EGR fejlkode 00560 tips til fejl

motor, gearkasse, kardan, differentialer, aksler.
Besvar
Fl. Nielsen
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 3
Tilmeldt: 12/11/2021 20:23

EGR fejlkode 00560 tips til fejl

Indlæg af Fl. Nielsen »

Hej jeg har en tilkørt b7 Avant V6 2,5 diesel aut. 2005 der kun har kørt km 407000 men nu strejker den en lille smule, eller rettere, den kører rigtigt fint men den er kommet med fejl kode 00560 og skal synes.
Det kan den så ikke pga. Fejllampen i instrument huset.
Inden jeg kører til rep. Vil jeg hører om evt. gode råd.
Ved Reset af fejl går der en rum tid Og den fejler igen. Senest kørte jeg rimelig langt tur uden fejl. Men dagen efter fejlede den meget hurtig efter start.
Jeg læser mig frem til at det er en kommunikations fejl med EGR ventil. Men det må så være til vacuum boksen/føleren idet der intet elektronik er på selve ventilen. Ventilen har “Kun” en vacuum slange. I et indlæg læser jeg om en MAF føler som vil melde fejl på elektronikken hvis ikke den afgiver signal om ændringer i air flow fra tomgang til gas. Måske et vildspor men det giver bare måske lidt mening. Ved nærmere eftertanke har bilen faktisk haft en lille ændring i motorgang ved tomgang til en anelse mere grov, uden at jeg dog tidligere har tænkt nærmere over det, Og det er nu blevet til at være permanent. Trækkraften fejler intet og motor kører jævn ved alle omdrejninger. Kunne det være denne MAF føler og er det en del af vacum boksen eller en selvstændig enhed? Alle øvrige input er absolut også velkommen.
På forhånd vil jeg beklager en evt. lang responstid på gode ideer der måtte komme i dette forum, i det bilen ikke står hjemme. Men tilbagemeldning lover jeg at komme med.
På forhånd tak for gode råd.
Brugeravatar
morten00
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 2595
Tilmeldt: 26/01/2003 23:09
Geografisk sted: Odense

Re: EGR fejlkode 00560 tips til fejl

Indlæg af morten00 »

Fl. Nielsen skrev: 13/11/2021 13:42..
På forhånd tak for gode råd.
Nok ikke en løsning men her er lidt inspiration https://audiclub.dk/forum/viewtopic.php?t=21817

Mvh Morten
BMW525 3,0 -07 Touring Steptronic . . NUVÆRENDE
Audi A6 2,6 Avant -95 . . . . SOLGT
Model C4, Motorkode ABC

Billede
_ _ _ _ _ _ KLIK HER FOR AT SØGE MED GOOGLE I FORUM _ _ _ _ _ _
Brugeravatar
jape
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 569
Tilmeldt: 27/11/2003 17:21
Geografisk sted: Nordjylland

Re: EGR fejlkode 00560 tips til fejl

Indlæg af jape »

Hej

Prøv at rense den med noget EGR rens. Det skal sprøjtes ind lige efter luftmasseføleren.
2010 Audi A4 Allroad 3,0 TDI quattro
2000 Audi TT 1,8T quattro (APX)
2002 Audi A4 2,5 TDI avant quattro (AKE) (solgt)
2000 Audi TT 1,8T quattro (AJQ) (solgt)
1994 Audi 80 2,6 E limo (ABC) (solgt)
Fl. Nielsen
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 3
Tilmeldt: 12/11/2021 20:23

Re: EGR fejlkode 00560 tips til fejl

Indlæg af Fl. Nielsen »

Hej
Lidt heldig måske, men fejl er fundet.
Den lille sorte slange fra EGR ventil fører ned til en (på engelsk) Valve solenoil (VS), med Part nr. 7.22903.08.
Jeg fandt dog aldrig helt ud af dens funktion??
Men EGR ventil får tilsyneladende lidt luft igennem den lille sorte slange og det er så denne VS der "åbner og lukker" for luft tilførslen til EGR ventilen.
VS har et meget lille filter under et meget lille dæksel for luftindtag. Filter var beskidt.
Jeg blev yderligere mistænkelig på denne VS hvorfor jeg skilte den fra hinanden.
Indvendigt var der yderligere et Micro Micro filter som var beskidt. Desuden er der et Stempelpind i Metal som styres eller reguleres af spolen (fandt dog aldrig ud af funktionen)
I stemples top er der 4 huller som også var smudsige og blev rengjort.
Men den egentlige fejl tror jeg er følgende:
jeg opdager at den tyndeste plastic studs på VS som indvendigt i VS overgår til et ultratyndt metal rør på måske kun 1 mm. er lukket af smuds.
Den får en gang trykluft begge veje indtil den føles at være helt renset for smuds.
( tilsyneladende er det en vacuum funtion idet denne studs er forbundet til alle de øvrige slanger der har en vacumm funtion i motorrummet).
Med lidt fingersnilde og elektriker ledninger får jeg samlet Valve solenoil (VS) igen.

OG Wupti efter ca. 5 km forsvinder fejllampen for polution i instrument brædtet.
Krydser nu finger for at ovenstående holder til de næste 407.000 km som bilen indtil nu har kørt.
Besvar

Tilbage til "Drivlinje"