A/C Virker MEGET lavt
A/C Virker MEGET lavt
Kære klub-medlemmere.
Har lige købt mig en lækker flyder. Audi 100, 2,3E 1990 kørt 280.000km, ful galvaniseret og injecktion. Den er født med A/C dog virker den meget meget lav - kan næsten ikke mærke kølingen faktisk.
Kan i hjælpe mig med at løse dette? Hvad skal jeg gøre? Skal der flydes såkaldt gas op i A/C systemet eller hvad? Hos Audi/VW i Roskilde snupper de jo 900kr + moms bare for at sige HEJ til bilen - snøft.
Er spændt på at høre fra jer.
Venlig hilsen
Har lige købt mig en lækker flyder. Audi 100, 2,3E 1990 kørt 280.000km, ful galvaniseret og injecktion. Den er født med A/C dog virker den meget meget lav - kan næsten ikke mærke kølingen faktisk.
Kan i hjælpe mig med at løse dette? Hvad skal jeg gøre? Skal der flydes såkaldt gas op i A/C systemet eller hvad? Hos Audi/VW i Roskilde snupper de jo 900kr + moms bare for at sige HEJ til bilen - snøft.
Er spændt på at høre fra jer.
Venlig hilsen
Re: A/C Virker MEGET lavt
Velkommen til en spændende klub.
Lidt tålmodighed og så kommer der sikkert forslag fra nogle af de "kloge" hoveder.
MEN du har overtrådt grundloven indenfor Audiclub - nyanskaffelser kræver billeder.
Lidt tålmodighed og så kommer der sikkert forslag fra nogle af de "kloge" hoveder.
MEN du har overtrådt grundloven indenfor Audiclub - nyanskaffelser kræver billeder.
A6 Ava.q. TDI3.0 BMK tiptr V6165 DPFA6 4F50HL - kan køre endnu, på trods af autoriseret Audi-service!
Re: A/C Virker MEGET lavt
DIAB1535 skrev:Kære klub-medlemmere.
Har lige købt mig en lækker flyder. Audi 100, 2,3E 1990 kørt 280.000km, ful galvaniseret og injecktion. Den er født med A/C dog virker den meget meget lav - kan næsten ikke mærke kølingen faktisk.
Kan i hjælpe mig med at løse dette? Hvad skal jeg gøre? Skal der flydes såkaldt gas op i A/C systemet eller hvad? Hos Audi/VW i Roskilde snupper de jo 900kr + moms bare for at sige HEJ til bilen - snøft.
Er spændt på at høre fra jer.
Venlig hilsen
du er nok nød til at kikke forbi et værksted der kan fylde kølemiddel på med spore middel i så de kan finde utætheden..
har selv lige brug 4 k på at få mit klima lavet i min 80`er...
kølemiddel koster 100 kr. pr. 100g...
ellers prøv bosch...
Brian Pedersen
Audi 80 2,6E Avant quattro 1993 En ud af 1870 produceret
http://www.bilgalleri.dk/gal_visbil.aspx?ID=166234
Audi A3 E-Tron 2016 nu med ny multitronic ;(
Toyota Avensis 1,8 vvt st.car 2007
Audi 80 2,6E Avant quattro 1993 En ud af 1870 produceret
http://www.bilgalleri.dk/gal_visbil.aspx?ID=166234
Audi A3 E-Tron 2016 nu med ny multitronic ;(
Toyota Avensis 1,8 vvt st.car 2007
Re: A/C Virker MEGET lavt
Dvs - hvis jeg har forstået det ret:
100g koster 100kr, hvor meget skal der fyldes på da? Taler vi om 10kg 20kg af det køle middel eller hvad?
Hvor sidder den beholder endtlig? Foran køleren eller et andet underligt sted, ved du det?
100g koster 100kr, hvor meget skal der fyldes på da? Taler vi om 10kg 20kg af det køle middel eller hvad?
Hvor sidder den beholder endtlig? Foran køleren eller et andet underligt sted, ved du det?
