Ny rns E og fis i s3 8L problemer

Alt om Navigation Plus RNS-E
Besvar
Brugeravatar
rofl
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 175
Tilmeldt: 25/04/2011 08:53
Geografisk sted: København
Kontakt:

Ny rns E og fis i s3 8L problemer

Indlæg af rofl »

Hej
Har med lidt pb hjælp fra audi forum bruger installeret navi i fruens s3 8L .
Mener alle ledninger er lodret rigtigt , men når jeg tager nøglen ud, slukket navi meget hårdt og høj lyd i højttaler. Kode skal tastes hver gang. Jeg har prøvet at bytte om på acc ledning og bat power, men det er det samme. Bilen og fis er ikke blevet kodet efter, da jeg ikke selv kan kode. Vil det hele hjælpe hvis det bliver kodet rigtigt sammen med fis ?

PS. Har kikket alle tidligere indlæg igennem for lign svar, men kunne ikke lige finde det.

Rofl
Brugeravatar
Jonas_R
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1609
Tilmeldt: 10/10/2003 20:31
Geografisk sted: Stor københavn

Re: Ny rns E og fis i s3 8L problemer

Indlæg af Jonas_R »

Der er en ledning som hedder SAFE (Er der i hvertfald på RNS-D) den skal have konstant 12V ellers så beder den om kode hele tiden.

Ja det ville nok være en god ide at få det kodet.
Brugeravatar
rofl
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 175
Tilmeldt: 25/04/2011 08:53
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Ny rns E og fis i s3 8L problemer

Indlæg af rofl »

Hej Jonas
Tak for din tilbagemelding.
De oplysninger jeg kan finde er dem her.
Næsten sikker på jeg har brugt D-13 som acc fra "nøglen", men som jeg læser det, skal den bruges den "anden vej" ud til forstærker. ?
Men din safe forbindelse kan jeg ikke finde, er det ikke D-15 ?

/Rofl

A: Speaker Connecter (front passive speakers)
1 - N.C. (NC = Not Connected)
2 - Right Front (+) (ok)
3 - Left Front (+) (ok)
4 - N.C.
5 - N.C.
6 - Right Front (-) (ok)
7 - Left Front (-) (ok)

B. EXT Control Connector (CD Changer, PhatBox, OEM SAT tuner, Dension IceLink etc.)
1 - Most Ring break (Used for MOST network diagnostics to "break" the MOST ring; This will never be used in any RNS-E install to date)
2 - CDC-NF GND (audio ground for CD changer; this should NOT be connected to any chassis ground source)
3 - V-Signal (analog speed signal or GALA in B5, C5 and D2 chassis)
4 - U14R-2 (Constant power source for CD changer, phatbox, oem or aftermarket ipod interface etc)
5 - K-Line (K-line diagnostic; needed to configure your RNS-E via a VAGCOM)
6 - CDC-Data out (ok)
7 - *BOSE Pin (used if you have a Bose system)
8 - CDC-NF L.IN (ok)
9 - CDC-NF R. IN (ok)
10 - U14 ST CDC (Ignition/accessory power for CD changer, phatbox, oem or aftermarket ipod interface etc)
11 - CDC -Data IN (ok)
12 - CDC- Data CLK (ok)
*The Bose pin was commonly found in the B6/B7 A4s, C5 A6 and D2 A8's with a model year of 2002+. This should be connected to the bose pin in your factory harness. Per Lee Hicks (NSX Jr): This should be connected to ground if you have a BOSE system. I tried it both ways, and it sounds WAY better when grounded... obviously only if you have the BOSE system. By grounding, you tell the RNS to use a different audio equalization and processing before it sends out the signals to the amp.

