Jeg har fået en 1990 200 turbo 20V, post købs depression

Indlæg om dine projekter
bonjacobsen
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 54
Tilmeldt: 26/12/2012 17:37
Geografisk sted: 8300 Odder

Jeg har fået en 1990 200 turbo 20V, post købs depression

Indlæg af bonjacobsen »

Hej Gruppe

Her er lige først hvad jeg har brug for svar på, det er lidt af en stil jeg har skrevet...
Skal der bruges seperate nøgler til tændingslås og dør på denne bil.
Hvordan fikser man et klimaanlæg, hvad skal der til.
Hvorfor går kølerhjelmen på mine vinduesviskere?
Hvilke hjul vil være pæne på min bil? hvis det skal være en "sleeper car", både stil og størrelse.
Infodisplay (det som lyser orange med fejlkoder) er defekt, blinker underligt, hvad fejler det.
Jeg har en optionsliste, men er der nogen som har en oversigt?

Og så til stilen:

Jeg har i et stykke tid været på udkik efter en erstatning til min cabrio, der er ikke anhængertræk på (og det skal der heller ikke være på en cabriolet, basta), og så er der ikke plads til børnene omme bagi.
Valget har stået mellem en 200 turbo 20V eller en V8.
Jeg har prøvet en V8, men der var to ting som talte imod, den er lidt mindre end 200 (min fornemmelse, men er det ikke også en C3?) og så er den ikke helt "bøllet" nok.
i Tyskland er der en del V8'er til salg, men ikke mange 20V'er, så jeg håber det bliver en bedre investering.
Der var på købstidspunktet tre 200 til salg i på guloggratis, to 10V som så ud til at være rustet sønder og sammen, og så en 20V som i annoncen så fornuftig ud, den tog jeg ud for at prøve.
Bilen har gået 230000km, hvilket ikke lyder slemt.
Bilen er kommet til DK i 2013, men har aldrig været indregistreret, der er ikke betalt afgift, men den er blevet synet.
Da vi kom op til sælger sneede det let, sneen lå hen over bilen, og det så ud som om bilen havde stået stille i et godt stykke tid.
Bilen er Titan grey, med dellæder.
Da jeg drejede nøglen sprang bilen i gang med det samme, køreturen gav ikke anledning til undren, bilen er kraftfuld og virker ikke slasket, måske lige gearskiftet.
Bilen er udstyret med 19" hjul! med 235/35 dæk, så det kræver gode overarme at dreje.
Under motorhjelmen ser alting fornuftigt ud, ingen oliespild.
Rustmæssigt ser der ikke ud til at være meget at komme efter, lidt ved højre forskærm under listen, og lidt hist og pist.
Indtrækket er godt hærget, og det samme er lakken.
Himlen er faldet ned, ejeren har så skåret det af, så nu er der bare orange skumgummi...
Ejeren har været i gang med at skifte gearskifter, han har købt en ny, og pillet beklædningen af, og så kom han ikke længere...
Så har han været i gang med at rode med el ruder, så panelet i fører siden har været pillet af, men er ikke sat på plads igen.
Der er buler på højre dør og bagklappen, ridser en masse steder
Kølerhjelmen går på vinduesviskerne, hvorfor?
Ejeren har tydeligvis haft ambitioner, men måske ikke helt haft talentet til at få det afsluttet.

Bilen er iflg. den tidligere ejer chippet, og han forelagde mig en udskrift hvor der står at bilen har 240 hk og 320 Nm, det lyder ikke latterligt voldsomt, så hvorfor ikke.
Ejeren har så pillet handskerum og beklædning af i højre side, og har aldrig fået sat det fast igen...
Det undrer mig dog at bilen iflg infodisplayet puster med to bar, det mener jeg også den gør standard?
Der er kludder med nøglerne. Der er ingen nøgle som passer i førersiden, så man skal låse op med en nøgle i passagersiden, og så bruge en anden nøgle til tændingen?
Info displayet i instrumentet virker ikke, det gjorde det under prøveturen, men ikke længere, muligvis fugt i et stik.
El bagruden virker ikke, det samme gælder nedrulning af vinduer i bag.
Klima anlægget er defekt, det er taget fra i motorrum, hvad er fejlen så?
Skal jeg bare montere et andet (nyere)
Bilen er monteret med et Webasto fyr, eller kontrol panelet er der i hvert fald..
Omme ved siden af batteriet er der monteret en "magic touch" fjernbetjening, det er sat i med en masse strømtyve, jeg hader strømtyve....

