STICKY: AUDI 2,5 V6 TDI TRÅDEN

Indlæg om dine projekter
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Føllenslev

Re: STICKY: AUDI 2,5 V6 TDI TRÅDEN

Indlæg af SorenR »

skauman skrev:Hej alle

Jeg har købt en af de her biler med denne fine motor. Jeg troede egentlig at alt var i skønneste orden da bilen er fra 2005, men jeg har til min store skræk fundet ud af at bilen lækker olie. Det er en lille pøl på omkring 10-15 små drypper hver gang bilen har kørt og kommer til at holde stille et lille stykke tid igen.
Er der nogen der har nogle gode indput til hvad det kan være der er utæt? Jeg har læst noget om et filter et eller andet sted.

MVH. Den stadig glade nye AUDI ejer (den kører jo fantastisk!) :D

Hmm... Utæt bundprop, flækket bundkar, utæt oliefilter/pakning eller utætte ventildækselpakninger...

Du må ud med lommelygten og hive plastic dækslerne af og kigge efter... Du kan ikke regne med placeringen af dryppene på fliserne, der sidder (der bør sidde) et skjold under motoren.
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Audi-Sigfredi
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 3
Tilmeldt: 3/05/2011 09:43

Re: STICKY: AUDI 2,5 V6 TDI TRÅDEN

Indlæg af Audi-Sigfredi »

ENIG. Du må ha bilen løftet og se hvor det kommer fra, så er det nemmere at hjælpe :-k
Brugeravatar
skauman
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 7
Tilmeldt: 2/05/2011 18:23
Geografisk sted: Vejle

Re: STICKY: AUDI 2,5 V6 TDI TRÅDEN

Indlæg af skauman »

Update

Jeg pillede plastic skjoldet af men kunne ikke se noget oppefra. Når man ikke har en lift er det nærmest umuligt at se noget neden under bilen.
Derfor kørte jeg ud til min normale mekaniker der havde den på liften.
Hans dom var utætheden skyldes en pakdåse imellem motor og gearkasse... Jeg har bestilt en tid på tirsdag i næste uge. Han siger Pakdåsen ikke er dyr, men det er arbejdslønnen der koster. Det vil nok tage en dags tid regner han med.
ØV, men det kunne vel have været meget værre.


Skauman
-Skauman

Audi A4 2,5 TDI Avant Multitronic '05
Audi A6 1,9 TDI Aut. Avant '98 - Solgt 2001
Mazda MX-5 US model '90 - Solgt 2007
Mazda MX-5 '90- Solgt 2001
Peugeut 106 1,træls '97 - Solgt 1999

Brug ikke vold - Brug en større hammer! :D
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Føllenslev

Re: STICKY: AUDI 2,5 V6 TDI TRÅDEN

Indlæg af SorenR »

skauman skrev:Update

Jeg pillede plastic skjoldet af men kunne ikke se noget oppefra. Når man ikke har en lift er det nærmest umuligt at se noget neden under bilen.
Derfor kørte jeg ud til min normale mekaniker der havde den på liften.
Hans dom var utætheden skyldes en pakdåse imellem motor og gearkasse... Jeg har bestilt en tid på tirsdag i næste uge. Han siger Pakdåsen ikke er dyr, men det er arbejdslønnen der koster. Det vil nok tage en dags tid regner han med.
ØV, men det kunne vel have været meget værre.


Skauman

Jeg har sådan et par opkørselsramper, som jeg købte i Biltema. Jeg bruger dem til bilerne og til havetraktoren ;-)

Modelfoto:
Billede
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Brugeravatar
skauman
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 7
Tilmeldt: 2/05/2011 18:23
Geografisk sted: Vejle

Re: STICKY: AUDI 2,5 V6 TDI TRÅDEN

Indlæg af skauman »

Ja har godt overvejet sådan et sæt.
Det er nok bare ikke så egnet nu hvor gearkassen skal ud - det er vist ok det bliver på et værksted med lift osv.
Kunne lige se mig selv ligge der i indkørslen og rode med gearkassen :D

Håber bare det "kun" er den pakdåse mekanikeren snakkede om - det var lidt svært at se hvor olien kom fra da der jo var olie nærmest over det hele. Men det kom i hvert fald ikke fra toppen af motoren.
Tror desværre heller ikke det er det filter der er en anden tråd om for motoren puster ikke luft ud af oliedækslet ved tomgang. http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=70&t=17485

