Mærkelig "metallisk" skrabende lyd..

Indlæg om alt det andet
Brugeravatar
Lars4733
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 157
Tilmeldt: 2/02/2015 11:41
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Kontakt:

Mærkelig "metallisk" skrabende lyd..

Indlæg af Lars4733 »

Hej

Jeg ved godt det vil være umuligt at afgøre via nettet - men min "kære" A6'er har fået endnu en skavank..

Jeg mistænker noget hjulleje, men jeg kan ikke lige identificere hvor osv..

Sagen er:

Når jeg starter om morgenen - ikke en lyd - ingen skurren eller andet mærkeligt - men når jeg er kommet ca 20 km ud af landevejen, så begynder det pludselig - lyden er svær at beskrive, men noget i stil med at man "prøver at vikle noget af udstødningen ind i fælgen/bremserne..." - altså en ret metallisk slæbende lyd..

Stander man bilen er der ingen lyd - kører man igen, ja så er den der periodisk - da jeg i mandags oplevede det, ja jeg vendte bilen og trillede de 20 km hjem igen - der kom og gik lyden uden nogen direkte forklaring/sammenhæng med hastighed eller brug af bremser mv..

Jeg forsøgte også at lade bilen trille og koble ud - det gav ingen forskel i lyden - ej heller om man forsøgte svagt at trække håndbremsen..
Jeg troede faktisk først det var mine bagbremser, den ene skive var meget medtaget af rust, så dem skiftede jeg i weekenden, men uden nogen forskel i denne lyd..

Hvis jeg løfter bilen, et hjul af gangen, kan jeg ikke finde et hjul med noget slør - jeg synes ej heller at kunne fremprovokere en lyd der skulle sige "slør eller defekt leje"...

Udstødningen kan jeg ikke se rammer noget nogen steder - og så burde den vel også sige noget hele tiden?
Jeg tænker bare - hvis et leje er defekt, burde det så ikke også larme når det var koldt?

Nogen der har forslag eller lign til hvad der kan/skal checkes? Pt står Audi'en bare derhjemme og afventer - planerne var at give hende en større tur til den 1.4 når årets firmabonus bliver udbetalt, men fruen er lidt muggen over at skulle undvære sin bil så længe.. 8)

Hvis nogen i nærheden af 4733 der evt har lift eller grav eller lign har tid lyst og lejlighed - så sig endelig til.. - min mekaniker der tidligere hjalp mig er desværre lige flyttet 40-50 km den gale retning, så søger lidt mekanikerhjælp, naturligvis mod noget betaling..
Citroën C5 2,0 HDi Berline Prestige 2001
Brugeravatar
Lars4733
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 157
Tilmeldt: 2/02/2015 11:41
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Kontakt:

Re: Mærkelig "metallisk" skrabende lyd..

Indlæg af Lars4733 »

Er der nogen der har oplevet at få feks en sten ind i de forreste bremseskiver?

De er jo med køling og er vel dermed hule?

Er der stor forskel på at skifte/rense de forreste bremser vs de bagerste?

Tænker at afmontere og rense skiverne og se om jeg kan checke om de er "tomme"
Citroën C5 2,0 HDi Berline Prestige 2001
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Føllenslev

Re: Mærkelig "metallisk" skrabende lyd..

Indlæg af SorenR »

Lars4733 skrev:Er der nogen der har oplevet at få feks en sten ind i de forreste bremseskiver?

De er jo med køling og er vel dermed hule?

Er der stor forskel på at skifte/rense de forreste bremser vs de bagerste?

Tænker at afmontere og rense skiverne og se om jeg kan checke om de er "tomme"

Det er meget lige til, dog skal du bruge en skrue dims til at skubbe/dreje stemplerne tilbage på bag-kalibrene.

Hjullejer tester man ved at tage fat i toppen af dækket (neglene godt ned i slidbanen) og trække/skubbe voldsomt - man kan høre/mærke hvis der er slup.

Jeg har oplevet at lejet har været så slidt/ødelagt at inderste lejeskål har sluppet navet (pga. varme) og lavet slidmærker så selve navet også skulle udskiftes - det kan måske forklare den metalliske lyd.

