Nærlys virker pludseligt ikke på Audi 80 1,8S fra 89

Indlæg om elektrisk & elektronisk udstyr
sim
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 9
Tilmeldt: 18/01/2014 17:30
Geografisk sted: 4050 Skibby

Nærlys virker pludseligt ikke på Audi 80 1,8S fra 89

Indlæg af sim »

Hej.
Pludselig virker mit nærlys ikke.
Jeg har kontrolleret pærer (ok) jeg har udskiftet lyskontakten (partnr: 443953513H )(isat en andan fra hugger) Men nærlyste virker stadig ikke. :cry: :roll:
Er der nogen der har et bud på hvad der kan være galt ?
Brugeravatar
Jepsen
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 927
Tilmeldt: 8/02/2006 16:12
Geografisk sted: Syd for Aalborg

Re: Nærlys virker pludseligt ikke på Audi 80 1,8S fra 89

Indlæg af Jepsen »

Mon ikke det kunne være en god at starte med at måle lidt med et voltmeter, hvis du har sådan et?
Det kunne være godt at vide om der er spænding ved lygten, ved sikringsboxsen mv. Det kan give dig et bedre billede af hvor den er gal :)
Jepsen
Audi A8 tiptronic 4,2 FSI quattro [D4-2010]
Audi A3 Sportback 1,6 [8PA-2005]
Mercedes Sprinter 318
Brugeravatar
Kokken
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2378
Tilmeldt: 27/01/2004 22:36
Geografisk sted: Vendsyssel

Re: Nærlys virker pludseligt ikke på Audi 80 1,8S fra 89

Indlæg af Kokken »

Har du køre lys på den. Kan være lys relæet


Sent from my iPad using Tapatalk
Brian Pedersen

Audi 80 2,6E Avant quattro 1993 En ud af 1870 produceret
http://www.bilgalleri.dk/gal_visbil.aspx?ID=166234

Audi A3 E-Tron 2016 nu med ny multitronic ;(

Toyota Avensis 1,8 vvt st.car 2007
Brugeravatar
Havberg
Bestyrelsesmedlem
Bestyrelsesmedlem
Indlæg: 2164
Tilmeldt: 31/01/2003 11:34

Re: Nærlys virker pludseligt ikke på Audi 80 1,8S fra 89

Indlæg af Havberg »

Kontrolleret sikringer?
A7 SB 3.0 BiT 320 TDI S-Line/Black edition
A6 4F 3.0 TDI - S-Line (solgt efter 6.5 gode år)
S2 Coupé 2.2T
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=25255
CoupéGT 2.2E
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=1767
100 2.2 5S Type 43
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=1776
Rico
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 206
Tilmeldt: 10/10/2003 22:37
Geografisk sted: Janderup

Re: Nærlys virker pludseligt ikke på Audi 80 1,8S fra 89

Indlæg af Rico »

Bundstykke i tændingslås kunne være en mulighed.

Mvh Rico
sim
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 9
Tilmeldt: 18/01/2014 17:30
Geografisk sted: 4050 Skibby

Re: Nærlys virker pludseligt ikke på Audi 80 1,8S fra 89

Indlæg af sim »

Tak for alle de gode forslag.
Jeg har målt på alle sikringerne og der er ingen af dem der er defekte. Jeg har ladet mig fortælle at der ikke er noget relæ der er koblet til nærlyset. Jeg glemte at skrive at der ikke er noget kørelys på bilen, så det virker kun når jeg tænder på lyskontakten. Og jo jeg er nød til at gå igang med voltmeteret i morgen for at se om der kommer strøm ud til lygterne eller der mangler stel, hvilket jeg desværre ikke tror.
Alle forslag er velkomne. og tak igen for jeres input :)
Brugeravatar
Kokken
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2378
Tilmeldt: 27/01/2004 22:36
Geografisk sted: Vendsyssel

Re: Nærlys virker pludseligt ikke på Audi 80 1,8S fra 89

Indlæg af Kokken »

Så er du nok nød til at have fat i endnu en ny/anden kontakt for det lyder som om den har samme fejl som den første.


