er utæt kondenser årsag til dugproblemer

Indlæg om klima & varmeanlæg
Besvar
bama
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 27
Tilmeldt: 26/09/2010 19:38
Geografisk sted: Skive

er utæt kondenser årsag til dugproblemer

Indlæg af bama »

hej igen

Jeg har i min Audi 80 2.8 (93) konstateret dels, at der er gevaldige dugprolemer i bilen og dels nu at kondenserene er utæt óg af en person fået modstridende oplysninger om at en en utæt kondenser alene kan være årsag til dugproblemerne - og af et autofirma(H), der gerne vil se på det , fået at vide at det ikke er den utætte kondensator der kan være årsag til selve dugproblemet.

Jeg skal imidlertid under alle omstændigheder have kondensoren skiftet - og autofirma(H) der kan gøre det anbefaler samtidigt, at klimaanlægget i bilen klargøres til nyt lovligt kølemiddel fra r12 til r134 - og videre ser på hvad de mener der kan gøres ved dugproblemet.
For mig kan udskiftning af kondenser og løsningen af dugpopblemet ud fra autofirma(H)'s optik da vist godt gå hen og blive en temmelig dyr affære.

Jeg har gennem Værkstedsagenten prøvet på at finde et værksted i tyskland, som har fordstand på og rutine i klimaanlæg og nok kan gøre det både bedre og til en betydeligt billigere pris - men har desværre ikke hørt fra nogen enddnu selvom det er 14 dage siden.

Men er der nogle i dette forum der kan rådgive mig om problemer med klimaanlægget som jeg bander langt væk ?

Mvh Børge
Brugeravatar
PEB
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 4698
Tilmeldt: 19/01/2003 00:00
Geografisk sted: Nordjylland
Kontakt:

Re: er utæt kondenser årsag til dugproblemer

Indlæg af PEB »

En utæt kondensator forårsager at trykket i køleanlægget forsvinder (fordamper) og dermed fungerer dit klimaanlæg ikke mere.
Den utætte kondensator har ikke direkte noget med dit dugproblem at gøre.

Hvis du har fugt i bilen (våde måtter eller vand i bunden) vil det skabe dugproblemer.

Denne dug kan klimaanlægget fjerne, fordi det affugter den luft der blæses ind i bilen. Fugten kondenseres på fordamperen og bliver lukket ud af bilen via en slange fra bunden af varmeapparatet.

Når ruderne dugger i en bil uden klimaanlæg (eller i en bil hvor klimaanlægget ikke fungerer) tyder det på at der er fugt i bilen et eller andet sted.
Poul Erik Bech (PEB)

Audi e-tron GT quattro
Polo 1.2 TSI
PEB's RV-12iS Blog
Udlæsning af fejl
Justering af Km-tæller



A mile of road gets you one mile, but a mile of runway gets you anywhere
Besvar

Tilbage til "Klima & varmeanlæg"