manglende varme i kabinen, det begynder at blive koldt...

Indlæg om klima & varmeanlæg
Brugeravatar
erik1303
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 110
Tilmeldt: 15/01/2012 10:56
Geografisk sted: Frederiksværk

Re: manglende varme i kabinen, det begynder at blive koldt..

Indlæg af erik1303 »

Det er da godt det lykkedes for dig med gennemskylning af varmelegeme som jeg gjorde, og lidt den ene vej og lidt den anden, det fik jeg ikke skrevet, men godt tænkt :) .
Og det med boremaskinepumpen var da genialt tænkt, der er da også mere power i end i den lille "lommepumpe" på Mercedes, så respekt herfra :).
Og det er jo MEGET nemmere at prøve sig forsigtigt frem og skylle varmelegeme igennem istedet for at bruge flere dage på at pille bilen i stumper og stykker.
Audi A4 B5 2,6 aut. årg. 1995 + alt i udstyr (importeret)
VW 1303 cabriolet årgang 1976
Kia Picanto (reservebilen)
GertH
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1251
Tilmeldt: 22/08/2010 22:33
Geografisk sted: 4733 Tappernøje

Re: manglende varme i kabinen, det begynder at blive koldt..

Indlæg af GertH »

Fint med tilbagemelding. Gad vide hvad der vil ske ved at komme opløsning i eks.beholder og køre længere tur. Måske er der tilsvarende nams i køler(ikke for at gøre dig ked af det). Gode billeder så alle kan forstå det. Mvh. Gert (y)
GertH
Selvlært perlestensmekaniker (nu med eget rullebrædt, tak til congo)
Audi A4 1996 2.6 Konens bil
Opel Corsa 1.2 16v (bil nr. 3)Sønnens bil
A4 b5 stc. 1.8 1996 adr.(konens bil)Solgt
A6 b4 c5 1.8T aeb sedan 1997 Min bil
Renault Laguna 1.8 16v sedan (konens bil)Solgt
A4 b5 2.6 abc aut.cju 1996 SOLGT
Audi 100 c4 1991 2.3 AAR aut.SOLGT
A4 1.6 1995 (er nu blevet konens bil)SOLGT
Audi 100 1991 2.3 sedan SOLGT
Audi 100 1993 2.6 sedan SOLGT
+ dem uden plader jeg går og fixer
Brugeravatar
Star
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 176
Tilmeldt: 19/03/2013 18:17
Geografisk sted: Espergærde

Re: manglende varme i kabinen, det begynder at blive koldt..

Indlæg af Star »

GertH skrev:Fint med tilbagemelding. Gad vide hvad der vil ske ved at komme opløsning i eks.beholder og køre længere tur. Måske er der tilsvarende nams i køler(ikke for at gøre dig ked af det). Gode billeder så alle kan forstå det. Mvh. Gert (y)


ja der ligger sikkert også meget andet godt i resten af systemet, men det fungerer 100% som det skal, her er det jo mere overophedning man skal være bange for. Mit problem var udelukkende manglende varme i kabinen, og den er der til overmål nu, jeg kører faktisk rundt og småsveder bare fordi jeg er så begejstret over at mærke at der kommer varm luft ud af dyserne :mrgreen:
2008 Audi A3 Cabriolet 2,0 TFSI DSG 200HK
1997 Audi Cabriolet 1,8 20V - Nu solgt
1997 Audi A4 B5 1,6 næsten ny :-)
- Også solgt til glad mand :-)
1999 Audi A3 8L 5-door 1,8 Turbo, også næsten ny :-)
- Herudover:
1997 Mercedes SLK 2,3 kompressor
2012 VW Up 1,0 75HK 3-dørs
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2665
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: manglende varme i kabinen, det begynder at blive koldt..

Indlæg af Høy »

Godt arbejde, og fin dokumentation (y)

Opvasketabs virker ret godt, når bilen bliver varm. En kammerats TDI (host :-#) skød en oliekøler, så der kom olie ind i vandet. Rent vand i sammen med to knuste tabs. Bilen stod stille, og da vandet efter en rum tid (diesel) var varmt, tømte vi mudderet af og fyldte rent vand på, efter at vi havde skyllet igennem fra alle retninger, så godt vi kunne.

Prøvetur kun med vand, nyt vand og endnu en prøvetur.

