Min Audi a6 trækker ikke ved lave omdrejninger

Indlæg om alt det andet
Besvar
Claus2407
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 5
Tilmeldt: 31/01/2021 09:41

Min Audi a6 trækker ikke ved lave omdrejninger

Indlæg af Claus2407 »

Hej Alle.
Håber der er en venlig sjæl det kan hjælpe herinde.
På min Audi a6 2.0 tfsi fra 2009 lyser udstødningssystem lampen. Bilen “hakker/ryster” ved lave omdrejninger og tager ikke fat. Dette bliver dog bedre når turboen slår til ved 2500 omdrejninger ca. Bilen har til tider hoppet så meget i tomgang at det lød som den gik på 3 cyl.
jeg har fået skiftet al verdens ting men intet virker til at hjælpe på den lange bane. Værkstedet virker ikke til at vide hvad der skal ske med bilen.
Den kalder/har kaldt fejl på katalysator, lamdasonde, luftmassemåler, olietryksregulator.
Begge lamdasonder er skiftet luftmassemåler, olitryksregulator, tændrør er også skiftet.
Værkstedet mente ikke at de var katalysator men bare computeren der ikke kan finde ud af det.
Nogle ting har virket lidt at skifte men problemet kommer altid tilbage.
Uden at være mekaninker virker problemet som luft eller brændstof. Jeg er ved at gå ud af mit gode skind og håber en kan hjælpe, eller sende mig i en rigtigt retning
God jul. Bh. Claus
Brugeravatar
morten00
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 2595
Tilmeldt: 26/01/2003 23:09
Geografisk sted: Odense

Re: Min Audi a6 trækker ikke ved lave omdrejninger

Indlæg af morten00 »

Hej Claus

Du skal vist have bilen på et kvalificeret værksted, som både har en tester og ved hvordan man bruger den.

Hvor i landet bor ud?

Mvh
Morten
BMW525 3,0 -07 Touring Steptronic . . NUVÆRENDE
Audi A6 2,6 Avant -95 . . . . SOLGT
Model C4, Motorkode ABC

Billede
_ _ _ _ _ _ KLIK HER FOR AT SØGE MED GOOGLE I FORUM _ _ _ _ _ _
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2665
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Min Audi a6 trækker ikke ved lave omdrejninger

Indlæg af Høy »

Dette bliver dog bedre når turboen slår til ved 2500
:D

Bruger den olie?

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Claus2407
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 5
Tilmeldt: 31/01/2021 09:41

Re: Min Audi a6 trækker ikke ved lave omdrejninger

Indlæg af Claus2407 »

morten00 skrev: 20/12/2022 08:59 Hej Claus

Du skal vist have bilen på et kvalificeret værksted, som både har en tester og ved hvordan man bruger den.

Hvor i landet bor ud?

Mvh
Morten
Hej Morten.

Jeg er fra Helsingør

Bh. Claus
Claus2407
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 5
Tilmeldt: 31/01/2021 09:41

Re: Min Audi a6 trækker ikke ved lave omdrejninger

Indlæg af Claus2407 »

Høy skrev: 20/12/2022 09:03
Dette bliver dog bedre når turboen slår til ved 2500
:D

Bruger den olie?

\Alex
Hej Alex.

Ja en lille smule gør den, men den sveder også en lille smule fra ventilpakningen.

Bh. Claus
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2665
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Min Audi a6 trækker ikke ved lave omdrejninger

Indlæg af Høy »

Prøv at kigge ned i et tændrørshul, og se efter, om du kan se sod på en delvist åben indsugningsventil. Tændrøret skal ud :D

Sod her vil bevirke, at fyldningen ikke bliver ret god ved lav last, mens ladetrykket til dels vil udligne det, fordi trykluften "gerne" vil forbi ventilen.

Hvis der ikke er en åben ventil at se, netop mens du kigger, sætter du baljen i 4. gear, og skubber den lidt forlæns, så motoren flytter sig en smule videre.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Claus2407
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 5
Tilmeldt: 31/01/2021 09:41

Re: Min Audi a6 trækker ikke ved lave omdrejninger

Indlæg af Claus2407 »

Hej Alex.

Det vil jeg prøve.

Hvis det er sod at se, hvad gør jeg så(spørger jeg dumt)

Tusinde tak for svaret:)

Bh. Claus
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2665
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Min Audi a6 trækker ikke ved lave omdrejninger

Indlæg af Høy »

Så skal indsugningen af. Man kan gøre ventilerne og rørene rene ved at "sandblæse" med formalede valnøddeskaller. De er blødere end alt metallet, men hårde nok til at fjerne sod og slagger, og hvis en lille smule falder ind i cylinderen, brænder det af, når motoren kører. En slags nødløsning :-

Skriv "Walnut blasting TFSI" i YouTube.

Balladen består i, at olietåge og gas fra krumtaphusudluftningen sætter sig på ventilerne og ikke kan komme væk igen, fordi der ikke passerer andet forbi end luft. Ældre biler med port-indsprøjtning "vasker" så at sige ventilerne med benzin hele tiden, men din har som bekendt dysen inde i selve cylinderen (lyder politisk ukorrekt, men sådan er det), hvilket både er godt og skidt.

