Manglende olietryk på 2.0 TDI motor

Indlæg om dine projekter
JPC
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 176
Tilmeldt: 21/06/2006 18:19
Geografisk sted: Fredericia

Re: Manglende olietryk på 2.0 TDI motor

Indlæg af JPC »

Ivan skrev:Det var godt, du blev kørende igen.

Jeg vil dog gerne vide, hvorfor du slettede den første tråd, hvor du bad om hjælp til transport af din Audi til værksted. Jeg svarede at måske kunne Audi' mobilitetshjælp kunne bruges. :-k

Senere slettede du MIN tråd om, hvorfor ovenstående tråd var blevet slettet. Efter jeg sendte dig en pm om ovenstående slettelser, beklagede du hændelserne, men forklarede ikke hvorfor. :-k

Det får du nok aldrig at vide... :-$
VCDS 805.4
Brugeravatar
PEB
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 4698
Tilmeldt: 19/01/2003 00:00
Geografisk sted: Nordjylland
Kontakt:

Re: Manglende olietryk på 2.0 TDI motor

Indlæg af PEB »

JPC skrev:
Ivan skrev:Det var godt, du blev kørende igen.

Jeg vil dog gerne vide, hvorfor du slettede den første tråd, hvor du bad om hjælp til transport af din Audi til værksted. Jeg svarede at måske kunne Audi' mobilitetshjælp kunne bruges. :-k

Senere slettede du MIN tråd om, hvorfor ovenstående tråd var blevet slettet. Efter jeg sendte dig en pm om ovenstående slettelser, beklagede du hændelserne, men forklarede ikke hvorfor. :-k

Det får du nok aldrig at vide... :-$


Jeg ved ikke hvilken interesse du har ovenstående JPC? men jeg kan da skrive så meget, at hvis man har læst bare en lille smule herinde, vil man vide at jeg selv udfører alt på mine Audi'er og hvis man ved bare en lille smule om Audi's mobilitetsservice, vil man vide, at for at opretholde mobilitetsservice, kræver Audi at alle eftersyn/service bliver udført af/hos et Audi godkendt værksted.
Poul Erik Bech (PEB)

Audi e-tron GT quattro
Polo 1.2 TSI
PEB's RV-12iS Blog
Udlæsning af fejl
Justering af Km-tæller



A mile of road gets you one mile, but a mile of runway gets you anywhere
JacobR
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 4
Tilmeldt: 23/07/2011 21:13

Re: Manglende olietryk på 2.0 TDI motor

Indlæg af JacobR »

Jeg havde samme oplevelse i 2009 med min Passat 2,0 TDI efter 98.000 km. Jeg stoppede efter maks 10 meters kørsel og fik mobilitetsservice til at bringe bilen til SMC i Herning.

De ringede efterfølgende og sagde, at det var en el-fejl, og at de ville komme med bilen med det samme. 10 minutter efter ringede de igen og sagde, at motoren var brændt af, som følge af en defekt oliepumpe med den korte blyant...

Heldigvis betalte de hele reparationen med ny oliepumpe + motor.
___________________________________
Mvh Jacob

A6 Avant 3,0 TDI quattro S-Line 2008
Brugeravatar
Ivan
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1599
Tilmeldt: 2/11/2008 10:58
Geografisk sted: Fyn

Re: Manglende olietryk på 2.0 TDI motor

Indlæg af Ivan »

PEB skrev:
JPC skrev:
Ivan skrev:Det var godt, du blev kørende igen.

Jeg vil dog gerne vide, hvorfor du slettede den første tråd, hvor du bad om hjælp til transport af din Audi til værksted. Jeg svarede at måske kunne Audi' mobilitetshjælp kunne bruges. :-k

Senere slettede du MIN tråd om, hvorfor ovenstående tråd var blevet slettet. Efter jeg sendte dig en pm om ovenstående slettelser, beklagede du hændelserne, men forklarede ikke hvorfor. :-k

Det får du nok aldrig at vide... :-$


Jeg ved ikke hvilken interesse du har ovenstående JPC? men jeg kan da skrive så meget, at hvis man har læst bare en lille smule herinde, vil man vide at jeg selv udfører alt på mine Audi'er og hvis man ved bare en lille smule om Audi's mobilitetsservice, vil man vide, at for at opretholde mobilitetsservice, kræver Audi at alle eftersyn/service bliver udført af/hos et Audi godkendt værksted.


Ja så - var det så ikke bedre at skrive betingelserne for mobilitet, fremfor bare at slette mine indlæg, samt at slette min tråd uden videre... :-k

Måske afslører jeg mit ringe kendskab til foremregler, men jeg bryder mig bestemt ikke om at få "slettet/rettet" noget, især hvis man ikke skriver nedladende, grimt racistisk o.s.v., men kun stiller spørgsmål/forslag!
A6 Ava.q. TDI3.0 BMK tiptr V6165 DPFA6 4F50HL - kan køre endnu, på trods af autoriseret Audi-service!
Brugeravatar
FinnK
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1259
Tilmeldt: 25/08/2010 19:38
Geografisk sted: Brønderslev

Re: Manglende olietryk på 2.0 TDI motor

Indlæg af FinnK »

PEB skrev:
JPC skrev:
Ivan skrev:Det var godt, du blev kørende igen.

Jeg vil dog gerne vide, hvorfor du slettede den første tråd, hvor du bad om hjælp til transport af din Audi til værksted. Jeg svarede at måske kunne Audi' mobilitetshjælp kunne bruges. :-k

Senere slettede du MIN tråd om, hvorfor ovenstående tråd var blevet slettet. Efter jeg sendte dig en pm om ovenstående slettelser, beklagede du hændelserne, men forklarede ikke hvorfor. :-k

Det får du nok aldrig at vide... :-$


Jeg ved ikke hvilken interesse du har ovenstående JPC? men jeg kan da skrive så meget, at hvis man har læst bare en lille smule herinde, vil man vide at jeg selv udfører alt på mine Audi'er og hvis man ved bare en lille smule om Audi's mobilitetsservice, vil man vide, at for at opretholde mobilitetsservice, kræver Audi at alle eftersyn/service bliver udført af/hos et Audi godkendt værksted.

Jeg laver alt på min audi, men vil gerne have noget hjælp....nå nej ikke alligevel :lol:
Hilsen Finn
Audi A4 B8 2,0 TDI 136 HK ULTRA 2015 S LINE SORT
Peugeot 107 Active 1,0 2013 Sølv

Kvaliteten af beslutninger afhænger af evnen til at overskue konsekvensen
Tidligere luftkaptajn, Stefan G Rasmussen.
vagn larsen
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 47
Tilmeldt: 2/10/2009 18:08
Geografisk sted: middelfart

Re: Manglende olietryk på 2.0 TDI motor

Indlæg af vagn larsen »

biker skrev:Kiggede du til plejllejerne da du havde "bunden"af??
Det kan forekomme at den tager skade af det manglende olietryk.
Især når turboen når at gå til.


er der nogen der ved om det også er et problem med blb motoren , nu har min A6 2,0 TDI 140 hk kørt 210000 så jeg bliver da helt nervøs, jeg spurgte engang hos azf om det var noget man skulle være opmærksom på da jeg har læst om nogle A4 havde problemer med oliepumpen,min bil havde dengang kørt ca 170000 de svarede at de havde aldrig skiftet oliepumpe i en A6 hverken ved 170000 eller 200000 .
mvh
Vagn Larsen
A6 2,0 TDI 140 hk 2005
LKA63
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 466
Tilmeldt: 15/02/2010 15:55
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Manglende olietryk på 2.0 TDI motor

Indlæg af LKA63 »

Hej Vagn.....