Kølervæske på og nyt kølervæske efter en uges tid. Ingen rester af noget som helst at se, men en svag olieregnbue på overfladen.

Det er nok ikke noget, man skal have i systemet særligt længe. Der kan forekomme legeringer, som nemt angribes... kobberpakninger og forskellige messingtyper (delvist kobber).

Der er i hvert fald noget med, at man ikke må vaske kobbergryder i opvaskemaskinen og slet ikke med fosfatfrie tabs.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Brugeravatar
tscheel
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1400
Tilmeldt: 9/09/2005 17:06
Geografisk sted: Ubby

Re: manglende varme i kabinen, det begynder at blive koldt..

Indlæg af tscheel »

Super arbejde (y)

Sådan en pumpe har jeg - sidst hjalp den med at tømme 20liter benzin af tanken da benzinpumpen stod af - selvfølgelig med 60 liter 98 oktan i tanken..

Nu skal den i arbejde igen for at kopiere din løsning - jeg har samme problem i min S2. Tak for fin vejledning - nu håber jeg ikke at næste uges opdatering fra dig handler om utæt varmeapparat :mrgreen:
vh
Torben
Audi A2 '00 | Yamaha FJ1100 '84
Brugeravatar
Star
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 176
Tilmeldt: 19/03/2013 18:17
Geografisk sted: Espergærde

Re: manglende varme i kabinen, det begynder at blive koldt..

Indlæg af Star »

tscheel skrev:Super arbejde (y)

- nu håber jeg ikke at næste uges opdatering fra dig handler om utæt varmeapparat :mrgreen:


Det håber jeg dælme duleme heller ikke :suicide:
2008 Audi A3 Cabriolet 2,0 TFSI DSG 200HK
1997 Audi Cabriolet 1,8 20V - Nu solgt
1997 Audi A4 B5 1,6 næsten ny :-)
- Også solgt til glad mand :-)
1999 Audi A3 8L 5-door 1,8 Turbo, også næsten ny :-)
- Herudover:
1997 Mercedes SLK 2,3 kompressor
2012 VW Up 1,0 75HK 3-dørs
Brugeravatar
Kokken
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2378
Tilmeldt: 27/01/2004 22:36
Geografisk sted: Vendsyssel

Re: manglende varme i kabinen, det begynder at blive koldt..

Indlæg af Kokken »

Sådan. Det må sku være året's kreative Premie... :)


Sent from my iPad using Tapatalk - now Free
Brian Pedersen

Audi 80 2,6E Avant quattro 1993 En ud af 1870 produceret
http://www.bilgalleri.dk/gal_visbil.aspx?ID=166234

Audi A3 E-Tron 2016 nu med ny multitronic ;(

Toyota Avensis 1,8 vvt st.car 2007
Brugeravatar
tscheel
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1400
Tilmeldt: 9/09/2005 17:06
Geografisk sted: Ubby

Re: manglende varme i kabinen, det begynder at blive koldt..

Indlæg af tscheel »

Nå, så blev det prøvet. "Desværre" var det pinlig rent det der kom ud af apparatet. Bjørn må have behandlet den godt. Metoden er nem - alm. haveslange kan klemmes ind i studserne og holde sig selv, mens man fumler med vand, spand, strøm og boremaskine :D

Måske fik jeg luftet varmeapparatet bedre ud denne gang - en udetemperatur på 11,5 kunne snildt hæves til 27grader. En kodeudlæsning af klimaanlægget gav :
06.3 Kühlmittel-temperaturfühler (ECT), sporadisches A/C offen".
Anlægget er alligevel tørt for kølervæske, så det tager jeg ikke så tungt. Ingen fejl på spjæld eller temperatursensorer.

En grafisk udlæsning udlæsning (kanal 53) gav symbolet for G1 G2 og G3 "Systemfunktion O.K." men også A1 der betyder "Lüfter für Innentemperatursensor". Om den er død er lidt svært at aflæse ud fra koden.. ? Det må der graves lidt i.

Desuden er der godt gang i kølerblæseren (på niveau 2) allerede fra koldstart. Måske føleren i køleren er færdig.
EDIT - det blev klaret med et nyt (brugt) "214" relæ fra stakken. Pillede toppen af det fejlende relæ - ser fint ud :-k . Nå, nu starter blæseren kun når temperaturen rammer en halv streg over 90grader. Mon ikke det også giver bedre arbejdsbetingelser for radiatoren.

