Audi 80 b4 tænding
-
- Ny forumbruger
- Indlæg: 8
- Tilmeldt: 28/07/2019 18:37
Audi 80 b4 tænding
Hej
Nogle der kender den korrekte måde at indstille tænding på en Audi 80 b4 1992 med 2.3NG motoren?
Nogle der kender den korrekte måde at indstille tænding på en Audi 80 b4 1992 med 2.3NG motoren?
Re: Audi 80 b4 tænding
https://www.audiworld.com/forums/audi-4 ... g-2856034/
Prøv at se om du kan bruge noget fra vedhæftede.
Mvh. Gert
Prøv at se om du kan bruge noget fra vedhæftede.
Mvh. Gert
GertH
Selvlært perlestensmekaniker (nu med eget rullebrædt, tak til congo)
Audi A4 1996 2.6 Konens bil
Opel Corsa 1.2 16v (bil nr. 3)Sønnens bil
A4 b5 stc. 1.8 1996 adr.(konens bil)Solgt
A6 b4 c5 1.8T aeb sedan 1997 Min bil
Renault Laguna 1.8 16v sedan (konens bil)Solgt
A4 b5 2.6 abc aut.cju 1996 SOLGT
Audi 100 c4 1991 2.3 AAR aut.SOLGT
A4 1.6 1995 (er nu blevet konens bil)SOLGT
Audi 100 1991 2.3 sedan SOLGT
Audi 100 1993 2.6 sedan SOLGT
+ dem uden plader jeg går og fixer
Selvlært perlestensmekaniker (nu med eget rullebrædt, tak til congo)
Audi A4 1996 2.6 Konens bil
Opel Corsa 1.2 16v (bil nr. 3)Sønnens bil
A4 b5 stc. 1.8 1996 adr.(konens bil)Solgt
A6 b4 c5 1.8T aeb sedan 1997 Min bil
Renault Laguna 1.8 16v sedan (konens bil)Solgt
A4 b5 2.6 abc aut.cju 1996 SOLGT
Audi 100 c4 1991 2.3 AAR aut.SOLGT
A4 1.6 1995 (er nu blevet konens bil)SOLGT
Audi 100 1991 2.3 sedan SOLGT
Audi 100 1993 2.6 sedan SOLGT
+ dem uden plader jeg går og fixer
-
- Audi club DK Ambassadør
- Indlæg: 6908
- Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
- Geografisk sted: Vesterlyng Strand
Re: Audi 80 b4 tænding
Der er kun et af indlæggene som rammer plet, de andre tåger rundt som sædvanlig... Man kan IKKE justere tændingen på en NG motor.GertH skrev:https://www.audiworld.com/forums/audi-4 ... g-2856034/
Prøv at se om du kan bruge noget fra vedhæftede.
Mvh. Gert
Man grundindstiller den og lader bilen om resten.
Jeg købte en tændingspistol tilbage i 2009, da jeg købte min URQuattro - den viste sig at have et Bosh CIS system og elektronisk tænding ... Nu har vi udvidet med en Cabrio 2.3 NG - den viser sig at have et Bosch CIS-E system og elektronisk tænding. Mon jeg stadig kan få pengene tilbage for tændingspistolen, jeg har vist kvitteringen et sted
Her er lidt fra ElsaWin om en 1992 Audi 80 2.3 NG. (samme fremgangsmåde på en WR URQuattro)
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde
Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
- Oscar Wilde
Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
-
- Ny forumbruger
- Indlæg: 8
- Tilmeldt: 28/07/2019 18:37
Re: Audi 80 b4 tænding
Mange tak:) det prøver jegSorenR skrev:Der er kun et af indlæggene som rammer plet, de andre tåger rundt som sædvanlig... Man kan IKKE justere tændingen på en NG motor.GertH skrev:https://www.audiworld.com/forums/audi-4 ... g-2856034/
Prøv at se om du kan bruge noget fra vedhæftede.
Mvh. Gert
Man grundindstiller den og lader bilen om resten.
Jeg købte en tændingspistol tilbage i 2009, da jeg købte min URQuattro - den viste sig at have et Bosh CIS system og elektronisk tænding ... Nu har vi udvidet med en Cabrio 2.3 NG - den viser sig at have et Bosch CIS-E system og elektronisk tænding. Mon jeg stadig kan få pengene tilbage for tændingspistolen, jeg har vist kvitteringen et sted
Her er lidt fra ElsaWin om en 1992 Audi 80 2.3 NG. (samme fremgangsmåde på en WR URQuattro)
-
- Ny forumbruger
- Indlæg: 8
- Tilmeldt: 28/07/2019 18:37
Re: Audi 80 b4 tænding
Har fået bilen til at starte og stå i tomgang. Men motoren dør hvis man giver gas for hurtigt. Fungere fint hvis man meget forsigtigt giver gas ellers ikke.SorenR skrev:Der er kun et af indlæggene som rammer plet, de andre tåger rundt som sædvanlig... Man kan IKKE justere tændingen på en NG motor.GertH skrev:https://www.audiworld.com/forums/audi-4 ... g-2856034/
Prøv at se om du kan bruge noget fra vedhæftede.