Nedslidte bremseklodser kan give lyden hvis belægningen er væk - det er forøvrigt sjældent noget skiverne overlever...

De bagerste kalibre kan hænge i armen til håndbremsekablet og skævslide klodser/skive - se nedslidte bremseklodser ovenfor.

Gliderne som holder kalibrene centreret kan sætte sig i rust så klodser/skiver kun slides i den ene side - se nedslidte bremseklodser ovenfor.

Bag-skive fra min gamle S4. Bremseåg/glidere havde sat sig samt bremsestempeltilbagetrækningsværktøj vist.
Billede

Jeg skiftede forøvrigt også pakninger og manchetter på stemplerne på begge bagkalibre... Der følger glide/smøre middel med til gummipakningerne... hø hø... "Slimy little suckers" :mrgreen:
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Brugeravatar
Lars4733
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 157
Tilmeldt: 2/02/2015 11:41
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Kontakt:

Re: Mærkelig "metallisk" skrabende lyd..

Indlæg af Lars4733 »

Så det er næsten samme procedure som bagtil... Super

Jeg har forsøgt at ruske i de hjul på alle tænkelige måder, kan ikke få nogle indikationer på lejeslør...

Må skille de forreste bremser ad i morgen og se.. Bagbremserne var slidt, men sad ikke fast.
De forreste bremser er ca et år gamle, skiver og klodser blev skiftet til syn.
Den har kørt ca 44.000 km siden, primært motorvej pendlerkørsel.. Der er masser af klodser tilbage, skiverne ser pæne ud, men er naturligvis slidte.
Men prøver af afmontere og rense dem, se om jeg kan finde evt sten eller lign inde i skiverne, jeg har tidligere set det på en Toyota Corolla...
Citroën C5 2,0 HDi Berline Prestige 2001
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Mærkelig "metallisk" skrabende lyd..

Indlæg af Høy »

Hvis ankerpladerne bag skiverne ruster, kan der ofte falde store flager ned og sætte sig i klemme imellem ankerpladen og skiven eller ved caliperen. Det er også her, der eventuelt kan sidde sten.

Hvis du tager en stor skruetrækker og trykker ankerpladen lidt indad, og der så falder en halv FIAT ud i fælgen, har du fundet problemet.

Kan du virkelig ikke høre, om det kommer fra et forhjul eller et baghjul?

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Brugeravatar
Lars4733
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 157
Tilmeldt: 2/02/2015 11:41
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Kontakt:

Re: Mærkelig "metallisk" skrabende lyd..

Indlæg af Lars4733 »

Jeg var overbevist om at det kom bagfra, men efter at have skiftet bremser bag og lyden stadig er der, ja så falder mistanken på forhjul.

Jeg kan som nævnt ikke finde mislyde eller mærkbart slør ved at løfte et hjul af gangen og dreje, vride, ruske i dem...
Citroën C5 2,0 HDi Berline Prestige 2001
GertH
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1255
Tilmeldt: 22/08/2010 22:33
Geografisk sted: 4733 Tappernøje

Re: Mærkelig "metallisk" skrabende lyd..

Indlæg af GertH »

Hej der.
Hvis du er interesseret er jeg sandsynligvis hjemme i morgen efter 11.00. Jeg er ikke proff men til gengæld er det gratis :lol: .
Et lille forbehold er der dog, da jeg idag er faldet ned af en trappe med et gammet tv og går derfor ret dårligt.
Du har jo mit nr, så ring gerne først.
Mvh. Gert
GertH
Selvlært perlestensmekaniker (nu med eget rullebrædt, tak til congo)
Audi A4 1996 2.6 Konens bil
Opel Corsa 1.2 16v (bil nr. 3)Sønnens bil
A4 b5 stc. 1.8 1996 adr.(konens bil)Solgt
A6 b4 c5 1.8T aeb sedan 1997 Min bil
Renault Laguna 1.8 16v sedan (konens bil)Solgt
A4 b5 2.6 abc aut.cju 1996 SOLGT
Audi 100 c4 1991 2.3 AAR aut.SOLGT
A4 1.6 1995 (er nu blevet konens bil)SOLGT
Audi 100 1991 2.3 sedan SOLGT
Audi 100 1993 2.6 sedan SOLGT
+ dem uden plader jeg går og fixer
Brugeravatar
Lars4733
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 157
Tilmeldt: 2/02/2015 11:41
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Kontakt:

Re: Mærkelig "metallisk" skrabende lyd..

