1990 1,8s trækkraft

motor, gearkasse, kardan, differentialer, aksler
Besvar
mati0921
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 9
Tilmeldt: 6/12/2014 19:40

1990 1,8s trækkraft

Indlæg af mati0921 »

ved godt den aldrig har været en raket, men her på det sidste er det blevet helt skidt. (trabanten er ved at være hurtigere...)

Den starter og kører fint, men føles som om man kører med tung trailer konstant. da jeg købte den kunne den gå ca. 180 på toppen, nu skal det være medvind og ned af bakke med hjemve for at komme over 140...

Da jeg købte den for ca. 15000 km siden fik den tændrør, tændkabler, rotor, rotordæksel og luftfilter.
Tjekker lige kompressionen her en af dagene.
Er der et brændstoffilter på den, og hvor?
Ellers andet der kan gøre det?
Den bruger ikke mere benzin end den altid har gjort. (ca. 10 km/L)
Mvh Matias bendtsen

Trabant 601 fra 1976. Sommerbil.
Audi 80 1,8 fra 1990. Vinterbil.
GertH
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1255
Tilmeldt: 22/08/2010 22:33
Geografisk sted: 4733 Tappernøje

Re: 1990 1,8s trækkraft

Indlæg af GertH »

Hej.
Jeg synes ofte det er noget vacum der driller. Prøv at tjekke gummipakning mellem kabu/monosprøjt og manifold-samtlige vacumslanger og tilslutninger. Samt rør mellem indsugning og bremseforstærker. På sidste nævnte sidder der ofte nogle små grønne blendhætter som går til.
Mvh. Gert
GertH
Selvlært perlestensmekaniker (nu med eget rullebrædt, tak til congo)
Audi A4 1996 2.6 Konens bil
Opel Corsa 1.2 16v (bil nr. 3)Sønnens bil
A4 b5 stc. 1.8 1996 adr.(konens bil)Solgt
A6 b4 c5 1.8T aeb sedan 1997 Min bil
Renault Laguna 1.8 16v sedan (konens bil)Solgt
A4 b5 2.6 abc aut.cju 1996 SOLGT
Audi 100 c4 1991 2.3 AAR aut.SOLGT
A4 1.6 1995 (er nu blevet konens bil)SOLGT
Audi 100 1991 2.3 sedan SOLGT
Audi 100 1993 2.6 sedan SOLGT
+ dem uden plader jeg går og fixer
mati0921
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 9
Tilmeldt: 6/12/2014 19:40

Re: 1990 1,8s trækkraft

Indlæg af mati0921 »

Takker, bilen er med k-jetronic. jeg tjekker alle vacuum slanger når jeg tjekker kompression. :)
Mvh Matias bendtsen

Trabant 601 fra 1976. Sommerbil.
Audi 80 1,8 fra 1990. Vinterbil.
Brugeravatar
audi_claus
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1829
Tilmeldt: 13/08/2005 09:41
Geografisk sted: Ebeltoft

Re: 1990 1,8s trækkraft

Indlæg af audi_claus »

mati0921 skrev:ved godt den aldrig har været en raket, men her på det sidste er det blevet helt skidt. (trabanten er ved at være hurtigere...)

Den starter og kører fint, men føles som om man kører med tung trailer konstant. da jeg købte den kunne den gå ca. 180 på toppen, nu skal det være medvind og ned af bakke med hjemve for at komme over 140...

Da jeg købte den for ca. 15000 km siden fik den tændrør, tændkabler, rotor, rotordæksel og luftfilter.
Tjekker lige kompressionen her en af dagene.
Er der et brændstoffilter på den, og hvor?
Ellers andet der kan gøre det?
Den bruger ikke mere benzin end den altid har gjort. (ca. 10 km/L)

Filtre:
Hvis den er lavet lidt som en Urquattro, så sidder der unden benzintanken først en pumpe, så en udligningsenhed, der skal bremse vibrationer fra pumpen og efter det et brændstoffilter. Pumperne til CISsystemet kører med højere tryk end de senere dykpumper til normal styret brændstofindsprøjtning.
En trykmåling af dette var nok mere fornuftigt end en kompressionstest - for den bliver næppe slidt op efter 15k ekstra kørsel.
600 Hk er hjemme: det Blå Bæst 600 / 637Nm and counting.
Http://www.audi-claus.dk
Aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer.
LandRover Discovery 3 m ZF 6HP26 autobox
Sendt fra min Lenovo V110 m win10
mati0921
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 9
Tilmeldt: 6/12/2014 19:40

