Umanérlig elendig kobling

motor, gearkasse, kardan, differentialer, aksler
Brugeravatar
congo
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 238
Tilmeldt: 3/03/2013 13:54
Geografisk sted: Nordsjælland

Umanérlig elendig kobling

Indlæg af congo »

hej venner,

så er jeg her igen - denne gang er det den blå dame der spøger. koblingspunktet har rykket sig over lidt tid - altså man skal ha pedalen længere og længere ned for at få hende masseret rundt i gearene. Men nu er det så galt at hun, når hun har stået stille lidt (og især er kold) ikke længere kan lige hakke hende i bakgear - det er lidt dumt når man nu parkerer i både med snuden ind. Man kan være heldig - men idag ville hun kun i 2. gear - samtlige andre gear var nogo.

Koblingspedalen slipper ikke ordentligt når man jokker den ned - helt ned - måske kører den langsomt tilbage, men den stopper helt midt på turen op, og her kan man så vippe den tilbage med foden.

Jeg har en fix ide om at det er slavecylinderen der skal skiftes, eller der skal ny oliepå - men måske nogen syns det lyder som noget andet? -eller måske et tip til hvordan jeg fejlsøger det?


Hun er virklig en pest nu - jeg kører ik i hende længere, og håndbremsen har også sat sig fast (virker ikke - men det er en helt anden historie).... så hvis nogen kender en der mangler en c3 i rigtig flot stand (kabine og lak), så råb op...



Thomse
--
Den hvide - '85, 2.2, KZ motor, 788K
Goldie - type44 avant, 1.8E Billede
Mamma - '89, 2.3 Avant, NF, 192K
Smart ForTwo 2001, 0,6, 150K

- tidligere
'91, 2.3, NF, 225K, grå
'89, 2.0 Avant, RT, hvid
'90, 2.3 Avant, NF, 300K, blå
'88, 2.2, KU, 342K, kongeblå
'90, 2.3 LE, NF, 270K grå
'78, 2.1, 157K
'84, Yugo 511 GTL, 1.1L , 105K
'94, Mitsubishi L300 Cosmos, 2,5TD
'76, Buick SkyHawk Coupe S
og blah blah blah...
Brugeravatar
audi_claus
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1829
Tilmeldt: 13/08/2005 09:41
Geografisk sted: Ebeltoft

Re: Umanérlig elendig kobling

Indlæg af audi_claus »

congo skrev:hej venner,

så er jeg her igen - denne gang er det den blå dame der spøger. koblingspunktet har rykket sig over lidt tid - altså man skal ha pedalen længere og længere ned for at få hende masseret rundt i gearene. Men nu er det så galt at hun, når hun har stået stille lidt (og især er kold) ikke længere kan lige hakke hende i bakgear - det er lidt dumt når man nu parkerer i både med snuden ind. Man kan være heldig - men idag ville hun kun i 2. gear - samtlige andre gear var nogo.

Koblingspedalen slipper ikke ordentligt når man jokker den ned - helt ned - måske kører den langsomt tilbage, men den stopper helt midt på turen op, og her kan man så vippe den tilbage med foden.

Jeg har en fix ide om at det er slavecylinderen der skal skiftes, eller der skal ny oliepå - men måske nogen syns det lyder som noget andet? -eller måske et tip til hvordan jeg fejlsøger det?


Hun er virklig en pest nu - jeg kører ik i hende længere, og håndbremsen har også sat sig fast (virker ikke - men det er en helt anden historie).... så hvis nogen kender en der mangler en c3 i rigtig flot stand (kabine og lak), så råb op...



Thomse


Din "olie" er altså bremsevæske. Du kan se, at din bremsevæskebeholder har en afgangssnøvs - slange, der går ned til koblingscylinderen. Hvis du har fået luft ind i systemet - mellem koblingscylinder og slavecylinderen, der sidder på gearkassen, vil den opfører sig som beskrevet.
Mener, der er en udluftningsskrue oven på gearkassen til dette formål.

På selve koblingspedalen er der et fjederarrangement, der kan "låse" den i oppe og i nedestilling.
Måske kan lidt WD40 hjælpe på fjederfunktionen, så den går tilbage.