Indlæg af Lars4733 »

GertH skrev:Hej der.
Hvis du er interesseret er jeg sandsynligvis hjemme i morgen efter 11.00. Jeg er ikke proff men til gengæld er det gratis :lol: .
Et lille forbehold er der dog, da jeg idag er faldet ned af en trappe med et gammet tv og går derfor ret dårligt.
Du har jo mit nr, så ring gerne først.
Mvh. Gert


Spændende, hvorfor slæber du dog gamle tv op og ned af trapper?
Hvis det er en ny hobby så sig endelig til, har da et Sony 32" widescreen billedrørs-tv stående på 1 sal jeg skal have ned og væk :P

Måske kontakter jeg dig når jeg er hjemme fra arbejde, men det er så først hen ad 15 tiden... Tak for tilbuddet i alle til fælde..
Citroën C5 2,0 HDi Berline Prestige 2001
GertH
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1255
Tilmeldt: 22/08/2010 22:33
Geografisk sted: 4733 Tappernøje

Re: Mærkelig "metallisk" skrabende lyd..

Indlæg af GertH »

Spændende, hvorfor slæber du dog gamle tv op og ned af trapper?

Det er fordi vi i vores forretning har haft radio/tv museum på 2 sal. Der skal det ikke være mere, så alt ting skal bæres ned fra 2 sal - ned i bunden af gården og så op på 1 sal i en bagbygning. Det er i det store og hele bare en træls omgang :cry: .

Dit Sony 32" napper du selv.
GertH
Selvlært perlestensmekaniker (nu med eget rullebrædt, tak til congo)
Audi A4 1996 2.6 Konens bil
Opel Corsa 1.2 16v (bil nr. 3)Sønnens bil
A4 b5 stc. 1.8 1996 adr.(konens bil)Solgt
A6 b4 c5 1.8T aeb sedan 1997 Min bil
Renault Laguna 1.8 16v sedan (konens bil)Solgt
A4 b5 2.6 abc aut.cju 1996 SOLGT
Audi 100 c4 1991 2.3 AAR aut.SOLGT
A4 1.6 1995 (er nu blevet konens bil)SOLGT
Audi 100 1991 2.3 sedan SOLGT
Audi 100 1993 2.6 sedan SOLGT
+ dem uden plader jeg går og fixer
Brugeravatar
Lars4733
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 157
Tilmeldt: 2/02/2015 11:41
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Kontakt:

Re: Mærkelig "metallisk" skrabende lyd..

Indlæg af Lars4733 »

Sidder og læser lidt i tråde som denne:

http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=2&t=35974

Sten i bremserne er åbenbart ikke en sjældenhed?

Har jo haft de bagerste skiver mv helt afmonteret og nyt påsat - ankerpladerne bag så helt fine ud - ingen ridser mv - det ville der vel komme hvis en sten sad der? Men nu er lyden der jo også stadig - så det kan jo tyde på en sten eller lign der sidder bag en af de forreste skiver - det må undersøges!

Foran er der da ikke en reel "ankerplade" som der sidder bagpå? Så vidt jeg kan se er konstruktionen noget anderledes? Så det er ikke lige til at "bøje" bagud eller lign.

Nu kan det selvfølgelig være noget andet end en sten, men den har skisme holdt længe.. - det var onsdag/torsdag jeg oplevede lyden når jeg nærmede mig min pendlerturs ende (ca 80 km motorvejskørsel) - så den har "overlevet" 320 km + testturen søndag efter bremseskift på ca 10-15 km og så mandag morgen hvor lyden dukkede op igen på ca 40 km - slidstærk sten hvis det er der fejlen ligger!
Og jeg bakker altid min bil ind når jeg parkerer - så med mindre forslaget i ovennævnte tråd er at bakke laaaaaangt, så hjælper det vist ikke.. :-k
Citroën C5 2,0 HDi Berline Prestige 2001
Brugeravatar
Bjørn T
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 4486
Tilmeldt: 15/12/2005 01:04
Geografisk sted: Næstved

Re: Mærkelig "metallisk" skrabende lyd..