Re: 1990 1,8s trækkraft

Indlæg af mati0921 »

Takker, har købt begge benzinfiltre idag, og satser på at komme på liften imorgen eftermiddag eller om formiddagen juledag. :)
Der sidder ihvertfald en pumpe og et filter under bunden i højre side. hvad tryk skal den ca give, og hvor og med hvad er det nemmest at måle? :)
Mvh Matias bendtsen

Trabant 601 fra 1976. Sommerbil.
Audi 80 1,8 fra 1990. Vinterbil.
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: 1990 1,8s trækkraft

Indlæg af Høy »

Prøv at pille gummihætten / slangen over mængdefordeleren af og se, om der sidder en si under den. Dvs. oven på mængdefordeleren (ligner et gammeldags askebæger).

Sien skal vende opad / væk fra klappen, ellers kan bilen ikke få fuld gas... Sien kan være blevet vendt om ved en inspektion eller noget.

Sien skal forhindre, at løsdele bliver suget ind i motoren, hvis der f.eks. falder en møtrik af pladen i mængdefordeleren eller et andet sted.

Billede

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Brugeravatar
audi_claus
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1829
Tilmeldt: 13/08/2005 09:41
Geografisk sted: Ebeltoft

Re: 1990 1,8s trækkraft

Indlæg af audi_claus »

Høy skrev:Prøv at pille gummihætten / slangen over mængdefordeleren af og se, om der sidder en si under den. Dvs. oven på mængdefordeleren (ligner et gammeldags askebæger).

Sien skal vende opad / væk fra klappen, ellers kan bilen ikke få fuld gas... Sien kan være blevet vendt om ved en inspektion eller noget.

Sien skal forhindre, at løsdele bliver suget ind i motoren, hvis der f.eks. falder en møtrik af pladen i mængdefordeleren eller et andet sted.

Billede

\Alex

Ja klappen er en undertryksenhed, der skal kunne bevæge sig frit. Den har forbindelse til nålen i mængdefordeleren, der styrer hvor meget benzin, der går ud til de enkelte cylindre. Dernæst så sidder der sikkert på akslen et potentiometer, der benyttes til kalkulation af brændstofforbrug, hvis der er board-computer - så her må heller ikke være obstruktioner.
600 Hk er hjemme: det Blå Bæst 600 / 637Nm and counting.
Http://www.audi-claus.dk
Aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer.
LandRover Discovery 3 m ZF 6HP26 autobox
Sendt fra min Lenovo V110 m win10
GertH
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1255
Tilmeldt: 22/08/2010 22:33
Geografisk sted: 4733 Tappernøje

Re: 1990 1,8s trækkraft

Indlæg af GertH »

Takker, bilen er med k-jetronic

Ups, det snød mig lige det med 80S. Det plejer at være med monosprøjt. Det pinlige er at jeg selv har haft en 80S med k-jetronic, som det i øvrigt set i min signatur.
Mvh. Gert
GertH
Selvlært perlestensmekaniker (nu med eget rullebrædt, tak til congo)
Audi A4 1996 2.6 Konens bil
Opel Corsa 1.2 16v (bil nr. 3)Sønnens bil
A4 b5 stc. 1.8 1996 adr.(konens bil)Solgt
A6 b4 c5 1.8T aeb sedan 1997 Min bil
Renault Laguna 1.8 16v sedan (konens bil)Solgt
A4 b5 2.6 abc aut.cju 1996 SOLGT
Audi 100 c4 1991 2.3 AAR aut.SOLGT
A4 1.6 1995 (er nu blevet konens bil)SOLGT
Audi 100 1991 2.3 sedan SOLGT
Audi 100 1993 2.6 sedan SOLGT
+ dem uden plader jeg går og fixer
mati0921
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 9
Tilmeldt: 6/12/2014 19:40

