5 cylindre, for og imod.

Her skrives om alt andet, fx. ombygning af garage, steder man har været på kør-selv ferie, motorcykler m.m., men fortæl også gerne om din nye Audi- vis også gerne billeder af den udkårne (bil).
Forumregler
Ingen salg/køb-annoncer her, brug de dertil indrettede forum.
Besvar
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Føllenslev

5 cylindre, for og imod.

Indlæg af SorenR »

“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Torill
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 6
Tilmeldt: 31/05/2017 09:30

Re: 5 cylindre, for og imod.

Indlæg af Torill »

Syntes det er en lækker motor og fed lyd der kommer ud af en femmer en rigtig arbejdshest
_________________
Hygge
Torill Danica
Brugeravatar
Ivan
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1599
Tilmeldt: 2/11/2008 10:58
Geografisk sted: Fyn

Re: 5 cylindre, for og imod.

Indlæg af Ivan »

Indtil jeg læste fordelen ved fem cylindre og 360 grader - ingen døde punkter = jævnere træk. :)

Så er ti cylindre også bedre end otte, selvom en otter lyder skønt.
A6 Ava.q. TDI3.0 BMK tiptr V6165 DPFA6 4F50HL - kan køre endnu, på trods af autoriseret Audi-service!
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: 5 cylindre, for og imod.

Indlæg af Høy »

Der er ikke noget imod :-)

Der er mange forskellige fortolkninger af, hvordan man skal undgå afbrydelser i krafttilførslen, men grundlæggende er flere cylindre altid bedre...

Hvis man har plads nok...



Og de kan så drejes let i forhold til hinanden og sættes på række...

https://en.wikipedia.org/wiki/Pratt_%26_Whitney_R-4360_Wasp_Major#/media/File:Pratt_%26_Whitney_R-4360_Wasp_Major.jpg

Interessant nok kan det næppe være cylinderantallet, der giver lyden. En 5-cylindret Audi er en even-fire motor, dvs. tændingsimpulserne ligger lige langt fra hinanden. Principielt skulle en 4-cylindret ved 5000 omdrejninger lyde præcis som en 5-cylindret ved 4000 eller en 6-cylindret ved 3333. Det giver i alle tilfælde præcis 10.000 tændingsimpulser med præcis samme indbyrdes afstand.

Lyden må skyldes, at impulserne i udstødningsrøret indhenter hinanden. Da tændingsrækkefølgen er 12453, kan man groft sagt sige, at det første manifoldrør er langt, det næste er mellemlangt, det næste er igen mellemlangt, det næste er langt, og det sidste er kort, fordi turboen sidder nogenlunde i midten.

En amerikansk V8 (og Audis V8-motorer) buldrer på den karakteristiske måde, fordi der er tænding på 2 cylindre i samme side lige efter hinanden (de to midterste i passagersiden og de to yderste i førersiden fyres af lige efter hinanden), så der opstår en meget kraftig trykbølge i den ene side, og der kommer først noget tilsvarende i den anden side lidt efter.

Ferrari bygger udelukkende V8-motorer med flatplane-krumtap, dvs. såkaldte odd-fire motorer, hvor tændingsimpulserne er tættere på hinanden parvist, dvs. bang-bang-pause-bang-bang-pause. Det gør man netop for at sikre, at tændingsimpulsen altid skifter imellem venstre og højre cylinderrække, så man kan opnå bedre fyldning af motoren og højere omdrejningstal.

Det korte af det lange er... lyder en femmer rigtigt, hvis man laver en manifold, hvor alle rørene frem til møllen er lige lange?

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Brugeravatar
audi_claus
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1829
Tilmeldt: 13/08/2005 09:41
Geografisk sted: Ebeltoft

Re: 5 cylindre, for og imod.

Indlæg af audi_claus »

Høy skrev:Der er ikke noget imod :-)

Der er mange forskellige fortolkninger af, hvordan man skal undgå afbrydelser i krafttilførslen, men grundlæggende er flere cylindre altid bedre...

...........

Det korte af det lange er... lyder en femmer rigtigt, hvis man laver en manifold, hvor alle rørene frem til møllen er lige lange?