Da jeg kom hjem med bilen satte jeg den ind i garagen, for så at få den på liften ved lejlighed, men nu kan den ikke starte, der er gnist på tændrøret, så jeg håber det er snavs i brændstoflinien.
Jeg prøvede at sprøjte startgas ind efter turboen, men det var ikke nok til at slå den i gang.
Jeg startede og slukkede bilen er 3-4 gange, så jeg tror ikke det har været ond vilje fa sælger, bare trælst uheld.

Jeg har endnu ikke fået den på lift, men der er nok et par artige overraskelser også.

Jeg ved ikke rigtigt, bilen så bare så hjælpeløs ud, den skal have et ordentligt hjem tænkte jeg (store fjog)
Jeg overvejer lidt at sende bilen til Polen, som jeg ser det skal der en omlakering og nyt indtræk til, det er ikke til at få gjort til menneskepenge her i DK.
Men jeg skal bruge nogle stumper.
Klima anlæg
Dørlåse



Der kan ses billeder her:
https://onedrive.live.com/redir?resid=5 ... =folder%2c

Der kommer helt sikkert mange flere spørgsmål.

På forhånd tak

mvh
Bo
Vedhæftede filer
Sådan ser mit display ud ?
Sådan ser mit display ud ?
2015-0208 Audi200 inspektion 081.JPG (71.12 KiB) Vist 37809 gange
Defekt klima anlæg og manglende handskerum
Defekt klima anlæg og manglende handskerum
"lækker himmel"...
"lækker himmel"...
Hvorfor går kølerhjelmen på vinduesviskerne?
Hvorfor går kølerhjelmen på vinduesviskerne?
2015-0208 Audi200 inspektion 060.JPG (56.69 KiB) Vist 37809 gange
Pæne hjul, men alt for store imho
Pæne hjul, men alt for store imho
Audi cabriolet 1993 2,8 V6
Audi 200 20v 1990 (projekt)
Lupo 3L 2003
Lupo 3L 1999 (udlånt)
Mini 1978 (i atomer)
GertH
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1255
Tilmeldt: 22/08/2010 22:33
Geografisk sted: 4733 Tappernøje

Re: Jeg har fået en 1990 200 turbo 20V, post købs depression

Indlæg af GertH »

Tillykke med projektet. Det lyder som en større omgang. Som det først gælder det vel om at få den kørende og styr på elfejl i display. Prøv først og hør om benzinpumpe snurrer mens du tørner den. Det er før set at pumpe er stået af i et hug. Ellers kunne tændingsbundstykke være en mulighed. Der er en her i klubben der hedder klaus200 der vist har styr på alt med denne type Audi, vi kan jo håbe han byder ind her. Mvh. Gert (y)
GertH
Selvlært perlestensmekaniker (nu med eget rullebrædt, tak til congo)
Audi A4 1996 2.6 Konens bil
Opel Corsa 1.2 16v (bil nr. 3)Sønnens bil
A4 b5 stc. 1.8 1996 adr.(konens bil)Solgt
A6 b4 c5 1.8T aeb sedan 1997 Min bil
Renault Laguna 1.8 16v sedan (konens bil)Solgt
A4 b5 2.6 abc aut.cju 1996 SOLGT
Audi 100 c4 1991 2.3 AAR aut.SOLGT
A4 1.6 1995 (er nu blevet konens bil)SOLGT
Audi 100 1991 2.3 sedan SOLGT
Audi 100 1993 2.6 sedan SOLGT
+ dem uden plader jeg går og fixer
Brugeravatar
audi_claus
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1829
Tilmeldt: 13/08/2005 09:41
Geografisk sted: Ebeltoft

