Side 1 af 1

Stramt gearskift i kulden

: 14/02/2021 13:28
af danielstryhn
Hej,

Jeg ejer en A4 Avant 1.8 TFSI 170hk fra 2013 der har kørt ca. 143.000 km.
Jeg har ejet den i ca. 8 måneder.

Sammen med det gradvist koldere vejr i efteråret og over vinteren, er skiftet mellem 1. og 2. gear blevet meget stramt når bilen er kold. Den børster ikke tænder. Der er ikke problemer med andre gear, f.eks. 2. til 3. Det virker til at gå lidt lettere jo højere omdrejninger motoren har. Så snart bilen er driftsvarm forsvinder problemet. Problemet er der heller ikke, hvis bilen står et i nogle timer efter en længere tur.

I et forsøg på at afhjælpe problemet er gearkasseolien blevet skiftet til en tyndere udgave. Det har hjulpet en smule, men ikke noget nævneværdigt.

Er der nogle der har et godt bud på, hvad problemet kan være, og om det kan afhjælpes?

På forhånd tak.

Re: Stramt gearskift i kulden

: 14/02/2021 15:13
af SorenR
Der er nok ikke så meget at gøre ud over at tage det stille og roligt indtil olien er varmet lidt op.
Min gamle S4 2.7T havde oliekøler på gearkassen - den sad integreret i den almindelige vandkøler så det hjalp lidt om vinteren.



Måske lige lad motoren køre et par minutter i tomgang for at "motionere" olien i gearkassen.

Der er folk der har det værre ;-)


Re: Stramt gearskift i kulden

: 14/02/2021 23:01
af danielstryhn
Tak for svar :-)

Der går måske 10-20 minutters kørsel før problemet er helt væk, så desværre er lidt tid i tomgang ikke nok.

Jeg undrer mig over, at det kun er fra 1. til 2. Gear.. er årsagen tyk gearolie, burde alle skift have problemer.

Re: Stramt gearskift i kulden

: 14/02/2021 23:23
af SorenR
danielstryhn skrev: 14/02/2021 23:01 Tak for svar :-)

Der går måske 10-20 minutters kørsel før problemet er helt væk, så desværre er lidt tid i tomgang ikke nok.

Jeg undrer mig over, at det kun er fra 1. til 2. Gear.. er årsagen tyk gearolie, burde alle skift have problemer.
Typisk er 1. og 2. gear kraftigere end resten så måske derfor?

Re: Stramt gearskift i kulden

: 15/02/2021 09:49
af danielstryhn
Ja det kan være.

Syntes bare aldrig jeg har oplevet det før, selv i ældre biler, så syntes det er mærkeligt at en så ny bil har sådan et problem.

Re: Stramt gearskift i kulden

: 15/02/2021 16:56
af morten00
Du skriver at olie er blevet skiftet, men ved du hvad der er hældt på den?

Da min A6 have gået 150.000 km fik jeg skiftet gearolien og din Castrol TAF-X https://www.oliebiksen.dk/shop/castrol- ... tChanged=1
Den var stram i 1.og 2. gear når den var kold men det forsvandt stort set med TAF-X og skift mellem alle gear bliver lagt mere glat end tidligere.
Den havde gået 350.000 km da jeg solgte den og gearene fungerede stadig fint.

Mvh Morten

Re: Stramt gearskift i kulden

: 15/02/2021 20:48
af danielstryhn
Olien blev skiftet af BOS transmission i Brøndby.

Det eneste jeg ved er, at olien de har hældt på, er tyndere end den som standard er på. Det var deres anbefaling.

Jeg finder ud af hvilken olie de har hældt på og vender tilbage.

Re: Stramt gearskift i kulden

: 16/02/2021 10:37
af danielstryhn
Olien er er hældt på er Castrol Syntrans B75W: https://landberg.dk/castrol-gearolie-sy ... gKTg_D_BwE

Jeg tænker, at jeg vil prøve at skifte til Castrol Syntrans Transaxle 75W-90.

