Lyder som en spændt fjeder der bliver sluppet!

Indlæg om bremser
Besvar
Soulbrother
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 136
Tilmeldt: 7/04/2012 17:57

Lyder som en spændt fjeder der bliver sluppet!

Indlæg af Soulbrother »

Hej med Jer,

Jeg vil lige høre om I har et godt bud på hvad denne lyd kan komme fra? Når min A8 har holdt stille nogle timer, for eksempel natten over, og jeg skal køre om morgenen og kører ud af indkørslen. så kommer der en underlig lyd når jeg trykker på bremsen første gang efter den har holdt stille. Det er sjovt nok kun første gang jeg trykker på bremsen. De efterfølgende gange kommer lyden ikke. Den kommer så igen når jeg kører hjem fra arbejde, hvor den også har holdt stille i mange timer. Det er en underlig "pruttelyd" der mest af alt lyder som en spændt fjeder der bliver sluppet og man kan mærke det svagt i bremsepedalen.

Hvad pokker kan det være? Skiver og klodser er under et år gamle, men tænker heller ikke at de er grunden til lyden for så ville den være der hver gang jeg træder på bremsen.

HJÆLP!


På forhånd tak.

// Peter
Brugeravatar
audi_claus
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1829
Tilmeldt: 13/08/2005 09:41
Geografisk sted: Ebeltoft

Re: Lyder som en spændt fjeder der bliver sluppet!

Indlæg af audi_claus »

Du er jo lidt inde på det med både dette og et andet indlæg vedr. klonklyde fra rattet.
Hvis din servostyring / bremsekraftforstærker er baseret på en højttryks hydraulik pumpe, så kan det være en returventil fra hydraulik reservoiret, der er lidt utæt, så den taber trykket over nogen tid, eller selve reservoiret (bomben) der er træt. Det er en trykbeholder halvejs fyldt men nitrogen (kvælstof) som fjedremiddel og hydrauliktrykket er på den anden side af den indbyggede membran.
600 Hk er hjemme: det Blå Bæst 600 / 637Nm and counting.
Http://www.audi-claus.dk
Aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer.
LandRover Discovery 3 m ZF 6HP26 autobox
Sendt fra min Lenovo V110 m win10
Soulbrother
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 136
Tilmeldt: 7/04/2012 17:57

Re: Lyder som en spændt fjeder der bliver sluppet!

Indlæg af Soulbrother »

audi_claus skrev:Du er jo lidt inde på det med både dette og et andet indlæg vedr. klonklyde fra rattet.
Hvis din servostyring / bremsekraftforstærker er baseret på en højttryks hydraulik pumpe, så kan det være en returventil fra hydraulik reservoiret, der er lidt utæt, så den taber trykket over nogen tid, eller selve reservoiret (bomben) der er træt. Det er en trykbeholder halvejs fyldt men nitrogen (kvælstof) som fjedremiddel og hydrauliktrykket er på den anden side af den indbyggede membran.



Claus det lyder bestemt som om du ved hvad du snakker om, men du snakker til en IT-mand :roll:

s
Så jeg kunne godt tænke mig hvis du kunne fortælle mig om det er en del og eventuelt hvilken del på bilen der skal tjekkes/skiftes?

På forhånd tak :)

// Peter
Brugeravatar
audi_claus
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1829
Tilmeldt: 13/08/2005 09:41
Geografisk sted: Ebeltoft

Re: Lyder som en spændt fjeder der bliver sluppet!

Indlæg af audi_claus »

jeg venter lige med at kloge mig yderligere til jeg ser, om andre, der kender den pågældende A8 melder sig på banen; men ellers kunne jeg tro, at det trykreservoir, der på visse modeller benyttes til bremse- og servostyringsforstærker var ved at være træt.
Men om din bil har det, har jeg ikke undersøgt.
Det kan måske også aflæses med et testapparat ?
600 Hk er hjemme: det Blå Bæst 600 / 637Nm and counting.
Http://www.audi-claus.dk
Aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer.
LandRover Discovery 3 m ZF 6HP26 autobox
Sendt fra min Lenovo V110 m win10
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Føllenslev

Re: Lyder som en spændt fjeder der bliver sluppet!

Indlæg af SorenR »

Næste gang får du lige en med hen til bilen så du kan tage en lytter i motorrummet når bremsen bliver rørt første gang.

Så vidt jeg kan se i ETKA (A8 D2) sidder der en elektrisk pumpe til undertryk - men det ser også ud til at der er slanger ned i motoren :-k

Så, øh, kan det være elmotoren der lige skal lave det første undertryk?
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Besvar

Tilbage til "Bremser"