Håndbremsesystemet er et kendt problem. Man kan ibore en smørenippel ved armen på calipren (helst inden den gror fast)
og så holde den smurt indvendigt på den måde. Endvidere skal man sørge for, at det venstre håndbremsekabel ikke ligger for tæt op ad udstødningen, da pvc innercoren så smelter, så kablet går fast.
600 Hk er hjemme: det Blå Bæst 600 / 637Nm and counting.
Http://www.audi-claus.dk
Aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer.
LandRover Discovery 3 m ZF 6HP26 autobox
Sendt fra min Lenovo V110 m win10
Brugeravatar
congo
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 238
Tilmeldt: 3/03/2013 13:54
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Umanérlig elendig kobling

Indlæg af congo »

audi_claus skrev:...
Mener, der er en udluftningsskrue oven på gearkassen til dette formål.

På selve koblingspedalen er der et fjederarrangement, der kan "låse" den i oppe og i nedestilling.
Måske kan lidt WD40 hjælpe på fjederfunktionen, så den går tilbage.



#1 mener en gang jeg har fået at vide man skulle kunne sprøjte bremsevæske tilbage fra slangen ved pedalen, hvis man samtidig har åbnet for bremsevæskebeholderen - så luften kan komme ud deroppe... vil det have samme effekt? -jeg er bare ikke sikker på at jeg kan få hende på lift, og lige komme til at finde udluftningsskruer jeg ikke ved hvor sidder - for jeg antar lidt at man skal vide det på forhånd inden jeg begynder at skrue på skruer på gearkassen...

#2 jeg prøver med en gang wd40 :)
--
Den hvide - '85, 2.2, KZ motor, 788K
Goldie - type44 avant, 1.8E Billede
Mamma - '89, 2.3 Avant, NF, 192K
Smart ForTwo 2001, 0,6, 150K

- tidligere
'91, 2.3, NF, 225K, grå
'89, 2.0 Avant, RT, hvid
'90, 2.3 Avant, NF, 300K, blå
'88, 2.2, KU, 342K, kongeblå
'90, 2.3 LE, NF, 270K grå
'78, 2.1, 157K
'84, Yugo 511 GTL, 1.1L , 105K
'94, Mitsubishi L300 Cosmos, 2,5TD
'76, Buick SkyHawk Coupe S
og blah blah blah...
GertH
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1251
Tilmeldt: 22/08/2010 22:33
Geografisk sted: 4733 Tappernøje

Re: Umanérlig elendig kobling

Indlæg af GertH »

Hej. Det er rigtigt, at man kan fylde væske på baglæns og derved udlufte. Har du tjekket bremsevædske stand. Slangen til kobling er mont. ca. midt på beholder og er standen lavere, får kobling ikke noget. Hvis slavecylinder er utæt, kan der jo hurtigt smutte lidt bremsevædske. Slavecylinder sidder næsten øverst på koblingshus(lige under tandstang, som du kender så godt :lol: ) med en slange der går ind i kabine. Det hele foregår oppefra.
Mvh. Gert
GertH
Selvlært perlestensmekaniker (nu med eget rullebrædt, tak til congo)
Audi A4 1996 2.6 Konens bil
Opel Corsa 1.2 16v (bil nr. 3)Sønnens bil
A4 b5 stc. 1.8 1996 adr.(konens bil)Solgt
A6 b4 c5 1.8T aeb sedan 1997 Min bil
Renault Laguna 1.8 16v sedan (konens bil)Solgt
A4 b5 2.6 abc aut.cju 1996 SOLGT
Audi 100 c4 1991 2.3 AAR aut.SOLGT
A4 1.6 1995 (er nu blevet konens bil)SOLGT
Audi 100 1991 2.3 sedan SOLGT
Audi 100 1993 2.6 sedan SOLGT
+ dem uden plader jeg går og fixer
Brugeravatar
congo
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 238
Tilmeldt: 3/03/2013 13:54
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Umanérlig elendig kobling

Indlæg af congo »

hm.. nu fik jeg skruet udluftningsskruen af på koblingshuset - tror jeg det hedder... fik jokket på pedalen og så skød den ellers det sidste væske ud, og nu er systemet altså drænet for bremsevæske... pedalen går bare i bund, men spørgsmålet er så nu - hvordan får jeg fyldt væsken på systemet igen dernede? -bremsevæskebeholderstanden viser 1mm under MAX mærket, og alle slanger og rør er tørre, både inde og uden for kabinen.