Re: A/C Virker MEGET lavt
DIAB1535 skrev:Dvs - hvis jeg har forstået det ret:
100g koster 100kr, hvor meget skal der fyldes på da? Taler vi om 10kg 20kg af det køle middel eller hvad?
Hvor sidder den beholder endtlig? Foran køleren eller et andet underligt sted, ved du det?
kondenseren" klimakøleren " sidder foran køleren på bilen.
der påfyldes ca. 900 g kølermiddel.
den cylender du kan se i motorrummet er tøtfilteret.
Brian Pedersen
Audi 80 2,6E Avant quattro 1993 En ud af 1870 produceret
http://www.bilgalleri.dk/gal_visbil.aspx?ID=166234
Audi A3 E-Tron 2016 nu med ny multitronic ;(
Toyota Avensis 1,8 vvt st.car 2007
Audi 80 2,6E Avant quattro 1993 En ud af 1870 produceret
http://www.bilgalleri.dk/gal_visbil.aspx?ID=166234
Audi A3 E-Tron 2016 nu med ny multitronic ;(
Toyota Avensis 1,8 vvt st.car 2007
Re: A/C Virker MEGET lavt
På min gamle V8 skal der 1100 gram på.
Men søg hjælp på et værksted som laver dette altid.
Du skal ikke søge på et værksted som kun laver dette en gang om md.
De ved ikke noget om sådan noget.
Og slet ikke noget om en dejlig Audi af en vis alder.
Men søg hjælp på et værksted som laver dette altid.
Du skal ikke søge på et værksted som kun laver dette en gang om md.
De ved ikke noget om sådan noget.
Og slet ikke noget om en dejlig Audi af en vis alder.
Hilsen Jan Møller.
https://www.bilgalleri.dk/galleri/28874-audi_a6_avant_quattro
https://www.bilgalleri.dk/galleri/9947-mercedes_benz_c_250_st__cdi
Jeg er ikke doven. Jeg er energi bevidst.
https://www.bilgalleri.dk/galleri/28874-audi_a6_avant_quattro
https://www.bilgalleri.dk/galleri/9947-mercedes_benz_c_250_st__cdi
Jeg er ikke doven. Jeg er energi bevidst.
Re: A/C Virker MEGET lavt
Jan-DK skrev:På min gamle V8 skal der 1100 gram på.
Men søg hjælp på et værksted som laver dette altid.
Du skal ikke søge på et værksted som kun laver dette en gang om md.
De ved ikke noget om sådan noget.
Og slet ikke noget om en dejlig Audi af en vis alder.
Mange mange tak for hjælpen.
Jeg kan nemlig se og høre at systemet virker ren faktisk men den køler bare ikke, smiler. Så det er nok cooler væske der skal påfyldes. HÅBER jeg..
Re: A/C Virker MEGET lavt
Er det ikke også sådan at der altid sker en fordampning fra anlægget
mvh Ullum
________________
Volvo V40, '15
D3 5 cyl, 150 hk
Dragstar Classic 1100 ´07 custom
________________
Volvo V40, '15
D3 5 cyl, 150 hk
Dragstar Classic 1100 ´07 custom
Re: A/C Virker MEGET lavt
Kokken skrev:DIAB1535 skrev:Kære klub-medlemmere.
Har lige købt mig en lækker flyder. Audi 100, 2,3E 1990 kørt 280.000km, ful galvaniseret og injecktion. Den er født med A/C dog virker den meget meget lav - kan næsten ikke mærke kølingen faktisk.
Kan i hjælpe mig med at løse dette? Hvad skal jeg gøre? Skal der flydes såkaldt gas op i A/C systemet eller hvad? Hos Audi/VW i Roskilde snupper de jo 900kr + moms bare for at sige HEJ til bilen - snøft.
Er spændt på at høre fra jer.
