el-diagram over klimaanlæg søges

Indlæg om klima & varmeanlæg
HME
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 216
Tilmeldt: 13/10/2005 09:51
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: el-diagram over klimaanlæg søges

Indlæg af HME »

Så har jeg fundet to pressostater -tror jeg nok (en rød og en sort i højre side af køleren). Efter Sørens diagram 1 skulle den ene af dem have direkte forbindelse til magnetkoblingsrelæet, men det kan jeg ikke måle, at nogen af dem har. Så mit anlæg er nok ikke som diagram 1. Så kan relæet selvfølgelig få de 12V fra selve displayboksen, som så kan være defekt, men en scanning viser ingen fejl på klimaanlægget. Nogen forslag til hvor jeg så kan søge efter fejlen?
Mvh
HME
HME
Audi 80 avant, 2,6 quattro, 1993, motorkode ABC(solgt)
MB SLK 230 Kompressor
Brugeravatar
bertlov
Bestyrelsesmedlem
Bestyrelsesmedlem
Indlæg: 329
Tilmeldt: 21/10/2005 20:16
Geografisk sted: Nr. Lyndelse v/Odense

Re: el-diagram over klimaanlæg søges

Indlæg af bertlov »

Prøv at tjekke den "lavtryk pressostat" der sidder på afgangsrøret fra fordamperen.
(hvis det er ens med en 100)...

/Søren
Audi A8 (4E) 4,2 (BFM) quattro FL 2003
Audi A2 (8Z) 1,2 (ANY) 3L 2004
Lupo 3L 2001
Audi A6 2,8 aut. quattro 1995 (solgt)
Audi 100 2,8 quattro 1992 (skrottet)
Brugeravatar
ullum
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2729
Tilmeldt: 25/12/2006 15:20
Geografisk sted: Fredericia

Re: el-diagram over klimaanlæg søges

Indlæg af ullum »

Hjælp direkte fra audi, he he, aner det ikke, men det kunne da være sjovt at prøve.
Umiddelbart tror jeg det ikke, så kunne de jo ikke lave andet.
mvh Ullum
________________
Volvo V40, '15
D3 5 cyl, 150 hk
Dragstar Classic 1100 ´07 custom
HME
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 216
Tilmeldt: 13/10/2005 09:51
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: el-diagram over klimaanlæg søges

Indlæg af HME »

Søren -> Hvor sidder lavtrykskompressoren, hvis det ikke er en af de to jeg har nævnt?
Ullum -> Audi må jo vide alt om min bil, og hvis SMC spørger, for de nok svar (som de nok ikke vil ud med før biler er sendt til rep.). Jeg kunne så tænke mig, at der måske var en bagdør man kunne luske ind ad.

Så har jeg lige fået svar fra audifan.net (http://s2-audi.co.uk/workshop/schematic ... _con_d.htm) det ser ud til at være det rigtige - både med bestykning og ledningsfaver :dance: . Jeg vender tilbage, når jeg får gennemgået systemet i morgen.
Mvh
HME
HME
Audi 80 avant, 2,6 quattro, 1993, motorkode ABC(solgt)
MB SLK 230 Kompressor
Brugeravatar
ullum
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2729
Tilmeldt: 25/12/2006 15:20
Geografisk sted: Fredericia

Re: el-diagram over klimaanlæg søges

Indlæg af ullum »

Det var ment positivt :)
mvh Ullum
________________
Volvo V40, '15
D3 5 cyl, 150 hk
Dragstar Classic 1100 ´07 custom
KarstenM
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 547
Tilmeldt: 14/05/2008 20:31

Re: el-diagram over klimaanlæg søges

Indlæg af KarstenM »

... men sort/rød går jo stadig direkte ind A/C enheden, så det er ikke det samme som dit system.
mvh Karsten

Audi 90 quattro ('87) 2.2E [KV] -> oettinger ombygning
Audi A4 quattro ('01) 2.5TDi [AKE]
HME
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 216
Tilmeldt: 13/10/2005 09:51
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: el-diagram over klimaanlæg søges

Indlæg af HME »