Sent from my iPad using Tapatalk
Brian Pedersen

Audi 80 2,6E Avant quattro 1993 En ud af 1870 produceret
http://www.bilgalleri.dk/gal_visbil.aspx?ID=166234

Audi A3 E-Tron 2016 nu med ny multitronic ;(

Toyota Avensis 1,8 vvt st.car 2007
Brugeravatar
jannpedersen
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 21
Tilmeldt: 15/10/2010 22:29
Geografisk sted: Præstø

Re: Nærlys virker pludseligt ikke på Audi 80 1,8S fra 89

Indlæg af jannpedersen »

Kokken skrev:Så er du nok nød til at have fat i endnu en ny/anden kontakt for det lyder som om den har samme fejl som den første.


Sent from my iPad using Tapatalk

Som Kokken er inde på, KAN det være en satsning at købe brugte elektriske komponenter: Der kan jo reelt være en risiko for, at den "nye" reservedel har nøjagtig samme fejl som din egen defekte...

Derfor, køb kun brugte elektriske komponenter hvis du enten kan måle dem igennem inden du betaler - eller laver en aftale med sælger om, at kunne returnere den hvis den ikke fungerer...

Når noget elektrisk pludselig ikke virker, ville jeg normalt begynde med at fejlsøge i retning af at "noget er brændt af", som f.eks en sikring eller en ledning. Dernæst ville jeg checke dårlige eller irrede forbindelser i stik og samlinger. Hvis du er ferm med et multimeter, kan du nå langt - ellers er en vennetjeneste guld værd i sådan en situation... :D

I øvrigt undrer det mig lidt hvis du ikke har kørelysautomatik på din bil?... Er du sikker på, at det SKAL være sådan på din model - eller har der måske været en lille fejl hele tiden hér - som så nu er gået hen og blevet en stor fejl?...
Min egen B3 fra '89 har kørelysautomatik (trods den relativt høje alder). Held og lykke med projektet. (y)
____________
Jann Pedersen

Audi 80 1,8s 1991
Audi 80 1,8s 1989
Audi A6 2,0E Avant 1996
Audi 100 2,6E Avant 1993


If you can't explain it simply, you don't understand it well enough. (Albert Einstein)
sim
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 9
Tilmeldt: 18/01/2014 17:30
Geografisk sted: 4050 Skibby

Re: Nærlys virker pludseligt ikke på Audi 80 1,8S fra 89

Indlæg af sim »

Der er mig bekendt ikke kørelys på , men hvis der er, hvilket relæ / placering skal jeg så gå efter?
Teorien om at der har været et defekt kørelysrelæ som nu er gået helt i stykker vil jeg gerne afprøve.
Og ja jeg har tænkt på at den del jeg har købt kan være defekt også [-o< men tog chancen. :-k
Der er vist nu kun den mulighed tilbage at jeg forsøger med multimeteret. :- håber det giver mening når jeg forsøger jeg skulle enmlig gerne bruge bilen i morgen til arbejde ;)
Endnu engang tak for jeres unput (y)
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Nærlys virker pludseligt ikke på Audi 80 1,8S fra 89

Indlæg af Høy »

Og ja jeg har tænkt på at den del jeg har købt kan være defekt også


Det hele er en uhyre simpel konstruktion. Du kan da nemt måle, om der kommer gennemgang mellem nogle af spaderne i lyskontakten, når du flytter med den. Det kræver hverken strøm eller noget. Bare stil multimeteret på gennemgang.

Kontakten til tændingslåsen er også ekstremt simpel, men det hjælper naturligvis ikke ret meget, hvis man ikke lige har en ny på lager.