Jeg har læst om at bruge en bremseudlufter - og andre skriver om at man skal være to mand - en til at træde på pedalen og en til at åbne for udluftningen...

what to do ?
--
Den hvide - '85, 2.2, KZ motor, 788K
Goldie - type44 avant, 1.8E Billede
Mamma - '89, 2.3 Avant, NF, 192K
Smart ForTwo 2001, 0,6, 150K

- tidligere
'91, 2.3, NF, 225K, grå
'89, 2.0 Avant, RT, hvid
'90, 2.3 Avant, NF, 300K, blå
'88, 2.2, KU, 342K, kongeblå
'90, 2.3 LE, NF, 270K grå
'78, 2.1, 157K
'84, Yugo 511 GTL, 1.1L , 105K
'94, Mitsubishi L300 Cosmos, 2,5TD
'76, Buick SkyHawk Coupe S
og blah blah blah...
Brugeravatar
congo
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 238
Tilmeldt: 3/03/2013 13:54
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Umanérlig elendig kobling

Indlæg af congo »

hm.. nu fik jeg skruet udluftningsskruen af på koblingshuset - tror jeg det hedder... fik jokket på pedalen og så skød den ellers det sidste væske ud, og nu er systemet altså drænet for bremsevæske... pedalen går bare i bund, men spørgsmålet er så nu - hvordan får jeg fyldt væsken på systemet igen dernede? -bremsevæskebeholderstanden viser 1mm under MAX mærket, og alle slanger og rør er tørre, både inde og uden for kabinen.

Jeg har læst om at bruge en bremseudlufter - og andre skriver om at man skal være to mand - en til at træde på pedalen og en til at åbne for udluftningen...

what to do ?
--
Den hvide - '85, 2.2, KZ motor, 788K
Goldie - type44 avant, 1.8E Billede
Mamma - '89, 2.3 Avant, NF, 192K
Smart ForTwo 2001, 0,6, 150K

- tidligere
'91, 2.3, NF, 225K, grå
'89, 2.0 Avant, RT, hvid
'90, 2.3 Avant, NF, 300K, blå
'88, 2.2, KU, 342K, kongeblå
'90, 2.3 LE, NF, 270K grå
'78, 2.1, 157K
'84, Yugo 511 GTL, 1.1L , 105K
'94, Mitsubishi L300 Cosmos, 2,5TD
'76, Buick SkyHawk Coupe S
og blah blah blah...
Brugeravatar
audi_claus
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1829
Tilmeldt: 13/08/2005 09:41
Geografisk sted: Ebeltoft

Re: Umanérlig elendig kobling

Indlæg af audi_claus »

congo skrev:hm.. nu fik jeg skruet udluftningsskruen af på koblingshuset - tror jeg det hedder... fik jokket på pedalen og så skød den ellers det sidste væske ud, og nu er systemet altså drænet for bremsevæske... pedalen går bare i bund, men spørgsmålet er så nu - hvordan får jeg fyldt væsken på systemet igen dernede? -bremsevæskebeholderstanden viser 1mm under MAX mærket, og alle slanger og rør er tørre, både inde og uden for kabinen.

Jeg har læst om at bruge en bremseudlufter - og andre skriver om at man skal være to mand - en til at træde på pedalen og en til at åbne for udluftningen...

what to do ?

Principper for udluftning af bremser:
1) En bremseudlufter er en beholder, der får undertryk via trykluft. Udluftningsslangen sættes på en udluftningsskrue, der åbnes. Problemet med en sådan er, at når skruen åbnes, kommer der falsk luft gennem skruens gevind, så det er svært at se, om man er færdig.
2) Alternativt kan man sætte trykluft på bremsevæskebeholderen og trykke væske gennem systemet mens man åbner een skrue ad gangen. Ikke helt nemt at lave tæt låg.
3) 2 personer: een træder roligt bremsepedalen ned mens en anden åbner udluftningsskruen og lukker den igen før pedalen slippes. Således åbner man og pumper og lukker igen, så der ikke suges luft ind i systemet, når pedalen går tilbage. Man har en klar pvc slange på skruen, så man kan se, om der kommer luftbobler ud.
4) Samme system men een-mands. Et støvsugerrør mod ryglænet eller et kortere rør mod forkanten af sædet benyttes til at trykke pedalen ned og holde den der, mens man lukket luftskruen igen.
Slangen fører man til en beholder via en ca 1.5 meter klar slange og beholderen sætter man højere - f.eks. på bilens tag/hæk spoiler eller autoliftens søjler (praktisk med en 4-søjlet lift).
Det er enkelt at udlufte på denne måde; men giver selvf. lidt renden rundt om bilen.