Mvh. Gert
Man grundindstiller den og lader bilen om resten.
Jeg købte en tændingspistol tilbage i 2009, da jeg købte min URQuattro - den viste sig at have et Bosh CIS system og elektronisk tænding ... Nu har vi udvidet med en Cabrio 2.3 NG - den viser sig at have et Bosch CIS-E system og elektronisk tænding. Mon jeg stadig kan få pengene tilbage for tændingspistolen, jeg har vist kvitteringen et sted
Her er lidt fra ElsaWin om en 1992 Audi 80 2.3 NG. (samme fremgangsmåde på en WR URQuattro)
Kan det være tændingsforstillingen der ikke fungere som den skal? Den har helt ny strømfordeler og hall giver
-
- Audi club DK Ambassadør
- Indlæg: 6908
- Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
- Geografisk sted: Vesterlyng Strand
Re: Audi 80 b4 tænding
Her er lidt mere... Der er så meget info og man kan kun printe een side af gangen.Emil Berggreen skrev:Har fået bilen til at starte og stå i tomgang. Men motoren dør hvis man giver gas for hurtigt. Fungere fint hvis man meget forsigtigt giver gas ellers ikke.
Kan det være tændingsforstillingen der ikke fungere som den skal? Den har helt ny strømfordeler og hall giver
https://www.lolle.org/images/Downloads.rar
https://www.lolle.org/images/KE-Jetronic.pdf
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde
Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
- Oscar Wilde
Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Re: Audi 80 b4 tænding
Mht. Tændingsjustering, så er grundindstillingen som beskrevet tidligere, men motoren klarer nu altså ikke selv tændingsjusteringen (bortset fra at stille tændingen tilbage, hvis der konstateres tændingsbanken).
Proceduren for justering er at sætte en sikring i benzinpumpe-relæet (215) for at "låse" tændingstidspunktet (som ellers springer hele tiden som en del af tomgangsreguleringen), og dernæst finde stregen for korrekt tændingstidspunkt på svinghjulet med sin tændingspistol, igennem hullet som er afbilledet i den tidligere vedhæftede vejledning (men det er altså ikke "0" man leder efter nu, men "I" ).
Note 1: Hvis motoren af den ene eller anden grund har alt for høj tomgang, vist nok over 2000 rpm, vil tændingstidspunktet ikke forblive låst.
Note 2: Husk at fjerne sikringen igen
Tændingstidspunktet styres af en separat styreenhed (VEZ Steuergerät), og til dét benyttes flere input, herunder positionen af "luftmængdemåleren" (altså den klap som bevæges op og ned og derved regulerer indsprøjtningsmængden), VEZ-styreenheden får information om positionen af luftmængdemåleren via et potentiometer, og potentiometeret vil være slidt hvis bilen har kørt langt, hvilket kan give anledning til tøven ved acceleration og andet sjovt. Men hvis motoren ligefrem dør når man giver gas i tomgang (og tændingen ellers er korrekt indstillet), så ville jeg nok kigge kritisk på brændstoftilførslen.
Mvh. Chris
Proceduren for justering er at sætte en sikring i benzinpumpe-relæet (215) for at "låse" tændingstidspunktet (som ellers springer hele tiden som en del af tomgangsreguleringen), og dernæst finde stregen for korrekt tændingstidspunkt på svinghjulet med sin tændingspistol, igennem hullet som er afbilledet i den tidligere vedhæftede vejledning (men det er altså ikke "0" man leder efter nu, men "I" ).
Note 1: Hvis motoren af den ene eller anden grund har alt for høj tomgang, vist nok over 2000 rpm, vil tændingstidspunktet ikke forblive låst.
Note 2: Husk at fjerne sikringen igen
Tændingstidspunktet styres af en separat styreenhed (VEZ Steuergerät), og til dét benyttes flere input, herunder positionen af "luftmængdemåleren" (altså den klap som bevæges op og ned og derved regulerer indsprøjtningsmængden), VEZ-styreenheden får information om positionen af luftmængdemåleren via et potentiometer, og potentiometeret vil være slidt hvis bilen har kørt langt, hvilket kan give anledning til tøven ved acceleration og andet sjovt. Men hvis motoren ligefrem dør når man giver gas i tomgang (og tændingen ellers er korrekt indstillet), så ville jeg nok kigge kritisk på brændstoftilførslen.
Mvh. Chris
Ældste bil: Santana fra '83
Yngste bil: Golf 2 fra '92
Derimellem lidt B3 og C3
Yngste bil: Golf 2 fra '92
Derimellem lidt B3 og C3
-
- Ny forumbruger
- Indlæg: 8
- Tilmeldt: 28/07/2019 18:37
Re: Audi 80 b4 tænding
Man kan ikke sætte en sikring i benzinpumpe relæet på min?cvj skrev:Mht. Tændingsjustering, så er grundindstillingen som beskrevet tidligere, men motoren klarer nu altså ikke selv tændingsjusteringen (bortset fra at stille tændingen tilbage, hvis der konstateres tændingsbanken).