Hvis du virkelig skal bruge bilen, tager det mindst 7 minutter at trække en plusledning direkte fra batteriet med en flyvende sikring (skal være sikret og så tæt på batteriet som muligt). Sikringen kan du så tage ud, når du vil slukke nærlyset.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
sim
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 9
Tilmeldt: 18/01/2014 17:30
Geografisk sted: 4050 Skibby

Re: Nærlys virker pludseligt ikke på Audi 80 1,8S fra 89

Indlæg af sim »

Hej Høy/Alex.
du har ret i at jeg nemt kan måle på kontakten, problemet er bare at jeg ikke ved hvilke af de 10 ben der er på kontakten der skal fungere med hvilke.
med hensyn til nødløsningen som du foreslår, hvilken størrelse sikring vil du anbefale?
:?
Brugeravatar
Havberg
Bestyrelsesmedlem
Bestyrelsesmedlem
Indlæg: 2164
Tilmeldt: 31/01/2003 11:34

Re: Nærlys virker pludseligt ikke på Audi 80 1,8S fra 89

Indlæg af Havberg »

En normal nærlys pære er vel på 55w.
2 stk giver 110 w.
Ampere(strøm) = watt(effekt) divideret med volt(spænding)
Dvs 110 Wat / 12 volt = 9.16666666 ampere sikring,
Antager man så, at bilen lader med 13.5 volt giver det jo ca. 8 ampere - så mon ikke en 10A sikring skulle være fint.

Springer den - så var den nok for lille :mrgreen:

tænker, at der må sidde noget relæ i sikringboksen til nær/fjernlys og det måske kan være det relæ der er dårligt?
Er der ikke markeret noget på indersiden af låget til sikringsboksen med hvilke relæ'er der styrer hvad?
Men jeg mener nu også, at kunne huske, at min GT fra 87 trækker strømmen til forlygterne direkte gennem lyskontakten uden relæ - og den derfor har det med, at brænde sammen til sidst
Og det kunne jo være nærliggende, at forestille sig, at en 80 fra 89 har samme - knapt så smarte - design.
A7 SB 3.0 BiT 320 TDI S-Line/Black edition
A6 4F 3.0 TDI - S-Line (solgt efter 6.5 gode år)
S2 Coupé 2.2T
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=25255
CoupéGT 2.2E
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=1767
100 2.2 5S Type 43
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=1776
sim
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 9
Tilmeldt: 18/01/2014 17:30
Geografisk sted: 4050 Skibby

Re: Nærlys virker pludseligt ikke på Audi 80 1,8S fra 89

Indlæg af sim »

Har uploadet et billede af stikket fra lyskontakten er der nogen som måske kender til stikket, og hvad der skal virke med nærlyset sluttet til . :?
Vedhæftede filer
image.jpg
image.jpg (76.91 KiB) Vist 19414 gange
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Nærlys virker pludseligt ikke på Audi 80 1,8S fra 89

Indlæg af Høy »

Hvis du ikke selv ved, hvad sikringens betydning er i systemet, vil jeg ikke anbefale dig noget som helst (men CoupéGT er inde på noget). Du risikerer, at din bil brænder, hvis du ikke gør det rigtigt!

Hvis du trækker en flyvende ledning, skal du fjerne de gamle plusforbindelser ved pærerne, så din ledning ikke sender plus tilbage til stikket i ratstammen.

OBS: Den flyvende ledning er en nødløsning og må betegnes som FUSK! EGET ANSVAR!!!

Det tog omkring 4 picosekunder at finde denne ...

Billede

Du starter med at måle, om der kommer tændingsplus frem til stikket på ben 3. Hvis der ikke gør det, skal du søge et helt andet sted (kontakten til tændingslåsen). Prøv eventuelt, om der er strøm på nogle af de andre i tilfælde af, at diagrammet ikke er det rigtige). Hvis der er strøm i stikket, når tændingen er slået til, har du den ene pin, som du skal måle fra (pin 3). Så sætter du multimeteret på den tilsvarende pin ovre på kontakten (edit: pin 3). Tænd på kontakten, og berør de andre pins en ad gangen med den anden elektrode, indtil et af dem viser forbindelse. Hvis ingen af dem viser forbindelse med kontakten tændt, er kontakten defekt. Hvis du finder en, vil du opdage, at forbindelsen forsvinder, når du slukker på kontakten.