C: EXT Control Connector (For Bose or Non-Bose Amp, telephone interface)
1 - **MIC IN (-) (Used for OEM Bluetooth kit when SDS is factory installed)
2 - *RFSL (Analog reverse signal)
3 - Line Out FL (front left audio signal)
4 - **MIC Out (-) (Used for OEM Bluetooth kit when SDS is factory installed)
5 - Line Out RL (rear left audio signal)
6 - TEL NF IN (-) (Telephone speaker negative input)
7 - **MIC IN (+) (Used for OEM Bluetooth kit when SDS is factory installed)
8 - Line Out GND (audio ground)
9 - Line Out FR (front rear audio signal)
10 - **MIC Out (+) (Used for OEM Bluetooth kit when SDS is factory installed)
11 - Line Out RR (rear right audio signal)
12 TEL NF IN (+) (Telephone speaker positive input)
*Reverse wire: C5 A6, B5 A4/S4 and D2 A8 use an analog signal for reverse. Most harnesses won't have this connection available...so you will need to add a female pin/wire (part#000-979-009) and route it to reverse signal near the drivers' side lower dash area (see www.nsxjr.com for location of reverse signal in a C5 A6).
**SDS (Speach Dialog System) will need to be factory installed (found in B7 A4/S4 for example) in order to take advantage of these mic in/out wires. If no SDS, then you will connect the mic wires directly between your OEM bluetooth kit and the BT mic that you install near your sunroof controls.

D: Power Connector
9 - CAN-H (CANbus High signal)
10 - CAN-L (CANbus Low signal)
11 - TEL-Mute (Telephone mute connection)
12 - Kl.31 (Primary ground connection)
13 - U14 ST DSP (Radio On) (Provides a switched ignition-out source to turn on rear amplifier (bose too) or "remote" lead for an aftermarket amp)
*14 - DWA-GND (Alarm ground)
15 - Kl.30 (Constant 12V power source)
16 - U14R-1 (N.C.)
*This is the Alarm-GND pin. This pin should be connected to Connector I, pin 2 from symphony II radio harness, or to the large brown single pin connector from behind the symphony I radio (see the pdf docs on www.nsxjr.com for related pictures). Chances are, you will need to add this female wire/pin (audi part#000-979-133) to your plug/play harness and and male wire/pin (sorry, no audi part# for this; some of us will have extra's laying around).

32 Pin Connector: (A/V interface; Dietz 1417/1280/1215 and OEM TV Tuner)
1 - N.C.
2 - N.C.
3 - N.C.
4 - N.C.
5 - N.C.
6 - AUX-NF-IN Right
7 - N.C.
8 - N.C.
9 - N.C.
10 - N.C.
11 - N.C.
12 - N.C.
13 - NF-IN-Right
14 - SHIELD GND
15 - IN-Sync
16 - IN-G
17 - N.C.
18 - N.C.
19 - N.C.
20 - N.C.
21 - AUX-NF-GND
22 - AUX-NF-IN-Left
23 - N.C.
24 - N.C.
25 - N.C.
26 - N.C.
27 - N.C.
28 - NF-IN-GND
29 - NF-IN-Left
30 - RGBS-IN-GND
31 - IN-B
32 - IN-R

Key: N.C. = No connection
ChristianL
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 98
Tilmeldt: 1/08/2013 20:28
Geografisk sted: Viborg

Re: Ny rns E og fis i s3 8L problemer

Indlæg af ChristianL »

Kunne det ikke tænkes, at du har brug for denne?
http://www.kufatec.de/shop/de/audi/a4/a ... e-ohne-can

Tænd og sluk bliver jo styret via can bus.
Brugeravatar
rofl
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 175
Tilmeldt: 25/04/2011 08:53
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Ny rns E og fis i s3 8L problemer

Indlæg af rofl »

ChristianL skrev:Kunne det ikke tænkes, at du har brug for denne?
http://www.kufatec.de/shop/de/audi/a4/a ... e-ohne-can

Tænd og sluk bliver jo styret via can bus.


Hej ChristianL

Fedt med din tilbagemelding, da jeg faktisk er gået i stå i projektet. Har aftalt med mit værksted, at jeg kikker forbi, så de kan smide deres tester på og få "kodet" can bus og FIS.
Faktisk er jeg er ikke klar over hvad "version" af can bus der er i bilen som er fra 2001. Den tidligere BlauPunt navi var tilsluttet nøgle (ACC), med en direkte ledning fra sikringsboksen og "antenne plus 12volt" tændte forstærkeren. Nu har jeg prøvet at sætte forstærkeren til D13, men den slukker ikke når jeg manuelt slukker radioen/navi.

