Side 1 af 1

Audi A3 8l nu med fjernbetjening

: 21/02/2021 01:03
af bnjw
Fik lige skiftet centrallåspumpe til en med modtager for fjernbetjening.
Skiftede denne 8L0862257L ud med denne her 8L0862257G, som er ren plug & play.

Var dog ikke helt uden udfordringer, da den jeg havde købt på ebay ikke virkede.
Efter lidt test med VCDS, og generel funktionstest, kunne jeg konstatere elektronikken virkede fint, men det var pumpen, den var gal med.

Besluttede så at skille dem ad, og alt var ens, på nær radiomodulet. 6 lodninger senere virkede pumpen som den skulle inkl. fjernbetjening :D
centrallåspumpe Audi A3.jpg
Komfortluk af vinduer virker endda, mangler dog at blinklys blinker når jeg låser og låser op. Kunne man være heldig en eller anden her ved hvordan man får det til at virke?

Re: Audi A3 8l nu med fjernbetjening

: 22/02/2021 14:29
af jorlund
Lækkert! Så er datteren endnu bedre kørende, og du har hygget dig i elektronikværkstedet ;)

Jeg ved ikke om det er udstyret eller finmotorikken det er galt med, men jeg har aldrig været så gode venner med loddekolbe og elektronik. Nogle tricks?

Re: Audi A3 8l nu med fjernbetjening

: 22/02/2021 15:55
af SorenR
jorlund skrev: 22/02/2021 14:29 Lækkert! Så er datteren endnu bedre kørende, og du har hygget dig i elektronikværkstedet ;)

Jeg ved ikke om det er udstyret eller finmotorikken det er galt med, men jeg har aldrig været så gode venner med loddekolbe og elektronik. Nogle tricks?
Man KAN godt bruge en 30W loddekolbe hvis man er forsigtig når man lodder IC kredse ellers er 17/18W RIGELIGT. 30W er specielt brugbar når man lodder ledninger sammen i bilen og skal varme krympeflex over samlingen.

Jeg har en nok 30 år gammel ANTEX 17W loddekolbe jeg bruger til det meste elektronik. Ledninger i bilen er den dog ikke helt så velegnet til.

Loddetin med indstøbt flussmiddel er lettest at arbejde med - fås også i flere tykkelser - tyndt til 17W og tykt til 30W.

Da jeg i sin tid gik på Metalindustriens fagskole i Ballerup (på vej mod en BSc.EE) havde vi nogle rammer på 15 x 15 cm med spor i så man kunne vikle ståltråd om på to ledder. Man skulle så lodde alle overlap - med den rette mængde varme og tin så hele pladen - på begge sider - var helt ensartet. Det fik vi 14 dage til at gå med. Vi skulle også bukke, file og fræse sideplader, hjørneprofiler og forplade i kunststof, lave forplade med tryk (foto tryk), lave printpladen (foto tryk) og montere komponenterne til et gammeldags multimeter med analog viser og drejeknapper. Knapperne blev lavet på drejebænk og rulleteret. Selv trafo'en skulle vi selv vikle.

Det er så forskellen på teknikumingeniører og civilingeniører. Teknikumingeniøren skal kun bruge en kemiker til at lave chippen, resten kan vi selv. Civilingeniøren ved dårligt hvilken end af en skruetrækker man holder på :mrgreen:
Ovenstående udsagn er understøttet af gældende stereotyper og egne erfaringer gennem 35 år. O:)

Re: Audi A3 8l nu med fjernbetjening

: 23/02/2021 22:26
af bnjw
SorenR skrev: 22/02/2021 15:55
jorlund skrev: 22/02/2021 14:29 Lækkert! Så er datteren endnu bedre kørende, og du har hygget dig i elektronikværkstedet ;)

Jeg ved ikke om det er udstyret eller finmotorikken det er galt med, men jeg har aldrig været så gode venner med loddekolbe og elektronik. Nogle tricks?
Man KAN godt bruge en 30W loddekolbe hvis man er forsigtig når man lodder IC kredse ellers er 17/18W RIGELIGT. 30W er specielt brugbar når man lodder ledninger sammen i bilen og skal varme krympeflex over samlingen.

Jeg har en nok 30 år gammel ANTEX 17W loddekolbe jeg bruger til det meste elektronik. Ledninger i bilen er den dog ikke helt så velegnet til.

Loddetin med indstøbt flussmiddel er lettest at arbejde med - fås også i flere tykkelser - tyndt til 17W og tykt til 30W.

