Audi 80 b4 tænding

Indlæg om service- på værksted eller Gør Det Selv (GDS), samt værktøj og andre spørgsmål.
Besvar
Emil Berggreen
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 8
Tilmeldt: 28/07/2019 18:37

Audi 80 b4 tænding

Indlæg af Emil Berggreen »

Hej

Nogle der kender den korrekte måde at indstille tænding på en Audi 80 b4 1992 med 2.3NG motoren?
GertH
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1255
Tilmeldt: 22/08/2010 22:33
Geografisk sted: 4733 Tappernøje

Re: Audi 80 b4 tænding

Indlæg af GertH »

https://www.audiworld.com/forums/audi-4 ... g-2856034/

Prøv at se om du kan bruge noget fra vedhæftede.
Mvh. Gert
GertH
Selvlært perlestensmekaniker (nu med eget rullebrædt, tak til congo)
Audi A4 1996 2.6 Konens bil
Opel Corsa 1.2 16v (bil nr. 3)Sønnens bil
A4 b5 stc. 1.8 1996 adr.(konens bil)Solgt
A6 b4 c5 1.8T aeb sedan 1997 Min bil
Renault Laguna 1.8 16v sedan (konens bil)Solgt
A4 b5 2.6 abc aut.cju 1996 SOLGT
Audi 100 c4 1991 2.3 AAR aut.SOLGT
A4 1.6 1995 (er nu blevet konens bil)SOLGT
Audi 100 1991 2.3 sedan SOLGT
Audi 100 1993 2.6 sedan SOLGT
+ dem uden plader jeg går og fixer
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Føllenslev

Re: Audi 80 b4 tænding

Indlæg af SorenR »

GertH skrev:https://www.audiworld.com/forums/audi-4 ... g-2856034/

Prøv at se om du kan bruge noget fra vedhæftede.
Mvh. Gert
Der er kun et af indlæggene som rammer plet, de andre tåger rundt som sædvanlig... Man kan IKKE justere tændingen på en NG motor.

Man grundindstiller den og lader bilen om resten. :mrgreen:

Jeg købte en tændingspistol tilbage i 2009, da jeg købte min URQuattro - den viste sig at have et Bosh CIS system og elektronisk tænding ... Nu har vi udvidet med en Cabrio 2.3 NG - den viser sig at have et Bosch CIS-E system og elektronisk tænding. Mon jeg stadig kan få pengene tilbage for tændingspistolen, jeg har vist kvitteringen et sted O:)

Her er lidt fra ElsaWin om en 1992 Audi 80 2.3 NG. (samme fremgangsmåde på en WR URQuattro)
tænding 2.3 NG.pdf
(413.25 KiB) Downloadet 438 gange
Vedhæftede filer
IMG_20200408_133014 - Kopi.jpg
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Emil Berggreen
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 8
Tilmeldt: 28/07/2019 18:37

Re: Audi 80 b4 tænding

Indlæg af Emil Berggreen »

SorenR skrev:
GertH skrev:https://www.audiworld.com/forums/audi-4 ... g-2856034/

Prøv at se om du kan bruge noget fra vedhæftede.
Mvh. Gert
Der er kun et af indlæggene som rammer plet, de andre tåger rundt som sædvanlig... Man kan IKKE justere tændingen på en NG motor.

Man grundindstiller den og lader bilen om resten. :mrgreen:

Jeg købte en tændingspistol tilbage i 2009, da jeg købte min URQuattro - den viste sig at have et Bosh CIS system og elektronisk tænding ... Nu har vi udvidet med en Cabrio 2.3 NG - den viser sig at have et Bosch CIS-E system og elektronisk tænding. Mon jeg stadig kan få pengene tilbage for tændingspistolen, jeg har vist kvitteringen et sted O:)

Her er lidt fra ElsaWin om en 1992 Audi 80 2.3 NG. (samme fremgangsmåde på en WR URQuattro)
tænding 2.3 NG.pdf
Mange tak:) det prøver jeg (y)
Emil Berggreen
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 8
Tilmeldt: 28/07/2019 18:37

Re: Audi 80 b4 tænding

Indlæg af Emil Berggreen »

SorenR skrev:
GertH skrev:https://www.audiworld.com/forums/audi-4 ... g-2856034/

Prøv at se om du kan bruge noget fra vedhæftede.
Mvh. Gert
Der er kun et af indlæggene som rammer plet, de andre tåger rundt som sædvanlig... Man kan IKKE justere tændingen på en NG motor.