At benytte systemet ved koblingsudluftning ?
Har ikke prøvet det; men for at få bremsevæske ned gennem hovedcylinder til slavecylinder, må man jo åbne den udluftningsskrue, du har fundet og trykke koblingspedalen ned og holde den der mens man lukker skruen igen. Slippe koblingspedalen og så igen åbne --- osv.
Der skal selvf. holdes niveau i bremsevæskebeholderen.
Alternativt kunne man måske sætte bremsevæsketryk på udluftningsskruen mens man betjener koblingspedalen.

Endelig er der jo også et udrykkerleje, der kunne være gået totalt i stykker.
600 Hk er hjemme: det Blå Bæst 600 / 637Nm and counting.
Http://www.audi-claus.dk
Aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer.
LandRover Discovery 3 m ZF 6HP26 autobox
Sendt fra min Lenovo V110 m win10
GertH
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1251
Tilmeldt: 22/08/2010 22:33
Geografisk sted: 4733 Tappernøje

Re: Umanérlig elendig kobling

Indlæg af GertH »

Hej. Audi_claus har så udmærket beskrevet mulighederne, men jeg tror du slipper nemmest om det, ved at bruge en gevaldig injektionssprøjte med et stykke klar plastslange på og sprøjte bremse væske baglæns gennem åben udluftningsventil. Det kan være svært at afgøre om det er hoved cylinder eller slave cylinder der driller, da den ene sender bremsevæsken ned under gulvtæppet(og der kan være meget) og den anden sender det ind i koblingshuset. Mvh. Gert (y)
GertH
Selvlært perlestensmekaniker (nu med eget rullebrædt, tak til congo)
Audi A4 1996 2.6 Konens bil
Opel Corsa 1.2 16v (bil nr. 3)Sønnens bil
A4 b5 stc. 1.8 1996 adr.(konens bil)Solgt
A6 b4 c5 1.8T aeb sedan 1997 Min bil
Renault Laguna 1.8 16v sedan (konens bil)Solgt
A4 b5 2.6 abc aut.cju 1996 SOLGT
Audi 100 c4 1991 2.3 AAR aut.SOLGT
A4 1.6 1995 (er nu blevet konens bil)SOLGT
Audi 100 1991 2.3 sedan SOLGT
Audi 100 1993 2.6 sedan SOLGT
+ dem uden plader jeg går og fixer
Brugeravatar
audi_claus
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1829
Tilmeldt: 13/08/2005 09:41
Geografisk sted: Ebeltoft

Re: Umanérlig elendig kobling

Indlæg af audi_claus »

God ide, Gert med klystersprøjten. Langt lettere at implementere og styre end diverse tryklufthjulpne arrangementer hvad enten det er via luft fra et reservehjul eller reduktionsventil på en kompressor.
600 Hk er hjemme: det Blå Bæst 600 / 637Nm and counting.
Http://www.audi-claus.dk
Aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer.
LandRover Discovery 3 m ZF 6HP26 autobox
Sendt fra min Lenovo V110 m win10
GertH
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1251
Tilmeldt: 22/08/2010 22:33
Geografisk sted: 4733 Tappernøje

Re: Umanérlig elendig kobling

Indlæg af GertH »