Re: Jeg har fået en 1990 200 turbo 20V, post købs depression

Indlæg af audi_claus »

Det var dog en forfærdelig omgang problemer - på een gang.
Men først til det positive - at det er en 200 20V, som er (har været) een af de bedste biler Audi nogensinde har lavet. Min er købt brugt i 1995 for næsten 400.000 og jeg har den stadig som daglig bil. Motoren type 3B er fantastisk både med original turbo og med lidt bedre plejle og en større turbo klarer den 600 Hk. Det er den samme motor, der var i sidste generation af Ur-quattro under betegnelsen RR og 100S4 og RS2 er stort set identiske med denne.
Så glæd dig over dette ----
Men et 25 år gammelt ledningsnet og elektronik (især i instrumentdisplayet) har set sine spor. Kan nok reddes ved lodning af stelforbindelser på bagsiden af displayet.
Og at tændingslåsen er blevet skiftet for 10 år siden og erstattet af en anden, kender jeg til men normalt fungerer fjernbetjeningen, så det er kun til benzindækslet original nøglen anvendes.
600 Hk er hjemme: det Blå Bæst 600 / 637Nm and counting.
Http://www.audi-claus.dk
Aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer.
LandRover Discovery 3 m ZF 6HP26 autobox
Sendt fra min Lenovo V110 m win10
bonjacobsen
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 54
Tilmeldt: 26/12/2012 17:37
Geografisk sted: 8300 Odder

Re: Jeg har fået en 1990 200 turbo 20V, post købs depression

Indlæg af bonjacobsen »

I dag har jeg så prøvet lidt forskelligt.
Jeg prøvede at løsne benzin røret oppe ved "indsprøjtningsbroen", der kommer masser af benzin ud, så det er ikke pumpe eller filtre.
Når jeg tørner bilen tænder den lidt ca. hver tredje gang.
Mit defekte display lyser orange og senere lidt rødt når jeg prøver at starte bilen.
Der kommer en bip tone når jeg drejer nøglen, og tre bip efter at jeg har prøvet at starte bilen nogle sekunder?

Jeg tror at dyserne ikke får ordentligt besked om at de skal sende brændstof ind, kan man kontrollere det?

Her i weekenden vil jeg prøve at gå alle stikforbindelser i motorrummet efter.

Det er bare underligt at bilen starter perfekt 3-4 gange den første dag, kører 150km uden den mindste udsætter, og så er den bare dum....

Nogen forslag?

På forhånd tak

mvh
Bo
Audi cabriolet 1993 2,8 V6
Audi 200 20v 1990 (projekt)
Lupo 3L 2003
Lupo 3L 1999 (udlånt)
Mini 1978 (i atomer)
Brugeravatar
audi_claus
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1829
Tilmeldt: 13/08/2005 09:41
Geografisk sted: Ebeltoft

Re: Jeg har fået en 1990 200 turbo 20V, post købs depression

Indlæg af audi_claus »

bonjacobsen skrev:I dag har jeg så prøvet lidt forskelligt.
Jeg prøvede at løsne benzin røret oppe ved "indsprøjtningsbroen", der kommer masser af benzin ud, så det er ikke pumpe eller filtre.
Når jeg tørner bilen tænder den lidt ca. hver tredje gang.
Mit defekte display lyser orange og senere lidt rødt når jeg prøver at starte bilen.
Der kommer en bip tone når jeg drejer nøglen, og tre bip efter at jeg har prøvet at starte bilen nogle sekunder?

Jeg tror at dyserne ikke får ordentligt besked om at de skal sende brændstof ind, kan man kontrollere det?

Her i weekenden vil jeg prøve at gå alle stikforbindelser i motorrummet efter.

Det er bare underligt at bilen starter perfekt 3-4 gange den første dag, kører 150km uden den mindste udsætter, og så er den bare dum....

Nogen forslag?