\Alex
Senest rettet af Høy 19/01/2014 14:01, rettet i alt 3 gange.
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Nærlys virker pludseligt ikke på Audi 80 1,8S fra 89

Indlæg af Høy »

Det er 3, som kontakten skal forbinde med et af de andre. Hvis der ikke er plus på 3, når du sætter tænding på, er kontakten i tændingslåsen formodentlig knækket. Det kræver ikke nøgler, men bare den elektriske del bagved.

Strømmen kan du naturligvis kun måle i ledningsenden, når stikket er trukket af. Ellers kan du ikke komme til.

\Alex
Senest rettet af Høy 19/01/2014 13:49, rettet i alt 1 gang.
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Nærlys virker pludseligt ikke på Audi 80 1,8S fra 89

Indlæg af Høy »

Der kom to indlæg til sidst... slet
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
sim
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 9
Tilmeldt: 18/01/2014 17:30
Geografisk sted: 4050 Skibby

Re: Nærlys virker pludseligt ikke på Audi 80 1,8S fra 89

Indlæg af sim »

Har lige målt på 3 og der kommer strøm på ved tænding, så Det udelukker vel tændingskontakten. Har også målt kontakten som beskrevet og den tænder og slukker som den skal på ben 3 hmmm , så er der vel kun ledningerne tilbage. :cry: Kan lige supplere med at instrumentlys samt brummer virker som det skal..nogle ideer ?
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Nærlys virker pludseligt ikke på Audi 80 1,8S fra 89

Indlæg af Høy »

Kontakten kan og skal ikke tænde eller slukke korrekt på ben 3. Klemme X er tændingsplus. Tændingsplus kommer ind i kontakten via den ledning, der sidder på pin 3 på kontakten. Når du så tænder lyset, laver kontakten en bro over til en af de andre ledninger, så strømmen kan gå igennem kontakten og videre til nærlyset.

Det er denne brofunktion, som muligvis er i stykker. Stil multimeteret på gennemgang, og kontrollér, om der er gennemgang fra 3 til en af de andre, når kontakten er tændt (mål på spidserne på kontakten, som er vist på dit første billede). Hvis du kun har en pollampe, skal du bruge et batteri for at kunne måle gennemgang. Jeg er ikke helt sikker, men jeg vil umiddelbart tro, at det er 7, der skal være forbindelse til (på kontaktens ben), når der er tændt.

Hvis man tager en tyk ledning og "kortslutter" kablet imellem "hul" 3 og "hul" 7, burde lyset tænde, selv om kontakten ikke er sluttet til kablet. På den måde kan du teste ledningen frem til lygterne.

Igen. Du tjekker vel gennemgang på kontaktens ben og ikke i kablet?

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
sim
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 9
Tilmeldt: 18/01/2014 17:30
Geografisk sted: 4050 Skibby

Re: Nærlys virker pludseligt ikke på Audi 80 1,8S fra 89

Indlæg af sim »

Lille gennembrud.da jeg kortsluttede bed 3-7 kom lyset på som det var forudsagt. Dette kunne tyde på at lyskontakten på en eller anden måde er defekt. Også den jeg har købt. Det underlige er at når jeg måler med mit multimeter på lyskontakten på ben 3-7 så kortslutter den når lyskontakten sættes i positionen: nærlys :roll: er der nogen logik i dette?
sim
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 9
Tilmeldt: 18/01/2014 17:30
Geografisk sted: 4050 Skibby

Re: Nærlys virker pludseligt ikke på Audi 80 1,8S fra 89

Indlæg af sim »

Kan jeg lave kørelys på bilen ved at kortslutte disse to ledninger permanent :-
Besvar

Tilbage til "Elektrisk udstyr"