Det hele sidder i et oliebad/oliekredsløb, som i sagens natur er nødt til at være lukket.
Din motor har muligvis kun to kæder (fra omkring 2012), men det bliver det desværre ikke lettere af (jeg kan kun finde en, der hedder CGQB). Hvis din mekaniker kan ordne det uden at tage gearkassen af, er det bare med at slå til. Man kan fjerne 2 øverste dæksler i hver side, men den egentlige kædestrammer sidder inde i selve kædekassen, og den kan har et hul, som krumtappen stikker ud igennem, så den skal med relativt stor sikkerhed af.
Man kan muligvis fjerne den øverste strammer i den ene side på ældre modeller uden at tage gearkassen af, men det bliver noget rod, tror jeg, og det hjælper ikke her.
Der er tyske firmaer på Ebay, der tilbyder operationen til 3.000 EUR, og det er nok det billigste, man kan komme i nærheden af.
Her er et link: Din bil kan se anderledes ud, men jeg vil tro, at den ligner den her:
https://www.ebay.de/itm/124876816701?ha ... olid=10049
Du kan google "Kettenlängung" "V6" "Messwerteblock" og muligvis få resultater. Du skal ikke fortolke noget. Der plejer at stå ved siden af, hvad værdierne skal være, og hvad de faktisk er.
Synkronisering af knastaksler og krumtapaksel må du kunne finde under Motor eller noget. Hvis kæden er for lang, kommer knastakslerne bagud. En lille smule kan udlignes af knastforstillerne, men på et tidspunkt er det heller ikke nok, og deres foreskrevne værdi kan ikke nås mere. På det tidspunkt tændes motorlampen.
\Alex