På forhånd tak

mvh
Bo

Dit ulæselige display har 2 typer fejlmeddelelser. Når motoren (hvis) starter er der en kontrol for at stoplygterne virker - og man skal lige trykke på bremsen, så den kan checke belastningen til pærerne. Dette er hvidt. Hvide advarsler er også f.eks. manglende sprinklervæske, nedslidte forreste bremseklodser, lav benzinmængde i tank mens røde advarsler er mangel på hydraulikvæske, bremsevæske og kølervæske og når jeg får en sådan (på mit ofte ulæselige display, checker jeg de 3 forhold). jeg har lige skiftet de bagerste hydrauliske støddæmpere med niveauregulering, som lækkede - og nu får jeg ikke disse meddelelser længere. Men du har ikke niveauregulerng - din hydrauliktank er en lille rund een, der kun går til servostyring og bremseforstærker.

Har du prøvet at tage alle 5 tændrør ud og børste dem rene med en stålbørste? Hvis de er sodede, starter den ikke. Rørene skal være Bosch F5DPOR platinrør og kan ikke justeres i elektrodeafstand.(men de holder 100.000 km)
Snavset luftmassemåler kan give store problemer. Hvis din oliestand har været for høj - sidst da den virkede - kan dampe fra krumtapudluftningen gå upstrøms og ødelægge funktionen. Den kan dog renses med en spray beregnet for luftmåling i ventilationsmåleapparater.

Det er muligt at udlæse fejlkoder på din bil.
Du angiver ikke hvor du bor; men med alle de forhold på din 200 20V var det måske en god ide' at få en snak med en erfaren på "åstedet"
600 Hk er hjemme: det Blå Bæst 600 / 637Nm and counting.
Http://www.audi-claus.dk
Aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer.
LandRover Discovery 3 m ZF 6HP26 autobox
Sendt fra min Lenovo V110 m win10
bonjacobsen
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 54
Tilmeldt: 26/12/2012 17:37
Geografisk sted: 8300 Odder

Re: Jeg har fået en 1990 200 turbo 20V, post købs depression

Indlæg af bonjacobsen »

Jeg bor I odder, syd for Århus.
Jeg har faktisk et vcds kabel, som jeg bruger til min Lupo.
Jeg har haft det på bilen.
Til at begynde med kom den med tre fejlkoder:

65535 - Styreenhed defekt
00-00 - -
00516 - Tomgangskontakt (F60)
30-10 - Afbrydelse eller kortslutning til plus - Periodisk
00513 - Motoromdrejningsføler (G28)
03-00 - Intet signal

Men efter jeg havde fjernet dem kom de ikke igen, den med defekt styre enhed ville ellers være lækker....

mvh
Bo
Da jeg kravlede rundt om bilen i dag, kom jeg forbi et filterglas af en art nede ved motorstyringen, hvad er den til?
Vedhæftede filer
den her sjove dimmer, skal der være noget i den?
den her sjove dimmer, skal der være noget i den?
Audi cabriolet 1993 2,8 V6
Audi 200 20v 1990 (projekt)
Lupo 3L 2003
Lupo 3L 1999 (udlånt)
Mini 1978 (i atomer)
Brugeravatar
Klaus200
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 419
Tilmeldt: 29/01/2007 21:57

Re: Jeg har fået en 1990 200 turbo 20V, post købs depression

Indlæg af Klaus200 »

Hejsa.

Der er godt nok en del ting galt med den kære bil.

Prøver lige at komme med nogle ider til hvad det kan være galt.

1. Dine viskerarme tager på frontklappen kan være fordi de skal tages af og flyttes en stråle eller to der hvor de sidder fast på akselen.

2. Her er lidt info om det info-display. Måske er det bare nogle dårlige lodninger http://www.sjmautotechnik.com/trouble_s ... #autocheck

3. Det med at den ikke starter kan måske være en af de følere der sider nede ved gearkassen og nåler ind på svinghjulet. Eller måske er den pin som sider på svinghjulet er knækket af.
Det har jeg selv været ude for på en af mine.

Er der en gul motorlampe der lyser når der er tænding på?
Hvis ikke skal der sættes en pære i. Ledningen skulle gerne være trukket. Den skulle gerne side ved siden af den lampe der lyser for åben dør.
Dette kræver dog at speedometeret tages ud.
Dette er dog ikke det helt store arbejde.
Da jeg havde mit speedometer ude for at skifte pære tog jeg dog rattet af samt den dækplade der er ved rattet af for at få lidt mere plads.
Du skal have den sorte liste af der er ved bunden af speedometeret af. den sider med 2 eller 3 skruer. Når den er væk kan man se de skruer der holder speedometeret.

