STICKY: AUDI 2,5 V6 TDI TRÅDEN
Re: STICKY: AUDI 2,5 V6 TDI TRÅDEN
1. Ved ikke.
2. Nej. Mortor og gearkasse er hver for sig.
3. quattro drevet sidder bagerst på gearkassen, så det beholder du.
4. Er ikke sikker. Kom an på hvor ny.
5. Ingen afgift på motorskift, hvis det er samme størrelse, eller max 20% mere effekt.
Se denne tråd.
viewtopic.php?f=19&t=21248&hilit=
2. Nej. Mortor og gearkasse er hver for sig.
3. quattro drevet sidder bagerst på gearkassen, så det beholder du.
4. Er ikke sikker. Kom an på hvor ny.
5. Ingen afgift på motorskift, hvis det er samme størrelse, eller max 20% mere effekt.
Se denne tråd.
viewtopic.php?f=19&t=21248&hilit=
Mvh. Bjørn T.
Audi A4 (B8,5) S-Tronic Avant quattro 2014 S-Line
3,0 TDI 245 Hk. 500 Nm.
Audi A4 (B6) Avant Tipt. quattro 2004 S-Line
2,5 TDI. 180 hk./370 Nm. Motor BAU - Gear GBG SOLGT
VCDS NEtech - Nyeste udgave.
Audi A4 (B8,5) S-Tronic Avant quattro 2014 S-Line
3,0 TDI 245 Hk. 500 Nm.
Audi A4 (B6) Avant Tipt. quattro 2004 S-Line
2,5 TDI. 180 hk./370 Nm. Motor BAU - Gear GBG SOLGT
VCDS NEtech - Nyeste udgave.
-
- Audi club DK Ambassadør
- Indlæg: 6908
- Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
- Geografisk sted: Vesterlyng Strand
Re: STICKY: AUDI 2,5 V6 TDI TRÅDEN
excalibur skrev:Hej,
Jeg er den uheldige ejer af en ellers fed A4 2.5 TDI, quattro, 6 gear fra 1998 (stelnr fra 1999), som nu er uden motor!.
Jeg har haft motorhavari, med en tandremsstrammer som rystede løs og tandremmen har smadret motoren, og derfor kigger jeg nu efter en anden motor. I denne proces har jeg brug for nogle fif fra jer som ved noget om sagerne.
Jeg kigger efter brugte hugger-motorer for at holde udgifterne nede. På Svenske http://www.bildelsbasen.se har jeg fundet 3 motorer som kunne være egnede. De er alle uden quattro, men med 6 manuelle gear.
Spørgsmål:
1. Kan sådan en smadret motor efter en tandrem er gået, klares på en billigere måde end at skifte motor?
2. Når man skifter motor, skifter man så også gearkasse (følger den med en motor)?
3. Bilen er en quattro - kan jeg så beholde quattro drevet og bare skifte til en normal motor uden quattro? Eller SKAL jeg anskaffe mig en quattro motor for at beholde quattro driften, også efter skiftet.
4. Ville jeg kunne installere en nyere motor som denne quattro sag? Eller ville det blive meget dyrere/umuligt grundet nødvendige ændringer af bilen?
http://cgi.ebay.de/Audi-A4-2-5-TDI-6-Ga ... 3ca8623aea
5. Hvordan er det med afgift? Er der afgift på en motor? skal bilen omregistreres efter denne modficering?
Det er jo en del spørgsmål, men desværre nogle jeg er nødt til at researche in denne operation.
Jeg håber på nogle hurtige og præcise svar.
Hej
Morten Enevoldsen
Du må sætte en motor i som har MAX 20% større effekt end din nuværende uden at du behøver at spørge nogen. Den skal vist nok synes med den nye (større) motor for at få skrevet det ind i registreringsattesten og der kan blive noget med din grønne afgift hvis forbruget springer fra en kategori til en anden.
Hvis du sætter en motor i med samme motorkode er der absolut INGEN myndigheder der gider at høre om det
Motoren er ligeglad om der er quattro eller ej, den skal bare passe på gearkassen.. Det er motorstyringen ikke, den skal enten kunne trække den nye motor eller den nye motorstyring skal kunne trække resten af bilen... I dag er en motorstyring ikke blot en motorstyring - den kan en hel del mere
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde
Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
- Oscar Wilde
Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Re: STICKY: AUDI 2,5 V6 TDI TRÅDEN
Ja det er nemlig en dejlig bil...men hvor er den dyr at eje og ikke mindst reparere på...
Hvis jeg ikke havde adgang til billig arb. kraft, så havde jeg ikke sådan en bil...