Men tak for dit link, hvis det bliver nødvendigt, men jeg behøver hjælp nu til at komme videre...
ChristianL
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 98
Tilmeldt: 1/08/2013 20:28
Geografisk sted: Viborg

Re: Ny rns E og fis i s3 8L problemer

Indlæg af ChristianL »

Er næsten sikker på at dit nuværende canbus ikke kan håndtere det, men er spændt på at høre din tilbagemeldingssystem fra dit værksted.
Brugeravatar
rofl
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 175
Tilmeldt: 25/04/2011 08:53
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Ny rns E og fis i s3 8L problemer

Indlæg af rofl »

ChristianL skrev:Er næsten sikker på at dit nuværende canbus ikke kan håndtere det, men er spændt på at høre din tilbagemeldingssystem fra dit værksted.


,, så er der lidt tilbagemelding, men dog uden fis og can virker, da jeg er gået lidt død i projektet og synes det er synd, bilen står uden musik og navi. Har derfor monteret det hele, men hvor man så selv skal tænde og slukke og ingen ting på FIS, hvilket må komme senere, evt når jeg skal have BT sat til.

Men synes da ellers det er blevet godt, selvom rigtig mange fortalte mig det ikke kan lade sig gøre at montere en DIN2 i en Audi 8L bil.
Valgte at montere en alu-liste over navien til at udfylde de manglende 5 mm ud , synes det passer godt til den forkromede liste på askebære , men døm selv :D

Billede
S3 8L monteret med DIN2 (y)

Billede

I øvrigt, synes jeg den model her, er en del bedre en den jeg har i min S4, bla. andet kan den tage 2x32 GB kort, hvor den anden kun tager 2x4GB SD kort, som jeg skal bestille hjem specielt, da det skal være det "gamle" SD type. En anden ting er den virker hurtigere og mere klar i farver osv også selvfølgelig har det nye 2014 kort med alt i trafik.

Men men en dag skal FIS altså virke , når nu det findes i bilen. :-k
Brugeravatar
ullum
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2729
Tilmeldt: 25/12/2006 15:20
Geografisk sted: Fredericia

Re: Ny rns E og fis i s3 8L problemer

Indlæg af ullum »

På min gamle A6 virkede det heller ikke
Vi tog k-line plus og monterede på den tilsvarende diagnose stikket.
Om det vil virke her er jo så en helt anden sag, men jeg tror det er muligt
mvh Ullum
________________
Volvo V40, '15
D3 5 cyl, 150 hk
Dragstar Classic 1100 ´07 custom
Brugeravatar
rofl
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 175
Tilmeldt: 25/04/2011 08:53
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Ny rns E og fis i s3 8L problemer

Indlæg af rofl »

, kom lidt videre i går aftes, kunne ikke rigtig holde mig væk. Har været på 17 instrument og lagt navi ind under kanal 62 efter korrekt login. 37 navigaton kan jeg dog stadig ikke komme ind i. Har 2 fejl med periorisk kommunikationsfejl på can og en med defekt can ?

Ja ja spændende er det :cry: og nu har jeg også fået gul startspær-nøgle der lyser hele tiden, men starter og kører fint på begge nøgler ? :roll:

Det ender sk* nok med, at jeg lægger hele elektronikken ned på bilen og alt går i sort, men så må den reppes med :skyd:

Men en ting er sikkert, og det er, hvis det lykkedes at få til at virke en dag, laver jeg en DANSK vejledning how2do og lægger op her på forum, har taget masser af billeder under vejs.
Brugeravatar
Gio
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1107
Tilmeldt: 6/02/2011 13:46
Geografisk sted: Sjælland

Re: Ny rns E og fis i s3 8L problemer

Indlæg af Gio »

