Audi A6 C4, 2,6 vs. 2,8
Audi A6 C4, 2,6 vs. 2,8
Hej Audiclub. Jeg har haft flere C4 modeller alle med en 2,6´er 150HK.
Nu har jeg så fået mig en til, dog med en 174 hestes 2,8. Jeg har før hørt at den har lidt ringere gasrespons og sådan. Men den er meget langsommere end min 2.6´er. De er begge sedan med manuelt gear, og uden quattro.
Jeg tænkte så at det kan være den vil trække lidt bedre under større belastning. Men selv ved 180 km/t trækker min 2,6'er bedre.
Der sidder en vakuum aktuator i enden af indsugningsmanifolden, hvor slangen var meget mør, men det var ikke den. Jeg tror den åbner et ekstra spjæld ved højere omdrejninger. Jeg er ikke sikker på hvordan det virker, det er ikke noget min 2,6'er har.
Er det nogen der har en idé om hvad det kan være? Jeg var ikke af den opfattelse at 2,8'eren var meget hurtigere, men jeg havde alligevel ikke regnet med at den var meget langsommere. Jeg tænker at der må være en fejl et sted.
Mange tak
Nu har jeg så fået mig en til, dog med en 174 hestes 2,8. Jeg har før hørt at den har lidt ringere gasrespons og sådan. Men den er meget langsommere end min 2.6´er. De er begge sedan med manuelt gear, og uden quattro.
Jeg tænkte så at det kan være den vil trække lidt bedre under større belastning. Men selv ved 180 km/t trækker min 2,6'er bedre.
Der sidder en vakuum aktuator i enden af indsugningsmanifolden, hvor slangen var meget mør, men det var ikke den. Jeg tror den åbner et ekstra spjæld ved højere omdrejninger. Jeg er ikke sikker på hvordan det virker, det er ikke noget min 2,6'er har.
Er det nogen der har en idé om hvad det kan være? Jeg var ikke af den opfattelse at 2,8'eren var meget hurtigere, men jeg havde alligevel ikke regnet med at den var meget langsommere. Jeg tænker at der må være en fejl et sted.
Mange tak
Re: Audi A6 C4, 2,6 vs. 2,8
Synes jeg erindrer en del historier om 2.8 der manglede 30-40 HK fordi tandremmen stod en smule forkert.
A7 SB 3.0 BiT 320 TDI S-Line/Black edition
A6 4F 3.0 TDI - S-Line (solgt efter 6.5 gode år)
S2 Coupé 2.2T
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=25255
CoupéGT 2.2E
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=1767
100 2.2 5S Type 43
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=1776
A6 4F 3.0 TDI - S-Line (solgt efter 6.5 gode år)
S2 Coupé 2.2T
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=25255
CoupéGT 2.2E
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=1767
100 2.2 5S Type 43
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=1776
Re: Audi A6 C4, 2,6 vs. 2,8
Tak for svar. Den trænger faktisk til at få skiftet tandrem, så det gør jeg nok alligevel snart. Men jeg har ellers selv tænkt samme tanke og efterset at hjulene står korrekt. Og det gør de 'desværre'. Så det er nok ikke problemet.CoupéGt skrev:Synes jeg erindrer en del historier om 2.8 der manglede 30-40 HK fordi tandremmen stod en smule forkert.
Re: Audi A6 C4, 2,6 vs. 2,8
Benzinpumpe? Hvis tændrørene er hvide, er den næsten sikker.
\Alex
\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Re: Audi A6 C4, 2,6 vs. 2,8
Løs bankesensor?
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Re: Audi A6 C4, 2,6 vs. 2,8
Aktuatoren ændrer længden på indsugningsmanifolden, ekstra længde ved lave omdrejninger giver et bedre moment.kris668d skrev:...Der sidder en vakuum aktuator i enden af indsugningsmanifolden, hvor slangen var meget mør, men det var ikke den. Jeg tror den åbner et ekstra spjæld ved højere omdrejninger. Jeg er ikke sikker på hvordan det virker, det er ikke noget min 2,6'er har.
....
Mvh Morten
BMW525 3,0 -07 Touring Steptronic . . NUVÆRENDE
Audi A6 2,6 Avant -95 . . . . SOLGT
Model C4, Motorkode ABC
_ _ _ _ _ _ KLIK HER FOR AT SØGE MED GOOGLE I FORUM _ _ _ _ _ _
Audi A6 2,6 Avant -95 . . . . SOLGT
Model C4, Motorkode ABC
_ _ _ _ _ _ KLIK HER FOR AT SØGE MED GOOGLE I FORUM _ _ _ _ _ _
Re: Audi A6 C4, 2,6 vs. 2,8
Det er de ikke. Det kan dog være at de bliver, ham der havde den før mig brugte den kun 7km på arbejde.Høy skrev:Benzinpumpe? Hvis tændrørene er hvide, er den næsten sikker.