\Alex

Du må jo lytte lidt til min - den er da lidt bananagtig :D
Vedhæftede filer
c25DSCN5967.JPG
600 Hk er hjemme: det Blå Bæst 600 / 637Nm and counting.
Http://www.audi-claus.dk
Aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer.
LandRover Discovery 3 m ZF 6HP26 autobox
Sendt fra min Lenovo V110 m win10
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: 5 cylindre, for og imod.

Indlæg af Høy »

Den ser godt nok sej ud. Kan der være uens modstand alligevel, for din lyder så vidt jeg husker rigtigt nok? Der skal muligvis ikke ret meget til, for at lyden opstår?

Jeg kan ikke finde nogen færdige, hvor rørene er helt lige lange eller lige tykke, dvs. hvor man ikke har forsøgt at manipulere strømningshastigheden på en eller anden måde.

Som prøvebænk skulle man egentlig have en 7A med rørstudser på og ikke andet.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Brugeravatar
coupefritz
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 448
Tilmeldt: 15/11/2005 20:29
Geografisk sted: Roskilde

Re: 5 cylindre, for og imod.

Indlæg af coupefritz »

Principielt skulle en 4-cylindret ved 5000 omdrejninger lyde præcis som en 5-cylindret ved 4000 eller en 6-cylindret ved 3333. Det giver i alle tilfælde præcis 10.000 tændingsimpulser med præcis samme indbyrdes afstand.

Lyden må skyldes, at impulserne i udstødningsrøret indhenter hinanden. Da tændingsrækkefølgen er 12453, kan man groft sagt sige, at det første manifoldrør er langt, det næste er mellemlangt, det næste er igen mellemlangt, det næste er langt, og det sidste er kort, fordi turboen sidder nogenlunde i midten


Interessant iagttagelse - har altid troet det alene skyldtes de 5 cylindre. Måske ligger en del af forklaringen her på, hvorfor min gamle GT med KV motor lød meget bedre end min S4 med ANN motor?

Derudover synes jeg, at de nyere 8 cyl. Ferrarier ikke lyder specielt godt i de lavere omdrejeninger - lidt som 4 cyl. med åbne KN filtre. 8)
Mvh.
Fritz


Skal slæden trække, skal den ha´5 på række!!!

Audi Coupe GT 2,2 årgang 1985 med grøn miljømærkat - solgt
Audi S4 2,2 quattro sedan årgang 1992 - solgt
Audi A2 1,4 TDI årgang 2001
Suzuki GSX-R 750 årgang 1989 (legetøj)
Honda CBX 750 årgang 1985 (fornuftigt legetøj) - solgt
Kawasaki KH 500 årgang 1976 (legenden)
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: 5 cylindre, for og imod.

Indlæg af Høy »

Jeg er heller ikke sikker, men jeg kan ikke finde en god forklaring på lyden.

Sugemotoren lyder generelt af lidt mere, fordi turboladeren tager en del af lyden på turbomotorer. Turbinehjulet sidder i vejen for gasstrømmen og tvinger den til at skifte retning.

Det med Ferrarien er lige netop fordi, det er flatplane-motorer (jeg er ved nærmere eftertanke faktisk ikke sikker på, om en Ferrari er odd fire). Det betyder, at tændingsimpulserne ligger tættere på hinanden parvis og var typisk på tidlige V6-motorer. Hvis de har 90 grader cylindervinkel på en V8, kan de også have even fire med flatplane (eller jeg er for søvnig). Så vidt jeg ved, har Ferrari aldrig bygget V8-motorer med crossplane-krumtap. Som nævnt ovenfor bruger de teknikken for at sikre, at tændingen altid skifter imellem venstre og højre side.

Jeg skal lige grave lidt i, om den er even fire eller odd fire.

Chrysler/Dodge Viper er et eksempel på en V10 odd-fire, og den lyder faktisk ikke helt ulig vores 5-cylindrede.

Her kan du se forklaringen på det med Ferrari-motoren:



\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Besvar

Tilbage til "Audiclub Social (Off Topic)"