Indlæg af Bjørn T »

Det kan være bundpladen der skraber mod jorden. Når bilen kommer op i fart, trækker fartvinden bundpladen ned mod asfalten. Det er har jeg været ude for på min A4.
Det var de forreste skruer på pladen under gearkassen der var faldet ud. Umuligt at se når man kikkede ind under bilen.
Mvh. Bjørn T.
Audi A4 (B8,5) S-Tronic Avant quattro 2014 S-Line
3,0 TDI 245 Hk. 500 Nm.


Audi A4 (B6) Avant Tipt. quattro 2004 S-Line
2,5 TDI. 180 hk./370 Nm. Motor BAU - Gear GBG SOLGT
VCDS NEtech - Nyeste udgave.
Brugeravatar
Lars4733
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 157
Tilmeldt: 2/02/2015 11:41
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Kontakt:

Re: Mærkelig "metallisk" skrabende lyd..

Indlæg af Lars4733 »

Bjørn T skrev:Det kan være bundpladen der skraber mod jorden. Når bilen kommer op i fart, trækker fartvinden bundpladen ned mod asfalten. Det er har jeg været ude for på min A4.
Det var de forreste skruer på pladen under gearkassen der var faldet ud. Umuligt at se når man kikkede ind under bilen.


Værd at checke, dog tror jeg det ikke, for når lyden er opstået, så kan stoppe helt op og når jeg begynder at trille er lyden der igen.. Den er bare altid væk når jeg er kommet hjem - det er jo svært mår man er alene ude på landevejen at høre lyden udfra :shock:
Citroën C5 2,0 HDi Berline Prestige 2001
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Mærkelig "metallisk" skrabende lyd..

Indlæg af Høy »

Umuligt at se når man kikkede ind under bilen.


=;

Hvad er din bundplade lavet af? Da det skete på min bil, blev pladen ret hurtigt til polsk julepynt.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Brugeravatar
Lars4733
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 157
Tilmeldt: 2/02/2015 11:41
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Kontakt:

Re: Mærkelig "metallisk" skrabende lyd..

Indlæg af Lars4733 »

Høy skrev:
Umuligt at se når man kikkede ind under bilen.


=;

Hvad er din bundplade lavet af? Da det skete på min bil, blev pladen ret hurtigt til polsk julepynt.

\Alex


Hæ hæ, tænkte jeg også, min er lavet af plastic... Og sidder hvor den hele tiden har gjort.

Kan se nogle vælger at lade en evt sten slide sig ned, men det er vel ikke smart?

Tænker bare, jeg kan ikke umiddelbart finde årsagen til denne periodiske lyd, jeg mener ikke at kunne mærke og/eller høre lejeproblemer - hvad kan det være der giver sådan en metallisk skramlelyd med ujævne mellemrum?
Lejer er da normalt rumlen? Bilen kører ca 12,5 km/L for tiden, det endda med defekt termostat! Det synes jeg ikke peger på hængende bremser olign? Hvilket bremserne heller ikke ser ud til af lide af...
Citroën C5 2,0 HDi Berline Prestige 2001
thoj
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 382
Tilmeldt: 12/07/2014 12:00
Geografisk sted: Falster

Re: Mærkelig "metallisk" skrabende lyd..

Indlæg af thoj »

Har haft lyde 2x hvor det måske har lydt sådan.
Den ene gang var det en sten der havde sat sig og den anden gang en mellestor brunkage model rust fra en ankerplade
men begge gange blev lyden værre når jeg drejede modsat af siden hvor problemet var.
Iøvrigt kørte jeg ca 200 km med stenen uden skade ( at jeg kunne se) og den var pænt slebet til,
Havde dog ikke råd til at få den indfattet i et smykke, men måske en kommende julegave kunne
laves på denne måde :-k
Assumption is the MOTHER of all f..k ups
_____________________
Audi 4B C5 S6 2001, limo, SOLGT
Brugeravatar
Lars4733
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 157
Tilmeldt: 2/02/2015 11:41
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Kontakt:

Re: Mærkelig "metallisk" skrabende lyd..

