Trækaksel centerbolt sidder fast!

motor, gearkasse, kardan, differentialer, aksler
Besvar
Brugeravatar
kimenemark
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 914
Tilmeldt: 30/06/2005 15:01
Geografisk sted: Trekantområdet

Trækaksel centerbolt sidder fast!

Indlæg af kimenemark »

Enten er det en LO... bolt jeg monterede da jeg skiftede lejer eller jeg fik den spændt for hårdt ...
Den spændes normalt med 120Nm +90gr. (14mm gevind) og det mener jeg da også jeg gjorde, men det sidder bare fast!

Unbraco hullet er ødelagt i forsøget på at få den løsnet... (1m lang udveksling og knap 100kg aggressivitet [WINKING FACE])
Eneste udvej er nok at bore den ud!?!?

Nogen der har haft dette problem og hvordan løste I det?

Jeg skal have skiftet yderste trækakselmanchet...

Sendt fra min Note8 med Tapatalk

Audi A6 2.4 V6 '04 (BDW) 4F C6
Audi Cabriolet 2.3E R5 '91 (NG) B4 8G
http://www.audiclub.dk/?id=107&bil=799
http://www.audiclub.dk/?id=107&bil=1010
Salg af Audi dele: http://www.dba.dk/brugerens-annoncer/brugerid-5466812/
VCDS HEX+CAN fra NEtech (siden 2005) nu også med 2-polet stik og blink :) 
Audi S6 5.2 V10 '06 (BXA) 4F C6 quattro Avant
Audi A3 1.4TSI '08 (CAXC) 8P
Audi Cabriolet 2.3E R5 '91 (NG) 8G
VCDS HEX+CAN fra NEtech (siden 2005) også 2-polet stik og blinkadapter
Brugeravatar
kimenemark
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 914
Tilmeldt: 30/06/2005 15:01
Geografisk sted: Trekantområdet

Re: Trækaksel centerbolt sidder fast!

Indlæg af kimenemark »

Ved ikke om jeg orker at bore den ud, så overvejer at svejse en bolt fast til det ødelagte bolthoved og prøve med 1m moment og de knap 100kg [SMILING FACE WITH OPEN MOUTH AND COLD SWEAT]... ikke meget plads, men håber det kan lade sig gøre...

Sendt fra min Note8 med Tapatalk

Audi A6 2.4 V6 '04 (BDW) 4F C6
Audi Cabriolet 2.3E R5 '91 (NG) B4 8G
http://www.audiclub.dk/?id=107&bil=799
http://www.audiclub.dk/?id=107&bil=1010
Salg af Audi dele: http://www.dba.dk/brugerens-annoncer/brugerid-5466812/
VCDS HEX+CAN fra NEtech (siden 2005) nu også med 2-polet stik og blink :) 
Audi S6 5.2 V10 '06 (BXA) 4F C6 quattro Avant
Audi A3 1.4TSI '08 (CAXC) 8P
Audi Cabriolet 2.3E R5 '91 (NG) 8G
VCDS HEX+CAN fra NEtech (siden 2005) også 2-polet stik og blinkadapter
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Føllenslev

Re: Trækaksel centerbolt sidder fast!

Indlæg af SorenR »

Du har ikke genbrugt en gammel bolt?

Der er forskel på boltene, nogen har riller på anlægsfladen og andre har ikke - d.v.s. de skal ikke spændes lige hårdt og det er altid "tørt" moment.

Hvis du har kværnet 6-kanten må du bore hovedet af den. Worst case koster det et CV led hvis du rammer gevindet
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Brugeravatar
kimenemark
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 914
Tilmeldt: 30/06/2005 15:01
Geografisk sted: Trekantområdet

Re: Trækaksel centerbolt sidder fast!

Indlæg af kimenemark »

Nope. Da jeg skiftede lejer blev jeg af en venlig "medsammensvoren" herinde gjort opmærksom på faren ved, at anvende en brugt bolt, hvorfor de selvfølgelig blev skiftet.
De gamle havde dengang desuden normalt bolthoved... ikke unbraco...

Om de havde riller eller ej husker jeg ikke, men de blev spændt efter de anvisninger jeg kunne finde... 120Nm +90gr. (1/4 omgang)... og ja... unbraco sekskanten er kværnet :-(

Har læst om en med samme problem, som med succes svejsede en bolt på det ødelagte bolthoved.
Tror jeg prøver med en stor møtrik i stedet...!?!