Hej Karsten,
Hvis jeg ser på page4 så går den rød/sorte ledning fra 30-terminalen til samling T10e, som så har forbindelse til både displayenheden og lavtrykspressostaten. Det kan da godt passe med mit anlæg. Jeg mener at have fundet T10e ved midterkonsollen (men der er nu mere end 10 ledninger i den ??) men jeg er noget i tvivl om hvor lavtrykspressostaten sidder. Tror det må være en af de to ovennævnte, men vil gerne vide om det er rigtigt. Jeg vil tro, at det er lavtrykspressostaten, som giver 12v til relæet (har største ledningstværsnit). Hvis den nu er defekt, kan det jo forklare, hvorfor der ikke er 12V på 30-terminalen, nåt tændingen ikke er på og hvorfor der er ca. 4V med tænding på ( spænding fra displayet). Lyder det ikke rigtigt? Hvis jeg så kortslutter lavtrykspressostaten, skulle alt vel fungere? men kan der ske noget uheldigt ved det?
Mvh
HME
HME
Audi 80 avant, 2,6 quattro, 1993, motorkode ABC(solgt)
MB SLK 230 Kompressor
KarstenM
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 547
Tilmeldt: 14/05/2008 20:31

Re: el-diagram over klimaanlæg søges

Indlæg af KarstenM »

HME skrev:Hej Karsten,
Hvis jeg ser på page4 så går den rød/sorte ledning fra 30-terminalen til samling T10e, som så har forbindelse til både displayenheden og lavtrykspressostaten. Det kan da godt passe med mit anlæg. Jeg mener at have fundet T10e ved midterkonsollen (men der er nu mere end 10 ledninger i den ??) men jeg er noget i tvivl om hvor lavtrykspressostaten sidder. Tror det må være en af de to ovennævnte, men vil gerne vide om det er rigtigt. Jeg vil tro, at det er lavtrykspressostaten, som giver 12v til relæet (har største ledningstværsnit). Hvis den nu er defekt, kan det jo forklare, hvorfor der ikke er 12V på 30-terminalen, nåt tændingen ikke er på og hvorfor der er ca. 4V med tænding på ( spænding fra displayet). Lyder det ikke rigtigt? Hvis jeg så kortslutter lavtrykspressostaten, skulle alt vel fungere? men kan der ske noget uheldigt ved det?
Mvh
HME

Hvis det er som du beskriver, så er det dét diagram jeg foreslog for snart en uge siden. HVIS det er dét diagram, så ville jeg starte med at måle på lavtrykspressostaten. Hvis du ikke kan finde den, så kig ledningsfarver i stikkene. Der skal være 12V på begge sider når koblingen skal trækkes.

A) Hvis der er 12V på den ene side og 4V på den anden side er
1) din pressostat (F73) defekt
2) dit systemtryk for lav = få lavet en efterfyldning.

B)Hvis der er 4V på begge sider er det formentlig styreboksen (E87) der er defekt.

C Hvis der er 12V på begge sider, men stadig kun 4V ved koblingsrelæet (J44), er det formentlig dårlig forbindelse i T10e-stikket:

Mål spændingen på begge sider af stikket (T10e).
A) Hvis der er er 12V på den ene side og 4V på den anden skal stikket (T10e) renses, alternativt udskiftes stikbenene med nye.

B) Hvis der er 4V på begge sider af stikket (T10e) har du en defekt ledning mellem lavtrykspressostat (F73) og stik (T10e).

C) Hvis der er 12V på begge sider har du en defekt ledning mellem stik (T10e) og koblingsrelæ (J44).

Tilføjelse: Jeg ville ikke kortslutte pressostaten. Et system med for lav fyldning kan køre i meget kort perioder, men bliver meget varmt og brænder kompressoren af. T10e er formentligt et dobbelt stik, med 10 ben i det ene stik og 5/6 ben i det andet ? (som de stik der sidder ved ekstra relæerne i kabinen)
mvh Karsten

Audi 90 quattro ('87) 2.2E [KV] -> oettinger ombygning
Audi A4 quattro ('01) 2.5TDi [AKE]
HME
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 216
Tilmeldt: 13/10/2005 09:51
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: el-diagram over klimaanlæg søges

Indlæg af HME »