Det er vist ikke så tit du kigger forbi audiclub.dk.... Der er desværre en hel del problemer med BLB motoren og i øvrigt også BRE...
Jeg har selv en A6 BLB og har været hele møllen igennem. Jeg vil nødigt gøre dig bekymret, men læs lige denne tråd og få din bil undersøgt.
http://www.audiclub.dk/forum/viewtopic.php?f=19&t=20556
MVH. Lars
Audi A6 2,0 TDI limo årgang 2005, BLB, 140 hk.
VCDS 11.11.4
vagn larsen
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 47
Tilmeldt: 2/10/2009 18:08
Geografisk sted: middelfart

Re: Manglende olietryk på 2.0 TDI motor

Indlæg af vagn larsen »

mon BLB motoren har de samme problemer , jeg bliver helt nervøs min A6 ¤f 2,0 TDI 2005 BLB motor har nu kørt 210000 . jeg har engang spurgt azf om det var noget man skulle forebygge efter at have læst at det er et problem i A4 min bil havde da kørt ca 170000 men de svarede at man skiftede ikke oliepumpe i en A6 hverken ved 170 eller 200000 km . men det vil jo i alle tilfælde være billigere at skifte oliepumpen før den taber olietrykket

Med venlig hilsen
Vagn Larsen
Audi A6 4F 2,0 TDI 140 hk 210000 KM
Brugeravatar
PEB
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 4698
Tilmeldt: 19/01/2003 00:00
Geografisk sted: Nordjylland
Kontakt:

Re: Manglende olietryk på 2.0 TDI motor

Indlæg af PEB »

vagn larsen skrev:
er der nogen der ved om det også er et problem med blb motoren , nu har min A6 2,0 TDI 140 hk kørt 210000 så jeg bliver da helt nervøs, jeg spurgte engang hos azf om det var noget man skulle være opmærksom på da jeg har læst om nogle A4 havde problemer med oliepumpen,min bil havde dengang kørt ca 170000 de svarede at de havde aldrig skiftet oliepumpe i en A6 hverken ved 170000 eller 200000 .
mvh
Vagn Larsen
A6 2,0 TDI 140 hk 2005


Det er ikke oliepumpen der er problemet, men drevet til oliepumpen.
Poul Erik Bech (PEB)

Audi e-tron GT quattro
Polo 1.2 TSI
PEB's RV-12iS Blog
Udlæsning af fejl
Justering af Km-tæller



A mile of road gets you one mile, but a mile of runway gets you anywhere
Brugeravatar
Jan-DK
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2838
Tilmeldt: 3/03/2004 21:41
Geografisk sted: Sjælland

Re: Manglende olietryk på 2.0 TDI motor

Indlæg af Jan-DK »

Jeg laver alt på min audi, men vil gerne have noget hjælp....nå nej ikke alligevel :lol:



Hvis man har bestemt sig for selv at lave alt selv på sin Audi eller anden bil har man vel selv også bestemt at man ikke vil have den form for hjælp. Jeg gør det også på den måde. Er dog medlem af Dansk Autohjælp. :-

Hvis man derimod ikke vil røre en finger selv er det da en strålende ide med den hjælp fra Audi. :mrgreen:
Brugeravatar
FinnK
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1259
Tilmeldt: 25/08/2010 19:38
Geografisk sted: Brønderslev

Re: Manglende olietryk på 2.0 TDI motor

Indlæg af FinnK »

Jan-DK skrev:
Jeg laver alt på min audi, men vil gerne have noget hjælp....nå nej ikke alligevel :lol:



Hvis man har bestemt sig for selv at lave alt selv på sin Audi eller anden bil har man vel selv også bestemt at man ikke vil have den form for hjælp. Jeg gør det også på den måde. Er dog medlem af Dansk Autohjælp. :-

Hvis man derimod ikke vil røre en finger selv er det da en strålende ide med den hjælp fra Audi. :mrgreen:

Selvfølgelig (y) ...Godt ord igen :) .
Hilsen Finn
Audi A4 B8 2,0 TDI 136 HK ULTRA 2015 S LINE SORT
Peugeot 107 Active 1,0 2013 Sølv

Kvaliteten af beslutninger afhænger af evnen til at overskue konsekvensen
Tidligere luftkaptajn, Stefan G Rasmussen.
Brugeravatar
Jan-DK
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2838
Tilmeldt: 3/03/2004 21:41
Geografisk sted: Sjælland

Re: Manglende olietryk på 2.0 TDI motor

Indlæg af Jan-DK »

FinnK skrev:
Jan-DK skrev:
Jeg laver alt på min audi, men vil gerne have noget hjælp....nå nej ikke alligevel :lol:



Hvis man har bestemt sig for selv at lave alt selv på sin Audi eller anden bil har man vel selv også bestemt at man ikke vil have den form for hjælp. Jeg gør det også på den måde. Er dog medlem af Dansk Autohjælp. :-

Hvis man derimod ikke vil røre en finger selv er det da en strålende ide med den hjælp fra Audi. :mrgreen:

Selvfølgelig (y) ...Godt ord igen :) .


Uuuhhhaaaa, Du må ikke misforstå mig. Jeg har ikke tid " penge og Audi " til at ringe til den form for hjælp.

Jeg vil meget gerne selv rode. Og kan også godt selv.
Brugeravatar
FinnK
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1259
Tilmeldt: 25/08/2010 19:38
Geografisk sted: Brønderslev

Re: Manglende olietryk på 2.0 TDI motor

Indlæg af FinnK »

Jan-DK skrev:
FinnK skrev:
Jan-DK skrev:
Jeg laver alt på min audi, men vil gerne have noget hjælp....nå nej ikke alligevel :lol:



Hvis man har bestemt sig for selv at lave alt selv på sin Audi eller anden bil har man vel selv også bestemt at man ikke vil have den form for hjælp. Jeg gør det også på den måde. Er dog medlem af Dansk Autohjælp. :-

Hvis man derimod ikke vil røre en finger selv er det da en strålende ide med den hjælp fra Audi. :mrgreen:

Selvfølgelig (y) ...Godt ord igen :) .


Uuuhhhaaaa, Du må ikke misforstå mig. Jeg har ikke tid " penge og Audi " til at ringe til den form for hjælp.

Jeg vil meget gerne selv rode. Og kan også godt selv.

Ditto (y)
Hilsen Finn
Audi A4 B8 2,0 TDI 136 HK ULTRA 2015 S LINE SORT
Peugeot 107 Active 1,0 2013 Sølv

Kvaliteten af beslutninger afhænger af evnen til at overskue konsekvensen
Tidligere luftkaptajn, Stefan G Rasmussen.
vagn larsen
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 47
Tilmeldt: 2/10/2009 18:08
Geografisk sted: middelfart

Re: Manglende olietryk på 2.0 TDI motor

Indlæg af vagn larsen »

PEB skrev:
vagn larsen skrev:
er der nogen der ved om det også er et problem med blb motoren , nu har min A6 2,0 TDI 140 hk kørt 210000 så jeg bliver da helt nervøs, jeg spurgte engang hos azf om det var noget man skulle være opmærksom på da jeg har læst om nogle A4 havde problemer med oliepumpen,min bil havde dengang kørt ca 170000 de svarede at de havde aldrig skiftet oliepumpe i en A6 hverken ved 170000 eller 200000 .
mvh
Vagn Larsen
A6 2,0 TDI 140 hk 2005


Det er ikke oliepumpen der er problemet, men drevet til oliepumpen.

kunne man så ikke bare skifte oliepumpen og blyanten
mvh
Vagn
Mikael Hartmann
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 214
Tilmeldt: 17/09/2010 07:23

Re: Manglende olietryk på 2.0 TDI motor

Indlæg af Mikael Hartmann »

jo
Brugeravatar
PEB
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 4698
Tilmeldt: 19/01/2003 00:00
Geografisk sted: Nordjylland
Kontakt:

Re: Manglende olietryk på 2.0 TDI motor

Indlæg af PEB »

vagn larsen skrev:
PEB skrev:
vagn larsen skrev:
er der nogen der ved om det også er et problem med blb motoren , nu har min A6 2,0 TDI 140 hk kørt 210000 så jeg bliver da helt nervøs, jeg spurgte engang hos azf om det var noget man skulle være opmærksom på da jeg har læst om nogle A4 havde problemer med oliepumpen,min bil havde dengang kørt ca 170000 de svarede at de havde aldrig skiftet oliepumpe i en A6 hverken ved 170000 eller 200000 .
mvh
Vagn Larsen
A6 2,0 TDI 140 hk 2005


Det er ikke oliepumpen der er problemet, men drevet til oliepumpen.

kunne man så ikke bare skifte oliepumpen og blyanten
mvh
Vagn


Det hjælper ikke noget, for det er ikke i oliepumpen problemet er.

Det er i balanceakselmodulet, som driver oliepumpen at problemet opstår. Blyanten stikker kun ca. 20 mm ind i balanceakselmodulet, mens stort set resten af blyanten (50 mm) er i oliepumpen.
Poul Erik Bech (PEB)

Audi e-tron GT quattro
Polo 1.2 TSI
PEB's RV-12iS Blog
Udlæsning af fejl
Justering af Km-tæller



A mile of road gets you one mile, but a mile of runway gets you anywhere
Brugeravatar
Yann
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1693
Tilmeldt: 22/07/2007 11:57
Geografisk sted: West Sealand County

Re: Manglende olietryk på 2.0 TDI motor

Indlæg af Yann »

Et evt. for lavt olietryk, vil under ca 1200 omdr/min IKKE blive indikeret :!:
Dette undertrykkes af kombiinstrumentet, for ikke at give evt fejladvarsler i tomgang, og for at få en bedre overvågning af olietrykket ved højere omdrejninger.