Re: Stramt gearskift i kulden

: 16/02/2021 13:26
af Høy
1. og 2. gear er også dem, der bruges mest, og hvor synkroniseringen derfor slides mest. Alle mine biler (har kun haft brugte) har været sådan, delvist også i 3. gear.

Hvis man øver sig lidt, kan man fjerne problemet ved at skifte gear, så gearstangen ender i slutstillingen, præcis samtidig med at koblingspedalen rammer gulvet. Det er ikke at mishandle gearkassen (kun hvis man ikke rammer rigtigt, mens man øver sig). I realiteten fjerner man behovet for synkroniseringen på den måde, og der er ikke noget, der tager skade ved det.

Jeg kan varmt anbefale Syntrans Transaxle (tidligere TAF-X). Det giver en forskel som nat og dag (som Morten er inde på), men gearkassen bliver alligevel aldrig ny igen.

\Alex

Re: Stramt gearskift i kulden

: 16/02/2021 16:13
af SorenR
Høy skrev: 16/02/2021 13:26 1. og 2. gear er også dem, der bruges mest, og hvor synkroniseringen derfor slides mest. Alle mine biler (har kun haft brugte) har været sådan, delvist også i 3. gear.

Hvis man øver sig lidt, kan man fjerne problemet ved at skifte gear, så gearstangen ender i slutstillingen, præcis samtidig med at koblingspedalen rammer gulvet. Det er ikke at mishandle gearkassen (kun hvis man ikke rammer rigtigt, mens man øver sig). I realiteten fjerner man behovet for synkroniseringen på den måde, og der er ikke noget, der tager skade ved det.

Jeg kan varmt anbefale Syntrans Transaxle (tidligere TAF-X). Det giver en forskel som nat og dag (som Morten er inde på), men gearkassen bliver alligevel aldrig ny igen.

\Alex
Jeg kan tilslutte mig udsagnet at 1. og 2. gear er mest brugt - i hvertfald da jeg havde min gamle S4 2.7T. 112 km/t lå ved ca. 7.200 rpm i 2. gear og så kunne man gå direkte i 6. gear O:)

Der stod i mange år en hastighedsmåler i Køge på Københavnsvej lige efter Roskildevej ind mod Jersie Strand. Den gik i sort over 100 km/t og gamet var at holde for rødt og komme over uden den viste noget :mrgreen:
Havde engang en passager med som blev køresyg på under 300 meter :-&

Re: Stramt gearskift i kulden

: 16/02/2021 17:42
af danielstryhn
:mrgreen: 8)

Jeg har også fået anbefalet denne: https://www.oliebiksen.dk/shop/castrol- ... 1065p.html

Hvilken ville i gå med? Syntrans V FE 75w80 eller transaxle 75w90?

Re: Stramt gearskift i kulden

: 20/02/2021 08:29
af JensNo
danielstryhn skrev: 14/02/2021 13:28 Hej,

Jeg ejer en A4 Avant 1.8 TFSI 170hk fra 2013 der har kørt ca. 143.000 km.
Jeg har ejet den i ca. 8 måneder.

Sammen med det gradvist koldere vejr i efteråret og over vinteren, er skiftet mellem 1. og 2. gear blevet meget stramt når bilen er kold. Den børster ikke tænder. Der er ikke problemer med andre gear, f.eks. 2. til 3. Det virker til at gå lidt lettere jo højere omdrejninger motoren har. Så snart bilen er driftsvarm forsvinder problemet. Problemet er der heller ikke, hvis bilen står et i nogle timer efter en længere tur.

I et forsøg på at afhjælpe problemet er gearkasseolien blevet skiftet til en tyndere udgave. Det har hjulpet en smule, men ikke noget nævneværdigt.

Er der nogle der har et godt bud på, hvad problemet kan være, og om det kan afhjælpes?

