Eftermontering af magnetic ride

Indlæg om undervogn
Besvar
Brugeravatar
oleja
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 66
Tilmeldt: 31/03/2004 16:48
Geografisk sted: Aalborg

Eftermontering af magnetic ride

Indlæg af oleja »

Jeg har lige fået en A4 Avant 3,0 TDI 240 hk fra 10-2008 med en masse udstyr bla drive select. Bilen er hentet i Tyskland og en af de ting jeg har haft højest på ønskesedlen var magnetic ride/drive select, som jeg troede fulgtes ad. Nu er jeg i tvivl om den har magnetic ride, da jeg ikke kan justere undervognen via drive select, men kun har indstillinger for styrtøj og automatgear. Så alt tyder på at den ikke har magnetic ride. Kan det eftermonteres og hvad skal jeg regne med at det vil koste? Er der nogen der har erfaringer med det?
Ole Jakobsen, Aalborg
A6 Avant 3,0 TFSI quattro S-tronic ABT 2012
Brugeravatar
PEB
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 4698
Tilmeldt: 19/01/2003 00:00
Geografisk sted: Nordjylland
Kontakt:

Re: Eftermontering af magnetic ride

Indlæg af PEB »

Magnetic ride består bl.a.:
- fire støddæmpere
- fire niveausensorer
- en styreenhed
- tre accelerationsfølere
- diverse ledninger

Du kan se på støddæmperne om der sidder en ledning på dem.
Poul Erik Bech (PEB)

Audi e-tron GT quattro
Polo 1.2 TSI
PEB's RV-12iS Blog
Udlæsning af fejl
Justering af Km-tæller



A mile of road gets you one mile, but a mile of runway gets you anywhere
Brugeravatar
rlarsen
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1325
Tilmeldt: 30/04/2009 16:16
Geografisk sted: København S

Re: Eftermontering af magnetic ride

Indlæg af rlarsen »

Hvis din A4'er har fabriksmonteret Drive Select, så har du også "Damping control" - MMI menuen kan måske være blevet tilpasset via VCDS ??

Alternativt har din A4'er ikke Drive Select fra fabrikken, men det er bare bliver aktiveret via VCDS (evt. eftermonteret knapper til kontrol ved gearstang eller under radioen - alt efter hvilke udstyrsniveau du har), og så vil det kun være motor/gear samt evt. styretøj (kræver Servotronic PR-code 1N3) som du pt. vil kunne styre.
Mvh.
Rene Larsen


Billede Billede- Audi A4 Avant 3.0 TDI quattro tiptronic MÅ2009 - solgt - VCDS 21.9.0 (HEX-V2)
Brugeravatar
oleja
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 66
Tilmeldt: 31/03/2004 16:48
Geografisk sted: Aalborg

Re: Eftermontering af magnetic ride

Indlæg af oleja »

Hej Poul Erik og René
Tak for jeres svar. Jeg er på ferie i Østrig lige nu så jeg kommer ikke til at kigge under bilen efter ledninger foreløbig. Men jeg har lige tjekket det vognkort (Bildata) som Audi Danmark var så venlig at maile til mig lige før jeg købte bilen. Her står der at den fra fabrikken har Drive Select (2H1) og sportsuspension (ingen kode). Jeg kan ikke finden noget der hedder adjustabal suspension eller magnetic drive. Alt tyder på at den mangler de elektromagnetiske dæmpere. Jeg må have undersøgt hvad det vil koste at få monteret.

Jeg skal nok skrive mere når jeg bliver klogere.
Ole Jakobsen, Aalborg
A6 Avant 3,0 TFSI quattro S-tronic ABT 2012
Brugeravatar
rlarsen
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1325
Tilmeldt: 30/04/2009 16:16
Geografisk sted: København S

Re: Eftermontering af magnetic ride

Indlæg af rlarsen »

Du har jo så også selv besvaret dit eget spørgsmål - du har ikke et dynamisk dæmper system som du kan justere i tre forskellige hårdheder (Comfort, Auto eller Dynamic), men i stedet har du et fast sport dæmper system.

Normalt vil sportsundervogn have koden 1BE - som du skulle kunne finde på den hvide stikker i din service bog (eller i reservehjuls brønden).

Der vil ikke være nogen speciel kode for dynamisk dæmper, da det er en del af Drive Select.
Mvh.
Rene Larsen


Billede Billede- Audi A4 Avant 3.0 TDI quattro tiptronic MÅ2009 - solgt - VCDS 21.9.0 (HEX-V2)
Brugeravatar
oleja
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 66
Tilmeldt: 31/03/2004 16:48
Geografisk sted: Aalborg

Re: Eftermontering af magnetic ride

Indlæg af oleja »

Ved nærlæsning af "bildata" har den 1BE Sport suspension og Drive select. Så enten kan man få drive select uden magnetic ride eller også har den det - uden at det kan ses/reguleres via knapperne over gearstangen eller via MMI. Kan det sidste være tilfældet? Ingen af delene give rigtigt mening.
Ole Jakobsen, Aalborg
A6 Avant 3,0 TFSI quattro S-tronic ABT 2012
Brugeravatar
rlarsen
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1325
Tilmeldt: 30/04/2009 16:16
Geografisk sted: København S

Re: Eftermontering af magnetic ride

Indlæg af rlarsen »

oleja skrev:Ved nærlæsning af "bildata" har den 1BE Sport suspension og Drive select. Så enten kan man få drive select uden magnetic ride eller også har den det - uden at det kan ses/reguleres via knapperne over gearstangen eller via MMI. Kan det sidste være tilfældet? Ingen af delene give rigtigt mening.

Jeg tvivler på at du vil kunne styre din Sport suspension da den ikke har nogen mulighed for styring via Drive Select (mangler de elektriske styret dæmpere).

Den dynamiske dæmpning som kommer med Drive Select, er i dynamic mode en Sport suspension (i princippet med samme hårdhed) - dog med en højere frihøjde end ved Sport suspension som har en -20mm frihøjde
Mvh.
Rene Larsen


Billede Billede- Audi A4 Avant 3.0 TDI quattro tiptronic MÅ2009 - solgt - VCDS 21.9.0 (HEX-V2)
Besvar

Tilbage til "Undervogn"