Skauman
-Skauman

Audi A4 2,5 TDI Avant Multitronic '05
Audi A6 1,9 TDI Aut. Avant '98 - Solgt 2001
Mazda MX-5 US model '90 - Solgt 2007
Mazda MX-5 '90- Solgt 2001
Peugeut 106 1,træls '97 - Solgt 1999

Brug ikke vold - Brug en større hammer! :D
Brugeravatar
Dravis
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 394
Tilmeldt: 9/08/2007 00:16
Geografisk sted: Skødstrup

Re: STICKY: AUDI 2,5 V6 TDI TRÅDEN

Indlæg af Dravis »

Hej "Skauman"

Hvis der skal skiftes pakdåse bag koblingen, så få endelig mekanikeren til at checkke, og eventuelt udskifte slidte dele i koblingen, når han nu har det skildt ad.

Min havde samme fejl ved købet, så det måtte forhandleren klare, det var ved ca. 160000 km.. Allerede ved ca 190.000 begyndte min kobling at glide lidt, når den let chippede 180HK AKE motor fik fuld pedal i 5. gear ... Jeg mistænker at der reelt var kommet lidt olie på pladerne dengang, og at forhandleren ikke skiftede dem...
Jeg har lært at leve med det, og uret står nu på næsten 260.000.... :mrgreen:

Udover problemet med "slip" i koblingen, kan den også blive slidt og komme ud af centrering.. det giver rystelser i hele bilen og er rigtigt træls...

Rettelse: 8-[ :roll: Din er jo med Multitronic, så glem alt det ovenstående om koblingsproblemer.... O:) O:)
---Dravis---
Volvo V60 D4 R-Line Aut. AWD 190Hk - Seat Mii 1,ingenting -- Økolokomotiv - 106000 km -> MV Agusta F4 SR + Duc ST4SABS + BMW R65 :-)
Brugeravatar
skauman
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 7
Tilmeldt: 2/05/2011 18:23
Geografisk sted: Vejle

Re: STICKY: AUDI 2,5 V6 TDI TRÅDEN

Indlæg af skauman »

Update: min mekaniker syntes ikke der kom så meget olie så han mente det ville være dumt at bruge en hel dags arbejde for så lidt. Derfor prøvede han at hælde noget additiv i olien der skulle gøre gummiet i pakdåsen smidig igen - Pakdåsen bliver med tiden hård...
DET VIRKER SGU! Kun meget lidt oliespild - og i hvert fald for lidt til at jeg vil smide 3 tkr. efter det :D Jeg ved godt det nok ikke er langtidsholdbart, men jeg krydser fingre for at det holder et par år ;)
-Skauman

Audi A4 2,5 TDI Avant Multitronic '05
Audi A6 1,9 TDI Aut. Avant '98 - Solgt 2001
Mazda MX-5 US model '90 - Solgt 2007
Mazda MX-5 '90- Solgt 2001
Peugeut 106 1,træls '97 - Solgt 1999

Brug ikke vold - Brug en større hammer! :D
Mikael Hartmann
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 214
Tilmeldt: 17/09/2010 07:23

Re: STICKY: AUDI 2,5 V6 TDI TRÅDEN

Indlæg af Mikael Hartmann »

Kan du få at vide hvad det var han hældte i?
DV
Bestyrelsesmedlem
Bestyrelsesmedlem
Indlæg: 5
Tilmeldt: 4/10/2010 21:29
Geografisk sted: Jylland

Re: STICKY: AUDI 2,5 V6 TDI TRÅDEN

Indlæg af DV »

Nå nu vil min 2,5 TDI motor ikke mere den er afgået ved døden så er der nogen der ved hvor jeg kan finde en ny/anden motor
Senest rettet af DV 29/06/2011 20:38, rettet i alt 1 gang.
LKA63
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 466
Tilmeldt: 15/02/2010 15:55
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: STICKY: AUDI 2,5 V6 TDI TRÅDEN

Indlæg af LKA63 »

Jeg kan anbefale Østjydsk Motor og Diesel Service på Bugattivej i Vejle.
MVH. Lars
Audi A6 2,0 TDI limo årgang 2005, BLB, 140 hk.
VCDS 11.11.4
Brugeravatar
coupefritz
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 448
Tilmeldt: 15/11/2005 20:29
Geografisk sted: Roskilde

Re: STICKY: AUDI 2,5 V6 TDI TRÅDEN

Indlæg af coupefritz »

Min svoger har en A6 2,5 TDI årgang 2000 150 HK med ca. 350.000+ på klokken. Her i starten af ugen startede han den og den lød pludselig meget mystisk. Umiddelbart en meget dyr lyd. En mekaniker havde kort set på den, og sagde at den skød udstødning tilbage i luftfilter. Kan det være en toppakning der er gået, eller måske en knast der er knækket?
Mvh.
Fritz


Skal slæden trække, skal den ha´5 på række!!!

