Hej alle
I sommers stod min køler af. Da jeg fik den skiftet stod mit termostathus af. Termostatet var i sig selv også defekt, da motoren aldrig opnåede driftstemp. Af den grund fik jeg aldrig varme ind i kabinen, og det er sgu koldt i denne tid.
Det fik jeg så lavet igår, så nu har den fået nyt termostathus og termostat. Motoren bliver fint varm nu. Problemet er bare, at det stadig er en halv kold oplevelse at køre rundt. Det luft der kommer ud af blæseren er for det mest kun fis-lunkent, og jo længere den kommer ned i omdrejninger jo koldere bliver det. I tomgang er det kølig luft der kommer ind. Hvis jeg kører på motorvejen (Ca. 2800 - 3000 omdr.), så er det rimelig varmt det der kommer ind, men stadig ikke som i en gammel golf, med varmen på fuld knald. Pt. er det umuligt for bilen at få varmet kabinen op til ønsket temperatur, i løbet af ½ times motorvejskørsel.
Hvad kan problemet være her?
Bil: Audi 100 2.8 '91, aut. m. aut. klima.
Kabine varme følger omdrejninger
Re: Kabine varme følger omdrejninger
Kan problemet skyldes en tilstoppet varmeveksler? Har selv været ude for det samme. Prøv at skylle den igennem med vand fra haveslangen.
Nuværende:
Audi Q5 2,0 TFSI quattro Tiptronic (8R) årg. 2009
Tidligere Audi:
A4 2,5 TDI Avant årg. 2002 (solgt)
A6 3,0 TDI quattro (4F) årg. 2005 (solgt)
A6 2,6 Avant (C4) årg. 1996 (solgt)
100 2,8 quattro Avant (C4) årg. 1992 (solgt marts 2014)
A6 2,7 Biturbo quattro (C5) årg. 2000 (solgt maj 2013)
80 Cabriolet 2.8 årg. 1998 (solgt sommer 2010)
A8 3.7 quattro (D2) årg. 1998 (solgt efterår 2009)
(tidligere kørt Peugeot 205 GTI, 406 Coupe og 206 S16)
Audi Q5 2,0 TFSI quattro Tiptronic (8R) årg. 2009
Tidligere Audi:
A4 2,5 TDI Avant årg. 2002 (solgt)
A6 3,0 TDI quattro (4F) årg. 2005 (solgt)
A6 2,6 Avant (C4) årg. 1996 (solgt)
100 2,8 quattro Avant (C4) årg. 1992 (solgt marts 2014)
A6 2,7 Biturbo quattro (C5) årg. 2000 (solgt maj 2013)
80 Cabriolet 2.8 årg. 1998 (solgt sommer 2010)
A8 3.7 quattro (D2) årg. 1998 (solgt efterår 2009)
(tidligere kørt Peugeot 205 GTI, 406 Coupe og 206 S16)
Re: Kabine varme følger omdrejninger
Hey.
Tak for svaret. Hvor finder jeg denne varmeveksler?
Tak for svaret. Hvor finder jeg denne varmeveksler?
Re: Kabine varme følger omdrejninger
det kunne vel også evt. være luft i systemet.
A7 SB 3.0 BiT 320 TDI S-Line/Black edition
A6 4F 3.0 TDI - S-Line (solgt efter 6.5 gode år)
S2 Coupé 2.2T
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=25255
CoupéGT 2.2E
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=1767
100 2.2 5S Type 43
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=1776
A6 4F 3.0 TDI - S-Line (solgt efter 6.5 gode år)
S2 Coupé 2.2T
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=25255
CoupéGT 2.2E
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=1767
100 2.2 5S Type 43
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=1776
Re: Kabine varme følger omdrejninger
Ja der kan være luft i systemet som CoupéGT skriver.
Løsningen sidder samme sted. Oppe under forruden et sted går der 2 rør ind til kabinen. Det er typisk her den sidder. Jeg kender dog ikke din model, så jeg er ikke 100% sikker. Der bør på det ene rør, eller begge, sidde en lille synlig skrue. Hvis du åbner skruen lidt, altså drejer den op, men motoren køre og er driftvarm, vil eventuel luft fise ud. Når der ikke kommer mere luft ud men kun kølervæske, lukker du forsigtigt skruen igen. Pas på hvis den er af plast at den nemt knækker. Den skal derfor ikke strammes særlig meget.
Samme sted kan du afmontere rørene og spule vand igennem.
Held og lykke, det er ikke så svært som det lyder
Løsningen sidder samme sted. Oppe under forruden et sted går der 2 rør ind til kabinen. Det er typisk her den sidder. Jeg kender dog ikke din model, så jeg er ikke 100% sikker. Der bør på det ene rør, eller begge, sidde en lille synlig skrue. Hvis du åbner skruen lidt, altså drejer den op, men motoren køre og er driftvarm, vil eventuel luft fise ud. Når der ikke kommer mere luft ud men kun kølervæske, lukker du forsigtigt skruen igen. Pas på hvis den er af plast at den nemt knækker. Den skal derfor ikke strammes særlig meget.
Samme sted kan du afmontere rørene og spule vand igennem.
