En hilsen fra trækakslen

motor, gearkasse, kardan, differentialer, aksler
Besvar
Brugeravatar
congo
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 238
Tilmeldt: 3/03/2013 13:54
Geografisk sted: Nordsjælland

En hilsen fra trækakslen

Indlæg af congo »

hej venner,

Her forleden på en helt ordinær køretur i c3'en, skete det hverken værre eller bedre end da jeg drejer ud i et t-kryds siger det "KLONK" og "SMADR" fra under bilen - der er desuden ingen moment overhovedet (jeg holdte stille).

Jeg stopper motoren og går ud og kigger og ser:
av av av
av av av
20150629_161546.jpg (55.88 KiB) Vist 4174 gange


Den ene trækaksel (førersiden) er så hoppet af, og har fået tilpas meget moment på da den smuttede så den har banket direkte ind i gearkasseophænget og har smadret halvdelen af alu-armen.. av av - og vist da også ret uheldigt. Der var ikke umiddelbart noget at bemærke op til hændelsen, andet end at den var lidt mere varm i oliemåleren end ellers, men det tænkte jeg var pga sommervejret. Nåeh men jeg fik så skruet trækakslen på igen og kunne trille de 2 km hjem til carporten hvor jeg fik skruet begge trækaksler af igen og har givet locktite og skruet det hele behændigt sammen igen.
Det smadrede ophæng har jeg så skiftet ud med det der sad på den gearkasse som jeg lige har skruet af den anden c3.. Egentlig ikke besværligt at skifte ud, men rimelig svært at få bolten ud af membranen, altså den er umulig at komme i kontakt med på oversiden, og på undersiden skal jeg bruge begge hænder - men det viser sig at man kan snyde lidt ved at vente med den til sidst, for så kan den drejes så der bliver arbejdsplads til at holde ringnøglen kontra.


Her ses stumperne af stumpen:

blandes med havregryn og så lidt mælk på - uhm knas..
blandes med havregryn og så lidt mælk på - uhm knas..



Jeg står så nu tilbage undrende over at nogen har skruet det løst sammen en gang - jeg burde selvfølgelig have haft tjekket det, men så kan man jo blive ved...
Og så står jeg og mangler sådan en ophængsbro - så hvis nogen har en liggende, er jeg skam meget interesseret :)


mange gode sommer hilsner i audilandet :)
Thomas
--
Den hvide - '85, 2.2, KZ motor, 788K
Goldie - type44 avant, 1.8E Billede
Mamma - '89, 2.3 Avant, NF, 192K
Smart ForTwo 2001, 0,6, 150K

- tidligere
'91, 2.3, NF, 225K, grå
'89, 2.0 Avant, RT, hvid
'90, 2.3 Avant, NF, 300K, blå
'88, 2.2, KU, 342K, kongeblå
'90, 2.3 LE, NF, 270K grå
'78, 2.1, 157K
'84, Yugo 511 GTL, 1.1L , 105K
'94, Mitsubishi L300 Cosmos, 2,5TD
'76, Buick SkyHawk Coupe S
og blah blah blah...
Besvar

Tilbage til "Drivlinje"