Forbedring af standard køle/varme anlæg.

Indlæg om klima & varmeanlæg
Besvar
Brugeravatar
Zoso
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 384
Tilmeldt: 4/08/2006 10:04
Geografisk sted: københavn

Forbedring af standard køle/varme anlæg.

Indlæg af Zoso »

Du skal bruge et lille stykke pap eller en plastikstrip og foden af et par strømpe bukser.

Der går en stang ud i torpedorummet som åbner og lukker for det spjæld der tillader luft at komme ind i ventilations systemmet.Den har 4 trin og blæseren følger med også i 4 trin.

Afmonter denne vire og sørg for at spjældet står helt åbent hele tiden.(sæt papstykket i klemme så spjældet ikke lukker af sig selv) eller find en plastrik strip hvis det skal være luxus løsningen.
Klip foden af et par strømpebukser (natur farvede) og kræng den ud over det halv kugle formede trådnet.Nu har man et støvfilter.Disselpartikler kan det nok ikke fjerne Meget glad
Skal skiftes hver halve år.

Nu vælter der luft ind konstant afhængig af farten.
Sommer motorvej: når farten når over 70-80 er der luft nok.Ikke nok til en opvarmet kabine i 30 graders varme.Så kan man åbne soltaget på klem.(den bagudvendte åbning).100 km/t og over der kommer masser af luft ind uden at bruge den støjende blæser og uden at have vinduer eller soltag åbent...Ingen støj og aerodynamikken bliver ikke ødelagt.Meget glad .
Når man rammer en kø må man dreje på blæser kontrolen men den behøver nu ikke at stå på mere end 2 fordi luftindtaget ikke er halvåbent men helt åbent.
Dette kan med lidt opfindsomhed og noget elektronik gøres automatisk så når bilen køre under 20/kmt starter blæseren selv.

Eneste konstaterede ulempe er når solen går ned og man kører sydpå kan det blive koldt om føderne.Luften må så flyttes op til forruden da det er den eneste indstilling der forhindre luften i at komme ned til føderne.
Jeg blev faktisk nødt til at sætte tappe over hullerne.Kan sikkert løses mere elegant så man kan blokkere og åbne det.

Vinter: Første 10 minutter ind til varmen er tilgængelig flyttes kold luft op til forruden.Der skal den alligevel være.Spæd til med blæseren hvis det er nødvendigt.
Når varmen er tilgængelig flyttes luften ned til kabine/fod dyserne.Når man er kommet ud på motorvejen og kabinen er varmet op reguleres varmen på varme kontrolen.Efter et stykke tid kan den stilles på klokken 9..ca og man har varme uden at høre på den støjende blæser.

Ulemper ..ingen.

Kan vel gøres på alle biler med konvetionelt køle/varme anlæg.
Panzer100A/2.3/1990 bilen ser bedre og bedre ud for hver dag der går.
BMW R90S 1976
Besvar

Tilbage til "Klima & varmeanlæg"