Held og lykke, det er ikke så svært som det lyder
Nuværende:
Audi Q5 2,0 TFSI quattro Tiptronic (8R) årg. 2009
Tidligere Audi:
A4 2,5 TDI Avant årg. 2002 (solgt)
A6 3,0 TDI quattro (4F) årg. 2005 (solgt)
A6 2,6 Avant (C4) årg. 1996 (solgt)
100 2,8 quattro Avant (C4) årg. 1992 (solgt marts 2014)
A6 2,7 Biturbo quattro (C5) årg. 2000 (solgt maj 2013)
80 Cabriolet 2.8 årg. 1998 (solgt sommer 2010)
A8 3.7 quattro (D2) årg. 1998 (solgt efterår 2009)
(tidligere kørt Peugeot 205 GTI, 406 Coupe og 206 S16)
Audi Q5 2,0 TFSI quattro Tiptronic (8R) årg. 2009
Tidligere Audi:
A4 2,5 TDI Avant årg. 2002 (solgt)
A6 3,0 TDI quattro (4F) årg. 2005 (solgt)
A6 2,6 Avant (C4) årg. 1996 (solgt)
100 2,8 quattro Avant (C4) årg. 1992 (solgt marts 2014)
A6 2,7 Biturbo quattro (C5) årg. 2000 (solgt maj 2013)
80 Cabriolet 2.8 årg. 1998 (solgt sommer 2010)
A8 3.7 quattro (D2) årg. 1998 (solgt efterår 2009)
(tidligere kørt Peugeot 205 GTI, 406 Coupe og 206 S16)
Re: Kabine varme følger omdrejninger
Her er lidt hjælpe
- Vedhæftede filer
-
- 820300.png (7.91 KiB) Vist 14098 gange
-
- 819600.png (7.24 KiB) Vist 14098 gange
HANG LOOSE
VH DP
VCDE 23.11.0
VCDE Release 23.11.0
Audi A6 St.Car 3,0 TDI v6 fra 14
VH DP
VCDE 23.11.0
VCDE Release 23.11.0
Audi A6 St.Car 3,0 TDI v6 fra 14
Re: Kabine varme følger omdrejninger
Varmeveksleren kaldes også varmeapparatet og den sidder inde i bilen, men slangerne med som sender varmt vand igennem varmeapparatet kommer ude fra motorrummet.JBJ skrev:Hey.
Tak for svaret. Hvor finder jeg denne varmeveksler?
Her er en GDS guide til at skifte varmeapparatet, så kan du se hvor det sidder og hvordan det ser ud. Men nu skal du forbåbentlig ikke have dit skiftet http://www.wikihow.com/Remove-and-Replace-the-Heater-Core-(Matrix)-in-a-'92-'98-Audi-C4-(100/A6/-S4/S6-)
Mvh Morten
BMW525 3,0 -07 Touring Steptronic . . NUVÆRENDE
Audi A6 2,6 Avant -95 . . . . SOLGT
Model C4, Motorkode ABC
_ _ _ _ _ _ KLIK HER FOR AT SØGE MED GOOGLE I FORUM _ _ _ _ _ _
Audi A6 2,6 Avant -95 . . . . SOLGT
Model C4, Motorkode ABC
_ _ _ _ _ _ KLIK HER FOR AT SØGE MED GOOGLE I FORUM _ _ _ _ _ _
Re: Kabine varme følger omdrejninger
Jeg havde samme problem på min audi 80. Jeg skyllede varmeapparatet igennem, men det var først da jeg skiftede vandpumpen at kom varme igen ved tomgang. Lamellerne i den nye vandpumpe var ca 30% større end på den defekte. Vidste ikke det kunne slides op.
Måneden efter konstaterede jeg at studsene på varmeapparatet var mørnet op, så kølerslangerne ikke havde noget at bide fast i Varmeapparatet er billigt, men det krævede et værkstedsbesøg at få skiftet apparatet ud, det tog ca 5 timer.
Måneden efter konstaterede jeg at studsene på varmeapparatet var mørnet op, så kølerslangerne ikke havde noget at bide fast i Varmeapparatet er billigt, men det krævede et værkstedsbesøg at få skiftet apparatet ud, det tog ca 5 timer.
Re: Kabine varme følger omdrejninger
det kunne også bare være spjældet som regulere kulde og varme som hænger eller er helt defekt.
her er en med samme problem
viewtopic.php?f=29&t=25132
her er en med samme problem
viewtopic.php?f=29&t=25132
Audi A6 avant 2,5 TDI 1995 (den nye)
http://www.bilgalleri.dk/galleri/284325 ... nt_2_5_tdi
Audi S6 plus 4.2 V8 1997
http://www.bilgalleri.dk/gal_visbil.asp ... ipc=250152
Audi 80 avant TDI 1993
http://www.bilgalleri.dk/galleri/241459 ... ant_19_tdi
Mercedes sprinter 315 CDI 2006
http://www.bilgalleri.dk/gal_visbil.asp ... ipc=589761
Re: Kabine varme følger omdrejninger
blondie skrev:det kunne også bare være spjældet som regulere kulde og varme som hænger eller er helt defekt.
her er en med samme problem
viewtopic.php?f=29&t=25132
Hej Kenneth
Det håber jeg sørmer ikke det er, da jeg fik det spjæld skiftet for ca. 2 år siden. Det var en ret bekostelig affære.
En anden ting er dog at jeg har fået skiftet et defekt termostat samt en ret træt vandpumpe siden sidst. Der er kommet lidt mere varme i kabinen nu, men den følger dog stadig omdr.
Når det bliver lidt varmere i vejret, så vil jeg prøve det råd med at skylle varme enheden igennem, så ta'r jeg den derfra. Men tak for rådene alle sammen.