Hvis jeg ikke havde adgang til billig arb. kraft, så havde jeg ikke sådan en bil...
A6 avant 2,5 TDI 150 HK år 2000 med AKN motor. Tiptronic. 360.000 km.
Re: STICKY: AUDI 2,5 V6 TDI TRÅDEN
koden skrev:bare for at være sikker... 2 takts olie 1:200 betyder at når jeg tanker 60 liter diesel, så putter jeg 0,3 liter 2 takts olie i. kvalitet underordnet...
uden at komme ind på long life er 5w-40 eller 5w-50 olie der dækker 505.00 normen så bedre rent komfortmæssigt end 5w-30 ?
Jeg begyndte også med det sjov. Men kom så til at tænke på om ikke sod problemer er bilens værste fjende. (EGR og turbo)
Især for mig der stort set kun køre længere ture når vi køre på ferie.
Jeg gav istedet min motor en gang Redex 1+2 rens, og nogle ture med godt med omdrejninger. Indtil rensemidlet er brugt op, kører jeg kun med gearkassen i "sport" mode.
Og det er faktisk rigtig sjovt. Selv om det ikke rigtig kan sammenlignes med at køre S-bil.
Mvh. Bjørn T.
Audi A4 (B8,5) S-Tronic Avant quattro 2014 S-Line
3,0 TDI 245 Hk. 500 Nm.
Audi A4 (B6) Avant Tipt. quattro 2004 S-Line
2,5 TDI. 180 hk./370 Nm. Motor BAU - Gear GBG SOLGT
VCDS NEtech - Nyeste udgave.
Audi A4 (B8,5) S-Tronic Avant quattro 2014 S-Line
3,0 TDI 245 Hk. 500 Nm.
Audi A4 (B6) Avant Tipt. quattro 2004 S-Line
2,5 TDI. 180 hk./370 Nm. Motor BAU - Gear GBG SOLGT
VCDS NEtech - Nyeste udgave.
Re: STICKY: AUDI 2,5 V6 TDI TRÅDEN
Bjørn T skrev:3. quattro drevet sidder bagerst på gearkassen, så det beholder du.
4. Er ikke sikker. Kom an på hvor ny.
Hej alle,
Tak for jeres hurtige svar. Jeg skal lige have opklaret nogle detaljer fra jeres svar.
Bjørn - du skriver det kommer an på motorens alder (og dermed model tænker jeg). Jeg sendte jo et link
http://cgi.ebay.de/Audi-A4-2-5-TDI-6-Ga ... 3ca8623aea
I dette link kan du se at motoren er en
Kennbuchstaben: HEQ FZK
Zwischen Baujahr 2003-2004
Vil det sige at jeg kan eller ikke kan indbygge denne uden større ændringer i motorinstallation?
PFT
Morten
Re: STICKY: AUDI 2,5 V6 TDI TRÅDEN
excalibur skrev:Bjørn T skrev:3. quattro drevet sidder bagerst på gearkassen, så det beholder du.
4. Er ikke sikker. Kom an på hvor ny.
Hej alle,
Tak for jeres hurtige svar. Jeg skal lige have opklaret nogle detaljer fra jeres svar.
Bjørn - du skriver det kommer an på motorens alder (og dermed model tænker jeg). Jeg sendte jo et link
http://cgi.ebay.de/Audi-A4-2-5-TDI-6-Ga ... 3ca8623aea
I dette link kan du se at motoren er en
Kennbuchstaben: HEQ FZK
Zwischen Baujahr 2003-2004
Vil det sige at jeg kan eller ikke kan indbygge denne uden større ændringer i motorinstallation?
PFT
Morten
Øhh. Det er en gearkasse du linker til.
Audi A4 & A6 quattro 2,5 TDI 6-Gang Schaltgetriebe mit Verteilergetriebe und Torsendifferential
Mvh. Bjørn T.
Audi A4 (B8,5) S-Tronic Avant quattro 2014 S-Line
3,0 TDI 245 Hk. 500 Nm.
Audi A4 (B6) Avant Tipt. quattro 2004 S-Line
2,5 TDI. 180 hk./370 Nm. Motor BAU - Gear GBG SOLGT
VCDS NEtech - Nyeste udgave.
Audi A4 (B8,5) S-Tronic Avant quattro 2014 S-Line
3,0 TDI 245 Hk. 500 Nm.
Audi A4 (B6) Avant Tipt. quattro 2004 S-Line
2,5 TDI. 180 hk./370 Nm. Motor BAU - Gear GBG SOLGT
VCDS NEtech - Nyeste udgave.