Her er hvordan du kan blikke fejl ud på den http://www.sjmautotechnik.com/trouble_s ... #20v_check

Ang. dit a/c hvad er det der er taget fra?

Her er et link til hvordan du kan lave det om til r134 hvis det ikke er blevet gjort http://www.ibiblio.org/tkan/audi/HC134A.pdf

Ps.

Hvor i verden holder du til?
Brugeravatar
Klaus200
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 419
Tilmeldt: 29/01/2007 21:57

Re: Jeg har fået en 1990 200 turbo 20V, post købs depression

Indlæg af Klaus200 »

Kan se jeg var lidt langsom til poste mit indlæg.

Så du kan se væk fra nogle at tingende jeg har skrevet.

Jeg har ellers en boks du evt. kan låne til at prøve med.

jeg holder desværre til på sjælland og skal først til jylland i april mrd.

Det filter du ser skal være der. Hvad det er til ved jeg ikke lige helt.

Hvis det er kan du evt. sende mig en pm med dit telefonnr.
Kunne jo være man skulle tage en tur over på anden side for at se på en rigtig Audi :)
Brugeravatar
audi_claus
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1829
Tilmeldt: 13/08/2005 09:41
Geografisk sted: Ebeltoft

Re: Jeg har fået en 1990 200 turbo 20V, post købs depression

Indlæg af audi_claus »

Filterglasset ved ecu'en er et primitivt benzinfilter. Det sidder i slangen fra manifold til ecu'ens trykføler og udligner/beskytter mod snavs i trykføleren. Denne er standard 200kPa og ved chipning udskifter man den til 250kPa for at kunne registrere ladetryk over 2 Bar abs
600 Hk er hjemme: det Blå Bæst 600 / 637Nm and counting.
Http://www.audi-claus.dk
Aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer.
LandRover Discovery 3 m ZF 6HP26 autobox
Sendt fra min Lenovo V110 m win10
Brugeravatar
Klaus200
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 419
Tilmeldt: 29/01/2007 21:57

Re: Jeg har fået en 1990 200 turbo 20V, post købs depression

Indlæg af Klaus200 »

Her er en liste med en oversigt over fejlkoder.

http://www.sjmautotechnik.com/trouble_s ... vcodes.htm

Den fejl du har på styreboksen kan skyldes at den chippet.

65535 VAG1551/2 Fault Code Number
Engine Control Unit (ECU) Defective memory circuits,
Incorrect Checksum for internal memory (EPROMs)
(this can occur on some modified ECU's) Check ECU ground connections, Check EPROM programming
Symptom: Check engine light may come on
bonjacobsen
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 54
Tilmeldt: 26/12/2012 17:37
Geografisk sted: 8300 Odder

Re: Jeg har fået en 1990 200 turbo 20V, post købs depression

Indlæg af bonjacobsen »

@ Audi_Claus, skal der ikke være en indsats i det filter hvis det skal fungere?
@Klaus 200, jeg har sendt PB, jeg er ikke helt løbet tør for tricks endnu, men jeg skal lige bruge et par livliner.
Det er ikke yderst magtpåliggende for mig at bilen kommer til at køre lige nu, jeg vil bare gerne have dannet mig et overblik, så jeg kan få tilbud hjem på at få bilen renoveret.
mvh
Bo
Audi cabriolet 1993 2,8 V6
Audi 200 20v 1990 (projekt)
Lupo 3L 2003
Lupo 3L 1999 (udlånt)
Mini 1978 (i atomer)
Brugeravatar
audi_claus
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1829
Tilmeldt: 13/08/2005 09:41
Geografisk sted: Ebeltoft

