Automat gear / olie skift

motor, gearkasse, kardan, differentialer, aksler.
Besvar
AUDI-V8
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 91
Tilmeldt: 12/03/2004 22:59

Automat gear / olie skift

Indlæg af AUDI-V8 »

Hej alle.
Har en A8 4.2TDI quattro fra 2007 med 132tkm på bagen og overvejer at skifte olien i automatgearet.
Ved godt at Audi forskriver det skulle holde bilen ud... men det har jeg nu lidt svært ved at tro på, og vil heller skifte olien end satse på Audis anbefaling, så vidt jeg ved anbefalede de olieskift på deres 5 trins tiptronic for hver 60tkm så hvorfor skulle det nu pludseligt holde evigt ?

Men så vidt jeg kan læse rund omkring er der ingen aftapning skrue, så spørgsmålet er hvordan gør man det så ?
Og er der nogen der ved hvilke olie der forskrives til automatgearet ?
Hvordan tjekkes olie standen ?

Nogle der kan hjælpe ?
Brugeravatar
Bjørn T
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 4486
Tilmeldt: 15/12/2005 01:04
Geografisk sted: Næstved

Re: Automat gear / olie skift

Indlæg af Bjørn T »

AUDI-V8 skrev:Hej alle.
Har en A8 4.2TDI quattro fra 2007 med 132tkm på bagen og overvejer at skifte olien i automatgearet.
Ved godt at Audi forskriver det skulle holde bilen ud... men det har jeg nu lidt svært ved at tro på, og vil heller skifte olien end satse på Audis anbefaling, så vidt jeg ved anbefalede de olieskift på deres 5 trins tiptronic for hver 60tkm så hvorfor skulle det nu pludseligt holde evigt ?

Men så vidt jeg kan læse rund omkring er der ingen aftapning skrue, så spørgsmålet er hvordan gør man det så ?
Og er der nogen der ved hvilke olie der forskrives til automatgearet ?
Hvordan tjekkes olie standen ?

Nogle der kan hjælpe ?

Det er en god ide at skifte olie og filter. Det er bedst at få et værksted til at gøre det. De bruger et specielt apparat til at gennemskylle gearkassen.
Du kan se her hvordan man tjekker oliestanden.
Vedhæftede filer
Olietjek på gearkasse.pdf
(255.11 KiB) Downloadet 710 gange
Mvh. Bjørn T.
Audi A4 (B8,5) S-Tronic Avant quattro 2014 S-Line
3,0 TDI 245 Hk. 500 Nm.


Audi A4 (B6) Avant Tipt. quattro 2004 S-Line
2,5 TDI. 180 hk./370 Nm. Motor BAU - Gear GBG SOLGT
VCDS NEtech - Nyeste udgave.
Brugeravatar
audi_claus
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1829
Tilmeldt: 13/08/2005 09:41
Geografisk sted: Ebeltoft

Re: Automat gear / olie skift

Indlæg af audi_claus »

Bjørn T skrev:
AUDI-V8 skrev:Hej alle.
Har en A8 4.2TDI quattro fra 2007 med 132tkm på bagen og overvejer at skifte olien i automatgearet.
Ved godt at Audi forskriver det skulle holde bilen ud... men det har jeg nu lidt svært ved at tro på, og vil heller skifte olien end satse på Audis anbefaling, så vidt jeg ved anbefalede de olieskift på deres 5 trins tiptronic for hver 60tkm så hvorfor skulle det nu pludseligt holde evigt ?

Men så vidt jeg kan læse rund omkring er der ingen aftapning skrue, så spørgsmålet er hvordan gør man det så ?
Og er der nogen der ved hvilke olie der forskrives til automatgearet ?
Hvordan tjekkes olie standen ?

Nogle der kan hjælpe ?

Det er en god ide at skifte olie og filter. Det er bedst at få et værksted til at gøre det. De bruger et specielt apparat til at gennemskylle gearkassen.
Du kan se her hvordan man tjekker oliestanden.


Der er en nylig tråd med udskiftning af servoolie. Hele side 2 er med billeder og søforklaringer af - samt link til også A8 - hvorledes man skifter olie på en ZF tiptronic

viewtopic.php?f=147&t=36707
600 Hk er hjemme: det Blå Bæst 600 / 637Nm and counting.
Http://www.audi-claus.dk
Aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer.
LandRover Discovery 3 m ZF 6HP26 autobox
Sendt fra min Lenovo V110 m win10
Besvar

Tilbage til "Drivlinje"