Da jeg i sin tid gik på Metalindustriens fagskole i Ballerup (på vej mod en BSc.EE) havde vi nogle rammer på 15 x 15 cm med spor i så man kunne vikle ståltråd om på to ledder. Man skulle så lodde alle overlap - med den rette mængde varme og tin så hele pladen - på begge sider - var helt ensartet. Det fik vi 14 dage til at gå med. Vi skulle også bukke, file og fræse sideplader, hjørneprofiler og forplade i kunststof, lave forplade med tryk (foto tryk), lave printpladen (foto tryk) og montere komponenterne til et gammeldags multimeter med analog viser og drejeknapper. Knapperne blev lavet på drejebænk og rulleteret. Selv trafo'en skulle vi selv vikle.

Det er så forskellen på teknikumingeniører og civilingeniører. Teknikumingeniøren skal kun bruge en kemiker til at lave chippen, resten kan vi selv. Civilingeniøren ved dårligt hvilken end af en skruetrækker man holder på :mrgreen:
Ovenstående udsagn er understøttet af gældende stereotyper og egne erfaringer gennem 35 år. O:)
Altid hyggeligt at rode med elektronik, når lejligheden byder sig. Sker dog alt for sjældent efterhånden. Har dog aldrig selv rodet mere med det end ren interesse og valgfag i folkeskolen.
Bruger selv en Weller WTCP 50 loddestation, den gamle type hvor man skifter loddespids for at ændre temperaturen. Har aldrig svigtet mig i de 20år jeg har haft den. Kan dog være lige kraftig nok til det finere elektronik, så overvejer om jeg evt. skal have en med mindre effekt.

Søren har helt sikkert mere viden omkring emnet, som der kan ses :)

Re: Audi A3 8l nu med fjernbetjening

: 23/02/2021 23:16
af SorenR
bnjw skrev: 23/02/2021 22:26
SorenR skrev: 22/02/2021 15:55
jorlund skrev: 22/02/2021 14:29 Lækkert! Så er datteren endnu bedre kørende, og du har hygget dig i elektronikværkstedet ;)

Jeg ved ikke om det er udstyret eller finmotorikken det er galt med, men jeg har aldrig været så gode venner med loddekolbe og elektronik. Nogle tricks?
Man KAN godt bruge en 30W loddekolbe hvis man er forsigtig når man lodder IC kredse ellers er 17/18W RIGELIGT. 30W er specielt brugbar når man lodder ledninger sammen i bilen og skal varme krympeflex over samlingen.

Jeg har en nok 30 år gammel ANTEX 17W loddekolbe jeg bruger til det meste elektronik. Ledninger i bilen er den dog ikke helt så velegnet til.

Loddetin med indstøbt flussmiddel er lettest at arbejde med - fås også i flere tykkelser - tyndt til 17W og tykt til 30W.

Da jeg i sin tid gik på Metalindustriens fagskole i Ballerup (på vej mod en BSc.EE) havde vi nogle rammer på 15 x 15 cm med spor i så man kunne vikle ståltråd om på to ledder. Man skulle så lodde alle overlap - med den rette mængde varme og tin så hele pladen - på begge sider - var helt ensartet. Det fik vi 14 dage til at gå med. Vi skulle også bukke, file og fræse sideplader, hjørneprofiler og forplade i kunststof, lave forplade med tryk (foto tryk), lave printpladen (foto tryk) og montere komponenterne til et gammeldags multimeter med analog viser og drejeknapper. Knapperne blev lavet på drejebænk og rulleteret. Selv trafo'en skulle vi selv vikle.

Det er så forskellen på teknikumingeniører og civilingeniører. Teknikumingeniøren skal kun bruge en kemiker til at lave chippen, resten kan vi selv. Civilingeniøren ved dårligt hvilken end af en skruetrækker man holder på :mrgreen:
Ovenstående udsagn er understøttet af gældende stereotyper og egne erfaringer gennem 35 år. O:)
Altid hyggeligt at rode med elektronik, når lejligheden byder sig. Sker dog alt for sjældent efterhånden. Har dog aldrig selv rodet mere med det end ren interesse og valgfag i folkeskolen.
Bruger selv en Weller WTCP 50 loddestation, den gamle type hvor man skifter loddespids for at ændre temperaturen. Har aldrig svigtet mig i de 20år jeg har haft den. Kan dog være lige kraftig nok til det finere elektronik, så overvejer om jeg evt. skal have en med mindre effekt.

Søren har helt sikkert mere viden omkring emnet, som der kan ses :)
Selvom jeg aldrig blev færdig som Elektronikingeniør, fik jeg da lavet projekter som f.eks. 2-akset servostyret sol-tracker til tidlig solcelle, TTY interface til en EPROM programmeringsenhed og meget andet. ;-)

Nu går mine elektronikevner primært på at fikse ledninger til mobilopladere (fordi reserveledningerne også er trukket fra hinanden) og diverse anden husholdningselektronik som er for godt til at blive smidt ud ;-)