Jeg er den lykkelige ejer af en Audi 90, der for førstegang i snart 29 år ikke vil starte.
Den giver ikke gnist fra tændspolen.
Spolen er målt til 3kOhm på sekundær siden og den skal være 5 – 9kOhm iflg. Specifikationerne.
På primærsiden er den ca. 1 Ohm og der er OK.
Ny spole er bestilt, men jeg føler mig ikke sikker på, at det er den.
Hall sender er checket og fundet i orden.
Switch enheden er ikke undersøgt, da jeg ikke kan lokalisere den.
Den skal iflg. Haynes Workshop manual være placeret bag pladen ved gaspedalen, men det er den ikke.
Power output stage skal den også have, men det har den åbenbart heller ikke.
Motoren er en 2.0 85kW PS og skal derfor være udstyret med en FEI (Fully Electronic Ignition System) tænding.
Så vidt som jeg kan se er tændingen en blanding mellem FEI og en TCI-H
Er der nogen der kan se, hvilken tænding jeg har, og om jeg har en Switch unit eller en FEI Control unit og hvor den er placeret.
Goderåd om fejlfinding er velkomne.
Mvh
Erhard
Audi 90 fra 89 uden ”gnist”
Re: Audi 90 fra 89 uden ”gnist”
EBM skrev:Jeg er den lykkelige ejer af en Audi 90, der for førstegang i snart 29 år ikke vil starte.
Den giver ikke gnist fra tændspolen.
Spolen er målt til 3kOhm på sekundær siden og den skal være 5 – 9kOhm iflg. Specifikationerne.
På primærsiden er den ca. 1 Ohm og der er OK.
Ny spole er bestilt, men jeg føler mig ikke sikker på, at det er den.
Hall sender er checket og fundet i orden.
Switch enheden er ikke undersøgt, da jeg ikke kan lokalisere den.
Den skal iflg. Haynes Workshop manual være placeret bag pladen ved gaspedalen, men det er den ikke.
Power output stage skal den også have, men det har den åbenbart heller ikke.
Motoren er en 2.0 85kW PS og skal derfor være udstyret med en FEI (Fully Electronic Ignition System) tænding.
Så vidt som jeg kan se er tændingen en blanding mellem FEI og en TCI-H
Er der nogen der kan se, hvilken tænding jeg har, og om jeg har en Switch unit eller en FEI Control unit og hvor den er placeret.
Goderåd om fejlfinding er velkomne.
Mvh
Erhard
Re: Audi 90 fra 89 uden ”gnist”
Det sidste billede ligner en 5 cylindret med mekanisk k-jet indsprøjtning
Re: Audi 90 fra 89 uden ”gnist”
Lidt et langskud, men kører rotoren rundt? En død tandrem eller noget.
Re: Audi 90 fra 89 uden ”gnist”
Hvis du har alm. k-anlæg, så sidder den lille sorte boks i venstre side af fodbrønden i førersiden.
Bag beklædningen.
Hvis det er nyere styring (KE / KE-3), så sidder den ofte i højre side af fodbrønden i passagersiden (større boks).
Jeg har aldrig oplevet at de skulle sidde ved speeder-padelen.
Det er helt klart et mekanisk K-anlæg på billedet, men der er forskellige måder tændingen er styret på.
Det svinger både i forhold til årgang og motorstørrelse.
Hvis du er heldig set GertH de indlæg, han har haft en del af dem mellem fingrene.
EDIT: Det skal dog siges at jeg selv ofte har fugt problemer med tændingen på en lign. model. Jeg er næsten sikker på at det løser sig med enten ny spole eller rotor.
Bag beklædningen.
Hvis det er nyere styring (KE / KE-3), så sidder den ofte i højre side af fodbrønden i passagersiden (større boks).
Jeg har aldrig oplevet at de skulle sidde ved speeder-padelen.
Det er helt klart et mekanisk K-anlæg på billedet, men der er forskellige måder tændingen er styret på.
Det svinger både i forhold til årgang og motorstørrelse.
Hvis du er heldig set GertH de indlæg, han har haft en del af dem mellem fingrene.
EDIT: Det skal dog siges at jeg selv ofte har fugt problemer med tændingen på en lign. model. Jeg er næsten sikker på at det løser sig med enten ny spole eller rotor.
Re: Audi 90 fra 89 uden ”gnist”
Hvis du er heldig set GertH de indlæg, han har haft en del af dem mellem fingrene.
Tak for tilliden, men jeg kan desværre ikke tilføje noget, udover at det måske kan være tændingsbundstykke der er revnet. Det er set rigtig mange gange at plastic revner og bundstykket ikke virker.
Når man tænker over bilens alder, er det dælme flot at det er 1 gang den strejker. Der plejer ikke at være de store fejl ved dem, det er ofte noget der er billigt at rep/skifte. Udover det vi har skrevet om er det set at benzinpumpe eller et relæ smutter.
Mvh. Gert
Tak for tilliden, men jeg kan desværre ikke tilføje noget, udover at det måske kan være tændingsbundstykke der er revnet. Det er set rigtig mange gange at plastic revner og bundstykket ikke virker.