\Alex
Er det et typisk problem at de rasler løs? Og vil det kunne resultere i at den kører fint, bare med mindre kræfter?Høy skrev:Løs bankesensor?
Okay tak. det kan være at jeg ender med at skille det ad. Så finder jeg nok for alvor ud af detmorten00 skrev: Aktuatoren ændrer længden på indsugningsmanifolden, ekstra længde ved lave omdrejninger giver et bedre moment.
Mvh Morten
Re: Audi A6 C4, 2,6 vs. 2,8
Jeg ved ikke hvordan du har kontrolleret at hjulene står korrekt, men der skal anvendes specialværktøj til udskiftning af tandrem, da tandhjulene skal løsnes fra knastakslerne ved udskiftning af tandrem. Knastakslerne sidder konisk i tandhjulende og det er der de flytter sig i justering, typisk ved skift af tandrem uden brug af specialværktøjkris668d skrev:Tak for svar. Den trænger faktisk til at få skiftet tandrem, så det gør jeg nok alligevel snart. Men jeg har ellers selv tænkt samme tanke og efterset at hjulene står korrekt. Og det gør de 'desværre'. Så det er nok ikke problemet.CoupéGt skrev:Synes jeg erindrer en del historier om 2.8 der manglede 30-40 HK fordi tandremmen stod en smule forkert.
Det er du nok klar over når du har haft flere 2,6´er
2010 Audi A4 Allroad 3,0 TDI quattro
2000 Audi TT 1,8T quattro (APX)
2002 Audi A4 2,5 TDI avant quattro (AKE) (solgt)
2000 Audi TT 1,8T quattro (AJQ) (solgt)
1994 Audi 80 2,6 E limo (ABC) (solgt)
2000 Audi TT 1,8T quattro (APX)
2002 Audi A4 2,5 TDI avant quattro (AKE) (solgt)
2000 Audi TT 1,8T quattro (AJQ) (solgt)
1994 Audi 80 2,6 E limo (ABC) (solgt)
Re: Audi A6 C4, 2,6 vs. 2,8
Vil du kun reparere det, hvis det er et typisk problem? Ved du ikke, hvad en bankesensor er? Bankesensoren skal få motorcomputeren til at trække tændingstidspunktet tilbage, hvis du kører på kamelsnot, som ikke er tilstrækkeligt varmefast til at tåle kompressionen eller varmen, der er afsat i motorkomponenterne, og derfor eksploderer ukontrolleret, når stemplet er på vej opad, dvs. noget før de omkring 25 grader, der vil være normalt (under lav belastning kan det være meget mere). Sensoren er egentlig en mikrofon, og hvis den registrerer en kraftig lyd på et tidspunkt, hvor der umuligt kan forekomme tænding fra computerens side, går den ud fra, at motoren banker. Så trækker den tændingen tilbage, indtil det holder op, fordi senere tænding sænker temperaturen... svagere energioverførsel = mindre varme. Når det har været væk i en vis tid, begynder den gradvist at stille tændingen frem igen. Hvis du har en eller anden løs motordel, eller hvis en af bankesensorerne i sig selv er løs eller for fast eller bare dårlig, sker dette hele tiden, fordi sensoren kan "høre" en lyd, og bilen har ingen kræfter. Det kan muligvis udlæses på en tester med adapterkabel, men det er nok lidt tvivlsomt.Er det et typisk problem at de rasler løs? Og vil det kunne resultere i at den kører fint, bare med mindre kræfter?
Hvorfor ingen kræfter?: Hvis man først tænder i dødpunktet, er der allerede gået en del energi tabt. Det skyldes omvendt, at benzinen ikke brænder på én gang. Det maksimale tryk kommer først, når omkring 40% (ca.) af blandingen er brændt af, og det skal så helst være, når stemplet er helt oppe i toppen. Derfor tænder man en lille smule før topstillingen. Gradtallet er målt på krumtappen.
Hvis du undrer dig over, hvad tændingsbanken er, og hvordan det lyder, behøver du bare at stå lidt ved en fodgængerovergang og vente på en mikrobil, som ikke er en diesel. Når de sætter i gang, og når de skifter til 2. gear, kan man høre en kortvarig klikken. Det skyldes, at motoren drejer så langsomt rundt, at der kan nå at strømme mere luft ind, end motoren er beregnet til. Derfor bliver den komprimerede blanding så varm, at den selvantænder, og motorcomputeren kan ikke gøre noget ved det, før det er sket, så man kan altid nå at høre det 5-10 gange. Denne form for banken kan man ikke umiddelbart forhindre ved at stille tændingen (muligvis med mere benzin), men det går over af sig selv, når omdrejningstallet stiger, fordi luften er for træg til at nå at komme ind i motoren, men det er til gengæld nemt at høre, fordi resten af bilen ikke larmer så meget i den situation. Ved lav belastning er det uskadeligt, men ved høje omdrejninger og belastninger brænder stemplerne i stykker. Derfor har bilerne bankesensorer (og fordi folk generelt er for nærige til at købe ordentlig benzin).