Proceduren for justering er at sætte en sikring i benzinpumpe-relæet (215) for at "låse" tændingstidspunktet (som ellers springer hele tiden som en del af tomgangsreguleringen), og dernæst finde stregen for korrekt tændingstidspunkt på svinghjulet med sin tændingspistol, igennem hullet som er afbilledet i den tidligere vedhæftede vejledning (men det er altså ikke "0" man leder efter nu, men "I" ).
Note 1: Hvis motoren af den ene eller anden grund har alt for høj tomgang, vist nok over 2000 rpm, vil tændingstidspunktet ikke forblive låst.
Note 2: Husk at fjerne sikringen igen
Tændingstidspunktet styres af en separat styreenhed (VEZ Steuergerät), og til dét benyttes flere input, herunder positionen af "luftmængdemåleren" (altså den klap som bevæges op og ned og derved regulerer indsprøjtningsmængden), VEZ-styreenheden får information om positionen af luftmængdemåleren via et potentiometer, og potentiometeret vil være slidt hvis bilen har kørt langt, hvilket kan give anledning til tøven ved acceleration og andet sjovt. Men hvis motoren ligefrem dør når man giver gas i tomgang (og tændingen ellers er korrekt indstillet), så ville jeg nok kigge kritisk på brændstoftilførslen.
Mvh. Chris
Re: Audi 80 b4 tænding
Ahh okay, har godt nok også læst flere steder at den mulighed på et tidspunkt blev fjernet, har bare ikke selv set det endnu - men så skal du have fundet diagnose-stikkene, og have en lus mellem "diagnoseledningen" som sidder alene i det ene stik (vistnok grøn/brun, men det er frit fra hukommelsen), og stel (som kan findes i det andet stik) - det er disse to ledninger som også er ført igennem til relæet på ældre biler
Ældste bil: Santana fra '83
Yngste bil: Golf 2 fra '92
Derimellem lidt B3 og C3
Yngste bil: Golf 2 fra '92
Derimellem lidt B3 og C3
-
- Ny forumbruger
- Indlæg: 8
- Tilmeldt: 28/07/2019 18:37
Re: Audi 80 b4 tænding
Tak for svar!:) det må jeg prøvecvj skrev:Ahh okay, har godt nok også læst flere steder at den mulighed på et tidspunkt blev fjernet, har bare ikke selv set det endnu - men så skal du have fundet diagnose-stikkene, og have en lus mellem "diagnoseledningen" som sidder alene i det ene stik (vistnok grøn/brun, men det er frit fra hukommelsen), og stel (som kan findes i det andet stik) - det er disse to ledninger som også er ført igennem til relæet på ældre biler
-
- Audi club DK Ambassadør
- Indlæg: 6908
- Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
- Geografisk sted: Vesterlyng Strand
Re: Audi 80 b4 tænding
Har du kigget i det sidste jeg lagde op?Emil Berggreen skrev:Tak for svar!:) det må jeg prøvecvj skrev:Ahh okay, har godt nok også læst flere steder at den mulighed på et tidspunkt blev fjernet, har bare ikke selv set det endnu - men så skal du have fundet diagnose-stikkene, og have en lus mellem "diagnoseledningen" som sidder alene i det ene stik (vistnok grøn/brun, men det er frit fra hukommelsen), og stel (som kan findes i det andet stik) - det er disse to ledninger som også er ført igennem til relæet på ældre biler
https://www.lolle.org/images/Downloads.rar
Det er mit domæne og min server, den står fysisk på loftet, over hvor jeg sidder lige nu, så det er ikke noget farligt!
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde
Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
- Oscar Wilde
Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
-
- Ny forumbruger
- Indlæg: 8
- Tilmeldt: 28/07/2019 18:37
Re: Audi 80 b4 tænding
manglede et program at åbne filen med (rar) men har fundet et nuSorenR skrev:Har du kigget i det sidste jeg lagde op?Emil Berggreen skrev:Tak for svar!:) det må jeg prøvecvj skrev:Ahh okay, har godt nok også læst flere steder at den mulighed på et tidspunkt blev fjernet, har bare ikke selv set det endnu - men så skal du have fundet diagnose-stikkene, og have en lus mellem "diagnoseledningen" som sidder alene i det ene stik (vistnok grøn/brun, men det er frit fra hukommelsen), og stel (som kan findes i det andet stik) - det er disse to ledninger som også er ført igennem til relæet på ældre biler
https://www.lolle.org/images/Downloads.rar
Det er mit domæne og min server, den står fysisk på loftet, over hvor jeg sidder lige nu, så det er ikke noget farligt!