Indlæg af Lars4733 »

Har nu checket yderligere, fjernet div rust osv, ingen sten at finde..

Testkørt, ca 30 km på landevej, rundkørsler, små snoede landeveje osv - til sidst kom lyden igen..

Kan intet mærke på bilen, lyden er afhængig af at bilen kører, ingen forskel om man kobler ud, bremser, trækker håndbremse eller kører "slalom"

Det absolut eneste jeg kan finde på, er at det MÅ være udstødningen der skramler når den er varm, dog undrer det mig jeg ikke kan fremprovokere det ved at holde stille og give gas?

Jeg skal have skiftet den mellemste potte, det bliver så NU ( som i weekenden) det må ske... Bare man dog havde en lift eller grav - det ville gøre det meget nemmere...

Jeg kan altså ikke finde noget der skraber på osv, kan det være meget andet så?
Citroën C5 2,0 HDi Berline Prestige 2001
thoj
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 382
Tilmeldt: 12/07/2014 12:00
Geografisk sted: Falster

Re: Mærkelig "metallisk" skrabende lyd..

Indlæg af thoj »

Nu har du vel husket at spænder kaliberen fast???

Sidst jeg havde renaulten på aut værksted var der bl.a. blevet lavet bremser
og derefter havde jeg en periodevis raslen / skramlen af metal mod metal men intet
mønster i hvornår det kom
Jeg troede det var noget varmeskjold ved udstødning og brugte meget tid under bilen
samt citater der meget sjældent bliver brugt ved højtider over at jeg ikke kunne finde ud af denne
mislyd indtil min pandelampe faldt af og tilfældigvis lyste over på den ene bremsekaliber
Der manglede sørme 2 ud af 2 bolte til at holde kaliberen :roll:

Værkføreren blev vækket fra morgenstunden næste morgen
Assumption is the MOTHER of all f..k ups
_____________________
Audi 4B C5 S6 2001, limo, SOLGT
Brugeravatar
Lars4733
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 157
Tilmeldt: 2/02/2015 11:41
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Kontakt:

Re: Mærkelig "metallisk" skrabende lyd..

Indlæg af Lars4733 »

Nu var lyden der jo inden jeg skiftede bremserne....

Men ja, de er spændt fast, både åget og caliberen - begge med hver deres 2 bolte...

Og de forreste sider også som de skal... Hvis de sad løst, ville bilen så køre helt uden mislyde 20-30 km? Tænker at det ville støje når man brugte bremsen?

Fruen skal bruge sin bil i morgen, så må "satse" og køre på arbejde i Audien og så skifte udstødningen lørdag.. Må se om jeg kan finde en lift eller grav, det er så meget nemmere når det nu er den mellemste potte der skal skiftes
Senest rettet af Lars4733 16/03/2017 18:55, rettet i alt 1 gang.
Citroën C5 2,0 HDi Berline Prestige 2001
thoj
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 382
Tilmeldt: 12/07/2014 12:00
Geografisk sted: Falster

Re: Mærkelig "metallisk" skrabende lyd..

Indlæg af thoj »

Fint

Har nok bare lidt nervøse trækninger ( a la Poul Bundgaard i "slå først Frede" ) efter den oplevelse
Assumption is the MOTHER of all f..k ups
_____________________
Audi 4B C5 S6 2001, limo, SOLGT
Brugeravatar
Lars4733
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 157
Tilmeldt: 2/02/2015 11:41
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Kontakt:

Re: Mærkelig "metallisk" skrabende lyd..

Indlæg af Lars4733 »

thoj skrev:Fint

Har nok bare lidt nervøse trækninger ( a la Poul Bundgaard i "slå først Frede" ) efter den oplevelse


Kan jeg godt forstå, det ligger i samme niveau som hjul der falder af pga manglende opspænding af hjulbolte
Citroën C5 2,0 HDi Berline Prestige 2001
Besvar

Tilbage til "Andet"