På side 16-17 kan du se, hvordan indsugningsrørene skal fungere: http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_128.PDF
\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Re: Audi A6 C4, 2,6 vs. 2,8
Jeg har selv det 'specialværktøj'. Så det kræver kun at jeg holder det op mod tandhjulene at kontrollere at de sidder korrekt. Men selv uden det er det ret let at se. Man kan naturligvis ikke så let se hvis det kun er en enkelt grad de står forkert. Det kan være at den kommer til at stå LIDT bedre når jeg selv får den skiftet, men ikke i nærheden af 30-40 heste bedrejape skrev:Jeg ved ikke hvordan du har kontrolleret at hjulene står korrekt, men der skal anvendes specialværktøj til udskiftning af tandrem, da tandhjulene skal løsnes fra knastakslerne ved udskiftning af tandrem. Knastakslerne sidder konisk i tandhjulende og det er der de flytter sig i justering, typisk ved skift af tandrem uden brug af specialværktøjkris668d skrev:Tak for svar. Den trænger faktisk til at få skiftet tandrem, så det gør jeg nok alligevel snart. Men jeg har ellers selv tænkt samme tanke og efterset at hjulene står korrekt. Og det gør de 'desværre'. Så det er nok ikke problemet.CoupéGt skrev:Synes jeg erindrer en del historier om 2.8 der manglede 30-40 HK fordi tandremmen stod en smule forkert.
Det er du nok klar over når du har haft flere 2,6´er
Re: Audi A6 C4, 2,6 vs. 2,8
Hvis det er et typisk problem er det i hvert fald rart at vide. Så kan jeg jo finde ud af om den f. eks er i stykker, og skifte den. Jeg ved godt hvad en bankesensor er, men jeg undrer mig netop fordi at der ikke er lagret nogle fejl, og fordi at jeg ikke tidligere har hørt at det skulle være et problem. Men hvis bilen ikke registrerer nogle fejl kan det da godt være at jeg skal undersøge det alligevel. Tak for link til PDF den er informativ. Jeg kan se i den at den er med to katalysatorer. Ved du evt. om de allesammen blev lavet med to? For ellers er der nok en eller anden der har har været nærrig og skiftet dem til en enkelt på min bil. Det kan også være der mine kræfter forsvinder hen.Høy skrev:Vil du kun reparere det, hvis det er et typisk problem? Ved du ikke, hvad en bankesensor er? Bankesensoren skal få motorcomputeren til at trække tændingstidspunktet tilbage, hvis du kører på kamelsnot, som ikke er tilstrækkeligt varmefast til at tåle kompressionen eller varmen, der er afsat i motorkomponenterne, og derfor eksploderer ukontrolleret, når stemplet er på vej opad, dvs. noget før de omkring 25 grader, der vil være normalt (under lav belastning kan det være meget mere). Sensoren er egentlig en mikrofon, og hvis den registrerer en kraftig lyd på et tidspunkt, hvor der umuligt kan forekomme tænding fra computerens side, går den ud fra, at motoren banker. Så trækker den tændingen tilbage, indtil det holder op, fordi senere tænding sænker temperaturen... svagere energioverførsel = mindre varme. Når det har været væk i en vis tid, begynder den gradvist at stille tændingen frem igen. Hvis du har en eller anden løs motordel, eller hvis en af bankesensorerne i sig selv er løs eller for fast eller bare dårlig, sker dette hele tiden, fordi sensoren kan "høre" en lyd, og bilen har ingen kræfter. Det kan muligvis udlæses på en tester med adapterkabel, men det er nok lidt tvivlsomt.Er det et typisk problem at de rasler løs? Og vil det kunne resultere i at den kører fint, bare med mindre kræfter?
Hvorfor ingen kræfter?: Hvis man først tænder i dødpunktet, er der allerede gået en del energi tabt. Det skyldes omvendt, at benzinen ikke brænder på én gang. Det maksimale tryk kommer først, når omkring 40% (ca.) af blandingen er brændt af, og det skal så helst være, når stemplet er helt oppe i toppen. Derfor tænder man en lille smule før topstillingen. Gradtallet er målt på krumtappen.