.....
Senest rettet af Gio 30/06/2014 14:24, rettet i alt 1 gang.
'04 A4 Avant 1.9 TDI S-Line

Billede


'07 SEAT Altea XL 1.9 TDI
'97 A4 1.8T Limo
'98 A4 2.4 Avant
'07 A4 2.0 TDI Avant
Brugeravatar
PEB
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 4698
Tilmeldt: 19/01/2003 00:00
Geografisk sted: Nordjylland
Kontakt:

Re: Ny rns E og fis i s3 8L problemer

Indlæg af PEB »

Hvilke ben i kombiinstrumentet har du forbundet til RNS-E? (CAN-BUS)

Ben 9 på RNS-E går til ben ? i kombiinstrumentet.

Ben 10 på RNS-E går til ben ? i kombiinstrumentet.

K-line (som faktisk er L-line) (diagnose) kan du forbinde fra RNS-E ben 5 i den 12-polede connector B. Det er den til venstre nederst set bagfra. Den kan forbindes til f.eks. klimapanelet connector D pin 11. Eller til kombiinstrumentet pin 28 i det grønne stik.
Poul Erik Bech (PEB)

Audi e-tron GT quattro
Polo 1.2 TSI
PEB's RV-12iS Blog
Udlæsning af fejl
Justering af Km-tæller



A mile of road gets you one mile, but a mile of runway gets you anywhere
Brugeravatar
rofl
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 175
Tilmeldt: 25/04/2011 08:53
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Ny rns E og fis i s3 8L problemer

Indlæg af rofl »

Hej gutter

igen,, fedt I bruger lidt tid på at hjælpe (y)

PEP , jeg skal tjeke alle ledninger igen og se hvad der er forbundet hvor.
Det er sådan at nogen gange slukker Navi/radio bare af sig selv, så tror der må være løse forbindelser i stik eller ledninger, også er det for amatør-agtigt , så de tjeker jeg er vende tilbage.
Skal sk* snart virke ,,,
A3 8LV
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 44
Tilmeldt: 10/08/2010 15:37
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Ny rns E og fis i s3 8L problemer

Indlæg af A3 8LV »

rofl skrev:Det er sådan at nogen gange slukker Navi/radio bare af sig selv, så tror der må være løse forbindelser i stik eller ledninger, også er det for amatør-agtigt , så de tjeker jeg er vende tilbage.
Skal sk* snart virke ,,,

Det tyder på, at Can-bussen ikke er tilsluttet korrekt til enten RNS-E eller Kombiinstrumentet - eller begge steder. Så slukker RNS-E for hver 20-30 minutter og knapbelysningen virker garanteret heller ikke.
Brugeravatar
rofl
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 175
Tilmeldt: 25/04/2011 08:53
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Ny rns E og fis i s3 8L problemer

Indlæg af rofl »

A3 8LV skrev:
rofl skrev:Det er sådan at nogen gange slukker Navi/radio bare af sig selv, så tror der må være løse forbindelser i stik eller ledninger, også er det for amatør-agtigt , så de tjeker jeg er vende tilbage.
Skal sk* snart virke ,,,

Det tyder på, at Can-bussen ikke er tilsluttet korrekt til enten RNS-E eller Kombiinstrumentet - eller begge steder. Så slukker RNS-E for hver 20-30 minutter og knapbelysningen virker garanteret heller ikke.


Lyder meget sandsynligt, og ja lyset virker heller ikke. Men som du også selv beskrev i nogle af dine tidigere indlæg, så kan man bruge ufattelig lang tid på det og især fejlsøgningen og med alle de andre projekter vi render runndt og laver, så er der bare ikke tid nok. Men jeg tjeker lige det hele igennem igen og sørger for at ledninger osv er lodet lækkert sammen. Skal jo også huske at "sno" de 2 FIS ledninger ned til Navi som jeg læste et eller andet sted.

Den ekstra ACC ledning som er lagt ind til brug for det tidligere anlæg, skal den bruges eller ej ?
(Acc tænd/sluk på nøglen)
Besvar

Tilbage til "DVD Navigation Plus RNS-E"