Re: STICKY: AUDI 2,5 V6 TDI TRÅDEN
Tak Bjørn,
der kan du bare se, jeg har brug for hjælp.
der kan du bare se, jeg har brug for hjælp.
Re: STICKY: AUDI 2,5 V6 TDI TRÅDEN
excalibur skrev:Tak Bjørn,
der kan du bare se, jeg har brug for hjælp.
Det er helt i orden. Bare spørg løs. Vi hjælper lige så langt vi kan.
Prøv denne:
http://selman-motoren.de/online-shop.ht ... duct_id=83
Det er en nyrenoveret motor til under 13000,- Dkr.
Mvh. Bjørn T.
Audi A4 (B8,5) S-Tronic Avant quattro 2014 S-Line
3,0 TDI 245 Hk. 500 Nm.
Audi A4 (B6) Avant Tipt. quattro 2004 S-Line
2,5 TDI. 180 hk./370 Nm. Motor BAU - Gear GBG SOLGT
VCDS NEtech - Nyeste udgave.
Audi A4 (B8,5) S-Tronic Avant quattro 2014 S-Line
3,0 TDI 245 Hk. 500 Nm.
Audi A4 (B6) Avant Tipt. quattro 2004 S-Line
2,5 TDI. 180 hk./370 Nm. Motor BAU - Gear GBG SOLGT
VCDS NEtech - Nyeste udgave.
Re: STICKY: AUDI 2,5 V6 TDI TRÅDEN
Bjørn T skrev:excalibur skrev:Tak Bjørn,
der kan du bare se, jeg har brug for hjælp.
Det er helt i orden. Bare spørg løs. Vi hjælper lige så langt vi kan.
Prøv denne:
http://selman-motoren.de/online-shop.ht ... duct_id=83
Det er en nyrenoveret motor til under 13000,- Dkr.
Hej!
Nej det er en brugt motor, 148000km, som skal renoveres, dvs. bliver solgt som bastler!
Prøv i toppen af artiklen, hos Selmans motors, at trykker på neu, neu , neu etc. , så finder du en "ny"......
som blot koster....................6999 Euro, som er barberet for stort set alt... kan slet ikke betale sig....
Igen så tror jeg ikke på at en brugt ombyttermotor med1-2xx.xxx. km kan betale sig, da der ikke er vished for om den er renoveret (en tikkende bombe..igen). Med mindre man self. køber den hos et firma som netop har specialiseret i at renovere motorere, og den er totalt renoveret.
Sverige er relativt billige med brugte motorer (stort audimarked). For at holde omkostningerne nede kan man self. godt montere en brugt motor, som ikke er renoveret, men man kommer ikke uden om at den skal renoveres på et eller andet tidspunkt! - det er en bekostelig process, OG igen ved man ikke hvornår den brugte motor kan finde på at knække sig...så er man ligevidt..
Tror stadigvæk at en total renoveret fra f.eks
http://cgi.ebay.de/VW-AUDI-2-5-TDI-V6-M ... 075wt_1021
bedre kan betale sig i længden. Det er vel at mærke incl. afhentning afbilen i dk. Bare prisen for udskiftningen af motoren i dk, sniger sig nemt op på 15000, og så kommer motor og diverse reservedele oven i...
Re: STICKY: AUDI 2,5 V6 TDI TRÅDEN
Undskyld, men efter at have læst denne tråd kommer jeg nok til at stå glad og fløjte fremover når jeg tanker benzin på V6-eren
Audi Sport quattro (Dahlbäck 560hp) at Vaaler Raceway http://www.youtube.com/watch?v=TAfWsecE75w
800 PS Audi quattro S1 http://www.youtube.com/watch?v=GmTOZ7wetuM
Audi Q4 Attitude 35 e-tron S line 2022.
Seat Mii Electric Plus 2021.
Audi A6 C5 (4B) Limousine Advance Tiptronic 1997 2,4 V6 30V 165hk. AGA.
Arbejde: MAN TGE 6.180, 2019. Mercedes-Benz Atego 1224, 2021. Mercedes-Benz Agtros 1840, 2021.
800 PS Audi quattro S1 http://www.youtube.com/watch?v=GmTOZ7wetuM
Audi Q4 Attitude 35 e-tron S line 2022.
Seat Mii Electric Plus 2021.
Audi A6 C5 (4B) Limousine Advance Tiptronic 1997 2,4 V6 30V 165hk. AGA.
Arbejde: MAN TGE 6.180, 2019. Mercedes-Benz Atego 1224, 2021. Mercedes-Benz Agtros 1840, 2021.