Venlig hilsen
du er nok nød til at kikke forbi et værksted der kan fylde kølemiddel på med spore middel i så de kan finde utætheden..
har selv lige brug 4 k på at få mit klima lavet i min 80`er...
kølemiddel koster 100 kr. pr. 100g...
ellers prøv bosch...
Den pris er nok lidt i overkanten.
En klimaservice med tomsugning, halogen af/på, trykprøvning, spore/kølemiddelpåfyldning og ny olie, plejer at kunne gøres for ca. 1000,- - 1200,- incl. moms og arbejdsløn.
Meeen, mon ikke en Audi 100 fra '90 har en utæthed et sted.
Mvh. Bjørn T.
Audi A4 (B8,5) S-Tronic Avant quattro 2014 S-Line
3,0 TDI 245 Hk. 500 Nm.
Audi A4 (B6) Avant Tipt. quattro 2004 S-Line
2,5 TDI. 180 hk./370 Nm. Motor BAU - Gear GBG SOLGT
VCDS NEtech - Nyeste udgave.
Audi A4 (B8,5) S-Tronic Avant quattro 2014 S-Line
3,0 TDI 245 Hk. 500 Nm.
Audi A4 (B6) Avant Tipt. quattro 2004 S-Line
2,5 TDI. 180 hk./370 Nm. Motor BAU - Gear GBG SOLGT
VCDS NEtech - Nyeste udgave.
- bertlov
- Bestyrelsesmedlem
- Indlæg: 329
- Tilmeldt: 21/10/2005 20:16
- Geografisk sted: Nr. Lyndelse v/Odense
Re: A/C Virker MEGET lavt
Forbi et klimacenter/værksted, så du i første omgang kan få konstateret om den er ombygget til R134a, for hvis ikke, så er det R12 og det er der ikke mange der opfylder i dag....
/Søren
/Søren
Audi A8 (4E) 4,2 (BFM) quattro FL 2003
Audi A2 (8Z) 1,2 (ANY) 3L 2004
Lupo 3L 2001
Audi A6 2,8 aut. quattro 1995 (solgt)
Audi 100 2,8 quattro 1992 (skrottet)
Audi A2 (8Z) 1,2 (ANY) 3L 2004
Lupo 3L 2001
Audi A6 2,8 aut. quattro 1995 (solgt)
Audi 100 2,8 quattro 1992 (skrottet)
Re: A/C Virker MEGET lavt
bertlov skrev:Forbi et klimacenter/værksted, så du i første omgang kan få konstateret om den er ombygget til R134a, for hvis ikke, så er det R12 og det er der ikke mange der opfylder i dag....
Jeg fil fyldt en rs12 erstatning på min gamle MB for et par somre siden hos http://www.amagermoller.dk
De vidste hvad de havde med at gøre og kølingen virkede fint med erstatningen.
Der var sporstof med i RS12 og med i prisen var, at man frit kunne komme tilbage indenfor en uge og få lavet en lækagesøgning (sporstoffet reagerer på UV-lys, så du kan osse selv).
Erstatningen virker ved et lidt højere tryk og derfor vil der være en øget belastning på slanger, pakninger osv. ,
men åbenbart en rimeligt acceptabel workaround.
Hundedyrt var det (den tog 1,1l), både benzin og kølemiddel var åbenbart billigt, dengang sidst i 70erne
Audi A2 1.2 TDI 02/2002, servo, klima, 3.6l/100km, 232.000km
Re: A/C Virker MEGET lavt
Et A/C-anlæg tab altid lidt gas - fra 100% til 0% køleeffekt på 2-4 år , Din A/C er ikke tom da den kan køle lidt . En tom aircon kan ikke starte - den skal sikkert bare efter fyldes
hvis dit anlæg er til R134A ser ventil så her ud (det grønne er olie med sporstof kan ses med UV-lys)
hvis dit anlæg er til R134A ser ventil så her ud (det grønne er olie med sporstof kan ses med UV-lys)
AUDI A4 Limousine 1.8T AEB '96 + AUDI A4 Avant 1.8 ADR ´96 RIP.
