Audi A2 sløv efter 20km

motor, gearkasse, kardan, differentialer, aksler.
Besvar
lovebuine
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 27
Tilmeldt: 13/10/2015 15:27

Audi A2 sløv efter 20km

Indlæg af lovebuine »

sker faktisk kun på motorvej efter ca 20km, så mister jeg kompression.
jeg kan køre ca 110km/t, men der er ingen kræfter at give af.

jeg har faktisk haft dette problem flere år tilbage og jeg rensede den med Liqui Moly Diesel rens, det hjalp.
har gjort det igen men ser ikke ud til det fjerner problemer. hvad kan være galt?
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Audi A2 sløv efter 20km

Indlæg af Høy »

Du mister med stor sikkerhed ikke kompression. Hvis der ikke er kompression, kan en forbrændingsmotor ikke køre, og en diesel skal have meget høj kompression for at tænde. Manglende kompression vil betyde, at motoren hopper og danser, fordi den ikke får noget kraftbidrag fra den cylinder, der ikke har kompression. Hvis den mister kompression, må en eller flere ventiler give problemer, og det går ikke bare lige væk igen.

Tror du ikke snarere, at du mister ladetrykket?

Det kan skyldes, at motoren har en eller anden fejl, som du måske kan udlæse. F.eks. en temperatursensor i udstødningsrøret, som forårsager nødprogram. Nødprogram får dog motorlampen til at lyse.

Hvis du har en turbolader med wastegate (ikke VTG) kan du prøve at trække i aktuatorstangen til wastegaten med en rørtang. Hvis du kan få gjort den gangbar, kan du muligvis smøre den med højtemperaturfedt/keramikpasta, så den ikke sætter sig fast igen. Brug ikke almindeligt fedt, der går ild i det.

Hvis det er en VTG-turbo, er det lidt mere kompliceret, men man kan skille den ad og gøre den ren for sod. Når den kører på motorvej, er finnerne skråtstillet radialt, for at du kan komme af med udstødningassen. Hvis de sætter sig fast i den stilling, er udstødningassen for langsom ved lavere omdrejninger, og du kan ikke accelerere. Normalt vil finnerne stille sig næsten som en lukket persienne, så gassen tvinges til at strømme hurtigere, når der ikke er så meget af den, og det får turboen til at dreje hurtigere rundt -> mere luft -> mere udstødningsgas osv.

At det sker efter 20 km på motorvejen kan tyde på, at noget bliver for varmt og kommer til at binde.

Det er absolut lettest at udlæse fejl først. Måske fortæller den dig selv, hvad der er i vejen.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
lovebuine
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 27
Tilmeldt: 13/10/2015 15:27

Re: Audi A2 sløv efter 20km

Indlæg af lovebuine »

hvordan kan jeg finde ud af om jeg har turbolader med wastegate eller VTG-turbo?
jeg har en audi a2 1.2 TDI diesel fra 2001.

sidste gang jeg havde dette problem, løste Liqui Moly Diesel rens problemet, skal det have
en gang til? eller hvis man hælder noget super diesel additiv i, hvis det vil hjælpe?
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Audi A2 sløv efter 20km

Indlæg af Høy »

Det kan du se på selve laderen. Hvis den varme (let rustne del) er ca. dobbelt så tyk som den kolde del (alu.), er det en VTG. Din motor bør være en ANY, og på Ebay sælges der turboladere, der mest ligner VTG. Med VTG kan du også prøve, om du kan få stangtrækket til at bevæge sig, men der er en relativt lang "reaktionsarm" at kæmpe imod, så det er ikke helt ligetil (dvs. du har ikke ret meget at rykke med for at flytte kransen i turboladeren ganske meget). Hvis der er en flange mellem laderen og manifolden, er det ikke et større problem at skifte laderen, hvis den skulle være slidt op, og de ser ikke voldsomt dyre ud.

Køb en billig tester eller lån dig frem først. Det er ikke sikkert, at bilen kan fortælle dig noget, men hvis den kan det, er der muligvis sparet en masse tid og besvær.

Additiv kan muligvis fjerne sod og slagger fra turboen, men det er nok ikke muligt at fjerne ret meget ad gangen. Det kan næppe skade. Jeg ved ikke, om de der renseprodukter er falsk reklame, men der findes til gengæld også diesel på markedet, som er ringere end andet. Tænk på, at man faktisk er interesseret i det modsatte end med benzin. Diesel skal helst være så tændvilligt som muligt, og tyske tidsskrifter har i hvert fald målt, at V-Power og Ultimate har højere cetantal end almindelig diesel. Men om deres påståede rengørende virkning holder vand... 8-[

61 hk / 140 Nm :-k jep, hvis der mangler moment der, er det en elcykel uden batteri +(

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Besvar

Tilbage til "Drivlinje"