Re: STICKY: AUDI 2,5 V6 TDI TRÅDEN
Ja hvis man synes det er sjovt at stå og tanke hele tiden...
Min var lige på værksted i anden anledning... samtidig var der en 2,5 TDI inde med 800.000 på klokken og uden at have haft motorproblemer nogensinde... Hva ba....!!!
Min var lige på værksted i anden anledning... samtidig var der en 2,5 TDI inde med 800.000 på klokken og uden at have haft motorproblemer nogensinde... Hva ba....!!!
A6 avant 2,5 TDI 150 HK år 2000 med AKN motor. Tiptronic. 360.000 km.
Re: STICKY: AUDI 2,5 V6 TDI TRÅDEN
Fra tysk forum med billede af tæller (kan jeg ikke få med).
Wir haben gerade ein A6 als Kundenfahrzeug bei dem was lackiert werden muß. Ein A6 2.5TDI 180PS (VFL) mit fast 640.000km.
Achja kein TAXI oder ähnliches.
Diesel er bare en fornøjelse og den aut. gearkasse sammen med den motor er bare en unik sammenkobling...
Kun BMW kan gøre det bedre
Wir haben gerade ein A6 als Kundenfahrzeug bei dem was lackiert werden muß. Ein A6 2.5TDI 180PS (VFL) mit fast 640.000km.
Achja kein TAXI oder ähnliches.
Diesel er bare en fornøjelse og den aut. gearkasse sammen med den motor er bare en unik sammenkobling...
Kun BMW kan gøre det bedre
A6 avant 2,5 TDI 150 HK år 2000 med AKN motor. Tiptronic. 360.000 km.
Re: STICKY: Audi 2,5 V6 TDI TRÅDEN
dette indlæg har været til en stor hjælp:)
Re: STICKY: Audi 2,5 V6 TDI TRÅDEN
Hej,
Det var mig med den motor som stod af med smadret topstykke. Jeg overvejede at hente en huggermotor fra UK, SE.
Men besluttede alligevel at renovere den gamle. Ved nærmere inspektion var stempler helt intakte. Så det endte med renoveret motor (ekskl. stempler).
Nye topstykker, knaster, ventiler etc.. Hele operationen stod i ca. 50.000. Det var en grim en.
Hej
Morten
Det var mig med den motor som stod af med smadret topstykke. Jeg overvejede at hente en huggermotor fra UK, SE.
Men besluttede alligevel at renovere den gamle. Ved nærmere inspektion var stempler helt intakte. Så det endte med renoveret motor (ekskl. stempler).
Nye topstykker, knaster, ventiler etc.. Hele operationen stod i ca. 50.000. Det var en grim en.
Hej
Morten
Re: STICKY: Audi 2,5 V6 TDI TRÅDEN
excalibur skrev:Hej,
Det var mig med den motor som stod af med smadret topstykke. Jeg overvejede at hente en huggermotor fra UK, SE.
Men besluttede alligevel at renovere den gamle. Ved nærmere inspektion var stempler helt intakte. Så det endte med renoveret motor (ekskl. stempler).
Nye topstykker, knaster, ventiler etc.. Hele operationen stod i ca. 50.000. Det var en grim en.
Hej
Morten
UPS... !!! Koster en ombytter monteret ikke "kun" 30.000 i Tyskland?
A6 avant 2,5 TDI 150 HK år 2000 med AKN motor. Tiptronic. 360.000 km.
Re: STICKY: Audi 2,5 V6 TDI TRÅDEN
koden skrev:excalibur skrev:Hej,
Det var mig med den motor som stod af med smadret topstykke. Jeg overvejede at hente en huggermotor fra UK, SE.
Men besluttede alligevel at renovere den gamle. Ved nærmere inspektion var stempler helt intakte. Så det endte med renoveret motor (ekskl. stempler).
Nye topstykker, knaster, ventiler etc.. Hele operationen stod i ca. 50.000. Det var en grim en.
Hej
Morten
Ikke monteret...
UPS... !!! Koster en ombytter monteret ikke "kun" 30.000 i Tyskland?
-
- Forumbruger
- Indlæg: 198
- Tilmeldt: 13/08/2005 09:41
- Geografisk sted: 8382 Hinnerup
Re: STICKY: Audi 2,5 V6 TDI TRÅDEN
Jeg har lige købt en A4 2,5 TDI Q tiptronic avant fra 99 (motorkode AFB kørt 231.000), som lider af noget der minder om "extrem turbo tøven" Ved acceleration fra 0 er den særdeles sløv, hvis speederen trædes helt ned. Trædes den derimod kun 1/3 ned accelerer den faktisk bedre.
