Audi A6 2.0 TDI - hakker ved acceleration

motor, gearkasse, kardan, differentialer, aksler.
Besvar
jannie
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 39
Tilmeldt: 18/10/2007 14:03
Geografisk sted: Silkeborg

Audi A6 2.0 TDI - hakker ved acceleration

Indlæg af jannie »

Min A6 2.0 TDI (4F) fra dec 2004 er på det seneste begyndt at hakke kortvarigt 1-2 sek når jeg accelererer moderat. Typisk er det i 4-, 5- eller 6. gear når jeg trykker lidt ned på speederen og omdrejningerne ligger omkring de 2000, så rykker bilen så det kan mærkes i hele bilen og gearstangen ryster (manuelt gear). Det er ikke fordi jeg kører ved for lave omdrejninger. Det er som om motoren ikke kan levere den kraft som jeg beder om. Det kan også ske hvis jeg kører op ad en bakke og må trykke lidt ekstra på speederen for at holde farten.

For 4 uger siden var bilen til 150.000km service hvor brændstoffilteret blev skiftet. Efterfølgende vist det sig at det ikke var sat helt korrekt på så bilen tabte diesel. Det er nu rettet og nyt filter er kommet på så det burde ikke være det. Desuden synes jeg også at problemet var der før service.

Men problemet er de seneste måneder blevet gradvist værre.

En anden ting er at jeg synes indikatoren som viser det aktuelle dieselforbrug er begyndt at svinge meget, dvs variere meget fra sek til sek i det viste forbrug, selv ved relativ jævn kørsel.

Jeg vil selvfølgelig køre forbi et værksted, men vil være taknemmelig hvis nogle af Jer kloge hoveder har en idé om hvor problemet kunne ligge.
mrbertil
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 210
Tilmeldt: 6/12/2008 15:40
Geografisk sted: odsherred

Re: Audi A6 2.0 TDI - hakker ved acceleration

Indlæg af mrbertil »

hey

fed motor 2.0tdi Ok
havde samme prob. i min gamle passat 05. mest når jeg havde camp.vogn efter, og jeg kørte med fartpilot "svigermors højreben", så huggede den også "altså bilen" Ruller øjne men efter at den var til 60,000 km service hvor jeg forklarede dem prob. forsvandt det. Smiler
kørte endnu 30,000km i den med camp.vogn og selfølgelig uden, uden prob.. Meget glad
ved ikke hvad de gjorde ved den, om de skiftede styringen til fartpiloten eller opdaterede motorstry. ved jeg ikke... Tænke
men det virkede... Griner
a6 4f avant 3,0 TDI quattro 2005
honda cbr 929 fireblade 2003 142 hk på lakridsen
Brugeravatar
ullum
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2729
Tilmeldt: 25/12/2006 15:20
Geografisk sted: Fredericia

Re: Audi A6 2.0 TDI - hakker ved acceleration

Indlæg af ullum »

du skal have udlæst fejlkoder, jeg kan godt hjælpe hvis du ikke kan finde en nærmere
mvh Ullum
________________
Volvo V40, '15
D3 5 cyl, 150 hk
Dragstar Classic 1100 ´07 custom
jannie
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 39
Tilmeldt: 18/10/2007 14:03
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Audi A6 2.0 TDI - hakker ved acceleration

Indlæg af jannie »

Idag har jeg været forbi den lokale SMC servicepartner som kørte en tur og med det samme kunne konstatere rystelserne. De mærkes for så vidt allerede ved svag acceleration i 3. gear men effekten er størst jo højere gear. Bilen ryster 1-2 sekunder for derefter at falde tilbage. Motoren lyder iøvrigt ok. Jeg har også lagt mærke til at den ikke ryster når motoren er kold. Den skal gerne køre 10-15 min før det begynder. Der var ingen fejlkoder på motoren.

SMC's umiddelbare bud var det dobbelte svinghjul, men er lidt skeptisk for at kaste +/- 10.000 kr i et nyt og det så viser sig ikke at holde stik Smiler

Har googlet lidt på problemet og andre muligheder der dukker op er defekt trækaksel, motorophæng, brændstoftilførsel eller elektronik. Jeg er ikke fagmand men hælder mest til noget mekanisk og svinghjulet kan også være et godt bud, men hvorfor har jeg så ikke problemet de første 10 minutter af en tur?

Hvad siger I, hvad gør jeg? Jeg vil jo gerne skifte den defekte del og ikke 5-10 andre ting først...

PS Ullum, tak for tilbuddet, kom desværre ikke forbi Fredericia.
Brugeravatar
Bribse1
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 299
Tilmeldt: 6/08/2006 08:29
Geografisk sted: Fyn

Re: Audi A6 2.0 TDI - hakker ved acceleration

Indlæg af Bribse1 »

Jeg har fået skiftet sving hjul på min A4 2,5 TDI men her var fejlenmere konstant og fejlen betød også at den ikke ville tage omdrejninger pga. ubalance. Om det du oplever er begyndelsen til enden for dit svinghjul er jeg usikker på - men det er desværre ret dyrt at få lavet. VAGcom kan ikke spore denne fejl.

/B
Ligenu - A3(8p) - 2,0TDi (2010) - firmabil
Solgt - Seat Leon Cupra (2007) - ekstrem hurtig, stabil og solid - (og elendig samle kvalitet)
Solgt - A4(b5) - 2,5TDi - quattro (2001) - dyr dame
Solgt - A4(b5) - 1,8T (2001) - solid og velkørende
Solgt - A6(c5) - 2,5TDi (1997) - hold jer væk fra frikørte taxaer
Solgt - A4(b4) - 2,6 (1996) - ren kærlighed
and so the story goes...
-ALPHA-
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 3
Tilmeldt: 2/12/2012 17:08

Re: Audi A6 2.0 TDI - hakker ved acceleration

Indlæg af -ALPHA- »

Fandt du nogensinde problemet ?
AUDI A3 2.0 TDI Ambition 2006
henrik31
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 106
Tilmeldt: 29/11/2009 16:34
Geografisk sted: odense
Kontakt:

Re: Audi A6 2.0 TDI - hakker ved acceleration

Indlæg af henrik31 »

PD , min havde samme prob, rystelser kom efter ca 10 min. fik skiftet en pumpe dyse. løst:-)
molle77
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 191
Tilmeldt: 10/08/2009 13:09
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Audi A6 2.0 TDI - hakker ved acceleration

Indlæg af molle77 »

Lyder som en død tandempumpe
/ Juul

AUDI RS4 Avant (BNS) - Ceramic / Exclusive line - 2008

http://www.bilgalleri.dk/gal_visbil.aspx?ID=230338&ipc=703359

AUDI A6 Avant 4F (BRE) 2006 (solgt)
AUDI A4 (B7) 2.0 TFSI quattro 2007 (solgt)
AUDI A4 (B7) 1,8T 2006 (Solgt)
jannie
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 39
Tilmeldt: 18/10/2007 14:03
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Audi A6 2.0 TDI - hakker ved acceleration

Indlæg af jannie »

Bedre sent end aldrig - her 7 år senere får I lige en update :D

Jow, SMC i Skanderborg fandt problemet. Det var det berygtede problem med topstykket på 2.0 motoren som var ved at være flækket (som jeg husker det).

Fik tilbud på ca. 15.000 i Flensborg for nyt men da motoren stod splittet af i Skanderborg skulle jeg betale nogle tusinde for at få den samlet igen, så endte med at betale 20-25K for et nyt i DK. Av...
Besvar

Tilbage til "Drivlinje"