Sendt fra min Note8 med Tapatalk

Audi A6 2.4 V6 '04 (BDW) 4F C6
Audi Cabriolet 2.3E R5 '91 (NG) B4 8G
http://www.audiclub.dk/?id=107&bil=799
http://www.audiclub.dk/?id=107&bil=1010
Salg af Audi dele: http://www.dba.dk/brugerens-annoncer/brugerid-5466812/
VCDS HEX+CAN fra NEtech (siden 2005) nu også med 2-polet stik og blink :) 
Audi S6 5.2 V10 '06 (BXA) 4F C6 quattro Avant
Audi A3 1.4TSI '08 (CAXC) 8P
Audi Cabriolet 2.3E R5 '91 (NG) 8G
VCDS HEX+CAN fra NEtech (siden 2005) også 2-polet stik og blinkadapter
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Føllenslev

Re: Trækaksel centerbolt sidder fast!

Indlæg af SorenR »

kimenemark skrev:Nope. Da jeg skiftede lejer blev jeg af en venlig "medsammensvoren" herinde gjort opmærksom på faren ved, at anvende en brugt bolt, hvorfor de selvfølgelig blev skiftet.
De gamle havde dengang desuden normalt bolthoved... ikke unbraco...

Om de havde riller eller ej husker jeg ikke, men de blev spændt efter de anvisninger jeg kunne finde... 120Nm +90gr. (1/4 omgang)... og ja... unbraco sekskanten er kværnet :-(

Har læst om en med samme problem, som med succes svejsede en bolt på det ødelagte bolthoved.
Tror jeg prøver med en stor møtrik i stedet...!?!
Ah, det er boltene med det mærkelige bolthoved der ligner Torx på steroider (EDIT; XZN hedder de) der fås med og uden riller ... med riller 70 NM + 90 grader ... uden riller 200 NM + 180 grader.
Bolten med HEX hoved skal spændes 200 NM + 180 grader :shock:
Jeg husker det var en udfordring da jeg skiftede manchetter på min S4 B5 dengang jeg kun vejede 64 kg men kraft gange arm er en god læresætning. :mrgreen: Jeg husker det dog ikke som et problem at få bolten af.

Bolten er kun 14 mm og hvis man borer hovedet af burde resten være til at skrue ud af CV leddet med fingrene.

https://www.audi-sport.net/xf/threads/t ... gs.246808/
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Brugeravatar
kimenemark
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 914
Tilmeldt: 30/06/2005 15:01
Geografisk sted: Trekantområdet

Re: Trækaksel centerbolt sidder fast!

Indlæg af kimenemark »

Hmm... hvis mine var med riller har jeg jo spændt dem alt for hårdt. Ku godt være jeg skulle prøve at bore hovedet af... din påstand giver jo god mening [SMILING FACE WITH OPEN MOUTH AND COLD SWEAT][THUMBS UP SIGN]

Sendt fra min Note8 med Tapatalk

Audi A6 2.4 V6 '04 (BDW) 4F C6
Audi Cabriolet 2.3E R5 '91 (NG) B4 8G
http://www.audiclub.dk/?id=107&bil=799
http://www.audiclub.dk/?id=107&bil=1010
Salg af Audi dele: http://www.dba.dk/brugerens-annoncer/brugerid-5466812/
VCDS HEX+CAN fra NEtech (siden 2005) nu også med 2-polet stik og blink :) 
Audi S6 5.2 V10 '06 (BXA) 4F C6 quattro Avant
Audi A3 1.4TSI '08 (CAXC) 8P
Audi Cabriolet 2.3E R5 '91 (NG) 8G
VCDS HEX+CAN fra NEtech (siden 2005) også 2-polet stik og blinkadapter
Brugeravatar
kimenemark
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 914
Tilmeldt: 30/06/2005 15:01
Geografisk sted: Trekantområdet

Re: Trækaksel centerbolt sidder fast!