Re: Jeg har fået en 1990 200 turbo 20V, post købs depression

Indlæg af audi_claus »

bonjacobsen skrev:@ Audi_Claus, skal der ikke være en indsats i det filter hvis det skal fungere?
@Klaus 200, jeg har sendt PB, jeg er ikke helt løbet tør for tricks endnu, men jeg skal lige bruge et par livliner.
Det er ikke yderst magtpåliggende for mig at bilen kommer til at køre lige nu, jeg vil bare gerne have dannet mig et overblik, så jeg kan få tilbud hjem på at få bilen renoveret.
mvh
Bo

Filterindsats ? Kan undværes - det er i hvert fald ikke der, dine problemer er, hvis det bare er tæt og ikke revnet for falsk luft.
Min ECU melder også død ECU hvis strømmen har været taget fra i en periode (parkering i en lufthavn f.eks. ) men kommer på bedre tanker efter en uges tid eller 2.
Nå motoren ikke starter vil du få fejl på omdrejningscensor - hvad enten den er OK eller ej. Der sidder også en Hall sensor i strømfordeleren, der skal fungere; men hvis den kan hoste, er det nok ikke der problemet er.
Tændrørskabler kan også være et problem på en gammel bil. Min motor gik på et tidspunkt ud i efter 5 minutters tomgang og ofte hvis jeg havde kørt i vådt græs, og ville slet ikke starte igen - det viste sig en mørk aften, at det var spændingen fra tændspolen, der slog over hvor "midter"kablet gik op i tændspolen. Og "alt" havde været undersøgt i måneder forud, hvor jeg til sidst blev utryg ved at køre i den, da jeg aldrig vidste, om den kunne gå i stå midt i det hele.
600 Hk er hjemme: det Blå Bæst 600 / 637Nm and counting.
Http://www.audi-claus.dk
Aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer.
LandRover Discovery 3 m ZF 6HP26 autobox
Sendt fra min Lenovo V110 m win10
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Jeg har fået en 1990 200 turbo 20V, post købs depression

Indlæg af Høy »

Har lige haft lignende problemer. På min var det 3-polede stik til tændspolen meget irret. Havde nået at skifte fordelerdæksel og midterste tændkabel og få blåfrosne fingre, tæer og alt muligt andet inkl. istapper under snothornet, inden jeg kom i tanke om det ... #%¤//%¤ og SGU!

Så snart der er humane temperaturer igen, bliver den bygget om til separate spoler!

Jeg bruger filteret til at dæmpe trykimpulser. Så længe slangen er tæt, står der en luftsøjle op til sensoren, og der kan ikke komme olie eller andet snask frem til den, men det kan heller ikke skade, at papirfilteret sidder der.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Brugeravatar
Jan-DK
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2838
Tilmeldt: 3/03/2004 21:41
Geografisk sted: Sjælland

Re: Jeg har fået en 1990 200 turbo 20V, post købs depression

Indlæg af Jan-DK »

Jeg bruger filteret til at dæmpe trykimpulser. Så længe slangen er tæt, står der en luftsøjle op til sensoren, og der kan ikke komme olie eller andet snask frem til den, men det kan heller ikke skade, at papirfilteret sidder der.


Uanset om det er der eller ej vil motoren starte. " hvis den kan ellers. "

Da jeg købte min 200 20V sad slangerne til ECU hulte til bulter.
Der var ikke en slange der førte der op.

Bagpå indsugnings maniforden er der tre små studser. De fører til hver sign ting.
Men alle skal være optaget på en eller anden måde.
Ellers får motoren falsk luft.

Den første md. kørte jeg uden turbotryk eller det troede ECU i i hvert fald.
Da slangerne så kom på de rigtige pladser kom der sku. godt nok liv i kludene.
bonjacobsen
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 54
Tilmeldt: 26/12/2012 17:37
Geografisk sted: 8300 Odder

Re: Jeg har fået en 1990 200 turbo 20V, post købs depression

Indlæg af bonjacobsen »

Igen i aften har jeg haft kvalitetstid med mit nye legetøj...
Jeg kom til at kikke under indsugningsbroen, der sidder noget returløbshalløj, samt et par ventiler.
En af dem ser det ud som om der hænger en ledning uden for stikket, stikket er heller ikke lavet rigtigt, det er samlet med kabelsko.
Det er ikke så godt på vedhæftede billede, men den løse ledning er blå.
Så er den en gul/blå, en gul/sort og en blå.
Jeg tipper det er en magnetventil af en art, formålet må være at den skal lukke indtil der er bygget tryk op.
Hvis nu at den er "normalt åben", kan bilen vel ikke bygge tryk nok op til at sprøjte ind i cylinderen?