Man grundindstiller den og lader bilen om resten. :mrgreen:

Jeg købte en tændingspistol tilbage i 2009, da jeg købte min URQuattro - den viste sig at have et Bosh CIS system og elektronisk tænding ... Nu har vi udvidet med en Cabrio 2.3 NG - den viser sig at have et Bosch CIS-E system og elektronisk tænding. Mon jeg stadig kan få pengene tilbage for tændingspistolen, jeg har vist kvitteringen et sted O:)

Her er lidt fra ElsaWin om en 1992 Audi 80 2.3 NG. (samme fremgangsmåde på en WR URQuattro)
tænding 2.3 NG.pdf
Har fået bilen til at starte og stå i tomgang. Men motoren dør hvis man giver gas for hurtigt. Fungere fint hvis man meget forsigtigt giver gas ellers ikke.

Kan det være tændingsforstillingen der ikke fungere som den skal? Den har helt ny strømfordeler og hall giver
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Føllenslev

Re: Audi 80 b4 tænding

Indlæg af SorenR »

Emil Berggreen skrev:Har fået bilen til at starte og stå i tomgang. Men motoren dør hvis man giver gas for hurtigt. Fungere fint hvis man meget forsigtigt giver gas ellers ikke.

Kan det være tændingsforstillingen der ikke fungere som den skal? Den har helt ny strømfordeler og hall giver
Her er lidt mere... Der er så meget info og man kan kun printe een side af gangen.
https://www.lolle.org/images/Downloads.rar

https://www.lolle.org/images/KE-Jetronic.pdf
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Brugeravatar
cvj
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 19
Tilmeldt: 22/09/2006 11:03
Geografisk sted: Fyn

Re: Audi 80 b4 tænding

Indlæg af cvj »

Mht. Tændingsjustering, så er grundindstillingen som beskrevet tidligere, men motoren klarer nu altså ikke selv tændingsjusteringen (bortset fra at stille tændingen tilbage, hvis der konstateres tændingsbanken).
Proceduren for justering er at sætte en sikring i benzinpumpe-relæet (215) for at "låse" tændingstidspunktet (som ellers springer hele tiden som en del af tomgangsreguleringen), og dernæst finde stregen for korrekt tændingstidspunkt på svinghjulet med sin tændingspistol, igennem hullet som er afbilledet i den tidligere vedhæftede vejledning (men det er altså ikke "0" man leder efter nu, men "I" ;) ).
Note 1: Hvis motoren af den ene eller anden grund har alt for høj tomgang, vist nok over 2000 rpm, vil tændingstidspunktet ikke forblive låst.
Note 2: Husk at fjerne sikringen igen :D


Tændingstidspunktet styres af en separat styreenhed (VEZ Steuergerät), og til dét benyttes flere input, herunder positionen af "luftmængdemåleren" (altså den klap som bevæges op og ned og derved regulerer indsprøjtningsmængden), VEZ-styreenheden får information om positionen af luftmængdemåleren via et potentiometer, og potentiometeret vil være slidt hvis bilen har kørt langt, hvilket kan give anledning til tøven ved acceleration og andet sjovt. Men hvis motoren ligefrem dør når man giver gas i tomgang (og tændingen ellers er korrekt indstillet), så ville jeg nok kigge kritisk på brændstoftilførslen.

Mvh. Chris
Ældste bil: Santana fra '83
Yngste bil: Golf 2 fra '92
Derimellem lidt B3 og C3
Emil Berggreen
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 8
Tilmeldt: 28/07/2019 18:37

Re: Audi 80 b4 tænding

Indlæg af Emil Berggreen »

cvj skrev:Mht. Tændingsjustering, så er grundindstillingen som beskrevet tidligere, men motoren klarer nu altså ikke selv tændingsjusteringen (bortset fra at stille tændingen tilbage, hvis der konstateres tændingsbanken).
Proceduren for justering er at sætte en sikring i benzinpumpe-relæet (215) for at "låse" tændingstidspunktet (som ellers springer hele tiden som en del af tomgangsreguleringen), og dernæst finde stregen for korrekt tændingstidspunkt på svinghjulet med sin tændingspistol, igennem hullet som er afbilledet i den tidligere vedhæftede vejledning (men det er altså ikke "0" man leder efter nu, men "I" ;) ).
Note 1: Hvis motoren af den ene eller anden grund har alt for høj tomgang, vist nok over 2000 rpm, vil tændingstidspunktet ikke forblive låst.
Note 2: Husk at fjerne sikringen igen :D