God ide, Gert med klystersprøjten

He He Jeg var lige inde og Google klystersprøjte og synes godt du kunne have sat kommaet efter mit navn i stedet for før. Dette skrevet med humor, som du sikkert også har gjort :D
GertH
Selvlært perlestensmekaniker (nu med eget rullebrædt, tak til congo)
Audi A4 1996 2.6 Konens bil
Opel Corsa 1.2 16v (bil nr. 3)Sønnens bil
A4 b5 stc. 1.8 1996 adr.(konens bil)Solgt
A6 b4 c5 1.8T aeb sedan 1997 Min bil
Renault Laguna 1.8 16v sedan (konens bil)Solgt
A4 b5 2.6 abc aut.cju 1996 SOLGT
Audi 100 c4 1991 2.3 AAR aut.SOLGT
A4 1.6 1995 (er nu blevet konens bil)SOLGT
Audi 100 1991 2.3 sedan SOLGT
Audi 100 1993 2.6 sedan SOLGT
+ dem uden plader jeg går og fixer
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Vesterlyng Strand

Re: Umanérlig elendig kobling

Indlæg af SorenR »

Billede
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Brugeravatar
congo
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 238
Tilmeldt: 3/03/2013 13:54
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Umanérlig elendig kobling

Indlæg af congo »

hej venner,

jeg har nu prøvet at følge et af de gode råd, mens et andet slog fejl.

Har haft en ven til at sidde og trykke pedalen ned (selvom det ik helt er nødvendigt, da den går i bund af sig selv), og så løsner jeg ventilskruen så det siger "pfst" og spænder skruen igen - så hives pedalen op igen og trykkes ned, og jeg løsner og spænder igen. Dette blev gentaget en del gange, men uden noget videre resultat, pedalen blev ved med at banke sig selv i bund når den er cirka trykket halvt ned.... jeg prøvede også med bremseudlufteren fra haraldnyborg, men det var heller ikke givtigt..
motoren er helt slukket imens det ..


måske gør jeg noget forkert...
--
Den hvide - '85, 2.2, KZ motor, 788K
Goldie - type44 avant, 1.8E Billede
Mamma - '89, 2.3 Avant, NF, 192K
Smart ForTwo 2001, 0,6, 150K

- tidligere
'91, 2.3, NF, 225K, grå
'89, 2.0 Avant, RT, hvid
'90, 2.3 Avant, NF, 300K, blå
'88, 2.2, KU, 342K, kongeblå
'90, 2.3 LE, NF, 270K grå
'78, 2.1, 157K
'84, Yugo 511 GTL, 1.1L , 105K
'94, Mitsubishi L300 Cosmos, 2,5TD
'76, Buick SkyHawk Coupe S
og blah blah blah...
Brugeravatar
audi_claus
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1829
Tilmeldt: 13/08/2005 09:41
Geografisk sted: Ebeltoft

Re: Umanérlig elendig kobling

Indlæg af audi_claus »

congo skrev:hej venner,

jeg har nu prøvet at følge et af de gode råd, mens et andet slog fejl.

Har haft en ven til at sidde og trykke pedalen ned (selvom det ik helt er nødvendigt, da den går i bund af sig selv), og så løsner jeg ventilskruen så det siger "pfst" og spænder skruen igen - så hives pedalen op igen og trykkes ned, og jeg løsner og spænder igen. Dette blev gentaget en del gange, men uden noget videre resultat, pedalen blev ved med at banke sig selv i bund når den er cirka trykket halvt ned.... jeg prøvede også med bremseudlufteren fra haraldnyborg, men det var heller ikke givtigt..
motoren er helt slukket imens det ..


måske gør jeg noget forkert...


? og du har bremsevæske i bremsevæskebeholderen og slangen fra denne går ned til koblingshovedcylinderen --
Hvad enten hovedcylinderens stempel m pakringe er i orden eller ej, burde du da få væske frem til udluftningsskruen.
600 Hk er hjemme: det Blå Bæst 600 / 637Nm and counting.
Http://www.audi-claus.dk
Aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer.
LandRover Discovery 3 m ZF 6HP26 autobox
Sendt fra min Lenovo V110 m win10
Brugeravatar
congo
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 238
Tilmeldt: 3/03/2013 13:54
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Umanérlig elendig kobling

Indlæg af congo »

audi_claus skrev:? og du har bremsevæske i bremsevæskebeholderen og slangen fra denne går ned til koblingshovedcylinderen --
Hvad enten hovedcylinderens stempel m pakringe er i orden eller ej, burde du da få væske frem til udluftningsskruen.



ja der er masser væske i beholderen og standen er også højere end udtaget til slangen til hovedcylinderen..
Det er som om der siver væske derned, men det går dælme langsomt - natten over har den måske napset ½ deciliter, som jo så spyttes prompte ud igen når jeg åbner og pedalen er holdt i bund.

