8P

Indlæg af MMH »

Jeg har kigget lidt på at opgradere til en Concert II+ i stedet. Men jeg har ikke kunne finde noget info omkring den, andet end at den kan læse MP3, har højere output og AUX in.

Hvor mange aktive / passive udgange har Concert II+ ? Chorus II+ har jo to aktive og to passive, så der skal anvendes forstærker for at få lyd bag i. Hvis Concert II+ har fire aktive udgange, så kan jeg jo slippe for ekstra forstærker.

Er der noget specielt jeg skal være opmærksom på ved køb af brugt Concert II+ ?

På forhånd tak!

/Mathias
Audi A3 Sportback 1.9 TDI Ambition 2008
Brugeravatar
8PJ
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 984
Tilmeldt: 18/03/2007 11:45
Geografisk sted: Viborg

Re: Baghøjtalere + Chorus II+ A3 8P

Indlæg af 8PJ »

Du slipper ikke for ekstra forstærker til dine baghøjtalere, med mindre disse er aktive (hvilket de er, hvis du har "Concert forberedelse".



MMH skrev:Hvor mange aktive / passive udgange har Concert II+ ? Chorus II+ har jo to aktive og to passive, så der skal anvendes forstærker for at få lyd bag i. Hvis Concert II+ har fire aktive udgange, så kan jeg jo slippe for ekstra forstærker.
/Mathias
MMH
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 33
Tilmeldt: 7/03/2011 20:51
Geografisk sted: Århus

Re: Baghøjtalere + Chorus II+ A3 8P

Indlæg af MMH »

8PJ skrev:Du slipper ikke for ekstra forstærker til dine baghøjtalere, med mindre disse er aktive (hvilket de er, hvis du har "Concert forberedelse".


Det var ærgeligt. Kan det betale sig at købe aktive højtalere i stedet for passive + forstærker. Nogen erfaringer med valg af højtalere + forstærker? Det skal jo "bare" kunne fungere med de originale fronthøjtalere.

Er det i øvrigt komponent beskyttelse på radioen? Eller er den bare til at smide i?

/Mathias
Audi A3 Sportback 1.9 TDI Ambition 2008
Brugeravatar
Yann
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1693
Tilmeldt: 22/07/2007 11:57
Geografisk sted: West Sealand County

Re: Baghøjtalere + Chorus II+ A3 8P

Indlæg af Yann »

Med aktive højttalere menes der her højttalere der forsynes via en separat forstærker (læs Bose eller Audi Soundsystem)

Så som jeg allerede har skrevet, eller så opgradering til Bose eller Audi Soundsystem.
Mvh. Yann


Audi A3 1,9 TDI 2001
VCDS
CRecorder

PicoScope
MobilScan
Torque
EOBDFacile
AutoCom
MMH
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 33
Tilmeldt: 7/03/2011 20:51
Geografisk sted: Århus

Re: Baghøjtalere + Chorus II+ A3 8P

Indlæg af MMH »

Yann skrev:Med aktive højttalere menes der her højttalere der forsynes via en separat forstærker (læs Bose eller Audi Soundsystem)

Så som jeg allerede har skrevet, eller så opgradering til Bose eller Audi Soundsystem.


Ok, troede måske der fandtes højtalere med indbygget forstærker. Så er det jo bare højtalere + forstærker jeg skal have. Nogle anbefalinger på den front?

/Mathias
Audi A3 Sportback 1.9 TDI Ambition 2008
ploft
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 105
Tilmeldt: 12/04/2010 13:36
Geografisk sted: Aarhus

Re: Baghøjtalere + Chorus II+ A3 8P

Indlæg af ploft »

Jeg har en votex forstærker liggende, jeg lige har pillet ud af min A4'er - hvis det skulle have interesse så send mig en pm :-)
MMH
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 33
Tilmeldt: 7/03/2011 20:51
Geografisk sted: Århus

Re: Baghøjtalere + Chorus II+ A3 8P

Indlæg af MMH »

Jeg har nu fået fat i en Votex forstærker. Men stikkene på forstærkeren passer ikke med bilens stik.

Bilens ledningsnet er forbundet med radioen med en Quadlock (Fakra) stik. Men på forstærkeren sidder der 2 højttaler ISO stik, 2 strøm ISO stik + et gult multistik.

Nogen der har erfaringer med at forbinde det? Måske nogen der har et diagram over forstærkeren?

/Mathias
Vedhæftede filer
Lånt af diskoboy
Lånt af diskoboy
Audi A3 Sportback 1.9 TDI Ambition 2008
Besvar

Tilbage til "Radioer, Audi"