Der kan diskuteres meget om denne måde at overvåge og advare olietrykket, men det er fakta.
Man kan dog på flere modeller i kombiinstrumentet ændre grænsen for hvornår denne advarsel skal undertrykkes, men personligt ser jeg ikke nogen grund til det.

Blot til info, for at undgå unødvendigt motorhavari.
Mvh. Yann


Audi A3 1,9 TDI 2001
VCDS
CRecorder

PicoScope
MobilScan
Torque
EOBDFacile
AutoCom
Brugeravatar
PEB
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 4698
Tilmeldt: 19/01/2003 00:00
Geografisk sted: Nordjylland
Kontakt:

Re: Manglende olietryk på 2.0 TDI motor

Indlæg af PEB »

Yann skrev:Et evt. for lavt olietryk, vil under ca 1200 omdr/min IKKE blive indikeret :!:
Dette undertrykkes af kombiinstrumentet, for ikke at give evt fejladvarsler i tomgang, og for at få en bedre overvågning af olietrykket ved højere omdrejninger.

Der kan diskuteres meget om denne måde at overvåge og advare olietrykket, men det er fakta.
Man kan dog på flere modeller i kombiinstrumentet ændre grænsen for hvornår denne advarsel skal undertrykkes, men personligt ser jeg ikke nogen grund til det.

Blot til info, for at undgå unødvendigt motorhavari.


Det kan jeg ikke forstå, for jeg har flere gange oplevet med A6 (og A4) der ikke kan starte (ikke mine egne), at på et tidspunkt begynder olielampen at lyse, selvom motoren kun kører med starteren.
Poul Erik Bech (PEB)

Audi e-tron GT quattro
Polo 1.2 TSI
PEB's RV-12iS Blog
Udlæsning af fejl
Justering af Km-tæller



A mile of road gets you one mile, but a mile of runway gets you anywhere
Brugeravatar
Yann
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1693
Tilmeldt: 22/07/2007 11:57
Geografisk sted: West Sealand County

Re: Manglende olietryk på 2.0 TDI motor

Indlæg af Yann »

Jeg skal selvfølgelig ikke kunne sige om det er sådan på ALLE, men jeg ved der er rigtig mange af modellerne hvor det virker sådan.
Da jeg ikke kan åbne .clb labelfiler uden at være koblet på bilen, må du selv lige prøve at tjekke din, det plejer at være i tilpasning kanal 35,
Men her et par eksempler:

Audi A4 8E
Dette der er taget fra VCDS labelfil: 8E0-920-9xx-8E2
A035,0,Speed Threshold
A035,5,Speed Threshold
A035,6,This value represents the speed threshold of the
A035,7,dynamic oil pressure system. The threshold can be
A035,8,raised in increments of 250 RPM.


Eller Q7
Dette der er taget fra VCDS labelfil: 4L0-910-xxx-17
A035,0,Speed Threshold
A035,5,Speed Threshold
A035,6,This value represents the speed threshold of the
A035,7,dynamic oil pressure system. The threshold can be
A035,8,raised in increments of 250 RPM.
A035,9,
A035,10,NOTE: Perform Security Access first.
Mvh. Yann


Audi A3 1,9 TDI 2001
VCDS
CRecorder

PicoScope
MobilScan
Torque
EOBDFacile
AutoCom
Brugeravatar
PEB
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 4698
Tilmeldt: 19/01/2003 00:00
Geografisk sted: Nordjylland
Kontakt:

Re: Manglende olietryk på 2.0 TDI motor

Indlæg af PEB »

Jeg har nu prøvet at starte min motor og lade den gå i tomgang. Derefter afmonterer jeg ledningen til olietryksføleren og der kommer med det samme advarsel i FIS om manglende olietryk, så der har været olietryk på min motor da jeg kørte.

Jeg kan ikke forestille mig, at der er motorer hvor man ikke får advarsel om for lavt olietryk i tomgang.

Så vidt jeg husker er "dynamic oil pressure" et givet tryk ved f.eks 2000 RPM. Hvis det tryk falder under en vis værdi kommer der en advarsel. RPM kan så justeres via VCDS.

Dynamic oil pressure blev også tidligere brugt på VW og Audi med to olietryksfølere.

Label fil:

; VCDS Labeldatei
; Copyright © 2006-2011 Ross-Tech, LLC
;
; Audi A4 (8E) / Audi A6 (4F)
;
; Bauteil: J248/J623 - Motorelektronik (#01) - BRE 2.0l TDI-PD DPF (PR-7GG)
;
; T/N: 03G-906-016-???
;
; beinhaltet Messwertblöcke, Grundeinstellung, Codierung, Codierung-II und Anpassung
;
; This file is part of a label file package,
; make sure you have all of the following files.
;
; 03-01.LBL
; 03G-906-016-BRE.LBL (2.0l TDI @ 136/140 HP - BRE DPF)
;
; erstellt am 10.11.2006 von Sebastian Stange (Sebastian@Ross-Tech.com)
;
; Ændret: 23/Mar/2011 Niels Ezerman (http://www.vag-com.dk)
;
; requires VCDS 805.1 / LCode 807.1 or newer
;---------------------------------------------------
; [03] Selektiv Aktuatordiagnose Informationen
;---------------------------------------------------
;---------------------------------------------------
; [07] Kodning information
;---------------------------------------------------
C00,Motorelektronik (J623) Kodning
C01,0000xx?: Gearkasse
C02,2 = 6-trin manuelgear
C03,6 = Multitronic (01J)
C04,
C05,0000x?x: CAN-Databus
C06,+1 = Anti-Blockier-System (ABS)
C07,+2 = Airbag
C08,+4 = Klimaautomatik (Climatronic)
C09,
C10,0000?xx: Fremdrivning
C11,0 = Forhjulstræk
C12,1 = 4-hjulstræk
;C13,
;C14,00?0xxx: Ekstra funktioner
;C15,0 = Serviceinterval longlife (WIV) aktiv / Kabinevarmer ikke installeret
;C16,2 = Serviceinterval longlife (WIV) aktiv / Kabinevarmer installeret
;C17,5 = Serviceinterval longlife (WIV) ikke aktiv / Kabinevarmer ikke installeret
;C18,7 = Serviceinterval longlife (WIV) ikke aktiv / Kabinevarmer installeret
;---------------------------------------------------
; [08] Måleblok information
;---------------------------------------------------
001,0,Indsprøjningsmængde
001,1,Motoromdrejninger,(G28) x,Specifikation\n(Tomgang): 810...940 min-1\n(Fuldlast): 2800...3200 min-1
001,2,Indspr.mængde,x,Specifikation\n(Tomgang): 3.0...9.0 mg/slag\n(Fuldlast): 50.0...60.0 mg/slag
001,3,Indspr.tid,(Skal) x,Specifikation\n(Tomgang): 3.0...9.0 °KV\n(Fuldlast): 20.0...25.0 °KV
001,4,Kølevæsketemp.,(G62) x,Specifikation (Varm): 80.0...110.0 °C
;
002,0,Tomgangsomdrejninger
002,1,Motoromdrejninger,(G28) x,Specifikation\n(Tomgang): 810...940 min-1\n(Fuldlast): 2800...3200 min-1
002,2,Speederstilling,x,Specifikation\n(Tomgang): 0.0 %\n(Fuldlast): 99.0...100.0 %
002,3,Driftstilstand,x,-x-xx--1 = Klimaanlage Til\n-x-x1--x = Tomgangskontakt lukket\n-x-1xxxx = Kick-Down (Kun Automatik)\n-1-xx--x = Forhøjet tomgang
002,4,Kølevæsketemp.,(G62) x,Specifikation (Varm): 80.0...110.0 °C
;
003,0,Udstødningstilbageføring (EGR)
003,1,Motoromdrejninger,(G28) x,Specifikation\n(Tomgang): 810...940 min-1\n(Fuldlast): 2800...3200 min-1
003,2,EGR,(Skal) x,Specifikation\n(Tomgang): 200.0...280.0 mg/slag\n(Fuldlast): 750.0...1200.0 mg/slag
003,3,EGR,(Er) x,Specifikation\n(Tomgang): 180.0...300.0 mg/slag\n(Fuldlast): 900.0...1100.0 mg/slag
003,4,EGR stilling,x,Specifikation\n(Tomgang): 20.0...90.0 %\n(Fuldlast): 90.0...100.0 %
;
B003,0,003 - EGR kontrol (Se felt 2)
B003,1,Motoromdrejninger,(G28) x,Specifikation (Tomgang):\n770...870 min-1\n\nSpecifikation (Grundindst.):\n1350...1450 min-1
B003,2,EGR,(Skal) x,Procedure:\nTænding Til - Motor Til (i tomgang)\n[04-Grundindst.]\nAktiver bremspedal og speederpedal samtidig i bund\nUdstødningstilbageføring bliver skiftende til- og frakoblet\nForskel mellem "EGR aktiv" og "EGR ikke aktiv" skal være mindst 100.0 mg/slag
B003,3,EGR,(Er) x,Specifikation\n(EGR inaktiv): 410.0...640.0 mg/slag\n(EGR aktiv): 100.0...400.0 mg/slag\nForskel (EGR aktiv/ikke aktiv): min. 100.0 mg/slag
B003,4,EGR stilling,x,Specifikation\n(EGR ikke aktiv): %\n(EGR aktiv): %
;
004,0,Styring Pumpe-Dyse ventiler
004,1,Motoromdrejninger,(G28) x,Specifikation\n(Tomgang): 810...940 min-1\n(Fuldlast): 2800...3200 min-1
004,2,Indspr.start,(Skal) x,Specifikation\n(Tomgang): 4.0 °FØD ... 2.0 °EØD\n(Fuldlast): 13.0...25.0 °FØD
004,3,Indsp.tid,(Skal) x,Specifikation (Tomgang):\n3.0...9.0 °KV\n(Fuldlast):\n20.0...25.0 °KV
004,4,Forstilling,x,Specifikation: -3...+3 °KV
;
005,0,Startforhold (sidste motorstart)
005,1,Motoromdrejninger,(G28) x,Specifikation\n(Tomgang): 810...940 min-1\n(Fuldlast): 2800...3200 min-1
005,2,Start-,indspr.mængde x,Specifikation: 7.0...19.0 mg/slag
005,3,Start-,synkronisation x,Mellemværdier fremkommer ud fra sum af enkeltværdier\n\n001 = Selvsynkronisation knastaksel aktiv\n002 = Selvsynkronisation krumtap aktiv\n004 = Motor kører\n008 = Motorsynkronisation valideret\n016 = Motorsynkronisation udført vellykket\n032 = Selvsynkronisation krumtapaksel-sensor vellykket\n064 = Selvsynkronisation knastakselsensor vellykket\n128 = Første gyldige tand registreret
005,4,Kølevæsketemp.,(G62) x,Specifikation (Varm): 80.0...110.0 °C
;
006,0,Fartpilot kontaktstillinger (GRA)
006,1,Kørehastighed,(Er) 0...300 km/t,
006,2,Bremse/kobling,status 76543210 x,xxxxxxx1 = Bremselyskontakt aktiveret\nxxxxxx1x = Bremsepedalkontakt aktiveret\nxxxxx1xx = Koblingspedal aktiveret\n xxxx1xxx = GRA frigivet\nxxx1xxxx = ACC frigivet\nxx1xxxxx = GRA hovedkontakt TIL\n00xxxxxx = ACC/GRA Modus ikke aktiv\n10xxxxxx = Tilstand overstyret\n01xxxxxx = ACC/GRA i reguleringsområde\n11xxxxxx = ACC ikke frikoblet
006,3,Speederstilling,(G79) x,Specifikation\n(Tomgang): 0.0 %\n(Fuldlast): 100.0 %
006,4,Kontaktstilling,status 76543210 x,Gælder ikke for aut.afstandsreg.\n\nx0xxxxx1 = GRA hovedkontakt TIL\nx0xxxx1x = GRA hovedkontakt fra TIL til FRA\nx0xxx1xx = Deccelere (-)\nx0xx1xxx = Accelere (+)\nx0x1xxxx = Gem hastighed (SET)\nx01xxxxx = Genoptag (RES)\n10xxxxxx = GRA TIL (fra Hardware)
;
007,0,Temperaturer
007,1,Brændstof-,temperatur (G81) x,Specifikation:\nca. Omgivelsestemperatur 20.0...95.0 °C
007,3,Inds.luft-,temperatur (G42) x,Specifikation:\nca. Omgivelsestemperatur 5.0...80.0 °C
007,4,Kølevæsketemp.,(G62) x,Specifikation: ca. Omgivelsestemperatur
;
008,0,Indsprøjtningsmængdebegrænsning I (Drejningsmomentbegrænsning)
008,1,Motoromdrejninger,(G28) x,Område\n(Tomgang):\n810...940 min-1\n(Fuldlast): 2800...3200 min-1
008,2,Førerønske-,moment,Specifikation\n(Tomgang): -5.0...0.0 Nm\n(Fuldlast): 350.0...410.0 Nm
008,3,Drejningsmoment-,begrænsning x,Specifikation\n(Tomgang): 100.0...200.0 Nm\n(Fuldlast): 330.0...370.0 Nm
008,4,Røgbegrænsning,x,Specifikation\n(Tomgang): 100.0...200.0 Nm\n(Fuldlast): 330.0...370.0 Nm
;
009,0,Indsprøjtningsmængdebegrænsning II (Drejningsmomentbegrænsning)
009,1,Motoromdrejninger,(G28) x,Specifikation\n(Tomgang): 810...940 min-1\n(Fuldlast): 2800...3200 min-1
009,2,Hastigheds-,regulering,
009,3,Gearindgreb-,moment,
009,4,Begrænsnings-,moment,
;
010,0,Luftmængder
010,1,Luftmasse,(Er) x,Specifikation(Tomgang): 180.0...300.0 mg/slag\n(Fuldlast): 900.0...1200.0 mg/slag