Phew - nogen gange ville jeg ønske det var en Ford T.
Senest rettet af tscheel 18/10/2013 08:41, rettet i alt 1 gang.
vh
Torben
Audi A2 '00 | Yamaha FJ1100 '84
Brugeravatar
Star
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 176
Tilmeldt: 19/03/2013 18:17
Geografisk sted: Espergærde

Re: manglende varme i kabinen, det begynder at blive koldt..

Indlæg af Star »

tscheel skrev:Nå, så blev det prøvet. "Desværre" var det pinlig rent det der kom ud af apparatet. Bjørn må have behandlet den godt. Metoden er nem - alm. haveslange kan klemmes ind i studserne og holde sig selv, mens man fumler med vand, spand, strøm og boremaskine :D

Måske fik jeg luftet varmeapparatet bedre ud denne gang - en udetemperatur på 11,5 kunne snildt hæves til 27grader. En kodeudlæsning af klimaanlægget gav :
06.3 Kühlmittel-temperaturfühler (ECT), sporadisches A/C offen".
Anlægget er alligevel tørt for kølervæske, så det tager jeg ikke så tungt. Ingen fejl på spjæld eller temperatursensorer.

En grafisk udlæsning udlæsning (kanal 53) gav symbolet for G1 G2 og G3 "Systemfunktion O.K." men også A1 der betyder "Lüfter für Innentemperatursensor". Om den er død er lidt svært at aflæse ud fra koden.. ? Det må der graves lidt i.

Desuden er der godt gang i kølerblæseren (på niveau 2) allerede fra koldstart. Måske føleren i køleren er færdig.

Phew - nogen gange ville jeg ønske det var en Ford T.


Ja, så bliver man jo næsten glad for at man ikke har klima, eller sågar manuel aircondition, men kun et helt almindeligt varmeapparat :oops:
2008 Audi A3 Cabriolet 2,0 TFSI DSG 200HK
1997 Audi Cabriolet 1,8 20V - Nu solgt
1997 Audi A4 B5 1,6 næsten ny :-)
- Også solgt til glad mand :-)
1999 Audi A3 8L 5-door 1,8 Turbo, også næsten ny :-)
- Herudover:
1997 Mercedes SLK 2,3 kompressor
2012 VW Up 1,0 75HK 3-dørs
Brugeravatar
tscheel
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1400
Tilmeldt: 9/09/2005 17:06
Geografisk sted: Ubby

Re: manglende varme i kabinen, det begynder at blive koldt..

Indlæg af tscheel »

Star skrev:Ja, så bliver man jo næsten glad for at man ikke har klima, eller sågar manuel aircondition, men kun et helt almindeligt varmeapparat :oops:


Det er måske også en kende optimistisk at tro at klimaanlæg i en åben vogn kan ændre meget. Ellers ville Lomborg sgu' nok have beskrevet det i sine klimarapporter :mrgreen:
vh
Torben
Audi A2 '00 | Yamaha FJ1100 '84
Brugeravatar
Star
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 176
Tilmeldt: 19/03/2013 18:17
Geografisk sted: Espergærde

Re: manglende varme i kabinen, det begynder at blive koldt..

Indlæg af Star »

en update -
forleden begyndte varmen (sgu og f...... :x ) at svigte igen , så jeg begyndte forfra og gav den en ny tur med "Storm P apparatet" - hvilket resulterede i en ny portion "slam" - eller måske snarere en slags sort grus i returpanden. Så enten fik jeg ikke det hele ud sidste gang, ellers er det simpelthen i motorens kølesystem dette slam cirkulerer, og så efter en tid ophober sig i varmeapparatets enhed og blokerer for ordenligt gennemstrømning af det varme vand/kølervæske.

Jeg spekulerer om man kan lave noget lignende ( rensetur) med resten af systemet, hvor det ikke er på traditionel basis, - altså tilsætte noget rens, -køre tur - tapppe af - køre tur - tappe af - men bruge lidt samme model jeg har brugt, hvor man tilsidst tilsætter rent vand, til det er helt rent det som kommer ud i den "anden ende" - hvorefter man så først her hælder noget helt frisk kølervæske/vand blanding på.

Mon man skader pakninger og lign i motorens kølesystem? - og hvor er det bedst at "fylde på / tappe af - der er jo ingen almindelig kølerdæksel på køleren så vidt jeg kan se, kun via ekspansionsbeholderen, og det er nogle små tynde slanger..?

