olieforbrug og additiver

motor, gearkasse, kardan, differentialer, aksler
Besvar
Brugeravatar
congo
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 238
Tilmeldt: 3/03/2013 13:54
Geografisk sted: Nordsjælland

olieforbrug og additiver

Indlæg af congo »

hejsa,

min slæde af en majestætisk C3 er begyndt at slubre olie - tilsyneladende mest hvis den bliver presset lidt op i det røde felt. Jeg tænker det ik er SÅ underligt, men alligevel skulle 130 da ikke være et problem. På 3 måneder har den måske spist 3-5 Liter 10W40...

En eller anden fablede om at jeg bare skulle hælde noget additiv ned i oliehullet, og så ville alt ordne sig. Men.... altså.... hvad er meningen her? -hva bør jeg bruge, bør jeg lade være? -jeg kan se der er mindst 10 forskellige olie/brændstof-additiver.



mange hilsner
Thomas
--
Den hvide - '85, 2.2, KZ motor, 788K
Goldie - type44 avant, 1.8E Billede
Mamma - '89, 2.3 Avant, NF, 192K
Smart ForTwo 2001, 0,6, 150K

- tidligere
'91, 2.3, NF, 225K, grå
'89, 2.0 Avant, RT, hvid
'90, 2.3 Avant, NF, 300K, blå
'88, 2.2, KU, 342K, kongeblå
'90, 2.3 LE, NF, 270K grå
'78, 2.1, 157K
'84, Yugo 511 GTL, 1.1L , 105K
'94, Mitsubishi L300 Cosmos, 2,5TD
'76, Buick SkyHawk Coupe S
og blah blah blah...
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: olieforbrug og additiver

Indlæg af Høy »

Krumtaphusudluftningen er muligvis utæt eller blokeret. Hvis der er overtryk i krumtaphuset, virker skraberingene ikke ordentligt, og hvis membranen i spærreventilen er utæt, suger motoren olien ind.

Ventilparaplyerne kan også være blevet hårde med tiden, og det er dem, man kan blødgøre igen med lidt kemi. Det er dog ikke specielt eventyrligt at bytte dem.

Lav en kompressionstest (eller kom herned, så skal jeg gøre det for dig). Hvis den er omkring 10 på alle sammen, er motoren ikke slidt op endnu, og det vil kunne betale sig at rode lidt med den.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Brugeravatar
Star
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 176
Tilmeldt: 19/03/2013 18:17
Geografisk sted: Espergærde

Re: olieforbrug og additiver

Indlæg af Star »

Du kan også give den en worn engine treatment fra Lindemann:

http://www.lindemann.dk/worn-engine-treatment/

(y)
2008 Audi A3 Cabriolet 2,0 TFSI DSG 200HK
1997 Audi Cabriolet 1,8 20V - Nu solgt
1997 Audi A4 B5 1,6 næsten ny :-)
- Også solgt til glad mand :-)
1999 Audi A3 8L 5-door 1,8 Turbo, også næsten ny :-)
- Herudover:
1997 Mercedes SLK 2,3 kompressor
2012 VW Up 1,0 75HK 3-dørs
Brugeravatar
congo
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 238
Tilmeldt: 3/03/2013 13:54
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: olieforbrug og additiver

Indlæg af congo »

Star skrev:Du kan også give den en worn engine treatment fra Lindemann:

http://www.lindemann.dk/worn-engine-treatment/

(y)


Og det skulle være uden risiko at hælde diverse additiver på? -jeg kan se lindemann producerer mange forskellige typer...
--
Den hvide - '85, 2.2, KZ motor, 788K
Goldie - type44 avant, 1.8E Billede
Mamma - '89, 2.3 Avant, NF, 192K
Smart ForTwo 2001, 0,6, 150K