Tak for assistancen Karsten. Du har ret i at T10e er et dobbeltstik (10+5). Jeg har målt den rød/sorte ledning til relæet, og den er OK. Den faste del af T10e kan jeg ikke få løsgjort, og jeg kan ikke se hvor den rød/sorte ledning (2½ kvd) fortsætter, men der er ingen så tykke ledninger tilsluttet displayboksen. De to pressostater(??), som jeg har i højre del af køleren, har begge meget tynde ledninge (½kvd?), som ikke har forbindelse til terminalen 4 (T10e). Jeg er derfor i tvivl om det nu også er pressostaterne, jeg har kig på. Ved du hvor de skal sidde på min bil? Jeg har set efter oppe og nede og ude og inde, men har ikke kunne finde noget, som kunne passe. De to jeg tror er pressostater har følgende ledningsfarver: lavtryk(?) -> rød/grøn og brun, højtryk(?) -> brun/hvid og brun.
Mvh
HME
HME
Audi 80 avant, 2,6 quattro, 1993, motorkode ABC(solgt)
MB SLK 230 Kompressor
KarstenM
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 547
Tilmeldt: 14/05/2008 20:31

Re: el-diagram over klimaanlæg søges

Indlæg af KarstenM »

Ledning skal ikke være 2,5mm2 ved displayboksen, men kun 0,5mm2. Du bliver nok nødt til at tage billeder efterhånden. Det kunne måske tyde på at du har et eftermonteret kit?

pressostat.JPG
pressostat.JPG (64.21 KiB) Vist 16353 gange
mvh Karsten

Audi 90 quattro ('87) 2.2E [KV] -> oettinger ombygning
Audi A4 quattro ('01) 2.5TDi [AKE]
HME
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 216
Tilmeldt: 13/10/2005 09:51
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: el-diagram over klimaanlæg søges

Indlæg af HME »

Tak for tegningen og tålmodigheden. Pressostat 24 er den jeg mener er højtryk og den nedenunder lavtryk. Men som sagt er ledningerne til dem meget tynde, hvilket ikke passer med det sidste diagram. Her skulle ledningen fra T10e til lavtrykpressostaten være 2½kvd. Anlægget er på det punkt altså ikke som på det sidste diagram ;( . Ja, ledningen til displayboksen skal kun være ½kvd, hvis det skal være efter det sidste diagram, men hvis det var lavet efter det første diagram, skulle den være 2½ kvd, altså er anlægget heller ikke som vist i det første diagram. At dømme efter ledningsføringer m.m. så må det være fabriksmonteret. Det er efterhånden temlig problematisk hvor relæets 30-terminal får 12V fra. Det kan jo ikke være fra pressostaterne eller displayboksen, da ledningerne derfra er alt for tynde ift 30-terminalens 2½ kvd ledning. Det er umuligt at tage fornuftige billeder. Jeg har måtte bruge tandlægespejl for at følge afgangen fra T10e uden at det er lykkedes.
Mvh
HME
HME
Audi 80 avant, 2,6 quattro, 1993, motorkode ABC(solgt)
MB SLK 230 Kompressor
HME
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 216
Tilmeldt: 13/10/2005 09:51
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: el-diagram over klimaanlæg søges

Indlæg af HME »

Og så lige en status:
Målt på begge pressostater: øverste (rød) fuld gennemgang og ca 10V på begge ledninger -> må være lavtrykspress (= 24 på Karstens tegn.) og den er så OK ligesom trykket i systemet.
Nederste press.(sort) ingen gennemgang og 12V på den ene ledning -> må være højtrykspress og den skal være afbrudt så OK.
ca. 4V på begge sider af T10e og på relæs 30-terminal (alle rød/sort 2½ kvd-ledning) -> fejl på ledning mellem T10e og ??? (ja, hvor f..... bli'r den af? den er umulig at følge). Den kan ikke være tilsluttet lavtrykspress., da den kun har 0,5kvd-ledninger, og displayboksen har kun max 1kvd-ledninger tilsluttet, så det kan vel heller ikke være derfra? En brændt sikring eller en brudt ledning kan det heller ikke være, for så ville der ikke være ca 4V på den. Det må altså være en elektronikenhed der er problemet, og det kan vel så kun være displayboksen? men der meldes jo ikke om fejl på den. Det er ved at være lidt træls. God søndag til jer HME.
HME
Audi 80 avant, 2,6 quattro, 1993, motorkode ABC(solgt)
MB SLK 230 Kompressor
Brugeravatar
bertlov
Bestyrelsesmedlem
Bestyrelsesmedlem
Indlæg: 329
Tilmeldt: 21/10/2005 20:16
Geografisk sted: Nr. Lyndelse v/Odense

Re: el-diagram over klimaanlæg søges

Indlæg af bertlov »

Tjek lige ledningerne til "Lavtrykspressostatan" markeret som nr. 13 i vedhæftet fil.