010,2,Omgivelses-,lufttryk x,Specifikation: 900.0...1100.0 mbar
010,3,Ladetryk,(Er) x,Specifikation\n(Tomgang): 900.0...1150.0 mbar\n(Fuldlast): 2000.0...2500.0 mbar
010,4,Speederstilling,x,Specifikation\n(Tomgang): 0.0 %\n(Fuldlast): 99.0...100.0 %
;
011,0,Ladetrykregulering
011,1,Motoromdrejninger,(G28) x,Specifikation\n(Tomgang): 810...940 min-1\n(Fuldlast): 2800...3200 min-1
011,2,Ladetryk,(Skal) x,Specifikation\n(Tomgang): 900.0...1150.0 mbar\n(Fuldlast): 2100.0...2400.0 mbar
011,3,Ladetryk,(Er) x,Specifikation\n(Tomgang): 900.0...1150.0 mbar\n(Fuldlast): 2000.0...2500.0 mbar
011,4,Ladetryk-,regulering x,Specifikation\n(Tomgang): 40.0...90.0 %\n(Fuldlast): 20.0...80.0 %
;
B011,0,011 - Ladetrykregulering (LDR) (Se felt 2)
B011,1,Motoromdrejninger,(G28) x,Specifikation (Tomgang): 810...940 min-1
B011,2,Status,ladetrykreg. x,Område: Til/Fra\nProcedure:\nTænding Til - Motor Til (i tomgang)\n[04-Grundindst.]\nAktiver bremspedal og speederpedal samtidig i bund\nLadetrykregulering bliver skiftevis til- og frakoblet\nForskel mellem "LDR aktiv" og "LDR ikke aktiv" skal være mindst 80.0 mbar
B011,3,Ladetryk,(Er) x,Difference (LDR aktiv/ikke aktiv): mindst 80.0 mbar
B011,4,Ladetryk-,regulering x,Specifikation\n(LDR ikke aktiv): %\n(LDR aktiv): %
;
012,0,Forglødning
012,1,Forglødning,status x,00000000 = Afventning af kølevæsketemperatur\n00000001 = Afventning af ECO startopfordring\n00010000 = Forglødning\n01010000 = Ingen forglødning\n10110000 = Efterglødning\n11000000 = Ingen startglødning\n11110000 = Mellemglødning\n00110000 = Beredskabsglødning\n01110000 = Startglødning\n10110001 = Afventning på efterglødning\n11010000 = Ingen efterglødning\n11110001 = Afventning på mellemglødning\n11111111 = Ingen glødning
012,2,Forglødningstid,,
012,3,Forsynings-,spænding x,Område: 13.0...15.0 Volt
012,4,Kølevæsketemp.,(G62) x,Område: 80...110 °C
;
013,0,Tomgangsstabilitetsregulering (Indsprøjtningsmængdeafvigelse)
013,1,Indspr.mængde,afvigelse cyl.1 x,Specifikation (Tomgang): -2.8...+2.8 mg/slag
013,2,Indspr.mængde,afvigelse cyl.2 x,Specifikation (Tomgang): -2.8...+2.8 mg/slag
013,3,Indspr.mængde,afvigelse cyl.3 x,Specifikation (Tomgang): -2.8...+2.8 mg/slag
013,4,Indspr.mængde,afvigelse cyl.4 x,Specifikation (Tomgang): -2.8...+2.8 mg/slag\n\n+ ...mg/slag:\nDen pågældende cylinder trækker ikke så godt\n-derfor øges brændstofmængde for denne cylinder\n\n- ...mg/slag:\nDen pågældende cylinder trækker godt\n-derfor reduceres brændstofmængde for denne cylinder
;
015,0,Brændstofforbrug
015,1,Motoromdrejninger,(G28) x,Specifikation\n(Tomgang): 810...940 min-1\n(Fuldlast): 2800...3200 min-1
015,2,Motormoment,x,Specifikation (Tomgang): 25.0...60.0 Nm
015,3,Brændstofforbrug,x,Specifikation (Tomgang): l/t
015,4,Indspr.mængde,(førerønske) x,Specifikation (Tomgang): -5.0...0.0 Nm
;
016,0,Ekstra opvarmning
016,1,Generatorlast,x,Specifikation:\n5.0...95.0 %
016,2,Afbrydelses-,betingelser x,Ekstravarme frakoblet fordi:\nxxxxxxx1 = Kølevæsketemp. over 80°C\nxxxxxx1x = Generatorfejl\nxxxxx1xx = Batterispænding for lav\nxxxx1xxx = Motoromdrejninger for lave\nxxx1xxxx = Startforsinkelse aktiv\nxx1xxxxx = Føler for kølevæsketemp. (G62) eller inds.temp. (G42) defekt eller udgangstrin ekstravarme defekt\nx1xxxxxx = Ingen opfordring til motorstyreenhed f.eks. ECON knap aktiv\n1xxxxxxx = Udetemperatur over 5.0°C
016,3,Styring af,PTC element x,x1 = PTC trin 1 Til (Relæ for lille varmeeffekt J359)\n1x = PTC trin 2 Til (Relæ for stor varmeeffekt J360)
016,4,Fors.spænding,x,Specifikation:\n13.0...15.0 V
;
017,0,Readiness Code/Systemtest (EOBD)
017,1,CARB Mode 01,Data A x,x---0000 = Ingen fejlmeddelelser gemt\n0---xxxx = MIL-Lampe slukket\n1---xxxx = MIL-Lampe tændt
017,2,CARB Mode 01,Data B x,-xxx-xx1 = Aktivering tændingsudsættere Til\n-xxx-x1x = Aktivering brændstofanlæg Til\n-xxx-1xx = Aktivering kompletsystem Til\n-xx0-xxx = EOBD-Test tændingsudsættere gennemført\n-x0x-xxx = EOBD-Test brændstofanlæg gennemført\n-0xx-xxx = EOBD-Test kompletsystem gennemført
017,3,CARB Mode 01,Data C x,xx1----- = Aktivering af Lambdasonde Til\nx1x----- = Aktivering af Lambdasondeopvarmning Til\n1xx----- = Aktivering af Udstødningstilbageføring Til
017,4,CARB Mode 01,Data D x,xx0----- = EOBD-Test Lambdasonde gennemført\nx0x----- = EOBD-Test Lambdasondeopvarmning gennemført\n0xx----- = EOBD-Test Udstødningstilbageføring gennemført
;
018,0,Status for pumpedyse magnetventiler (skal være: 0)
018,1,Cylinder 1,00 = Ok x,000 = Fejlfri regulering\n002 = Styring under start\n004 = Lav indsprøjtningsmængde eller magnetventil deaktiveret\n006 = Luft i brændstofsystem\n008 = Maksimal strøm opnået\n014 = Magnetventil - kortslutning til stel\n015 = Magnetventil defekt - fejlkode lEGRet\n016 = BIP udenfor reguleringsgrænse\n031 = BIP-reguleringsgrænse underskredet\n032 = Antal aftastninger for lav\n047 = BIP-reguleringsgrænse overskredet\n064 = Omformningsfejl\n128 = Ingen BIP vurdering mulig (Motor FRA eller elektr.fejl)
018,2,Cylinder 2,00 = Ok x,000 = Fejlfri regulering\n002 = Styring under start\n004 = Lav indsprøjtningsmængde eller magnetventil deaktiveret\n006 = Luft i brændstofsystem\n008 = Maksimal strøm opnået\n014 = Magnetventil - kortslutning til stel\n015 = Magnetventil defekt - fejlkode lEGRet\n016 = BIP udenfor reguleringsgrænse\n031 = BIP-reguleringsgrænse underskredet\n032 = Antal aftastninger for lav\n047 = BIP-reguleringsgrænse overskredet\n064 = Omformningsfejl\n128 = Ingen BIP vurdering mulig (Motor FRA eller elektr.fejl)
018,3,Cylinder 3,00 = Ok x,000 = Fejlfri regulering\n002 = Styring under start\n004 = Lav indsprøjtningsmængde eller magnetventil deaktiveret\n006 = Luft i brændstofsystem\n008 = Maksimal strøm opnået\n014 = Magnetventil - kortslutning til stel\n015 = Magnetventil defekt - fejlkode lEGRet\n016 = BIP udenfor reguleringsgrænse\n031 = BIP-reguleringsgrænse underskredet\n032 = Antal aftastninger for lav\n047 = BIP-reguleringsgrænse overskredet\n064 = Omformningsfejl\n128 = Ingen BIP vurdering mulig (Motor FRA eller elektr.fejl)
018,4,Cylinder 4,00 = Ok x,Hvis værdi ikke er 0 kan der være:\nFejlbehæftet ventil\nÅben kreds\nBrændstofmangel\nLuftbobler i brændstof
;
020,0,Mængdeindgreb (ABS via CAN)
020,1,Motoromdrejninger,(G28) x,Specifikation\n(Tomgang): 810...940 min-1\n(Fuldlast): 2800...3200 min-1
020,2,Motormoment,,
020,3,ASR-indgreb,,
020,4,MSR-indgreb,,
;
021,0,CAN-Databus status (Fremdrivning)
021,1,Motorelektronik,,
021,2,Gearelektronik,,
021,3,Bremseelektronik,,
021,4,Bremseelektronik,(ESP),
;
022,0,Kontaktstatus
022,1,Kontaktstatus,(GRA) x,001 = Fartpilot aktiveret\n002 = Bremsepedal aktiveret\n003 = Koblingspedal aktiveret\n006 = Fartpilot ikke aktiveret\n014 = ?