Kan nogen fortælle mig hvordan kablerne skal være forbundet i den perfekte verden?

På forhånd tak

mvh
Bo
Vedhæftede filer
en knækket ledning nede ved brændstof retur løb.
en knækket ledning nede ved brændstof retur løb.
Audi cabriolet 1993 2,8 V6
Audi 200 20v 1990 (projekt)
Lupo 3L 2003
Lupo 3L 1999 (udlånt)
Mini 1978 (i atomer)
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Jeg har fået en 1990 200 turbo 20V, post købs depression

Indlæg af Høy »

Det er ikke til at se, hvor dine ledninger skal sidde på billedet? Faktisk er det ikke til at se en skid på billedet :D

Normalt er der ikke noget elektrisk ved reguleringen af benzintrykket. Den runde dims er trykregulatoren, og den har en vakuum-/trykslange op til indsugningen, så forskellen mellem benzintrykket og manifoldtrykket altid er den samme (3 bar på 3B, tror jeg). Hvis du kører med 2 bar ladetryk, vil du dermed få 5 bar absolut benzintryk. Ellers ville der kun være 1 bar forskel, og benzinen ville ikke ret gerne ind i indsugningsrøret.

Så snart starteren kører rundt, udlufter systemet sig selv, hvis benzinpumpen kører. Jeg vil tro, at der er en død vikling i pumpen (som en anden vist allerede har været inde på). Hvis pumpen står ved den døde vikling, vil den ikke gå i gang, og bilen kan ikke starte. Man kan daske til den (pumpen, ikke bilen) og få den til at flytte sig, hvorefter alt virker igen, indtil den næste gang kommer til at stå der.

Havde samme problem på min sidste år. Ringede til mekanikeren, som forklarede, at hvis den først var i gang, skulle jeg se at køre hjem og ikke slukke bilen. Det tager ca. en time at skifte pumpen, og den fra Pierburg kan man få for omkring en tusse. Hvis tanken er mindre end halvt fuld, er det faktisk ret nemt at gøre det (på en Coupé i hvert fald). Der er et skillestik nede i tanken, så man kan stå i sikker afstand fra benzindampe og tilpasse ledningerne, hvis tilslutningerne ikke passer til skruestifterne på pumpen.

Find benzinpumperelæet i relæboksen, pil låget af det, og klem spolen sammen med fingrene. Hvis du kan høre trykregulatoren "suse", virker pumpen, men relæet er defekt. Det kan du så kontrollere ved at få en hjælper til at sætte tænding på og tørne, mens du kigger på relæet.

Man kan også åbne den forreste banjobolt på benzinrøret og se, om pumpen trykker benzin igennem, men pas på... lortet kan nemt brænde, og der kommer meget ud, hvis der er tryk på pumpen!!! Sikkerhedsbriller, handsker og en plastbeholder til at opsamle suppen!!!

\Alex
Senest rettet af Høy 10/02/2015 22:41, rettet i alt 1 gang.
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Brugeravatar
audi_claus
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1829
Tilmeldt: 13/08/2005 09:41
Geografisk sted: Ebeltoft

Re: Jeg har fået en 1990 200 turbo 20V, post købs depression

Indlæg af audi_claus »