Tændingstidspunktet styres af en separat styreenhed (VEZ Steuergerät), og til dét benyttes flere input, herunder positionen af "luftmængdemåleren" (altså den klap som bevæges op og ned og derved regulerer indsprøjtningsmængden), VEZ-styreenheden får information om positionen af luftmængdemåleren via et potentiometer, og potentiometeret vil være slidt hvis bilen har kørt langt, hvilket kan give anledning til tøven ved acceleration og andet sjovt. Men hvis motoren ligefrem dør når man giver gas i tomgang (og tændingen ellers er korrekt indstillet), så ville jeg nok kigge kritisk på brændstoftilførslen.

Mvh. Chris
Man kan ikke sætte en sikring i benzinpumpe relæet på min?
Brugeravatar
cvj
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 19
Tilmeldt: 22/09/2006 11:03
Geografisk sted: Fyn

Re: Audi 80 b4 tænding

Indlæg af cvj »

Ahh okay, har godt nok også læst flere steder at den mulighed på et tidspunkt blev fjernet, har bare ikke selv set det endnu - men så skal du have fundet diagnose-stikkene, og have en lus mellem "diagnoseledningen" som sidder alene i det ene stik (vistnok grøn/brun, men det er frit fra hukommelsen), og stel (som kan findes i det andet stik) - det er disse to ledninger som også er ført igennem til relæet på ældre biler ;)
Ældste bil: Santana fra '83
Yngste bil: Golf 2 fra '92
Derimellem lidt B3 og C3
Emil Berggreen
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 8
Tilmeldt: 28/07/2019 18:37

Re: Audi 80 b4 tænding

Indlæg af Emil Berggreen »

cvj skrev:Ahh okay, har godt nok også læst flere steder at den mulighed på et tidspunkt blev fjernet, har bare ikke selv set det endnu - men så skal du have fundet diagnose-stikkene, og have en lus mellem "diagnoseledningen" som sidder alene i det ene stik (vistnok grøn/brun, men det er frit fra hukommelsen), og stel (som kan findes i det andet stik) - det er disse to ledninger som også er ført igennem til relæet på ældre biler ;)
Tak for svar!:) det må jeg prøve
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Føllenslev

Re: Audi 80 b4 tænding

Indlæg af SorenR »

Emil Berggreen skrev:
cvj skrev:Ahh okay, har godt nok også læst flere steder at den mulighed på et tidspunkt blev fjernet, har bare ikke selv set det endnu - men så skal du have fundet diagnose-stikkene, og have en lus mellem "diagnoseledningen" som sidder alene i det ene stik (vistnok grøn/brun, men det er frit fra hukommelsen), og stel (som kan findes i det andet stik) - det er disse to ledninger som også er ført igennem til relæet på ældre biler ;)
Tak for svar!:) det må jeg prøve
Har du kigget i det sidste jeg lagde op?

https://www.lolle.org/images/Downloads.rar

Det er mit domæne og min server, den står fysisk på loftet, over hvor jeg sidder lige nu, så det er ikke noget farligt!
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Emil Berggreen
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 8
Tilmeldt: 28/07/2019 18:37

Re: Audi 80 b4 tænding

Indlæg af Emil Berggreen »

SorenR skrev:
Emil Berggreen skrev:
cvj skrev:Ahh okay, har godt nok også læst flere steder at den mulighed på et tidspunkt blev fjernet, har bare ikke selv set det endnu - men så skal du have fundet diagnose-stikkene, og have en lus mellem "diagnoseledningen" som sidder alene i det ene stik (vistnok grøn/brun, men det er frit fra hukommelsen), og stel (som kan findes i det andet stik) - det er disse to ledninger som også er ført igennem til relæet på ældre biler ;)
Tak for svar!:) det må jeg prøve
Har du kigget i det sidste jeg lagde op?

https://www.lolle.org/images/Downloads.rar

Det er mit domæne og min server, den står fysisk på loftet, over hvor jeg sidder lige nu, så det er ikke noget farligt!
manglede et program at åbne filen med (rar) men har fundet et nu (y)
Besvar

Tilbage til "Service, Værktøj eller Gør Det Selv!"