022,2,Kontaktstilling,(GRA) x,000 = Neutral\n001 = Kontakt låst i Fra\n002 = Kontakt trykke mod Fra\n003 = SET\n004 = Tip ned\n005 = Deccelere (-)\n006 = Genoptagelse (RES)\n007 = Tip op\n008 = Accelerer (+)
022,3,Afbr.status,ladetrykreg. x,Værdier lægges sammen\n\n001 = Koldstart\n002 = Systemfejl\n004 = Reguleringsafvigelse\n016 = Diagnoseindgreb
022,4,Afbr.status,klimaanlæg x,Værdier lægges sammen\n\n001 = Igangsætning\n002 = Afbrydelse: Igangsætning\n004 = Acceleration\n008 = Afbrydelse: Accelereation\n016 = Afbrydelse: Startgennemførelse\n032 = Systemfejl registreret\n064 = Afbrydelse: Systemfejl\n128 = Afbrydelse: Tomgangsomdrejninger underskrides
;
023,0,BIP (Begin of Injection Period) afvigelse - Skiftetider
023,1,Cylinder 1,x,Specifikation: -150...+150 ms\n(hvis uden for tolerance skiftes pumpedyseelement)
023,2,Cylinder 2,x,Specifikation: -150...+150 ms\n(hvis uden for tolerance skiftes pumpedyseelement)
023,3,Cylinder 3,x,Specifikation: -150...+150 ms\n(hvis uden for tolerance skiftes pumpedyseelement)
023,4,Cylinder 4,x,Specifikation: -150...+150 ms\n(hvis uden for tolerance skiftes pumpedyseelement)
;
025,1,Motoromdrejninger,(G28) x,Område (Tomgang): 810...940 min-1\nOmråde (Fuldlast): 2800...3200 min-1
;
026,0,EEPROM Checksum
;
027,0,Tophastighedsbegrænsning (Kan ikke rettes tilbage)
027,1,Status,GRA x,001 = Specificeret værdi efterføring fritløbende\n002 = Specificeret værdi efterføring TIL\n003 = Specificeret værdi efterføring FRA
027,2,Status,ACC x,--x--x00 = ACC ikke aktiv\n--x--x01 = ACC aktiv\n--x--x10 = ACC passiv\n--x--x11 = ACC Initialisering\n--x--1xx = ACC Neutralværdi\n--1--xxx = ACC tilladt
027,3,Kørehastighed,,
027,4,Tophastigheds,begrænsning,
;
028,0,Speederpedal
028,1,Speederpedal-,føler 1 x,Specifikation:\n0 % = 0.60...0.91 V\n100 % = 3.80...4.94 V
028,2,Speederpedal-,føler 2 x,Specifikation:\n0 % = 0.30...0.45 V\n100 % = 1.90...2.58 V
028,3,Driftstilstand,x,-x-xx--1 = Klimaanlæg TIL\n-x-x1--x = Tomgangskontakt lukket\n-x-1x--x = Kick-down (Kun automatik)\n-1-xx--x = Forhøjet tomgang
028,4,Speederstilling,x,Specifikation\n(Tomgang): 0.0 %\n(Fuldlast): 99.0...100.0 %\nOmråde:\n0.0...100.0 %
;
029,0,Motorolie
029,1,Olietemperatur,x,Specifikation:\n20.0...120.0 °C
029,2,Olieniveau-,grænse,
029,3,Slidindeks,,
029,4,Sodindeks,,
;
030,0,Lambdaregulering
030,1,Lambdasonder,udligningsværdi,
030,2,Offsetspænding,iltsignal,
030,3,Iltkoncentration,,
030,4,Status udligning,iltsignal,
;
031,0,Lambdaregulering
031,1,Sum Luftmasse-,strøm,
031,2,Sondeopvarmning,styring,
031,3,Temperatur-,signalværdi,
031,4,Ilt-,signalspænding,
;
032,0,Lambdaregulering
032,1,Sum luftmasse-,strøm,
032,2,Udelufttemp.,,
032,3,Lufttryk,lambdasonde,
032,4,Ilt-,signalspænding,
;
033,0,Lambdaregulering
033,1,Motoromdrejninger,(G28) x,Specifikation\n(Tomgang): 810...940 min-1\n(Fuldlast): 2800...3200 min-1
033,2,Udst.temperatur,,
033,3,Udst.modtryk,,
033,4,Udst.massestrøm,,
;
034,0,Lambdaregulering
034,1,Lambdasignal,,
034,2,Lambdasonde-,elektronik,
034,3,Lambdasonde-,plausibilitet,
034,4,Lambdasonde-,diagnose,
;
035,0,Lambdaregulering (Fejlsti)
035,1,Lambdasonde,nernstcelle,
035,2,Lambdasonde,pumpestrøm,
035,3,Lambdasonde,stel (virtuel),
035,4,Lambdasonde,x,Opvarmningsstrøm sluttrin
;
036,0,Lambdaregulering (Fejlsti)
036,1,Lambdasonde,x,Opvarmningsstrømkreds
036,2,Lambdasonde,signalområde,
036,3,Lambdasonde,justering
036,4,Lambdasonde,just.modstand
;
037,0,Lambdaregulering (Fejlsti)
037,1,Lambdasonde,analyse,
037,2,Lambdasonde,analysestrømkreds,
037,3,Lambdasonde,x,Reguleringsafvigelse
;
038,0,Lambdaregulering (Fejlsti)
038,1,Lambdasonde,signal,
038,2,Lambdasonde,signalstrømkreds,
;
039,1,Motoromdrejninger,(G28) x,Specifikation\n(Tomgang): 810...940 min-1\n(Fuldlast): 2800...3200 min-1
;
040,0,Lambdasonder
040,1,Motoromdrejninger,(G28) x,Specifikation\n(Tomgang): 810...940 min-1\n(Fuldlast): 2800...3200 min-1
040,2,Indspr.mængde,x,Specifikation\n(Tomgang): 3.0...9.0 mg/slag\n(Fuldlast): 40.0...50.0 mg/slag
040,3,Status,sondeopvarmning x,xxxxxx01 = Lambdasondeopvarmning ikke aktiv henholdsvis aktiv med reduceret ydelse\nxxxxxx10 = Lambdasondeopvarmning frigivet
040,4,Lambda,(Er),
;
041,0,Udstødningstilbageføring og Indsugningsrørklap
041,1,Position (Skal),inds.rørklap,
041,2,Position (Skal),EGR-aktuator,
041,3,Position (Er),EGR-aktuator,
041,4,Tastforhold,EGR,
;
042,0,Udstødningstilbageføring og Indsugningsrørklap
042,1,Læreværdi (lukket),EGR-aktuator x,Korrektion ændres med kørestrækning (1.0% for hver 10.000 km)\nSpec.: -16 % med ±3.0 % tolerance (0 km)\nSpec.: -12 % med ±3.0 % tolerance (40.000 km)\nSpec.: -8 % med ±3.0 % tolerance (80.000 km)
042,2,EGR-aktuator,tilpasning,
042,3,Position (Er),inds.rørklap,
042,4,Position (Er),EGR-aktuator,
;
044,0,Inds.rørklap og køler for udstødningstilbageføring
044,1,Motoromdrejninger,(G28) x,Specifikation (Tomgang): 810...940 min-1\n(Fuldlast): 2800...3200 min-1
044,2,Luftmasse,(Er) x,Specifikation (Tomgang): 180.0...300.0 mg/Slag\n(Fuldlast): 900.0...1200.0 mg/Slag
044,3,Køler for,EGR x,0 = Aktiv\n1 = Ikke aktiv
044,4,Ventil for,inds.rørklap,
;
046,0,Indsugningsrørklap I
046,1,Position (Skal),inds.rørklap x,Specifikation: 90.0...98.0 %
046,2,Positions-,regulering,
046,3,Position (Er),inds.rørklap x,Specifikation: 90.0...98.0 %
046,4,Tastforhold,inds.rørklap,
;
050,0,Middelmængdeværdi tilpasning
050,1,Motoromdrejninger,(G28) x,Specifikation\n(Tomgang): 810...940 min-1\n(Fuldlast): 2800...3200 min-1
050,2,Indspr.mængde,x,Specifikation\n(Tomgang): 3.0...9.0 mg/slag\n(Fuldlast): 40.0...50.0 mg/slag
050,3,Indspr.mængde,(Fejl),
050,4,Afbrydelses-,status,
;
051,0,Omdrejninger
051,1,Motoromdrejninger,(G28) x,Specifikation\n(Tomgang): 810...940 min-1\n(Fuldlast): 2800...3200 min-1
051,2,Knastaksel-,omdrejninger x,Specifikation: Motoromdrejninger/2 = ±50 min-1
051,3,Start-,synkronisation x,000 = Grundinitialisering\n001 = Nulstilling af tæller\n002 = Motorstilstand eller fejltilstand\n003 = Overgangstilstande\n004 = Plausibiliseringsfase\n; 005 = Plausib.fase\n006 = Plausib.fase\n008 = Plausib.fase\n016 = Fasebestemmelse\n028 = Redundant start\n032 = Synkronisationsfase\n033 = Positionering af systemet\n048 = Beregningssekvenser aktiveret\n064 = System venter på motorstilstand\n128 = Dynamisk plausibilisering
051,4,Afbrydelsesstatus,indspr.sekvens,
;
055,1,Styreenhed,kodning x,Generel fejlstatus
055,2,Styreenhed,kodning,
055,3,Fejlsti,EEPROM,
055,4,Fejlsti,kommunikation,
;
056,1,Fejlsti,spænding (min),
056,2,Fejlsti,spænding (maks),
056,3,Fejlsti,afbrydelsesstatus,
056,4,Nulstil status,,
;
062,0,Motorkøling (Temperaturer)