Re: 1990 1,8s trækkraft

Indlæg af mati0921 »

Fik skiftet benzinfilter idag, og tjekket alle vacuum slanger, og sprøjtet dieselstart på alle samlingerne, og det hele er iorden. Der er ingen si under den stor slange de går fra mængdefordeleren over til manifolden, og spjældet kører fint op og ned. :)
Ingen mærkbar ændring i trækkraften efter skift af filter... :(
Mvh Matias bendtsen

Trabant 601 fra 1976. Sommerbil.
Audi 80 1,8 fra 1990. Vinterbil.
Brugeravatar
PEB
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 4698
Tilmeldt: 19/01/2003 00:00
Geografisk sted: Nordjylland
Kontakt:

Re: 1990 1,8s trækkraft

Indlæg af PEB »

Hvad med bremserne? Hænger de evt?
Let at teste. Sæt bilen i frigear ved f.eks. 50 km/t og se om bilen ruller let.
Poul Erik Bech (PEB)

Audi e-tron GT quattro
Polo 1.2 TSI
PEB's RV-12iS Blog
Udlæsning af fejl
Justering af Km-tæller



A mile of road gets you one mile, but a mile of runway gets you anywhere
mati0921
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 9
Tilmeldt: 6/12/2014 19:40

Re: 1990 1,8s trækkraft

Indlæg af mati0921 »

Den hænger ikke i bremserne, har haft løftet den op og drejet alle hjul fint med hånden. :)
Mvh Matias bendtsen

Trabant 601 fra 1976. Sommerbil.
Audi 80 1,8 fra 1990. Vinterbil.
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: 1990 1,8s trækkraft

Indlæg af Høy »

Prøv at pille katalysatoren af, hvis der er en (bare for at teste). Den kan være smeltet/gået i stykker, så den hindrer motoren i at komme af med gassen.

Hvis den er i stykker, kan du få en universalkatalysator, som kan svejses ind i røret. En original kan næppe fås mere eller for den sags skyld betales.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Brugeravatar
oevre
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 215
Tilmeldt: 20/01/2005 20:17
Geografisk sted: 2830 Virum

Re: 1990 1,8s trækkraft

Indlæg af oevre »

Lyder som katalysatoren er klappet/smeltet sammen :-k
A6 2.8 30V Sedan 1996 C4 ACK motor
Interessen for biler redder stadig mange unge for idræt.
mati0921
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 9
Tilmeldt: 6/12/2014 19:40

Re: 1990 1,8s trækkraft

Indlæg af mati0921 »

Katalysatoren har været nedsmeltet før, (ny koster 2500 ved autoparts) snakkede så med synsmanden, som siger at den ikke behøves være der når der ikke er lambda sonde, så der sidder et stykke rør i stedet. :)
Den kører jo fint, og kan godt følge med alm. trafik, men ikke meget mere end det, så i første omgang får det nok lov at køre indtil sommer, så her jeg hele sommeren til at prøve lidt forskelligt. :)
Hvis den står en tand forkert i tandremmen vil den vel gå dårligt i tomgang og bruge unormal meget benzin? har kørt ca. 9,5 km/l da jeg tankede idag. :)
Mvh Matias bendtsen

Trabant 601 fra 1976. Sommerbil.
Audi 80 1,8 fra 1990. Vinterbil.
mati0921
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 9
Tilmeldt: 6/12/2014 19:40

Re: 1990 1,8s trækkraft

Indlæg af mati0921 »

Løsningen blev at køre til den køre ikke kan mere. det var så idag. :(
Har kørt fra randers til nordjylland i en bil der ikke kan gå i tomgang, så hver gang man kobler ud går motoren ud....
så hvis der er nogen der er friske på at smide en karburator på, eller få det andet til at køre, så er der en billig 80'er med læderstue, elruder og et år til syn til salg. :)

Skal kigge på en a6 2,6 v6 avant quattro fra 1996 på mandag, så satser på at blive godt kørende igen. :)
Mvh Matias bendtsen

Trabant 601 fra 1976. Sommerbil.
Audi 80 1,8 fra 1990. Vinterbil.
Besvar

Tilbage til "Drivlinie"