Kører man f. eks 80 og træder speederen i bund, gearer den et par gear ned, som den skal, men det er faktisk først, når man når over 100 at den begynder at trække, men dog ikke som det burde føles med 150HK.
Er det tegn på en slidt turbo?
Bortset fra det lyder motoren godt, og går stabilt i tomgang.
(Jeg har tjekket de to knaster jeg kan se og de ser ud som ny).
Kører man f. eks 80 og træder speederen i bund, gearer den et par gear ned, som den skal, men det er faktisk først, når man når over 100 at den begynder at trække, men dog ikke som det burde føles med 150HK.
Er det tegn på en slidt turbo?
Bortset fra det lyder motoren godt, og går stabilt i tomgang.
(Jeg har tjekket de to knaster jeg kan se og de ser ud som ny).
A3 2.0 TDI 2005 DSG
A6 3.0 TDI Avant 2007
Jan T.
A6 3.0 TDI Avant 2007
Jan T.
Re: STICKY: Audi 2,5 V6 TDI TRÅDEN
thygespostvejmaildk skrev:Jeg har lige købt en A4 2,5 TDI q tiptronic avant fra 99 (motorkode AFB kørt 231.000), som lider af noget der minder om "extrem turbo tøven" Ved acceleration fra 0 er den særdeles sløv, hvis speederen trædes helt ned. Trædes den derimod kun 1/3 ned accelerer den faktisk bedre.
Kører man f. eks 80 og træder speederen i bund, gearer den et par gear ned, som den skal, men det er faktisk først, når man når over 100 at den begynder at trække, men dog ikke som det burde føles med 150HK.
Er det tegn på en slidt turbo?
Bortset fra det lyder motoren godt, og går stabilt i tomgang.
(Jeg har tjekket de to knaster jeg kan se og de ser ud som ny).
Det behøves ikke være turbo. LMM kan det være og så sidder der mange andre dimser i forbindelse med turboen, som kan være defekte.
har selv et problem pt. som jeg mistænker at være en af de andre dimser
A6 avant 2,5 TDI 150 HK år 2000 med AKN motor. Tiptronic. 360.000 km.
-
- Forumbruger
- Indlæg: 198
- Tilmeldt: 13/08/2005 09:41
- Geografisk sted: 8382 Hinnerup
Re: STICKY: Audi 2,5 V6 TDI TRÅDEN
Luftmasse måleren er et godt bud, hvor kan man låne en og prøve med ?
Jeg satte min "billige orange VW/Audi autoscanner" til og fik to koder: 01441 og 01442. De står ikke i min liste, og søger jeg på nettet er 01442 misfire due to lack of fuel.
Kan et halvt stoppet dieselfilter give problemet?
Det skal lige siges at jeg ikke har den store tillid til min autoscanner, da den ikke vil gå videre og læse ABS, Airbag, Transmission osv.
Mandag kommer der en Vag Com PC på, så håber jeg at få noget brugbart info.
Jeg satte min "billige orange VW/Audi autoscanner" til og fik to koder: 01441 og 01442. De står ikke i min liste, og søger jeg på nettet er 01442 misfire due to lack of fuel.
Kan et halvt stoppet dieselfilter give problemet?
Det skal lige siges at jeg ikke har den store tillid til min autoscanner, da den ikke vil gå videre og læse ABS, Airbag, Transmission osv.
Mandag kommer der en Vag Com PC på, så håber jeg at få noget brugbart info.
A3 2.0 TDI 2005 DSG
A6 3.0 TDI Avant 2007
Jan T.
A6 3.0 TDI Avant 2007
Jan T.
Re: STICKY: Audi 2,5 V6 TDI TRÅDEN
Der skal vagcom på mens der køres en tur og måle lidt på både den målte og ønskede luftmængde, turbotryk og indsprøjtningmængde/tidspunkt samt tomgangs balancering.
Indsprøjtningspumpen må heller ikke negligeres på den kære motortype, da denne også som regel har begrænset levetid
Kontroller evt for utætheder på trygsiden af turboen, samt at der er fuld vandring på VNT armen til vacumdåsen.
Indsprøjtningspumpen må heller ikke negligeres på den kære motortype, da denne også som regel har begrænset levetid
Kontroller evt for utætheder på trygsiden af turboen, samt at der er fuld vandring på VNT armen til vacumdåsen.
Hilsen Petz
2004 A4 2.5 TDI quattro Tiptronic Avant, 132KW
2004 A4 2.5 TDI quattro Tiptronic Avant, 132KW