Er anlægget R12?

/Søren
Vedhæftede filer
Klima.pdf
(120.09 KiB) Downloadet 1243 gange
Audi A8 (4E) 4,2 (BFM) quattro FL 2003
Audi A2 (8Z) 1,2 (ANY) 3L 2004
Lupo 3L 2001
Audi A6 2,8 aut. quattro 1995 (solgt)
Audi 100 2,8 quattro 1992 (skrottet)
Brugeravatar
bertlov
Bestyrelsesmedlem
Bestyrelsesmedlem
Indlæg: 329
Tilmeldt: 21/10/2005 20:16
Geografisk sted: Nr. Lyndelse v/Odense

Re: el-diagram over klimaanlæg søges

Indlæg af bertlov »

Her er beskrivelserne til kontrol af F73
Bemærk at der er forskel på R12 og R134a

/Søren
Vedhæftede filer
F73 R134a.pdf
(34.23 KiB) Downloadet 1191 gange
F73 R12.pdf
(39.17 KiB) Downloadet 876 gange
Audi A8 (4E) 4,2 (BFM) quattro FL 2003
Audi A2 (8Z) 1,2 (ANY) 3L 2004
Lupo 3L 2001
Audi A6 2,8 aut. quattro 1995 (solgt)
Audi 100 2,8 quattro 1992 (skrottet)
HME
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 216
Tilmeldt: 13/10/2005 09:51
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: el-diagram over klimaanlæg søges

Indlæg af HME »

Tak Søren, men jeg tror ikke tegningerne viser mit anlæg. Nr. 13 på tegningen sidder jo i blæserhuset, mens min lavtrykspressostat sidder i kølerens højre side, altså helt ude foran, og selve føleren ser også anderledes ud end på tegningerne. I øvrigt ser det ud som om hele blæserkassen skal demonteres for at komme til fordamperen, og det ligner en megaopgave, så det afstår jeg fra, men på selve kassen står et stort skilt med R 134 A, så det er der altså i mit anlæg.
Mvh HME
HME
Audi 80 avant, 2,6 quattro, 1993, motorkode ABC(solgt)
MB SLK 230 Kompressor
Brugeravatar
bertlov
Bestyrelsesmedlem
Bestyrelsesmedlem
Indlæg: 329
Tilmeldt: 21/10/2005 20:16
Geografisk sted: Nr. Lyndelse v/Odense

Re: el-diagram over klimaanlæg søges

Indlæg af bertlov »

HME skrev:jeg tror ikke tegningerne viser mit anlæg. Nr. 13 på tegningen sidder jo i blæserhuset

klima.pdf er specifik for din bil, og viser at "lavtrykspressostaten F73" sidder på røret fra fordamperen, men lige efter gummigennemføringen. Den bør kunne ses fra motorrummet, når plastikbeskyttelsen er afmonteret....

F73 R134a er beskrivelsen for kontrol af lavtrykskontakten men tage fra rephåndbogen til min A100. Det er det samme varenr. så værdierne skal være de samme, men tegningen er forkert.
HME skrev:min lavtrykspressostat sidder i kølerens højre side, altså helt ude foran, og selve føleren ser også anderledes ud end på tegningerne.

De pressostater der sidder ude i kølerelementet er højtryk: "F118" og "F23"
HME skrev: I øvrigt ser det ud som om hele blæserkassen skal demonteres for at komme til fordamperen, og det ligner en megaopgave

Ja det er nok en megaopgave, men du skal ikke have fordamperen ud, for at komme til F73... F73's forskruning bruges også i nogle tilfælde til at fylde/kontrollere anlægget...

Har du fået kontrolleret at der er kølemiddel nok på?