Benzintrykket reguleres rent mekanisk. På returen fra dysebroen sidder en ventil, der er indvendig fjederbelastet og slippe benzinen retur til tanken for den del, der overstiger ca 44 Psi. Trykket varierer dog idet den har en slangestuds, der er tilsluttet indsugningsmanifolden og ved tomgang/påløb med stort vacuum har du lavere tryk og ved ladetryk får du højere benzintryk. Den regulerer lineært, så undertryk i forhold til 1 Bar trækkes fra og boost lægges til.
Den har næppe betydning for dine startvanskeligheder; men det er jo altid rart med et ekstra måleinstrument eller 7, når man skal fejlsøge - og en fjernudlæsning af benzintryk er bare dejligt.
Under indsugningsmanifolden er der en opskruet enhed med 3 eller 4 ledninger (opgradering) som går under navnet MFTS Multi Funktions Temperatur Sensor. Dens placering gør, at der nemt drypper lidt glycol ned i den. Den angiver ikke motortemperatur - den tages fra bagsiden af blokken - men den benyttes til styring af klimaanlæg og som sikkerhed for at ladetrykket ikke bliver for højt, hvis temperaturen fra denne enhed viser sig at være for høj og endvidere giver den dig temperaturen af motoren i dit display.
Ledninger i dette område går også til olietrykskontakten, som er skruet ind i blokken.(olietryks giver til manometer og olietemperatur sidder under oliepumpen foran nederst højre side ved bundkarret)
Desuden er der 2 bankesensorer; men deres kabler er sorte og med skærm.
Den (de) brune ledninger, der skimtes er ECU's stelforbindelse. 2 svjh og generelt er brun stel på Audi.
Jeg har været udsat for - på min Urq, at netop her var samlet en stelledning ned til gearkassens hastighedsføler - viste sig, da jeg ville rydde op i et ledningsrod.
Vedhæftede filer
d23DSCN6733.JPG
d22DSCN6732.JPG
600 Hk er hjemme: det Blå Bæst 600 / 637Nm and counting.
Http://www.audi-claus.dk
Aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer.
LandRover Discovery 3 m ZF 6HP26 autobox
Sendt fra min Lenovo V110 m win10
bonjacobsen
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 54
Tilmeldt: 26/12/2012 17:37
Geografisk sted: 8300 Odder

Re: Jeg har fået en 1990 200 turbo 20V, post købs depression

Indlæg af bonjacobsen »

Når nu jeg er så elendig til at tage billeder er det jo godt at Google er til :D
Jeg kan se at min dårlige ledning er til en termo kontakt, så nok ikke den der driller.

JEg vil i weekenden prøve at pille indsprøjtningsbroen af, for at se om dyserne rent faktisk leverer noget.

@Høy, pumpen leverer benzin, i min frustration kom jeg til at løsne en af fødeslangerne, mens jeg gav min knægt besked på at tørne. (han er meget entusiastisk, så far kom til at smage benzin). Har du et nummer på benzin pumpe relæet?

mvh
Bo
Vedhæftede filer
3b_enginedevices.jpg
Audi cabriolet 1993 2,8 V6
Audi 200 20v 1990 (projekt)
Lupo 3L 2003
Lupo 3L 1999 (udlånt)
Mini 1978 (i atomer)
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Jeg har fået en 1990 200 turbo 20V, post købs depression

Indlæg af Høy »

Hvis den giver benzin, uden at du klemmer på relæet, virker relæet efter hensigten. Det er et af de midterste, og der står en forklaring på låget til sikringskassen.

Billede

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Brugeravatar
audi_claus
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1829
Tilmeldt: 13/08/2005 09:41
Geografisk sted: Ebeltoft

Re: Jeg har fået en 1990 200 turbo 20V, post købs depression

Indlæg af audi_claus »

Høy skrev:Hvis den giver benzin, uden at du klemmer på relæet, virker relæet efter hensigten. Det er et af de midterste, og der står en forklaring på låget til sikringskassen.

Billede

\Alex

Og den viste sikring kan benyttes til at by-passe benzinrelæet til testformål !
Ellers slår benzinrelæet selv fra, hvis motoren ikke starter eller motoren stopper efter at have kørt. Virker som en "brandsikring" ved uheld.
600 Hk er hjemme: det Blå Bæst 600 / 637Nm and counting.
Http://www.audi-claus.dk
Aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer.
LandRover Discovery 3 m ZF 6HP26 autobox
Sendt fra min Lenovo V110 m win10
Besvar

Tilbage til "Projekter og teknisk informationer"