Det med at pedalen bare går i bund, skyldes det at der ikke er noget modtryk i systemet ?
--
Den hvide - '85, 2.2, KZ motor, 788K
Goldie - type44 avant, 1.8E Billede
Mamma - '89, 2.3 Avant, NF, 192K
Smart ForTwo 2001, 0,6, 150K

- tidligere
'91, 2.3, NF, 225K, grå
'89, 2.0 Avant, RT, hvid
'90, 2.3 Avant, NF, 300K, blå
'88, 2.2, KU, 342K, kongeblå
'90, 2.3 LE, NF, 270K grå
'78, 2.1, 157K
'84, Yugo 511 GTL, 1.1L , 105K
'94, Mitsubishi L300 Cosmos, 2,5TD
'76, Buick SkyHawk Coupe S
og blah blah blah...
Brugeravatar
audi_claus
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1829
Tilmeldt: 13/08/2005 09:41
Geografisk sted: Ebeltoft

Re: Umanérlig elendig kobling

Indlæg af audi_claus »

congo skrev:Det med at pedalen bare går i bund, skyldes det at der ikke er noget modtryk i systemet ?


Ja - enten fordi stemplet er defekt eller det hele løber ned i slavecylinderen.

Nu har du jo alligevel luft i systemet, så prøv med trykluft, om du kan blæse noget igennem dels via udluftningsskruen - så bør det boble i bremsevæskebeholderen og dels fra tilgangsslangen til hovedcylinder.
Der sidder måske noget snavs et sted, siden bremsevæske ikke vil løbe igennem - det er da svært nok at holde inde, når det skal. Og det er ren DOT4 væske, du benytter ? (DOT5 er et silicone produkt, der mest bruges på forsiden af damer og som ødelægger o-ringene i systemer, der er beregnet for DOT3 eller DOT4 som på vore Audier)
600 Hk er hjemme: det Blå Bæst 600 / 637Nm and counting.
Http://www.audi-claus.dk
Aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer.
LandRover Discovery 3 m ZF 6HP26 autobox
Sendt fra min Lenovo V110 m win10
Brugeravatar
congo
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 238
Tilmeldt: 3/03/2013 13:54
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Umanérlig elendig kobling

Indlæg af congo »

audi_claus skrev:Nu har du jo alligevel luft i systemet, så prøv med trykluft, om du kan blæse noget igennem dels via udluftningsskruen - så bør det boble i bremsevæskebeholderen og dels fra tilgangsslangen til hovedcylinder.
Der sidder måske noget snavs et sted, siden bremsevæske ikke vil løbe igennem - det er da svært nok at holde inde, når det skal. Og det er ren DOT4 væske, du benytter ? (DOT5 er et silicone produkt, der mest bruges på forsiden af damer og som ødelægger o-ringene i systemer, der er beregnet for DOT3 eller DOT4 som på vore Audier)



Jeg har nu forsøgt at blæse trykluft igennem og det bobler skam fint i beholderen - og kun i beholderen. Den vil dog slet ikke godtage at jeg blæser med andet end pedalen oppe - er pedalen trykket ned, så skyder luften bare direkte ud af udluftningsventilen igen.

Om bremsevæsken er klar - hmm... jeg syns den ser rimelig klar ud, altså jeg kan titte igennem i væsken og se tilførselsslangen - denne har jeg dog ikke haft afmonteret og skudt luft igennem, men det prøver jeg imorgen.

Såvidt jeg ved er der kun brugt DOT4 væske - og det er også det eneste jeg har på lager - jeg har dog aldrig hældt noget på hende her, da hun ikke har svundet i mængden der har været på, og det har altid ligget 1mm under MAX markeringen.