/Søren
Senest rettet af bertlov 9/09/2012 15:10, rettet i alt 1 gang.
Audi A8 (4E) 4,2 (BFM) quattro FL 2003
Audi A2 (8Z) 1,2 (ANY) 3L 2004
Lupo 3L 2001
Audi A6 2,8 aut. quattro 1995 (solgt)
Audi 100 2,8 quattro 1992 (skrottet)
Brugeravatar
bertlov
Bestyrelsesmedlem
Bestyrelsesmedlem
Indlæg: 329
Tilmeldt: 21/10/2005 20:16
Geografisk sted: Nr. Lyndelse v/Odense

Re: el-diagram over klimaanlæg søges

Indlæg af bertlov »

Her er så lige systembeskrivelsen af A/C
Håber at det kan give dig bedre mulighed for at fejlsøge...

/Søren
Vedhæftede filer
AC system.pdf
(89.13 KiB) Downloadet 1246 gange
Audi A8 (4E) 4,2 (BFM) quattro FL 2003
Audi A2 (8Z) 1,2 (ANY) 3L 2004
Lupo 3L 2001
Audi A6 2,8 aut. quattro 1995 (solgt)
Audi 100 2,8 quattro 1992 (skrottet)
HME
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 216
Tilmeldt: 13/10/2005 09:51
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: el-diagram over klimaanlæg søges

Indlæg af HME »

Hej igen Søren! Du er altså en guttermand. Her gik jeg og troede, at der var een højtryks- og een lavtrykspressostat, som måtte være de to ved køleren, og så viser det sig, at der er to højtrykspress., og de sidder begge ved køleren. Så er opgaven at komme ind til lavtrykspress., og det ser ikke nemt ud, selv om jeg kan se et spændebånd yderst på gummibælgen, som i den anden ende ser ud til at sidde fast på karossen. Men bælgen må vel kunne frigøres og skubbes ud ad rørene, og så håber jeg at lavtrykspress. åbenbarer sig. Det bliver nu først i morgen jeg går i gang, men jeg føler mig på rette spor - tak Søren :tak: Nej, jeg har ikke fået kontrolleret om der er nok kølemiddel på, men mon ikke der er det, når nu den ene af de to hjøtrykspress. er i sluttefunktion?
Mvh
HME
HME
Audi 80 avant, 2,6 quattro, 1993, motorkode ABC(solgt)
MB SLK 230 Kompressor
Brugeravatar
bertlov
Bestyrelsesmedlem
Bestyrelsesmedlem
Indlæg: 329
Tilmeldt: 21/10/2005 20:16
Geografisk sted: Nr. Lyndelse v/Odense

Re: el-diagram over klimaanlæg søges

Indlæg af bertlov »

Jeg tror at du mangler kølemiddel.....

Du bør kunne se pressostaten fra oven, hvis du kigger ned mellem forruden og karosseripladen ud mod motoren, hvor slanger og rør går igennem.
Der er sansynligvis noget plastafdækning der skal afmonteres for frit udsyn...

Men inden du giver dig i kast med mere fejlfinding, syntes jeg at du skal få tjekket mængden af kølemiddel.....

/Søren
Audi A8 (4E) 4,2 (BFM) quattro FL 2003
Audi A2 (8Z) 1,2 (ANY) 3L 2004
Lupo 3L 2001
Audi A6 2,8 aut. quattro 1995 (solgt)
Audi 100 2,8 quattro 1992 (skrottet)
Brugeravatar
Kokken
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2378
Tilmeldt: 27/01/2004 22:36
Geografisk sted: Vendsyssel

Re: el-diagram over klimaanlæg søges

Indlæg af Kokken »

bertlov skrev:Jeg tror at du mangler kølemiddel.....

Du bør kunne se pressostaten fra oven, hvis du kigger ned mellem forruden og karosseripladen ud mod motoren, hvor slanger og rør går igennem.
Der er sansynligvis noget plastafdækning der skal afmonteres for frit udsyn...

Men inden du giver dig i kast med mere fejlfinding, syntes jeg at du skal få tjekket mængden af kølemiddel.....

/Søren


hvem var nu det der også foreslog det i sidste uge :- :- :- :mrgreen:
Brian Pedersen

Audi 80 2,6E Avant quattro 1993 En ud af 1870 produceret
http://www.bilgalleri.dk/gal_visbil.aspx?ID=166234

Audi A3 E-Tron 2016 nu med ny multitronic ;(

Toyota Avensis 1,8 vvt st.car 2007
Besvar

Tilbage til "Klima & varmeanlæg"