Audi Coupe GT 2,2 årgang 1985 med grøn miljømærkat - solgt
Audi S4 2,2 quattro sedan årgang 1992 - solgt
Audi A2 1,4 TDI årgang 2001
Suzuki GSX-R 750 årgang 1989 (legetøj)
Honda CBX 750 årgang 1985 (fornuftigt legetøj) - solgt
Kawasaki KH 500 årgang 1976 (legenden)
Brugeravatar
Dravis
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 394
Tilmeldt: 9/08/2007 00:16
Geografisk sted: Skødstrup

STICKY: AUDI 2,5 V6 TDI TRÅDEN

Indlæg af Dravis »

Det lyder bestemt som om der er knækket en eller flere knastfølgere = nye knastaksler + følgere som minimum :-(
---Dravis---
Volvo V60 D4 R-Line Aut. AWD 190Hk - Seat Mii 1,ingenting -- Økolokomotiv - 106000 km -> MV Agusta F4 SR + Duc ST4SABS + BMW R65 :-)
thygespostvejmaildk
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 198
Tilmeldt: 13/08/2005 09:41
Geografisk sted: 8382 Hinnerup

Re: STICKY: AUDI 2,5 V6 TDI TRÅDEN

Indlæg af thygespostvejmaildk »

Jeg havde et mindre haveri på min A4 lørdag nat på vej hjem fra træf. Lige før jeg skulle af motorvejen ved Skanderborg nord (stadig ca 30 km hjem), lød der et mindre knald, og generator og servo stoppede med at virke. Altså en knækket rem, konkluderede jeg, og listede hjem med minimum af lys, og alt forbrug slukket. Efter at have kæmpet med at køre bilen frem og tilbage og op på min lift (uden servostyring), fik jeg så om morgenen kigget på den. Kileremmen var gledet af en skæv remstrammer og var flået i mindst 100 stykker. Så var der kun en ting at gøre. Skrue hele fronten af og undersøge det nærmere. Det er åbenbart et kendt problem, for man kan få et repkit til den bøsning i remstrammeren, der bliver skæv. Nu det hele var skilt ad, valgte jeg så også at lave det helt store tand og kilerems skift med 3 ruller 4 remstrammere + vandpumpe og termostat. Her en uge senere hvor jeg har brugt 5500,- på reservedele, er jeg så endelig kørende igen.

Jeg faldt lige over vores Norske kollegers genvordigheder med V6 TDI'erne:

http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=141194

Vi er ikke de eneste der har "udfordringer" :D
Senest rettet af thygespostvejmaildk 12/09/2011 18:49, rettet i alt 1 gang.
A3 2.0 TDI 2005 DSG

A6 3.0 TDI Avant 2007

Jan T.
Trolling
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 212
Tilmeldt: 24/06/2010 06:38
Geografisk sted: Kgs. Lyngby

Re: STICKY: AUDI 2,5 V6 TDI TRÅDEN

Indlæg af Trolling »

Hvor er det henne på motoren man kan finde motorkoden. Skal ud og kigge på en 2.5tdi 180 hk, bilen har kørt 505.000 km men motoren har gået 250.000 Så er det bare hvornår motoren er blevet skiftet om det er den nye som er kommet i.
Hygge herfra
Ford S-max 2,0 tdci 140hk + plus list ekstra ;).Titanium mit alles
Audi A4 B7 2.0 TDI BLB Avant
Ford mondeo 2.5 V6 170hK
Audi A6 2.5TDI 180HK quattro '02
Audi A6 1.9TDI 130HK 2004
Peugeot 406 st 2.0HDI `01
VW Caravelle 2001 2.5 TDI
VW Transporter 1998 2,5tdi lang
VW Transporter 1997 2.5tdi kort
Touran 2.0TDI 140hk´04
VW 1303 1963
VW LT35 1995 lang
Renault Clio
Mitsubishi Pajero 3.0 V6 180HK
Mazda 6 1.8 "skod vogn"
Golf 2 1987 1,6 GL turbo/IC
Renault 5 GTX 1,4[/size]
Brugeravatar
coupefritz
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 448
Tilmeldt: 15/11/2005 20:29
Geografisk sted: Roskilde