Indlæg af kimenemark »

Tak for det gode råd. Hårdt arbejde at bore hovedet af med 16mm bor (det eneste jeg havde liggende) men det tog ikke mere end 10-15min og kan anbefales fremfor svejsemetoden [THUMBS UP SIGN]

Som det ses var den "gamle" bolt ikke med riller, så jeg havde spændt den korrekt.
Sammenholdt med den nye (originale til 110kr [FLUSHED FACE]) må jeg tilstå at kvalitet virker bedre på den nye, så mon ikke jeg får samme problem i venstre side når den tid kommer... godt jeg købte en ekstra [WINKING FACE]BilledeBilledeBillede

Sendt fra min Note8 med Tapatalk

Audi A6 2.4 V6 '04 (BDW) 4F C6
Audi Cabriolet 2.3E R5 '91 (NG) B4 8G
http://www.audiclub.dk/?id=107&bil=799
http://www.audiclub.dk/?id=107&bil=1010
Salg af Audi dele: http://www.dba.dk/brugerens-annoncer/brugerid-5466812/
VCDS HEX+CAN fra NEtech (siden 2005) nu også med 2-polet stik og blink :) 
Audi S6 5.2 V10 '06 (BXA) 4F C6 quattro Avant
Audi A3 1.4TSI '08 (CAXC) 8P
Audi Cabriolet 2.3E R5 '91 (NG) 8G
VCDS HEX+CAN fra NEtech (siden 2005) også 2-polet stik og blinkadapter
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Føllenslev

Re: Trækaksel centerbolt sidder fast!

Indlæg af SorenR »

kimenemark skrev:Tak for det gode råd. Hårdt arbejde at bore hovedet af med 16mm bor (det eneste jeg havde liggende) men det tog ikke mere end 10-15min og kan anbefales fremfor svejsemetoden [THUMBS UP SIGN]

Som det ses var den "gamle" bolt ikke med riller, så jeg havde spændt den korrekt.
Sammenholdt med den nye (originale til 110kr [FLUSHED FACE]) må jeg tilstå at kvalitet virker bedre på den nye, så mon ikke jeg får samme problem i venstre side når den tid kommer... godt jeg købte en ekstra [WINKING FACE]BilledeBilledeBillede
Husk nu at Audi bruger "tørt" moment. Hvis du smør bolten og spænder 200 NM og 180 grader så risikerer du reelt at spænde med det dobbelte og så skal du også bore den næste bolt ud. Foruden selvfølgelig at bolten kan knække umotiveret og så hopper akslen ud ved max styreudslag og det opdager man ikke lige med det samme hvir man har quattro.

Lige en anden ting til hvis/når du skal skifte CV led. Køb en bolt i samme størrelse men 5-10 cm længere og du har en CV-led-aftrækker.
Mange gør det at de afmonterer hele akslen, sætter den i en skruestik og slår på CV leddet for at få det af (det holdes på plads på akslen af en låsering i en fordybning.
Den lange bolt skruer du blot i bund og den skubber selve akslen ud af CV leddet uden brug af vold ;-)
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Brugeravatar
kimenemark
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 914
Tilmeldt: 30/06/2005 15:01
Geografisk sted: Trekantområdet

Re: Trækaksel centerbolt sidder fast!

Indlæg af kimenemark »

Tak for advarslen, men det var knas tørt da jeg spændte (også første gang) [WINKING FACE]
Desuden skal min spændes med 120Nm + 90gr. hvilket fremgår af min "So wirds gemacht" værkstedsbog.

Hvis du kigger på sidste billede ses det tydeligt at "lakken" er skrallet af bolthovedet og der er rust yderst. Tror simpelthen de bolte jeg fik med lejerne sidst var for dårlig kvalitet.
De originale jeg købte denne gang fornemmer jeg er meget bedre kvalitet !?! ...men de koster [FLUSHED FACE]

Sendt fra min Note8 med Tapatalk

Audi A6 2.4 V6 '04 (BDW) 4F C6
Audi Cabriolet 2.3E R5 '91 (NG) B4 8G
http://www.audiclub.dk/?id=107&bil=799
http://www.audiclub.dk/?id=107&bil=1010
Salg af Audi dele: http://www.dba.dk/brugerens-annoncer/brugerid-5466812/
VCDS HEX+CAN fra NEtech (siden 2005) nu også med 2-polet stik og blink :) 
Audi S6 5.2 V10 '06 (BXA) 4F C6 quattro Avant
Audi A3 1.4TSI '08 (CAXC) 8P
Audi Cabriolet 2.3E R5 '91 (NG) 8G
VCDS HEX+CAN fra NEtech (siden 2005) også 2-polet stik og blinkadapter
Besvar

Tilbage til "Drivlinie"