For høj emission værdi!?

motor, gearkasse, kardan, differentialer, aksler.
Besvar
Henrik H
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 60
Tilmeldt: 9/01/2007 19:44
Geografisk sted: Svendborg

For høj emission værdi!?

Indlæg af Henrik H »

Min go'e gamle A3 8'L 1,6 skal synes.. men blev kasseret på udstødningsgassen.
Jeg indkøbte så noget motorrens "Kent Fuelguard 2" kørt en god tur (hvor den har fået nogle omdrejninger) 150 kilometer cirka.
Jeg har så haft den i tester igen - men stadig for høj værdi 0,8-1,0 i tomgang hvor den må være 0,5
SPØRGSMÅL: kan man med en OBD tester konstaterer om det er en lambdasonde eller luftmængdemåleren der laver løjer??
Brugeravatar
Aboje
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 199
Tilmeldt: 10/07/2015 21:05
Geografisk sted: Aarhus
Kontakt:

Re: For høj emission værdi!?

Indlæg af Aboje »

Det er jo nærliggende at skyde skylden på katalysatoren. Den kan sagtens være "brændt sammen". Hvis lambdasonden og/eller luftmængdemåleren er i udu, burde de kaste en fejl af sig. Få en tester på.
Allan Bojesen
4 cylindre er 2 for lidt til bil og 2 for meget til mc :-)

2001 - Audi A4 3,0 V6 Avant quattro
2001 - Audi A3 1,9 TDI 130 5 dørs
2001 - Honda VTR1000 Sp1
Original VCDS fra Netech
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Vesterlyng Strand

Re: For høj emission værdi!?

Indlæg af SorenR »

Henrik H skrev: 22/01/2021 06:06 Min go'e gamle A3 8'L 1,6 skal synes.. men blev kasseret på udstødningsgassen.
Jeg indkøbte så noget motorrens "Kent Fuelguard 2" kørt en god tur (hvor den har fået nogle omdrejninger) 150 kilometer cirka.
Jeg har så haft den i tester igen - men stadig for høj værdi 0,8-1,0 i tomgang hvor den må være 0,5
SPØRGSMÅL: kan man med en OBD tester konstaterer om det er en lambdasonde eller luftmængdemåleren der laver løjer??
VCDS kan sansynligvis udlæse en eller flere måleværdier på din lambda sonde. Bør så vidt jeg husker udlæse tæt på 1. Du må ikke sætte et ohm-meter på proben, så brænder den af.

Luftmængdemåleren kan renses i isopropylalkohol - d.v.s. man hælder spritten i en platpost, lægger luftmængdemåleren ned i posen, forsegler posen og ryster den godt i 5-10 minutter. Luftmængdemåleren skal være 112% tør før den monteres igen.

Hvor langt har bilen kørt? Vores gamle Golf I Cab (1.8L multipoint injection) fik skiftet probe ved ca. 350.000 km. Bilen kørte bedre med stikket afmonteret ;-) Proben var delvist brændt væk i spidsen. Det tager knapt 5 minutter at skifte den ikke medregnet tid til at skære en revne i en fastnøgle til ledningen.
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Henrik H
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 60
Tilmeldt: 9/01/2007 19:44
Geografisk sted: Svendborg

Re: For høj emission værdi!?

Indlæg af Henrik H »

Tak for jeres svar..
Jeg skylder måske at nævne at bilen har kørt 311.000 km - så den er jo næsten kun lige kørt til.. :D
Komplet udstødning incl. Katalysator er ca. 2 år gammel så håber ikke at det er katalysatoren. o.O
I øvrigt ved jeg ikke om det er noget jeg bilder mig ind - men har tanket oktan 100 og synes at der er lidt mere "liv" i bilen nu??? og den har gået næsten 2 km længere på litteren end den plejer.. kan det virkelig passe??? :shock:
Brugeravatar
Poe
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 710
Tilmeldt: 26/07/2009 19:41
Geografisk sted: Middelfart

Re: For høj emission værdi!?

Indlæg af Poe »

Min tidligere 100 2,3E brændte en del olie af 450 tkm den fik sonde demonteret og brændt ren med ilt /gas så kom den altid under neveu
Audi Sport quattro (Dahlbäck 560hp) at Vaaler Raceway http://www.youtube.com/watch?v=TAfWsecE75w
800 PS Audi quattro S1 http://www.youtube.com/watch?v=GmTOZ7wetuM
Audi Q4 Attitude 35 e-tron S line 2022.
Seat Mii Electric Plus 2021.
Audi A6 C5 (4B) Limousine Advance Tiptronic 1997 2,4 V6 30V 165hk. AGA.
Arbejde: MAN TGE 6.180, 2019. Mercedes-Benz Atego 1224, 2021. Mercedes-Benz Agtros 1840, 2021.
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Vesterlyng Strand

Re: For høj emission værdi!?

Indlæg af SorenR »

Henrik H skrev: 24/01/2021 16:08 Tak for jeres svar..
Jeg skylder måske at nævne at bilen har kørt 311.000 km - så den er jo næsten kun lige kørt til.. :D
Komplet udstødning incl. Katalysator er ca. 2 år gammel så håber ikke at det er katalysatoren. o.O
I øvrigt ved jeg ikke om det er noget jeg bilder mig ind - men har tanket oktan 100 og synes at der er lidt mere "liv" i bilen nu??? og den har gået næsten 2 km længere på litteren end den plejer.. kan det virkelig passe??? :shock:
En 1.6 uden turbo bør ikke umiddelbart kunne "mærke" 100 oktan. Det er formentligt alle de "tilsætningsstoffer", man hælder i 100 oktan, af hensyn til motorer med mere end 200 HK, som ellers kokser til, du kan mærke. Om det er det ene eller det andet, er underordnet, så længe du og din pengepung er glad :mrgreen:

Hvis din lambda probe har kørt 311.000 km ville jeg nok skifte den bare på mistanken :-k
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Besvar

Tilbage til "Drivlinje"