Behandling ved lakskade???

Indlæg om karosseri
Besvar
cawith
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 32
Tilmeldt: 24/08/2011 18:00
Geografisk sted: København

Behandling ved lakskade???

Indlæg af cawith »

Hej allesammen

Jeg er ny i dette forum og derfor også lidt usikker på, om det er det rigtige sted, jeg stiller mit spørgsmål.

Lakken på passagerdøren på min A5 har fået nogle skrammer henne for enden af døren (den ende hvor håndtaget er), faktisk lige hvor metallet bøjes rundt. De små skrammer er ikke mere end max 0,5-1 mm store. Håber i forstår, hvad jeg mener. Det er lidt svært at forklare.
I hvert fald så er lakken og farven skrabet af, så man kan se ind til det sølvgrå metal. Jeg er lidt bange for, at dette spot kan være meget udsat for rust, hvis jeg ikke gør noget med det samme. Udover det vil jeg selvfølgelig også gerne have lidt sort farve over, så man ikke kan se det ;)

Er der nogen, der har en ide om, hvad jeg kan gøre selv? Evt. hvad jeg kan gøre som midlertidig løsning inden Audi (eller en anden, hvis i har nogle anbefalinger) kan lave det for mig?


Med venlig hilsen
Casper
Brugeravatar
Ivan
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1599
Tilmeldt: 2/11/2008 10:58
Geografisk sted: Fyn

Re: Behandling ved lakskade???

Indlæg af Ivan »

Kan ikke hjælpe med din lak, men der er garanteret andre i Audiclub der kan, hvis du overholder grundlov #1 - billeder - billeder. Vi elsker billeder her på sitet. :mrgreen:

Velkommen til en fantastisk club. (y)
A6 Ava.q. TDI3.0 BMK tiptr V6165 DPFA6 4F50HL - kan køre endnu, på trods af autoriseret Audi-service!
Brugeravatar
FinnK
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1259
Tilmeldt: 25/08/2010 19:38
Geografisk sted: Brønderslev

Re: Behandling ved lakskade???

Indlæg af FinnK »

Nu skriver du "det sølvgrå metal". Det kan jo være galvaniseringen der kan ses. Men hvis det skal laves i nærmeste fremtid, ville jeg købe en lakstift i bilens farve. Tør godt af med evt lidt fortynder, og giv derefter flere tynde lag med lakstiften :) .
Hilsen Finn
Audi A4 B8 2,0 TDI 136 HK ULTRA 2015 S LINE SORT
Peugeot 107 Active 1,0 2013 Sølv

Kvaliteten af beslutninger afhænger af evnen til at overskue konsekvensen
Tidligere luftkaptajn, Stefan G Rasmussen.
cawith
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 32
Tilmeldt: 24/08/2011 18:00
Geografisk sted: København

Re: Behandling ved lakskade???

Indlæg af cawith »

Jeg vil se, om jeg ikke kan lægge et billede af det op i morgen ;)

Hvis jeg bruger sådan en lakstift, forsegler det så også?
Brugeravatar
tscheel
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1400
Tilmeldt: 9/09/2005 17:06
Geografisk sted: Ubby

Re: Behandling ved lakskade???

Indlæg af tscheel »

cawith skrev:Jeg vil se, om jeg ikke kan lægge et billede af det op i morgen ;)

Hvis jeg bruger sådan en lakstift, forsegler det så også?


Helt optimalt kan du lægge et lag rustbeskyttende grunder i før farven, så er du så sikker som du kan blive. Får du en maler til det, lægger han sikkert bare farve i. Hvis "audi" (SMC) sætter en maler til det lægger han sikkert bare farve i, og SMC charger dig dobbelt 8)
vh
Torben
Audi A2 '00 | Yamaha FJ1100 '84
Brugeravatar
DrKoch
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 385
Tilmeldt: 4/02/2009 11:22
Geografisk sted: Kolding
Kontakt:

Re: Behandling ved lakskade???

Indlæg af DrKoch »

jeg fik sådan et lille sæt hos SMC med grundfarven, og en anden lille beholder med klarlak. Kostede vist ca. 1.000.000 kroner (350,-) men så er det selvfølgelig originalfarve. I begge de to små malingbøtter er der en pensel (ligner 2xneglelak) :-)
Livets små ting - gode tests og opskrifter
Nuværende bil: Tesla model 3 og Tesla Model Y
cawith
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 32
Tilmeldt: 24/08/2011 18:00
Geografisk sted: København

Re: Behandling ved lakskade???