062,1,Kølevæsketemp.,motorudgang x,Specifikation: Mindst 75.0 °C
062,2,Kølevæsketemp.,kølerudgang x,Specifikation: Maks. 75.0 °C
062,3,Omgivelses-,temperatur,Specifikation: -30.0...+50.0 °C
062,4,Inds.manifold-,temperatur,Specifikation: 5.0...80.0 °C
;
063,0,Motorkøling (Klimaanlæg)
063,1,Kølemiddeltryk,x,Specifikation\n(Klima Fra): 0.00...8.00 bar\n(Klima Til): 5.00...30.00 bar
063,2,Lastmoment,x,Specifikation\n(Klima Fra): 0 Nm\n(Klima Til): 2...10 Nm
063,3,Kølekrav,,
063,4,Afbrydelses-,status x,001 = Igangsætning\n002 = Afbrydelse: Igangsætning\n004 = Acceleration\n008 = Afbrydelse: Acceleration\n016 = Afbrydelse: Startgennemførelse\n032 = Systemfejl registreret\n064 = Afbrydelse: Systemfejl\n128 = Afbrydelse: Tomgangsomdrejninger underskrides
;
064,0,Motorkøling
064,1,Kølevæsketemp.,motorud (G62) x,Mindst 75.0 °C
064,2,Kølevæsketemp.,kølerudgang x,Mindst 75.0 °C
064,3,Styring for,blæser 1 x,Specifikation:\n(Blæser Fra): 8.0...9.0 %\n(Blæser Til): 10...100.0 %
;
065,0,Ekstravarmer
065,4,Afbrydelses-,betingelser x,Ekstravarme frakoblet fordi:\nxxxxxxx1 = Kølevæsketemp. over 80°C\nxxxxxx1x = Generatorfejl\nxxxxx1xx = Batterispænding for lav\nxxxx1xxx = Motoromdrejninger for lave\nxxx1xxxx = Startforsinkelse aktiv\nxx1xxxxx = Føler for kølevæsketemp. (G62) eller inds.temp. (G42) defekt eller udgangstrin ekstravarme defekt\nx1xxxxxx = Ingen opfordring til motorstyreenhed f.eks. ECON knap aktiv\n1xxxxxxx = Udetemperatur over 5.0°C
;
067,0,Partikelfilter (Udstødningsgasværdier I) (Se felt 4)
067,1,Temperatur før,turbolader x,Specifikation (10 s efter regenerationsstart):\nMindst 690 °C
067,2,Temperatur før,partikelfilter x,Specifikation (30 s efter regenerationsstart):\nMindst 400 °C\n(G506)
067,3,Differenstryk,partikelfilter x,mbar (G450)\n\nStiksamling til (G450)/(G506)/(G39) er placeret til højre på torpedovæggen.
067,4,Offset,differenstryk x,I efterløb\n\nKun gyldig under regeneration!\nOmgivelsesbetingelser:\n50-60 km/t\n3. Gear\nOmdrejninger <= 3000 min-1
;
068,0,Partikelfilter (Udstødningsgasværdier II) (Se felt 4)
068,1,Sodbelastnings-,koefficient x,Specifikation: Maks. 40.0 %\nFra 40-45 % begynder regeneration under kørsel.\nNødgenereation må ikke udføres hvis værdi er over 90 %
068,2,Askemasse,i filter x,Specifikation: Maks. 60.0 g\nSkal nulstilles i [10-Tilpasning]\nKun ved udskiftning af partikelfilter!
068,3,Askemasse-,adaptionsværdi,
068,4, ,x,Kun gyldig under regeneration!\nOmgivelsesbetingelser:\n50-60 km/t\n3. Gear\nOmdrejninger <= 3000 min-1
;
069,0,Partikelfilter (Regenerationsstatus I) (Se felt 3)
069,1,Status 1,regeneration x,xxxxxxx1 = Regenerationsafbrydelse\nFra ved: påløb / højt drejningsmoment / hurtig hastighedsændring
069,2,Status 2,regeneration,
069,3,Status 3,x,Kun gyldig under regeneration!\nOmgivelsesbetingelser:\n50-60 km/t\n3. Gear\nOmdrejninger <= 3000 min-1
069,4,Status 4,regeneration x,xxxxxxx1 = Normal termisk regeneration\nxxxxxx1x = Skærpet termisk regeneration
;
070,0,Partikelfilter (Regenerationsstatus II) (Se felt 4)
070,1,Status 4,regeneration x,xxxxxxx1 = Normal termisk regeneration\nxxxxxx1x = Skærpet termisk regeneration
070,2,Udløbet,spærretid,
070,3,Mislykket,regenerationer x,Specifikation:\nMaks. 4
070,4,Vellykket,regenerationer x,Kun gyldig under regeneration!\nOmgivelsesbetingelser:\n50-60 km/t\n3. Gear\nOmdrejninger <= 3000 min-1
;
071,0,Partikelfilter (Efterindsprøjtning) (Se felt 4)
071,1,Motoromdrejninger,(G28) x,Specifikation\n(Tomgang): 810...940 min-1\n\nSpecifikation\n(Fuldlast): 2800...3200 min-1
071,2,Efter-,indspr.mængde x,Specifikation (Regeneration):\nMindst 10.0 mg/slag
071,3,Indspr.tidspunkt,(efterindspr.) x,
071,4,Indspr.tid,(efterindspr.) x,Kun gyldig under regeneration!\nOmgivelsesbetingelser:\n50-60 km/t\n3. Gear\nOmdrejninger <= 3000 min-1
;
073,0,Partikelfilter (Køretøjsdata) (Se felt 4)
073,1,Forbrug siden,regeneration x,Maks. 327 liter brændstof
073,2,Strækning siden,regeneration x,Maks. 2550 km
073,3,Minuter siden,regeneration,
073,4, ,x,Kun gyldig under regeneration!\nOmgivelsesbetingelser:\n50-60 km/t\n3. Gear\nOmdrejninger <= 3000 min-1\n\nMaks. 3060 min. (kl.15 aktiv)
;
074,0,Partikelfilter (Udstødningsgasværdier III) (se felt 4)
074,1,Motoromdrejninger,(G28) x,Specifikation (Tomgang): 810...940 min-1\nSpecifikation (Fuldlast): 2800...3200 min-1
074,2,Temperatur før,turbolader x,Specifikation (10 s efter regenerationsstart): mindst 690 °C
074,3,Lambdaværdi,x,Område: 1.000...5.000\nSpecifikation (Regeneration): 1.000...xx?
074,4,Indspr.mængde,offset x,Kun gyldig under regeneration!\nOmgivelsesbetingelser:\n50-60 km/t\n3. Gear\nOmdrejninger <= 3000 min-1
;
075,0,Partikelfilter belastning (Udstødningsgasværdier IV)
075,1,Temperatur før,turbolader x,Specifikation\n(20 s efter koldstart): Mindst 100 °C
075,2,Temperatur før,part.filter x,Specifikation\n(20 s efter koldstart): 60...100 °C\n\n(G506)
075,3,Sodbelastnings-,koefficient x,Specifikation: Maks. 40.0 %\nFra 40 % begynder regeneration under kørsel.\nNødgenereation må ikke udføres hvis værdi er over 90 %
075,4,Temperatur efter,part.filter x,Specifikation: 20.0...60.0 °C
;
080,0,<Fabriknr.> <Prod.dato> <Revisionsnr.> <Prøvenr.> <Prod.løbenr.>
;
081,0,<Stelnummer> <Immobilisernummer> <Type-/Modulnummer>
;
082,0,<FTC> <Flash-dato> <Serienummer> <HardwareModul> <Softwaremodul>
;
086,0,EOBD
;
087,0,EOBD
;
089,0,EOBD
;
090,0,EOBD Udstødningstilbageføring I
090,1,Motoromdrejninger,(G28) x,Specifikation\n(Tomgang): 810...940 min-1\n(Fuldlast): 2800...3200 min-1
090,2,Indspr.mængde,x,Specifikation\n(Tomgang): 3.0...9.0 mg/slag\n(Fuldlast): 40.0...50.0 mg/slag
090,3,EGR,x,Specifikation\n(Tomgang): 200.0...280.0 mg/slag\n(Fuldlast): 750.0...1200.0 mg/slag
090,4,Status reg.-,afvigelse,
;
091,0,EOBD Udstødningstilbageføring II
091,1,Positiv,x,Reguleringsafvigelse
091,2,Negativ,x,Reguleringsafvigelse
091,3,EGR,(Skal) x,Specifikation\n(Tomgang): 200.0...280.0 mg/slag\n(Fuldlast): 750.0...1200.0 mg/slag
091,4,Reg.afvigelse,
;
093,0,EOBD pTn-diagnose
093,1,pTn status,,
093,2,pTn forhold,,
093,3,Middel luft-,massestrøm,
093,4,Luftmasse,(Model),
;
110,0,Starterstyring I (Interlock = Kobling trådt ned)
110,1,Kl.50,x,0 = Ikke aktiv\n1 = Aktiv
110,2,P/N eller interlock,signal x,Manuel gearkasse:\n0 = Ikke aktiv\n1 = Aktiv\n\nAutomatik: P/N gearvælgersignal
110,3,Relæ 1 for,starterstyr. x,0 = FRA\n1 = TIL
110,4,Relæ 2 for,starterstyr. x,0 = FRA\n1 = TIL
;
111,0,Starterstyring II (Interlock = Kobling trådt ned)
111,2,Afbrydelses-,betingelser x,xxxxxxx1 = Relæfejl\nxxxxxx1x = P/N eller Interlock Signal