PS: efter den nye rensning af varmeapparatet, så kører det igen for fuld skrue med varmen - men man har jo ikke lyst til at skulle gøre dette hver anden måned....
2008 Audi A3 Cabriolet 2,0 TFSI DSG 200HK
1997 Audi Cabriolet 1,8 20V - Nu solgt
1997 Audi A4 B5 1,6 næsten ny :-)
- Også solgt til glad mand :-)
1999 Audi A3 8L 5-door 1,8 Turbo, også næsten ny :-)
- Herudover:
1997 Mercedes SLK 2,3 kompressor
2012 VW Up 1,0 75HK 3-dørs
Michael P
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 226
Tilmeldt: 1/07/2013 14:51

Re: Sv: manglende varme i kabinen, det begynder at blive kol

Indlæg af Michael P »

Ville måske prøve at rense køleren som Gert snakker om.
I stedet for at få det renseværk igennem motoren hvor der måske er en pakning af kobber?

Sendt fra min GT-I9100 med Tapatalk2
Audi A4 B5 1.6 Automatgear fra 1995
Klima der dur :)
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2665
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: manglende varme i kabinen, det begynder at blive koldt..

Indlæg af Høy »

eller måske snarere en slags sort grus i returpanden.


Er det metal- eller gummikrymmel?

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Brugeravatar
Star
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 176
Tilmeldt: 19/03/2013 18:17
Geografisk sted: Espergærde

Re: manglende varme i kabinen, det begynder at blive koldt..

Indlæg af Star »

Høy skrev:
eller måske snarere en slags sort grus i returpanden.


Er det metal- eller gummikrymmel?

\Alex


Det er svært at sige, det er ret fint, det kunne være begge dele, hælder mest til metal....det føles "sten" agtigt,
2008 Audi A3 Cabriolet 2,0 TFSI DSG 200HK
1997 Audi Cabriolet 1,8 20V - Nu solgt
1997 Audi A4 B5 1,6 næsten ny :-)
- Også solgt til glad mand :-)
1999 Audi A3 8L 5-door 1,8 Turbo, også næsten ny :-)
- Herudover:
1997 Mercedes SLK 2,3 kompressor
2012 VW Up 1,0 75HK 3-dørs
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2665
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: manglende varme i kabinen, det begynder at blive koldt..

Indlæg af Høy »

Prøv med en magnet. Hvis det ikke er magnetisk, kan det være alu eller kalkgrums fra vandet :-k . Stik magneten i en pose først, så du bare behøver at fjerne den fra posen igen for at få den gjort ren, hvis det er jernpulver.

Du kan bruge citronsyre til at tjekke, om det er kalk. Afkalker til kaffemaskinen skulle opløse det, hvis det er kalk. Hvis du kan udelukke kalk og jern, kan du prøve, om det brænder (gummi), eller om det eventuelt skulle være aluminium fra topstykket.

Lidt mystisk.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Brugeravatar
Star
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 176
Tilmeldt: 19/03/2013 18:17
Geografisk sted: Espergærde

Re: manglende varme i kabinen, det begynder at blive koldt..

Indlæg af Star »

Høy skrev:Prøv med en magnet. Hvis det ikke er magnetisk, kan det være alu eller kalkgrums fra vandet :-k . Stik magneten i en pose først, så du bare behøver at fjerne den fra posen igen for at få den gjort ren, hvis det er jernpulver.

Du kan bruge citronsyre til at tjekke, om det er kalk. Afkalker til kaffemaskinen skulle opløse det, hvis det er kalk. Hvis du kan udelukke kalk og jern, kan du prøve, om det brænder (gummi), eller om det eventuelt skulle være aluminium fra topstykket.

Lidt mystisk.

\Alex


hmm ja. men det må blive næste gang, for det er jo blevet skyllet ud i afløbet... :-
2008 Audi A3 Cabriolet 2,0 TFSI DSG 200HK
1997 Audi Cabriolet 1,8 20V - Nu solgt
1997 Audi A4 B5 1,6 næsten ny :-)
- Også solgt til glad mand :-)
1999 Audi A3 8L 5-door 1,8 Turbo, også næsten ny :-)
- Herudover:
1997 Mercedes SLK 2,3 kompressor
2012 VW Up 1,0 75HK 3-dørs
Besvar

Tilbage til "Klima & varmeanlæg"