Hvis du undrer dig over, hvad tændingsbanken er, og hvordan det lyder, behøver du bare at stå lidt ved en fodgængerovergang og vente på en mikrobil, som ikke er en diesel. Når de sætter i gang, og når de skifter til 2. gear, kan man høre en kortvarig klikken. Det skyldes, at motoren drejer så langsomt rundt, at der kan nå at strømme mere luft ind, end motoren er beregnet til. Derfor bliver den komprimerede blanding så varm, at den selvantænder, og motorcomputeren kan ikke gøre noget ved det, før det er sket, så man kan altid nå at høre det 5-10 gange. Denne form for banken kan man ikke umiddelbart forhindre ved at stille tændingen (muligvis med mere benzin), men det går over af sig selv, når omdrejningstallet stiger, fordi luften er for træg til at nå at komme ind i motoren, men det er til gengæld nemt at høre, fordi resten af bilen ikke larmer så meget i den situation. Ved lav belastning er det uskadeligt, men ved høje omdrejninger og belastninger brænder stemplerne i stykker. Derfor har bilerne bankesensorer (og fordi folk generelt er for nærige til at købe ordentlig benzin).
På side 16-17 kan du se, hvordan indsugningsrørene skal fungere: http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_128.PDF
\Alex
Re: Audi A6 C4, 2,6 vs. 2,8
Det kan tænkes, men min biturbo samles også i ét rør, dog først efter 4 katalysatorer, og det originale rør var 3-tommer.
Omvendt kan den midterste potte også slås op med kun 1 tilgang.
Du må kigge på en anden tilsvarende bil. Der skal evt. også være et kryds, så de to rækker mødes ganske tæt på motoren.
\Alex
Omvendt kan den midterste potte også slås op med kun 1 tilgang.
Du må kigge på en anden tilsvarende bil. Der skal evt. også være et kryds, så de to rækker mødes ganske tæt på motoren.
\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Re: Audi A6 C4, 2,6 vs. 2,8
Automat gear = 2 ellers kun 1kris668d skrev: Ved du evt. om de allesammen blev lavet med to? For ellers er der nok en eller anden der har har været nærrig og skiftet dem til en enkelt på min bil. Det kan også være der mine kræfter forsvinder hen.
MVH Frank
http://audiclub.dk/biler/bil.php?id=256
Audi S6 4.2l Avant 290Hk 1995
Audi A6 2.6l Limousine 150Hk 1995
http://audiclub.dk/biler/bil.php?id=256
Audi S6 4.2l Avant 290Hk 1995
Audi A6 2.6l Limousine 150Hk 1995
Re: Audi A6 C4, 2,6 vs. 2,8
2.6 og 2.8 og 2.8 30v er alle med to stk katalysatorer uanset om det er aut eller man gear quattro eller ej.
Er din kun med 1 er den fusket.
De samles lige efter kattene i et rør.
Prøv at skifte den ud med et rør.
Er din kun med 1 er den fusket.
De samles lige efter kattene i et rør.
Prøv at skifte den ud med et rør.
Re: Audi A6 C4, 2,6 vs. 2,8
Så er hver anden fusket... den 2,6 jeg havde, havde kun en...mojo skrev:2.6 og 2.8 og 2.8 30v er alle med to stk katalysatorer uanset om det er aut eller man gear quattro eller ej.
Er din kun med 1 er den fusket.
De samles lige efter kattene i et rør.
Prøv at skifte den ud med et rør.
og kigger jeg her https://audi.7zap.com/en/rdw/ er de vist med en eller to alt efter auto eller ej
MVH Frank
http://audiclub.dk/biler/bil.php?id=256
Audi S6 4.2l Avant 290Hk 1995
Audi A6 2.6l Limousine 150Hk 1995
http://audiclub.dk/biler/bil.php?id=256
Audi S6 4.2l Avant 290Hk 1995
Audi A6 2.6l Limousine 150Hk 1995
Re: Audi A6 C4, 2,6 vs. 2,8
Det ser desværre ud til du har ret.[WINKING FACE]
Men jeg har aldrig set en.
Min var også en 30v og ellers var det mest audi 100 v6 jeg havde med at gøre.
Men jeg har aldrig set en.
Min var også en 30v og ellers var det mest audi 100 v6 jeg havde med at gøre.
Re: Audi A6 C4, 2,6 vs. 2,8
MVH Frank
http://audiclub.dk/biler/bil.php?id=256
Audi S6 4.2l Avant 290Hk 1995
Audi A6 2.6l Limousine 150Hk 1995
http://audiclub.dk/biler/bil.php?id=256
Audi S6 4.2l Avant 290Hk 1995
Audi A6 2.6l Limousine 150Hk 1995