Når man tænker over bilens alder, er det dælme flot at det er 1 gang den strejker. Der plejer ikke at være de store fejl ved dem, det er ofte noget der er billigt at rep/skifte. Udover det vi har skrevet om er det set at benzinpumpe eller et relæ smutter.
Mvh. Gert
GertH
Selvlært perlestensmekaniker (nu med eget rullebrædt, tak til congo)
Audi A4 1996 2.6 Konens bil
Opel Corsa 1.2 16v (bil nr. 3)Sønnens bil
A4 b5 stc. 1.8 1996 adr.(konens bil)Solgt
A6 b4 c5 1.8T aeb sedan 1997 Min bil
Renault Laguna 1.8 16v sedan (konens bil)Solgt
A4 b5 2.6 abc aut.cju 1996 SOLGT
Audi 100 c4 1991 2.3 AAR aut.SOLGT
A4 1.6 1995 (er nu blevet konens bil)SOLGT
Audi 100 1991 2.3 sedan SOLGT
Audi 100 1993 2.6 sedan SOLGT
+ dem uden plader jeg går og fixer
Selvlært perlestensmekaniker (nu med eget rullebrædt, tak til congo)
Audi A4 1996 2.6 Konens bil
Opel Corsa 1.2 16v (bil nr. 3)Sønnens bil
A4 b5 stc. 1.8 1996 adr.(konens bil)Solgt
A6 b4 c5 1.8T aeb sedan 1997 Min bil
Renault Laguna 1.8 16v sedan (konens bil)Solgt
A4 b5 2.6 abc aut.cju 1996 SOLGT
Audi 100 c4 1991 2.3 AAR aut.SOLGT
A4 1.6 1995 (er nu blevet konens bil)SOLGT
Audi 100 1991 2.3 sedan SOLGT
Audi 100 1993 2.6 sedan SOLGT
+ dem uden plader jeg går og fixer
Re: Audi 90 fra 89 uden ”gnist”
Jeg takker for svarene.
Det der har forvirret mig, er at billederne i Workshop Manualen er fra en højrestyret bil.
Efter at panelet i venstreside af fodbrønden blev fjernet, dukkede switch enheden op.
Den blev udskiftet med en brugt model og wupti så startede bilen
Det er ikke helt korrekt, at det er første gang den strejker.
Benzinpumpen er stået af i 2002 og tændingslåsen er også skiftet en gang.
Jeg har haft bilen siden den var ny i 1989, så jeg kender dens historie.
Endnu engang tusind tak for svarene.
Mvh
Erhard
Det der har forvirret mig, er at billederne i Workshop Manualen er fra en højrestyret bil.
Efter at panelet i venstreside af fodbrønden blev fjernet, dukkede switch enheden op.
Den blev udskiftet med en brugt model og wupti så startede bilen
Det er ikke helt korrekt, at det er første gang den strejker.
Benzinpumpen er stået af i 2002 og tændingslåsen er også skiftet en gang.
Jeg har haft bilen siden den var ny i 1989, så jeg kender dens historie.
Endnu engang tusind tak for svarene.
Mvh
Erhard
Re: Audi 90 fra 89 uden ”gnist”
Det var godt den blev fixet. Det er da lidt imponerende at du har haft den i alle disse år. Dit skriv bekræfter lidt det jeg skriver om at det er sjældent de store ting det er galt med. Jeg ville dog holde lidt øje med for og bagbro, men det tror jeg du har styr på.
Mvh. Gert
GertH
Selvlært perlestensmekaniker (nu med eget rullebrædt, tak til congo)
Audi A4 1996 2.6 Konens bil
Opel Corsa 1.2 16v (bil nr. 3)Sønnens bil
A4 b5 stc. 1.8 1996 adr.(konens bil)Solgt
A6 b4 c5 1.8T aeb sedan 1997 Min bil
Renault Laguna 1.8 16v sedan (konens bil)Solgt
A4 b5 2.6 abc aut.cju 1996 SOLGT
Audi 100 c4 1991 2.3 AAR aut.SOLGT
A4 1.6 1995 (er nu blevet konens bil)SOLGT
Audi 100 1991 2.3 sedan SOLGT
Audi 100 1993 2.6 sedan SOLGT
+ dem uden plader jeg går og fixer
Selvlært perlestensmekaniker (nu med eget rullebrædt, tak til congo)
Audi A4 1996 2.6 Konens bil
Opel Corsa 1.2 16v (bil nr. 3)Sønnens bil
A4 b5 stc. 1.8 1996 adr.(konens bil)Solgt
A6 b4 c5 1.8T aeb sedan 1997 Min bil
Renault Laguna 1.8 16v sedan (konens bil)Solgt
A4 b5 2.6 abc aut.cju 1996 SOLGT
Audi 100 c4 1991 2.3 AAR aut.SOLGT
A4 1.6 1995 (er nu blevet konens bil)SOLGT
Audi 100 1991 2.3 sedan SOLGT
Audi 100 1993 2.6 sedan SOLGT
+ dem uden plader jeg går og fixer