Varm motor.. lidt for varm måske

motor, gearkasse, kardan, differentialer, aksler
Besvar
Brugeravatar
congo
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 238
Tilmeldt: 3/03/2013 13:54
Geografisk sted: Nordsjælland

Varm motor.. lidt for varm måske

Indlæg af congo »

hola venner,

jeg har det her problem med køling i type44 avant 1.8E

motoren varmer sig (ifølge instrumentet) til 100 grader - nærmest sharp, kører jeg i kø på motorvejen går den til 105 grader og er meget svær at få til at falde igen med mindre jeg triller kontinuerligt derud af (luftkøler) uden at motoren okser derud af, eller ved at slukke helt og vente.. og vente..

Jeg havde i forået et problem med en utæt slange som jeg har erstattet, og det var klart at efter trykket i kølesystemet kan opbygges højere op, så har det sænket temperaturen en 5 grader cirka (selv i sommervarmen). Og jeg er nu ganske sikker på at kølesystemet er tæt.. faktisk har jeg sidste år monteret en helt ny køleradiator samt ny temperaturmåler.. ja og termostat og vandpumpe også spritnye..
Blæseren går igang som den skal, og termostaten åbner ved 87 grader. Men alligevel står nålen altså ved 101 i tomgang for rødt..

Der er behov for en ny ventildækselpakning igen, jeg var ikke heldig med at den var helt tæt den sidste - men jeg tænker om det er nok til at forstyrre temperaturen så meget..

Er der nogen gode folk her som har forslag til forbedring eller fejlsøgning eller nogle kække kommentarer - anything goes - er lidt desperado..



ses
--
Den hvide - '85, 2.2, KZ motor, 788K
Goldie - type44 avant, 1.8E Billede
Mamma - '89, 2.3 Avant, NF, 192K
Smart ForTwo 2001, 0,6, 150K

- tidligere
'91, 2.3, NF, 225K, grå
'89, 2.0 Avant, RT, hvid
'90, 2.3 Avant, NF, 300K, blå
'88, 2.2, KU, 342K, kongeblå
'90, 2.3 LE, NF, 270K grå
'78, 2.1, 157K
'84, Yugo 511 GTL, 1.1L , 105K
'94, Mitsubishi L300 Cosmos, 2,5TD
'76, Buick SkyHawk Coupe S
og blah blah blah...
Brugeravatar
Havberg
Bestyrelsesmedlem
Bestyrelsesmedlem
Indlæg: 2164
Tilmeldt: 31/01/2003 11:34

Re: Varm motor.. lidt for varm måske

Indlæg af Havberg »

du Kunne evt overveje en termostat der åbner tidligere - feks 82 grader.

Det har jeg gjort efterhånden som de gamle damer kun kører sommer kørsel.

Du er sikker på at der er luftet ordenligt ud?

Har du alle originale afdækninger omkring køleren på plads. Ellers ryger luft flowet.
Min GT steg nemt 5-10 grader på instrumentet hvis jeg fjernede top af dækningen, og har lagt mærke til at mange åbenbart bare smider dem væk eller er for nærige til at købe nye.
A7 SB 3.0 BiT 320 TDI S-Line/Black edition
A6 4F 3.0 TDI - S-Line (solgt efter 6.5 gode år)
S2 Coupé 2.2T
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=25255
CoupéGT 2.2E
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=1767
100 2.2 5S Type 43
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=1776
Brugeravatar
congo
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 238
Tilmeldt: 3/03/2013 13:54
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Varm motor.. lidt for varm måske

Indlæg af congo »

fremragende input - sidste år flækkede den nedre afdækning og hang og flappede ud underneden - den var ikke umiddelbart monterbar, så jeg lagde den bare i skuret og glemte alt om den. Ofcouse - jeg skal da ha den lappet sammen og monteret igen - der må jo være stor sandsynlighed for at den suger varm luft ind igennem radiatoren når blæseren kører, istedet for at hive det hele fra fronten... ja i mit hoved er det sandsynligt i hvert fald -hvis man tænker airflow..

prøver det sku lige imorgen, kan jo altid starte med en etermistisk sammenlapning af den gamle for at se om det gør en forskel :)

iøvrigt god ide også med lavere åbningstemperatur - jeg gik faktisk også ned fra 88 til 87 :- men 82 ligefrem havde jeg ikke set.. efter en hurtig søgning på ATP kan jeg se de har både 75 og 71 graders åbning.. måske jeg skulle prøve den 75'er der, i manglen på noget tættere på 80.. så er det 3 gang på et år jeg skifter termostaten - det blir dyrt i pakninger :shock:

-- men uanset hvad prøver jeg lige afskærmningen imorgen..
--
Den hvide - '85, 2.2, KZ motor, 788K
Goldie - type44 avant, 1.8E Billede
Mamma - '89, 2.3 Avant, NF, 192K
Smart ForTwo 2001, 0,6, 150K

- tidligere
'91, 2.3, NF, 225K, grå
'89, 2.0 Avant, RT, hvid
'90, 2.3 Avant, NF, 300K, blå
'88, 2.2, KU, 342K, kongeblå
'90, 2.3 LE, NF, 270K grå
'78, 2.1, 157K
'84, Yugo 511 GTL, 1.1L , 105K
'94, Mitsubishi L300 Cosmos, 2,5TD
'76, Buick SkyHawk Coupe S
og blah blah blah...
Brugeravatar
congo
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 238
Tilmeldt: 3/03/2013 13:54
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Varm motor.. lidt for varm måske

Indlæg af congo »

hmm.. efter et par dages kørsel med repareret inddækning til sikring af airflow ind gennem fronten når blæseren kører, ka jeg konstantere at jeg ikke kan konstantere noget.. der er ingen forskel på den konto. men det føles godt at ha sat inddækningen sammen igen, selvom den jo retbeset stadig er knækket..
--
Den hvide - '85, 2.2, KZ motor, 788K
Goldie - type44 avant, 1.8E Billede
Mamma - '89, 2.3 Avant, NF, 192K
Smart ForTwo 2001, 0,6, 150K

- tidligere
'91, 2.3, NF, 225K, grå
'89, 2.0 Avant, RT, hvid
'90, 2.3 Avant, NF, 300K, blå
'88, 2.2, KU, 342K, kongeblå
'90, 2.3 LE, NF, 270K grå
'78, 2.1, 157K
'84, Yugo 511 GTL, 1.1L , 105K
'94, Mitsubishi L300 Cosmos, 2,5TD
'76, Buick SkyHawk Coupe S
og blah blah blah...
Besvar

Tilbage til "Drivlinje"