Sagkundskaben er svjv. nået frem til, at ved høje belastninger er TSI optimalt på grund af den nøjagtige doserbarhed, men ved lave belastninger og bykørsel er port-indsprøjtning en bedre løsning. Nogle biler har endda begge dele. En anden ulempe ved direkte indsprøjtning er diffusionsforbrænding, som i sidste ende gør, at et partikelfilter bliver nødvendigt (afhængigt af udstødningsnorm). Det betyder, at det ikke er en gasblanding, der brænder, men en sky af små dråber.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Claus2407
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 5
Tilmeldt: 31/01/2021 09:41

Re: Min Audi a6 trækker ikke ved lave omdrejninger

Indlæg af Claus2407 »

Det må jeg prøve. En lille sidebemærkning er at udstødningssystem lampen blinker nu gult en gang i mellem når bilen hopper og danser. Jeg kan her slukke bilen tage nøglen ud og starte den igen. Dette afhjælper problemet periodisk men det vender dig altid tilbage.
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2665
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Min Audi a6 trækker ikke ved lave omdrejninger

Indlæg af Høy »

Lampen lyser, hvis bilen ikke kan nå de forventede værdier på gaskvaliteten med de forhåndenværende midler, dvs. hvis den støder mod en reguleringsgrænse, hvor den ikke kan komme længere, eller hvis reguleringen ikke giver de forventede resultater. Den ved jo ikke noget om eventuelle kulbjerge på ventilerne, så den kan ikke forstå, at der ikke kommer luft ind. Hvis lampen har været tændt, kan du med stor sandsynlighed også udlæse noget.

Jeg sidder og glor på artikler om TFSI, og det er tilsyneladende sådan (iht. fora i USA), at den forskubber knastakslen, så indsugningen lukker lidt op til sidst i udstødningstakten. Dermed kommer der brugt gas op i indsugningen, og man behøver ikke en elektrisk ventil til at regulere det. Der findes dog i hvert fald også TFSI/TSI/FSI-modeller med en elektrisk styret udstødningstilbageføringsventil, men problemet er det samme med begge varianter. Den brugte gas kommer så med ind igen (brugt luft er stort set CO2 og sod, der ikke indeholder ilt og ikke kan understøtte forbrænding, men som "reducerer" slagvolumenet, så man kan køre MEGET magert, uden at motoren smelter - fordi noget af luften er erstattet med en gas, der ikke kan bruges til forbrænding). Idéen er skide god, men soden er naturligvis ÆV. Den forbinder sig med olietåge og sætter sig på de forholdsmæssigt kolde vægge og ventilen i indsugningen, og det hele kommer til sidst til at fungere, som hvis du skiftede luftfilteret ud med et stykke våd spånplade.

Der er kun én løsning, og det er at køre med sømmet i bund altid. Ved fuld belastning er udstødningsandelen 0%, ellers kan den være op til 35%. Så skal du bare købe Circle K-aktier først, og du får med sikkerhed ballade med sheriffen.

Hvis du piller indsugningen af, kan du selv gøre rent derinde, men prøv først at kigge ned gennem tændrørshullet. Hvis ventilerne ser rene ud, er det ikke sod, der er problemet.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Vesterlyng Strand

Re: Min Audi a6 trækker ikke ved lave omdrejninger

Indlæg af SorenR »

Høy skrev: 26/12/2022 17:16 Lampen lyser, hvis bilen ikke kan nå de forventede værdier på gaskvaliteten med de forhåndenværende midler, dvs. hvis den støder mod en reguleringsgrænse, hvor den ikke kan komme længere, eller hvis reguleringen ikke giver de forventede resultater. Den ved jo ikke noget om eventuelle kulbjerge på ventilerne, så den kan ikke forstå, at der ikke kommer luft ind. Hvis lampen har været tændt, kan du med stor sandsynlighed også udlæse noget.

Jeg sidder og glor på artikler om TFSI, og det er tilsyneladende sådan (iht. fora i USA), at den forskubber knastakslen, så indsugningen lukker lidt op til sidst i udstødningstakten. Dermed kommer der brugt gas op i indsugningen, og man behøver ikke en elektrisk ventil til at regulere det. Der findes dog i hvert fald også TFSI/TSI/FSI-modeller med en elektrisk styret udstødningstilbageføringsventil, men problemet er det samme med begge varianter. Den brugte gas kommer så med ind igen (brugt luft er stort set CO2 og sod, der ikke indeholder ilt og ikke kan understøtte forbrænding, men som "reducerer" slagvolumenet, så man kan køre MEGET magert, uden at motoren smelter - fordi noget af luften er erstattet med en gas, der ikke kan bruges til forbrænding). Idéen er skide god, men soden er naturligvis ÆV. Den forbinder sig med olietåge og sætter sig på de forholdsmæssigt kolde vægge og ventilen i indsugningen, og det hele kommer til sidst til at fungere, som hvis du skiftede luftfilteret ud med et stykke våd spånplade.

Der er kun én løsning, og det er at køre med sømmet i bund altid. Ved fuld belastning er udstødningsandelen 0%, ellers kan den være op til 35%. Så skal du bare købe Circle K-aktier først, og du får med sikkerhed ballade med sheriffen.

Hvis du piller indsugningen af, kan du selv gøre rent derinde, men prøv først at kigge ned gennem tændrørshullet. Hvis ventilerne ser rene ud, er det ikke sod, der er problemet.

\Alex
Der er kun to TFSI motorer der er værd at pille ved... 2. generation 07K (RS3/TTRS) og 07L (R8/Huracan). Det er de eneste to motorer hvor Audi har lavet BÅDE direkte insprøjtning OG port indsprøjtning. D.v.s. RS3/TTRS har således 10 indsprøjtningsdyser og R8/Huracan tilsvarende 20 indsprøjtningsdyser. Det forsklarer også hvorfor IROZ Motorsports sender den ene 1.100 WHP RS3 ud af shoppen efter den anden. O:)
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Besvar

Tilbage til "Andet"