111,3,Afbrydelses-,betingelser x,xxxxxxx1 = Startigangsætningsomdrejninger opnået\nxxxxxx1x = Kørehastighedsgrænse opnået\nxxxxx1xx = Maksimal startid glødetidsafhængig\nxxxx1xxx = Maksimal starttid\nxxx1xxxx = Kl.15\nxx1xxxxx = Kl.15 spærre\nx1xxxxxx = Kl.50 og kl.50-retur\n1xxxxxxx = Enkeltsporfejlgenkendelse
111,4,Forsynings-,spænding x,Specifikation: 13.0...15.0 V
;
; For alle følgende måleblokke gælder følgende erklæringer:
; Ingen visning = Ikke installeret/Ikke kodet
; 0 = Intet signal/Ingen kommunikation
; 1 = Signal/Kommunikation
; (ved styreenheder i fremdrivnings-databus kan denne tilstand også opstå, hvis CAN-High og CAN-Low-Ledninger er kortsluttet)
; Sl.Ind = Styreenhed er i sovetilstand (Sleep Indication Bit aktiveret)
; enkelttråd = Enkelttrådstilstand (Pågældende CAN-bus er i enkelttrådstilstand pga. fejl)
; dobbelttråd = Dobbelttrådstilstand (Pågældende CAN-bus er i dobbelttrådstilstand dvs. fejlfri)
;
125,0,CAN-Databus Fremdrivning - Kommunikation (1 = Forbindelse Ok)
125,1,Automatgear,(J217) x,Specifikation: Gear 1\nOmråde:\nGear 1\nGear 0 = Fejl\nIngen visning = Ikke til stede
125,2,ABS bremser,(J104) x,Specifikation: ABS 1\nOmråde:\nABS 1\nABS 0 = Fejl\nIngen visning = Ikke til stede
125,3,Instrument,(J285) x,Specifikation: Instr. 1\nOmråde:\nInstr. 1\nInstr. 0 = Fejl\nIngen visning = Ikke til stede
125,4,Airbag system,(J234) x,Specifikation: Airbag 1\nOmråde:\nAirbag 1\nAirbag 0 = Fejl\nIngen visning = Ikke til stede
;
126,0,CAN-Databus Fremdrivning - Kommunikation (1 = Forbindelse Ok)
126,1,Klimaanlæg,(J255) x,Specifikation: Klima 1\nOmråde:\nKlima 1\nKlima 0 = Fejl\nIngen visning = Ikke til stede
;
127,0,CAN-Databus Fremdrivning - Kommunikation (1 = Forbindelse Ok)
127,4,Ratstamme-,elektronik (J527) x,Specifikation: Rat 1\nOmråde:\nRat 1\nRat 0 = Fejl\nIngen visning = Ikke til stede
;
128,0,CAN-Databus Fremdrivning - Kommunikation (1 = Forbindelse Ok)
128,1,CAN Gateway,(J533) x,Specifikation: Gateway 1\nOmråde:\nGateway 1\nGateway 0 = Fejl\nIngen visning = Ikke til stede
128,2,Bat.management,(J367) x,Specifikation: Bat.managem 1\nOmråde:\nBat.managem 1\nBat.managem 0 = Fejl\nIngen visning = Ikke til stede
;---------------------------------------------------
; [10] Tilpasning informationer
;---------------------------------------------------
A001,0,001 - Startmomenttilpasning
A001,1,Motoromdrejninger,(G28),
A001,2,Startmængde,,
A001,3,Start-,synkronisation,
A001,4,Kølevæske-,temperatur (G62),
;
A002,0,002 - Momentenbegrænsning
A002,1,Motoromdrejninger,(G28),
A002,2,Begrænsnings-,moment,
A002,3,Drejningsmoment-,begrænsning,
A002,4,Røgbegrænsning,,
;
A003,0,003 - Generatorbelastningtilpasning
A003,1,Motoromdrejninger,(G28),
A003,2, ,,
;0.0 Nm
A003,3,Motormoment,,
A003,4,Generatorlast,,
;
A004,0,004 - Servopumpelasttilpasning
;
A005,0,005 - Udstødningsgastilbageføring (EGR)
A005,1,Motoromdrejninger,(G28),
A005,2,EGR,(Skal),
A005,3,EGR,(Er),
A005,4,Styring,EGR,
;
A006,0,006 - Tomgangshastighed tilpasning
A006,1,Motoromdrejninger,(Er),
A006,2,Motoromdrejninger,(Skal),
A006,3,Driftstilstand,,
A006,4,Speederpos.,føler 1 (G79),
;
A007,0,007 - Tophastighedsbegrænsning
A007,1,Motoromdrejninger,(G28),
A007,2,Kørehastighed,(begrænsning),
A007,3,Kørehastighed,(aktuel værdi),
A007,5,Tophastighedsbegrænsning
A007,6,Værdien kan kun ændres en gang og kun til en lavere værdi!
A007,7,Herefter kan værdien IKKE ændres op til en højere værdi igen!!
A007,8,
A007,9,Benyt kun denne tilpasningskanal hvis du er HELT SIKKER!
;
A008,0,008 - Kølevæsketemperaturtilpasning
A008,1,Motoromdrejninger,(G28),
A008,2,Forglødetid,,
A008,3,Kølevæske-,temperatur (G62),
A008,4,Glødestatus,,
A008,5,Kølevæsketemperaturtilpasning
A008,6,Ændring af forglødetid i sammenhæng
A008,7,med kølevæsketemperatur.
;
A009,0,009 - Klimakompressormomententilpasning
A009,1,Motoromdrejninger,(G28),
A009,2, ,,
;0.0 Nm
A009,3,Motormoment,,
A009,4,Afbrydelsesstatus,klimaanlæg,
;
A012,0,012 - Askemasseudligning (Ved partiekelfilterUDSKIFTNING!)
A012,1,Motoromdrejninger,(G28),
A012,2,Askemasse,,
A012,3,Forbrug siden,regenerering,
A012,4,Strækning siden,regenerering,
A012,5,Askemasseudligning
A012,6,Efter UDSKIFTNING af partikelfilter skal der gennemføres askemasseudligning
A012,7,og værdien i denne tilpasningskanal skal ændres til "0" (nul).
A012,8,
A012,9,Efter udskiftning af motorstyreenhed skal askemasseværdi overtages fra den gamle styreenhed.
A012,10,Hvis det ikke er muligt - beregnes værdien således (hent gennemsn.forbrug fra instrument MFA
A012,11,eller brug værdien ca. 7 liter/100km):
A012,12,Askemasse = Kørestrækning (km) * gennemsn.forbrug (liter) * Askekoefficient (0.004569 g/liter)
A012,13,
A012,14,En værdi på f.eks. 5409 svarer til 54.09 gram askemasse
;
A050,0,050 - Startspærre (Stelnummer læres)
A050,1,Status,,
A050,5,Startspærre (Stelnummer læres)
A050,6,Indtast startspærre loginkode fra gammelt instrument/nuværende motorstyring.
A050,7,Herefter igangsættes læreproces og ny motorstyreenhed overtager
A050,8,stelnummer og startspærrenummer fra instrument
A050,9,Afbryd tænding i 2 minuter efter tilpasning.
A050,10,
A050,11,Hvis en brugt motorstyreenhed monteres - skal der først foretages Login med
A050,12,Loginkode fra køretøj hvor motorstyreenhed kommer fra.
;
A091,0,091 - Startspærre status
A091,5,Startspærre status
A091,6,
A091,7,0 = Startspærre ikke tilpasset (Ny)
A091,8,1 = Startspærre afbrudt/deaktiveret
A091,9,4 = Startspærre tilpasset (System Ok)
;---------------------------------------------------
; [11] Login information
;---------------------------------------------------
L00,Motorelektronik (J623) Kodning-II
L01,11463 = Aktiver fartpilot (GRA)
L02,16167 = Deaktiver fartpilot (GRA)
L03,21295 = Start partikelfilter nød-regeneration (kølevæske >40°C)
L04, (kontr. MB 068/069 / Under kørsel >20 km/t aktiver måleblokke: MB 070 og 075)
L05,30605 = Tilpasning af tryksensor 1 for partikkelfilter (G450)
L06, Efter login - Tænding Til 5 sek. / Tænding FRA 40 sek. / Gentag i alt 5 gange
;L04,[16 Sikker adgang] før partikelfilter nød-regeneration.
;---------------------------------------------------
; [16] Sikker adgang
;---------------------------------------------------
S00,Motor styreenhed (J248/J623) Sikker adgang
S01,Før tilpasning af en ny brugt motorstyreenhed
S02,skal startspærre loginkode fra den "nye brugte" styreenhed bruges.
S03,Du kan evt. se loginkode fra vedhæng (skrabemærke) på ekstranøgler fra bil til "ny brugt" styreenhed.
S04,
;S05,Før partikelfilter nød-regeneration ([11-Kodning II]) = 12233
;
Poul Erik Bech (PEB)

Audi e-tron GT quattro
Polo 1.2 TSI
PEB's RV-12iS Blog
Udlæsning af fejl
Justering af Km-tæller



A mile of road gets you one mile, but a mile of runway gets you anywhere
Besvar

Tilbage til "Projekter og teknisk informationer"