Er der ingen risiko for under disse operationer at jeg propper luft ud i bremserørene og dermed også skal til at udlufte dem?
Jeg tænker imorgen at afmontere afløbsslangen fra beholderen, til hovedcylinderen og så prøve trykluft den anden vej - jeg tænker at jeg så skyder lidt væske ned i slangen først og så ser om det løber igennem når jeg skyder luft ind bagefter. Jeg forventer lidt at det gør det - men betyder det så at "stemplet" er defekt? -og hvilket stempel er dette egentlig? -er det en selv-skifter?


Jeg har nu ikke lagt mærke til kvindfolk der går med bremsevæske foran - men det er måske fordi de går med klare væsker..... (y)
--
Den hvide - '85, 2.2, KZ motor, 788K
Goldie - type44 avant, 1.8E Billede
Mamma - '89, 2.3 Avant, NF, 192K
Smart ForTwo 2001, 0,6, 150K

- tidligere
'91, 2.3, NF, 225K, grå
'89, 2.0 Avant, RT, hvid
'90, 2.3 Avant, NF, 300K, blå
'88, 2.2, KU, 342K, kongeblå
'90, 2.3 LE, NF, 270K grå
'78, 2.1, 157K
'84, Yugo 511 GTL, 1.1L , 105K
'94, Mitsubishi L300 Cosmos, 2,5TD
'76, Buick SkyHawk Coupe S
og blah blah blah...
Brugeravatar
congo
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 238
Tilmeldt: 3/03/2013 13:54
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Umanérlig elendig kobling

Indlæg af congo »

stemplet der nævnes - er det hovedcylinderen ?
--
Den hvide - '85, 2.2, KZ motor, 788K
Goldie - type44 avant, 1.8E Billede
Mamma - '89, 2.3 Avant, NF, 192K
Smart ForTwo 2001, 0,6, 150K

- tidligere
'91, 2.3, NF, 225K, grå
'89, 2.0 Avant, RT, hvid
'90, 2.3 Avant, NF, 300K, blå
'88, 2.2, KU, 342K, kongeblå
'90, 2.3 LE, NF, 270K grå
'78, 2.1, 157K
'84, Yugo 511 GTL, 1.1L , 105K
'94, Mitsubishi L300 Cosmos, 2,5TD
'76, Buick SkyHawk Coupe S
og blah blah blah...
Brugeravatar
audi_claus
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1829
Tilmeldt: 13/08/2005 09:41
Geografisk sted: Ebeltoft

Re: Umanérlig elendig kobling

Indlæg af audi_claus »

Jeg har netop fra en meget erfaren audi ven Ole R fået at vide, at udluftning af koblingssystemet kun kan foretages via luftskruen og med tryk - som f.eks Gerts "klystersprøjte".

Og nej - du får ikke luft ind i bremsesystemet, så længe der er væske i bremsevæskebeholderen, og du ikke træder på bremsen. Det bør ikke kunne ske. Det er koblingens hovedcylinder, vi taler om.
600 Hk er hjemme: det Blå Bæst 600 / 637Nm and counting.
Http://www.audi-claus.dk
Aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer.
LandRover Discovery 3 m ZF 6HP26 autobox
Sendt fra min Lenovo V110 m win10
Brugeravatar
congo
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 238
Tilmeldt: 3/03/2013 13:54
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Umanérlig elendig kobling

Indlæg af congo »

DET LYKKEDES....

jeg lånte (af Henrik_type43 - og TAK for det (y) ) en opfindelse/aggregat til at sætte tæt-tryk på væskebeholderen (via reservehjul på 1~1.5 bar) og en gummislange ned i et syltetøjsglas til afløb for den fremstødte væske... denne opfindelse ville dog ikke skyde væsken igennem systemet as is - forsøgte med højere tryk, og at løsene ventilen endnu mere - uden held... men jeg vente så tilbage til Gert med klystersprøjtens løsning - altså klystersprøjten, og da jeg nu havde forstået princippet med at man ikke skulle skrue skruen helt af, ja så gav det pludselig mere mening det hele med at sætte en slange på og injektsere væsken baglæns ind i systemet. Under denne operation havde jeg første pumpet lidt med pedalen og så ladet den blive oppe i position - herefter skød jeg ½-1 DL væske op igennem systemet, og på et tidspunkt hørte jeg lyden af noget der gav sig i ryk fra hovedcylinderen, da jeg ligesom fornemmede at væsken ikke rykkede yderligere stoppede jeg op, holdte trykket på slangen og spændte ventilen fast. Herefter var koblingspedalen så god som en brugt 25 år gammel koblingspedal i en audi 100 kan være når den er bedst - altså ganske fin... (y)