- tidligere
'91, 2.3, NF, 225K, grå
'89, 2.0 Avant, RT, hvid
'90, 2.3 Avant, NF, 300K, blå
'88, 2.2, KU, 342K, kongeblå
'90, 2.3 LE, NF, 270K grå
'78, 2.1, 157K
'84, Yugo 511 GTL, 1.1L , 105K
'94, Mitsubishi L300 Cosmos, 2,5TD
'76, Buick SkyHawk Coupe S
og blah blah blah...
Brugeravatar
Star
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 176
Tilmeldt: 19/03/2013 18:17
Geografisk sted: Espergærde

Re: olieforbrug og additiver

Indlæg af Star »

ja, jeg kan ikke se hvad risikoen skulle være? - men selvfølgelig til at løse det specifikke problem man har, og der ville jeg mene at "worn engine treatment" er det rigtige for din bil.
2008 Audi A3 Cabriolet 2,0 TFSI DSG 200HK
1997 Audi Cabriolet 1,8 20V - Nu solgt
1997 Audi A4 B5 1,6 næsten ny :-)
- Også solgt til glad mand :-)
1999 Audi A3 8L 5-door 1,8 Turbo, også næsten ny :-)
- Herudover:
1997 Mercedes SLK 2,3 kompressor
2012 VW Up 1,0 75HK 3-dørs
Brugeravatar
congo
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 238
Tilmeldt: 3/03/2013 13:54
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: olieforbrug og additiver

Indlæg af congo »

der står på additivet wornengine treatment at man skal lige skifte olie og filter inden og det er bedst med en speciel type rensning, herefter skal motoren køre i 15 minutter.

Jeg spørger - er olieskift og nyt filter essentielt ? -og de 15 minutter er det stillestående tomgang? og hvad med den rensning (mener det er OSC rensning der stod) - hva er det og er det overkill ? -er det spild af (meget dyr) additiv at bare hælde det på og lade øsen stå i et kvarter?


thomas
--
Den hvide - '85, 2.2, KZ motor, 788K
Goldie - type44 avant, 1.8E Billede
Mamma - '89, 2.3 Avant, NF, 192K
Smart ForTwo 2001, 0,6, 150K

- tidligere
'91, 2.3, NF, 225K, grå
'89, 2.0 Avant, RT, hvid
'90, 2.3 Avant, NF, 300K, blå
'88, 2.2, KU, 342K, kongeblå
'90, 2.3 LE, NF, 270K grå
'78, 2.1, 157K
'84, Yugo 511 GTL, 1.1L , 105K
'94, Mitsubishi L300 Cosmos, 2,5TD
'76, Buick SkyHawk Coupe S
og blah blah blah...
Brugeravatar
Star
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 176
Tilmeldt: 19/03/2013 18:17
Geografisk sted: Espergærde

Re: olieforbrug og additiver

Indlæg af Star »

Jeg vil tro at "kuren" er mere effektiv med frisk olie og filter, så gammelt slam og slidt olie fjenes. Additivet er jo faktisk teflon, der binder sig på cylindervægge og alle andre bevægelige dele, og derfor giver en X my belægning så det hele glider lettere, og samtidig "tætner" og mindsker evt "slup" - om hvordan det virker på gammel olie ved jeg ikke. de 15 minutter er selvfølgelig for at få additivet rundt i hele motoren så det kan fæstne sig overalt, hvis man ikke starter den og lader den køre ( tomgang eller kørsel er ligegyldigt) - så lægger alt additivet sig jo bare i bundkarret, da partiklerne formentlig er tungere end olie. Derfor skal den hældes på MENS motoren kører i tomgang og oliepumpen sørger for at få det ud i alle hjørner... Tror jeg :mrgreen:
2008 Audi A3 Cabriolet 2,0 TFSI DSG 200HK
1997 Audi Cabriolet 1,8 20V - Nu solgt
1997 Audi A4 B5 1,6 næsten ny :-)
- Også solgt til glad mand :-)
1999 Audi A3 8L 5-door 1,8 Turbo, også næsten ny :-)
- Herudover:
1997 Mercedes SLK 2,3 kompressor
2012 VW Up 1,0 75HK 3-dørs
Besvar

Tilbage til "Drivlinje"