Indlæg af cawith »

Jeg var ude hos Audi igår og fik en til at kigge på det. Han sagde, at det er galvaniseringen, man kan se, så ingen grund til bekymring. Jeg købte sådan et sæt med noget klarlak og original farven derude, som jeg vil prøve at komme på en af dagene, hvor det bliver tørt og "varmt" :)

Tak for hjælpen!


Casper
Brugeravatar
ullum
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2729
Tilmeldt: 25/12/2006 15:20
Geografisk sted: Fredericia

Re: Behandling ved lakskade???

Indlæg af ullum »

derude, som jeg vil prøve at komme på en af dagene, hvor det bliver tørt og "varmt"


så hurtigt er der ikke nogen der kan male :)
mvh Ullum
________________
Volvo V40, '15
D3 5 cyl, 150 hk
Dragstar Classic 1100 ´07 custom
Lars Sand
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 95
Tilmeldt: 1/08/2010 01:24

Re: Behandling ved lakskade???

Indlæg af Lars Sand »

Lige en lille advarsel før du går igang, det kan være svært at få pænt, specielt hvis man har tendens til at tvære for meget i det med den lille pensel.

Jeg ved, at de på nogle værksteder ikke bruger penslen, men istedet dypper en nål i malingen så malingen sætter sig på den (det drejer sig ca. om en mængde der svarer til en dråbe), derefter "prikker" de skaden med nålen. Dvs. de sætter nålen ned midt i skaden, og malingen flyder nu fra nålen ud og dækker skaden. Flyt nålen og lad malingen være, den skulle nu gerne flyde ud og dække skaden med en glat overflade uden penselstrøg i.
Lars Sand
Audi A4 Avant 2.0 TDI, 143 hk (2010)
cawith
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 32
Tilmeldt: 24/08/2011 18:00
Geografisk sted: København

Re: Behandling ved lakskade???

Indlæg af cawith »

Ok, tak for tippet! Jeg prøver med en nål først (y)
Brugeravatar
Lars K
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 457
Tilmeldt: 29/04/2005 14:27
Geografisk sted: Rungsted Kyst

Re: Behandling ved lakskade???

Indlæg af Lars K »

Lars Sand skrev:Lige en lille advarsel før du går igang, det kan være svært at få pænt, specielt hvis man har tendens til at tvære for meget i det med den lille pensel.

Jeg ved, at de på nogle værksteder ikke bruger penslen, men istedet dypper en nål i malingen så malingen sætter sig på den (det drejer sig ca. om en mængde der svarer til en dråbe), derefter "prikker" de skaden med nålen. Dvs. de sætter nålen ned midt i skaden, og malingen flyder nu fra nålen ud og dækker skaden. Flyt nålen og lad malingen være, den skulle nu gerne flyde ud og dække skaden med en glat overflade uden penselstrøg i.


Men hvis det nu er en lodret flade skal du selvfølgelig sørge for at malingen ikke løber - medmindre du kan stille bilen om på siden O:)
Vedhæftede filer
audi2_1146909380.jpg
audi2_1146909380.jpg (73.5 KiB) Vist 23135 gange
Nuværende:
Audi Q5 2,0 TFSI quattro Tiptronic (8R) årg. 2009

Tidligere Audi:
A4 2,5 TDI Avant årg. 2002 (solgt)
A6 3,0 TDI quattro (4F) årg. 2005 (solgt)
A6 2,6 Avant (C4) årg. 1996 (solgt)
100 2,8 quattro Avant (C4) årg. 1992 (solgt marts 2014)
A6 2,7 Biturbo quattro (C5) årg. 2000 (solgt maj 2013)
80 Cabriolet 2.8 årg. 1998 (solgt sommer 2010)
A8 3.7 quattro (D2) årg. 1998 (solgt efterår 2009)

(tidligere kørt Peugeot 205 GTI, 406 Coupe og 206 S16)
cawith
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 32
Tilmeldt: 24/08/2011 18:00
Geografisk sted: København

Re: Behandling ved lakskade???

Indlæg af cawith »

Haha, jeg har desværre ikke så meget erfaring i at lave dette manøvre endnu :P
Brugeravatar
Ivan
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1599
Tilmeldt: 2/11/2008 10:58
Geografisk sted: Fyn

Re: Behandling ved lakskade???

Indlæg af Ivan »

Nogle er ret skrappe til to-hjulskørsel og så han nok tænkt - endelig et sted, hvor jeg kan parkere. :-
A6 Ava.q. TDI3.0 BMK tiptr V6165 DPFA6 4F50HL - kan køre endnu, på trods af autoriseret Audi-service!
Besvar

Tilbage til "Karosseri"