VCDS 15.7.0
VCDS 15.7.0
Re: A/C Virker MEGET lavt
[color=#0000FF][color=#0000BF][quote="DIAB1535"]Dvs - hvis jeg har forstået det ret:
100g koster 100kr, hvor meget skal der fyldes på da? Taler vi om 10kg 20kg af det køle middel eller hvad?
Hvor sidder den beholder endtlig? Foran køleren eller et andet underligt sted, ved du det?[/quote][/color][/color]
Passer meget godt med hvad vi tog da jeg arbejde værksted 1000kr/kg
som regel ligger man et sted mellem 700-1000 gram på en personbil når vi snakker R134a, lidt højre når vi snakker R12 da vægtfylden er anderledes
[quote="bertlov"]Forbi et klimacenter/værksted, så du i første omgang kan få konstateret om den er ombygget til R134a, for hvis ikke, så er det R12 og det er der ikke mange der opfylder i dag....
/Søren[/quote]
Så vidt jeg ved kan man ikke få fyldt R12 på så skal du i hverfald kende nogen som kender nogen som har nogle remlige gode kontakter da det er mere eller mindre forbudt.
For at konstatere om anlæget er bygget om R134a kan man alså ikke altid regne med lynkoblinerne eller ej, jo hvis den har de koblinger vist i forige post ville jeg gå ud fra at det er et R134a anlæg (også fordi de er lodet på røret) men bare fordi det er de gamle R12 koblinger skal men ikke tro at det ikke kan være et R134a anlæg jeg har selv været med til at fylde R134a på R12 anlæg hvor vi efterfølgende ikke monteret adapter på koblingerne men igen der er kun en måde og det er at tømme anlæget og fylde R134a på hvis man vil være sikker.
Da vi snakker en bil fra 90 ville jeg skyde på at det er et R12 anlæg og jeg vil også tro som Bjørn skriver at det måske er utæt men omvendt hvis du har haft bilen siden 90 og det aldrig har været lavet før er det nok en fordampning
Men hvordan køre kompresseren ? (kan du høre at magnet koblingen slår til og fra)
mvh
Casper...
100g koster 100kr, hvor meget skal der fyldes på da? Taler vi om 10kg 20kg af det køle middel eller hvad?
Hvor sidder den beholder endtlig? Foran køleren eller et andet underligt sted, ved du det?[/quote][/color][/color]
Passer meget godt med hvad vi tog da jeg arbejde værksted 1000kr/kg
som regel ligger man et sted mellem 700-1000 gram på en personbil når vi snakker R134a, lidt højre når vi snakker R12 da vægtfylden er anderledes
[quote="bertlov"]Forbi et klimacenter/værksted, så du i første omgang kan få konstateret om den er ombygget til R134a, for hvis ikke, så er det R12 og det er der ikke mange der opfylder i dag....
/Søren[/quote]
Så vidt jeg ved kan man ikke få fyldt R12 på så skal du i hverfald kende nogen som kender nogen som har nogle remlige gode kontakter da det er mere eller mindre forbudt.
For at konstatere om anlæget er bygget om R134a kan man alså ikke altid regne med lynkoblinerne eller ej, jo hvis den har de koblinger vist i forige post ville jeg gå ud fra at det er et R134a anlæg (også fordi de er lodet på røret) men bare fordi det er de gamle R12 koblinger skal men ikke tro at det ikke kan være et R134a anlæg jeg har selv været med til at fylde R134a på R12 anlæg hvor vi efterfølgende ikke monteret adapter på koblingerne men igen der er kun en måde og det er at tømme anlæget og fylde R134a på hvis man vil være sikker.
Da vi snakker en bil fra 90 ville jeg skyde på at det er et R12 anlæg og jeg vil også tro som Bjørn skriver at det måske er utæt men omvendt hvis du har haft bilen siden 90 og det aldrig har været lavet før er det nok en fordampning
Men hvordan køre kompresseren ? (kan du høre at magnet koblingen slår til og fra)
mvh
Casper...