Det eneste problem under alle de mange gange jeg har skruet låget af beholderen er at det nu er flænget i plasticen - helt oppe ved gummiskiven er der en flænge, som potentielt blæser tryk ud der. Jeg ved ikke hvor meget det har at sige, da jeg ikke direkte kan mærke det på hverken bremse eller kobling, men man burde jo nok skifte sådan en lille fætter inden det hopper helt af...


men altså problem solved og tak til jer for forslag, klystersprøjte-humor og overbærenhed [-o<
--
Den hvide - '85, 2.2, KZ motor, 788K
Goldie - type44 avant, 1.8E Billede
Mamma - '89, 2.3 Avant, NF, 192K
Smart ForTwo 2001, 0,6, 150K

- tidligere
'91, 2.3, NF, 225K, grå
'89, 2.0 Avant, RT, hvid
'90, 2.3 Avant, NF, 300K, blå
'88, 2.2, KU, 342K, kongeblå
'90, 2.3 LE, NF, 270K grå
'78, 2.1, 157K
'84, Yugo 511 GTL, 1.1L , 105K
'94, Mitsubishi L300 Cosmos, 2,5TD
'76, Buick SkyHawk Coupe S
og blah blah blah...
Brugeravatar
congo
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 238
Tilmeldt: 3/03/2013 13:54
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Umanérlig elendig kobling

Indlæg af congo »

DET LYKKEDES....

jeg lånte (af Henrik_type43 - og TAK for det (y) ) en opfindelse/aggregat til at sætte tæt-tryk på væskebeholderen (via reservehjul på 1~1.5 bar) og en gummislange ned i et syltetøjsglas til afløb for den fremstødte væske... denne opfindelse ville dog ikke skyde væsken igennem systemet as is - forsøgte med højere tryk, og at løsene ventilen endnu mere - uden held... men jeg vente så tilbage til Gert med klystersprøjtens løsning - altså klystersprøjten, og da jeg nu havde forstået princippet med at man ikke skulle skrue skruen helt af, ja så gav det pludselig mere mening det hele med at sætte en slange på og injektsere væsken baglæns ind i systemet. Under denne operation havde jeg første pumpet lidt med pedalen og så ladet den blive oppe i position - herefter skød jeg ½-1 DL væske op igennem systemet, og på et tidspunkt hørte jeg lyden af noget der gav sig i ryk fra hovedcylinderen, da jeg ligesom fornemmede at væsken ikke rykkede yderligere stoppede jeg op, holdte trykket på slangen og spændte ventilen fast. Herefter var koblingspedalen så god som en brugt 25 år gammel koblingspedal i en audi 100 kan være når den er bedst - altså ganske fin... (y)

Det eneste problem under alle de mange gange jeg har skruet låget af beholderen er at det nu er flænget i plasticen - helt oppe ved gummiskiven er der en flænge, som potentielt blæser tryk ud der. Jeg ved ikke hvor meget det har at sige, da jeg ikke direkte kan mærke det på hverken bremse eller kobling, men man burde jo nok skifte sådan en lille fætter inden det hopper helt af...


men altså problem solved og tak til jer for forslag, klystersprøjte-humor og overbærenhed [-o<
--
Den hvide - '85, 2.2, KZ motor, 788K
Goldie - type44 avant, 1.8E Billede
Mamma - '89, 2.3 Avant, NF, 192K
Smart ForTwo 2001, 0,6, 150K

- tidligere
'91, 2.3, NF, 225K, grå
'89, 2.0 Avant, RT, hvid
'90, 2.3 Avant, NF, 300K, blå
'88, 2.2, KU, 342K, kongeblå
'90, 2.3 LE, NF, 270K grå
'78, 2.1, 157K
'84, Yugo 511 GTL, 1.1L , 105K
'94, Mitsubishi L300 Cosmos, 2,5TD
'76, Buick SkyHawk Coupe S
og blah blah blah...
Besvar

Tilbage til "Drivlinje"