På forhånd tak.
Jeg tror på at der er et par kugleleds forbindelser ude ved gearkassen som trænger lidt smøring, https://audi.7zap.com/en/rdw/audi+a4+av ... 711040/#36

Evt. et gearstangs rep. sæt https://www.autodoc.dk/topran/14938504

Forklaringen er at proportionalt med motorens varme bliver gearskiftet blødet/tøet op og fungere derefter normalt.

Jeg har selv lignende problem hver vinter, på min aldrene Citroën Activa ;)

Gearolien Castrol Syntrans B75W du har på nu, skal være ok.

Castrol SYNTRANS V FE 75W-80 kan også bruges, det er den der anbefales til f.eks. min Citroën, fylder jeg en 75W-90 på bliver den mærkbart anderledes i gearskiftet :-k

Som Høy anbefaler, ville jeg også gå efter Castrol Syntrans Transaxle 75W-90

/Jens

Re: Stramt gearskift i kulden

: 23/02/2021 15:27
af danielstryhn
Jeg har i dag fået hældt transaxle 75W-90 på.

På turen hjem fra mekanikeren kørte alting strålende. Jeg må ud og køre en tur en tidlig morgen for at tjekke om problemet er løst.

Re: Stramt gearskift i kulden

: 12/03/2021 08:52
af morten00
danielstryhn skrev: 23/02/2021 15:27 Jeg har i dag fået hældt transaxle 75W-90 på.

På turen hjem fra mekanikeren kørte alting strålende. Jeg må ud og køre en tur en tidlig morgen for at tjekke om problemet er løst.
Går det stadig godt med gearskiftet?

Mvh Morten

Re: Stramt gearskift i kulden

: 16/03/2021 20:15
af danielstryhn
morten00 skrev: 12/03/2021 08:52
danielstryhn skrev: 23/02/2021 15:27 Jeg har i dag fået hældt transaxle 75W-90 på.

På turen hjem fra mekanikeren kørte alting strålende. Jeg må ud og køre en tur en tidlig morgen for at tjekke om problemet er løst.
Går det stadig godt med gearskiftet?

Mvh Morten
Det går bedre, men stadig trægt når bilen er kold. Det bliver gradvist bedre jo længere man kører og efter ca. 15-20 minutters kørsel er det helt som man ville forvente det.

Jeg overvejer at få tjekket om skiftemekanismen kan smøres på en måde..

Re: Stramt gearskift i kulden

: 17/03/2021 12:32
af jorlund
Jeg skiftede gearstangen på min S4 B8. Den plastikbøsning, som gearskiftet bevæger sig i, var utrolig sticky og gjorde det svært at få bilen i 1/2. gear. Jeg købte et short shift kit fra JH Motorsports i USA, hvor samlingen er i metal i stedet for det elendige plastik.

Hvis du bor i nærheden af Århus, er du velkommen til at komme forbi og prøve en tur, hvis du vil have noget at sammenligne med.

https://jhmotorsports.com/products/shif ... 08-on.html

Re: Stramt gearskift i kulden

: 17/03/2021 16:17
af SorenR
JHM shifter Audi S4 B5 Avant.

Venstre: Pre facelift OEM shifter.
Højre: Facelift OEM ramme med JHM Shifter.
.
DSC00128.jpg
.
Praktisk anvendelse ;-)
.

Re: Stramt gearskift i kulden

: 29/04/2021 22:25
af danielstryhn
Nu er der efterhånden gået et stykke tid siden olieskiftet på gearkassen. Jeg kan konkludere, at det desværre ikke har hjulpet meget. Selv med de temperaturer vi har nu, er den stram det første stykke tid. Det afhænger meget af omdrejningerne på motoren når der skiftes. Jo højere omdrejninger, jo nemmere skift. Derudover har jeg fundet ud af, at hvis jeg starter bilen, holder stille og blot skifter mellem gearene, så er der ingen problemer. Det sker først når man kører, og efter 15-20 min er alt helt normalt.