Re: STICKY: AUDI 2,5 V6 TDI TRÅDEN

Indlæg af coupefritz »

Sådan ser en knastaksel ud på en motor der har kørt knapt 400 tkm. Om de har været skiftet vides ikke, men bemærk forskelle - f.eks. kan de se ok på cyl. 4 og så kan 5'eren være helt færdig. Det var så grelt, at vippeanordninger på 2 knaster lå ved siden af knasten, da dækslet blev taget af.
Vedhæftede filer
fritz tlf 155.jpg
fritz tlf 155.jpg (72.64 KiB) Vist 54352 gange
Mvh.
Fritz


Skal slæden trække, skal den ha´5 på række!!!

Audi Coupe GT 2,2 årgang 1985 med grøn miljømærkat - solgt
Audi S4 2,2 quattro sedan årgang 1992 - solgt
Audi A2 1,4 TDI årgang 2001
Suzuki GSX-R 750 årgang 1989 (legetøj)
Honda CBX 750 årgang 1985 (fornuftigt legetøj) - solgt
Kawasaki KH 500 årgang 1976 (legenden)
thygespostvejmaildk
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 198
Tilmeldt: 13/08/2005 09:41
Geografisk sted: 8382 Hinnerup

Re: STICKY: AUDI 2,5 V6 TDI TRÅDEN

Indlæg af thygespostvejmaildk »

Ja, så kan man ikke længere regne med at alt er OK, bare man har tjekket de to knaster, der er synlige under oliedækslet.

Kan man ikke få nogle gennemsigtige "styling" topdæksler, så man kan holde lidt øje med knasterne?

Eller kan man købe et lille USB kamera på en bøjelig stang. Så kan man da i det mindste se akslerne i siden, hvor oliedækslet sidder?

Eller hvad med om man stikker en magnet i den gamle motor olie, når man skifter, og derved få en indikation af om der er "knast-spåner"?

Andre ideer? (Helst ikke lige så vanvittige) :roll:
A3 2.0 TDI 2005 DSG

A6 3.0 TDI Avant 2007

Jan T.
Brugeravatar
Gio
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1107
Tilmeldt: 6/02/2011 13:46
Geografisk sted: Sjælland

Re: STICKY: AUDI 2,5 V6 TDI TRÅDEN

Indlæg af Gio »

thygespostvejmaildk skrev:Eller kan man købe et lille USB kamera på en bøjelig stang.
De findes i overflod - og velassorterede værksteder burde faktisk have sådan et allerede.
'04 A4 Avant 1.9 TDI S-Line

Billede


'07 SEAT Altea XL 1.9 TDI
'97 A4 1.8T Limo
'98 A4 2.4 Avant
'07 A4 2.0 TDI Avant
Brugeravatar
ullum
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2729
Tilmeldt: 25/12/2006 15:20
Geografisk sted: Fredericia

Re: STICKY: AUDI 2,5 V6 TDI TRÅDEN

Indlæg af ullum »

mvh Ullum
________________
Volvo V40, '15
D3 5 cyl, 150 hk
Dragstar Classic 1100 ´07 custom
Nicki_madsen
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 8
Tilmeldt: 10/10/2011 10:15

Re: STICKY: AUDI 2,5 V6 TDI TRÅDEN

Indlæg af Nicki_madsen »

undskyld jeg blander mig i tråden for 2,5'eren.. men har selv en 1,9 TDI.. ville det være en god ide med to-taksolie i brændstoffet på den?
Brugeravatar
Dravis
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 394
Tilmeldt: 9/08/2007 00:16
Geografisk sted: Skødstrup

Re: STICKY: AUDI 2,5 V6 TDI TRÅDEN

Indlæg af Dravis »

Hvilken motorkode har din 1,9TDI ? de fleste 1,9TDI'er i Audi 80 og tidlige A4 B5 o.s.v. er nærmest uopslidelige... de har ihvertfald ikke samme antal "dårligdomme" som 2,5 V6 TDI maskinerne ...
---Dravis---
Volvo V60 D4 R-Line Aut. AWD 190Hk - Seat Mii 1,ingenting -- Økolokomotiv - 106000 km -> MV Agusta F4 SR + Duc ST4SABS + BMW R65 :-)
Besvar

Tilbage til "Projekter og teknisk informationer"