Skifte tårnlejer uden at fjerne støddæmpere

Indlæg om undervogn
Besvar
Brugeravatar
kimenemark
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 914
Tilmeldt: 30/06/2005 15:01
Geografisk sted: Trekantområdet

Skifte tårnlejer uden at fjerne støddæmpere

Indlæg af kimenemark »

Vores Cabriolet er jo som bekendt et kørende (langtids-) projekt.

Det betyder så også, at der engang imellem dukker opgaver op, som man måske havde planlagt udført i en anden rækkefølge.

Kort og godt besluttede jeg mig for at skifte tårnlejer foran. Et meget træls KLONK ved alle speedbumps blev simpelthen for meget.

Da jeg ikke ville montere mine nyrenoverede (reserve) fjederben, da støddæmperne ikke umiddelbart trænger til udskiftning endnu, ville jeg forsøge at skifte tårnlejerne uden at afmontere støddæmperne.

Det viste sig at være muligt, hvis man har en smule tålmodighed.

Med mangelfulde forberedelser sker det ikke sjældent at der kommer lidt ekstra opgaver til… således også denne gang… der måtte fabrikeres lidt specialværktøj, men det var nu hurtigt ordnet [WINKING FACE]

Op på bukke med vognen, af med hjulene og af med kapperne.

Med en lang 7 mm unbrako (havde jeg ikke, men det ændrede en fil hurtigt [WINKING FACE]) og en 22 mm top blev øverste møtrik fjernet (se billed 1).

Derunder fandt jeg udfordring #2…

En 9/16” top (aldrig været brugt i de 25+ år jeg har haft den) blev tilpasset, så tårnlejemøtrikken kunne skrues ud sammen med unbrakonøglen.

(se billed 2, 3 og 4)

Derefter fortsatte jeg i hjulkassen.

Et par smalle, men kraftige fjederspændere krævede lidt tålmodighed med den trange plads, men det gik fint.

(se billed 5)

Ud med det gamle tårnleje og i med det nye.

(se billed 6, til venstre det gamle og til højre det nye)

Langsomt løsnes fjederspænderne igen imens man hele tiden kontrollerer at den øverste lille fjedertallerken (eller hvad den nu hedder) sidder korrekt.

HUSK også at skubbe støddæmperstemplet (-stangen) opad, så den bliver i lejet. Alternativt skrues møtrikken løst i inden.

Monter resten i omvendt rækkefølge og spænd.

Normalt havde jeg naturligvis ventet til støddæmper og fjederben alligevel skulle skiftes, men tårnlejerne gik mig på nerverne og støddæmperne er ok endnu [GRINNING FACE WITH SMILING EYES]

God fornøjelse!BilledeBilledeBilledeBilledeBilledeBillede

Sendt fra min Note8 med Tapatalk

Audi A6 2.4 V6 '04 (BDW) 4F C6
Audi Cabriolet 2.3E R5 '91 (NG) B4 8G
http://www.audiclub.dk/?id=107&bil=799
http://www.audiclub.dk/?id=107&bil=1010
Salg af Audi dele: http://www.dba.dk/brugerens-annoncer/brugerid-5466812/
VCDS HEX+CAN fra NEtech (siden 2005) nu også med 2-polet stik og blink :) 
Audi S6 5.2 V10 '06 (BXA) 4F C6 quattro Avant
Audi A3 1.4TSI '08 (CAXC) 8P
Audi Cabriolet 2.3E R5 '91 (NG) 8G
VCDS HEX+CAN fra NEtech (siden 2005) også 2-polet stik og blinkadapter
Brugeravatar
JensNo
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 228
Tilmeldt: 10/05/2016 21:23
Geografisk sted: Hønefoss Norge

Re: Skifte tårnlejer uden at fjerne støddæmpere

Indlæg af JensNo »

Fed guide ;)
"I have often noticed that people who believe in a sixth sense is rather weak on the other five"
- Victor Lewis-Smith

Hyundai Tucson
1.6 CRDi 4WD DCT Panorama Hybrid
VCDS og Lexia V5.29
Besvar

Tilbage til "Undervogn"