Stramt gearskift i kulden

motor, gearkasse, kardan, differentialer, aksler.
Besvar
danielstryhn
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 9
Tilmeldt: 12/02/2021 14:48

Stramt gearskift i kulden

Indlæg af danielstryhn »

Hej,

Jeg ejer en A4 Avant 1.8 TFSI 170hk fra 2013 der har kørt ca. 143.000 km.
Jeg har ejet den i ca. 8 måneder.

Sammen med det gradvist koldere vejr i efteråret og over vinteren, er skiftet mellem 1. og 2. gear blevet meget stramt når bilen er kold. Den børster ikke tænder. Der er ikke problemer med andre gear, f.eks. 2. til 3. Det virker til at gå lidt lettere jo højere omdrejninger motoren har. Så snart bilen er driftsvarm forsvinder problemet. Problemet er der heller ikke, hvis bilen står et i nogle timer efter en længere tur.

I et forsøg på at afhjælpe problemet er gearkasseolien blevet skiftet til en tyndere udgave. Det har hjulpet en smule, men ikke noget nævneværdigt.

Er der nogle der har et godt bud på, hvad problemet kan være, og om det kan afhjælpes?

På forhånd tak.
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Føllenslev

Re: Stramt gearskift i kulden

Indlæg af SorenR »

Der er nok ikke så meget at gøre ud over at tage det stille og roligt indtil olien er varmet lidt op.
Min gamle S4 2.7T havde oliekøler på gearkassen - den sad integreret i den almindelige vandkøler så det hjalp lidt om vinteren.



Måske lige lad motoren køre et par minutter i tomgang for at "motionere" olien i gearkassen.

Der er folk der har det værre ;-)

“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
danielstryhn
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 9
Tilmeldt: 12/02/2021 14:48

Re: Stramt gearskift i kulden

Indlæg af danielstryhn »

Tak for svar :-)

Der går måske 10-20 minutters kørsel før problemet er helt væk, så desværre er lidt tid i tomgang ikke nok.

Jeg undrer mig over, at det kun er fra 1. til 2. Gear.. er årsagen tyk gearolie, burde alle skift have problemer.
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Føllenslev

Re: Stramt gearskift i kulden

Indlæg af SorenR »

danielstryhn skrev: 14/02/2021 23:01 Tak for svar :-)

Der går måske 10-20 minutters kørsel før problemet er helt væk, så desværre er lidt tid i tomgang ikke nok.

Jeg undrer mig over, at det kun er fra 1. til 2. Gear.. er årsagen tyk gearolie, burde alle skift have problemer.
Typisk er 1. og 2. gear kraftigere end resten så måske derfor?
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
danielstryhn
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 9
Tilmeldt: 12/02/2021 14:48

Re: Stramt gearskift i kulden

Indlæg af danielstryhn »

Ja det kan være.

Syntes bare aldrig jeg har oplevet det før, selv i ældre biler, så syntes det er mærkeligt at en så ny bil har sådan et problem.
Brugeravatar
morten00
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 2595
Tilmeldt: 26/01/2003 23:09
Geografisk sted: Odense

Re: Stramt gearskift i kulden

Indlæg af morten00 »

Du skriver at olie er blevet skiftet, men ved du hvad der er hældt på den?

Da min A6 have gået 150.000 km fik jeg skiftet gearolien og din Castrol TAF-X https://www.oliebiksen.dk/shop/castrol- ... tChanged=1
Den var stram i 1.og 2. gear når den var kold men det forsvandt stort set med TAF-X og skift mellem alle gear bliver lagt mere glat end tidligere.
Den havde gået 350.000 km da jeg solgte den og gearene fungerede stadig fint.

Mvh Morten
BMW525 3,0 -07 Touring Steptronic . . NUVÆRENDE
Audi A6 2,6 Avant -95 . . . . SOLGT
Model C4, Motorkode ABC

Billede
_ _ _ _ _ _ KLIK HER FOR AT SØGE MED GOOGLE I FORUM _ _ _ _ _ _
danielstryhn
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 9
Tilmeldt: 12/02/2021 14:48

Re: Stramt gearskift i kulden

Indlæg af danielstryhn »

Olien blev skiftet af BOS transmission i Brøndby.

Det eneste jeg ved er, at olien de har hældt på, er tyndere end den som standard er på. Det var deres anbefaling.

Jeg finder ud af hvilken olie de har hældt på og vender tilbage.
danielstryhn
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 9
Tilmeldt: 12/02/2021 14:48

Re: Stramt gearskift i kulden

Indlæg af danielstryhn »

Olien er er hældt på er Castrol Syntrans B75W: https://landberg.dk/castrol-gearolie-sy ... gKTg_D_BwE

Jeg tænker, at jeg vil prøve at skifte til Castrol Syntrans Transaxle 75W-90.
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Stramt gearskift i kulden

Indlæg af Høy »

1. og 2. gear er også dem, der bruges mest, og hvor synkroniseringen derfor slides mest. Alle mine biler (har kun haft brugte) har været sådan, delvist også i 3. gear.

Hvis man øver sig lidt, kan man fjerne problemet ved at skifte gear, så gearstangen ender i slutstillingen, præcis samtidig med at koblingspedalen rammer gulvet. Det er ikke at mishandle gearkassen (kun hvis man ikke rammer rigtigt, mens man øver sig). I realiteten fjerner man behovet for synkroniseringen på den måde, og der er ikke noget, der tager skade ved det.

Jeg kan varmt anbefale Syntrans Transaxle (tidligere TAF-X). Det giver en forskel som nat og dag (som Morten er inde på), men gearkassen bliver alligevel aldrig ny igen.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Føllenslev

Re: Stramt gearskift i kulden

Indlæg af SorenR »

Høy skrev: 16/02/2021 13:26 1. og 2. gear er også dem, der bruges mest, og hvor synkroniseringen derfor slides mest. Alle mine biler (har kun haft brugte) har været sådan, delvist også i 3. gear.

Hvis man øver sig lidt, kan man fjerne problemet ved at skifte gear, så gearstangen ender i slutstillingen, præcis samtidig med at koblingspedalen rammer gulvet. Det er ikke at mishandle gearkassen (kun hvis man ikke rammer rigtigt, mens man øver sig). I realiteten fjerner man behovet for synkroniseringen på den måde, og der er ikke noget, der tager skade ved det.

Jeg kan varmt anbefale Syntrans Transaxle (tidligere TAF-X). Det giver en forskel som nat og dag (som Morten er inde på), men gearkassen bliver alligevel aldrig ny igen.

\Alex
Jeg kan tilslutte mig udsagnet at 1. og 2. gear er mest brugt - i hvertfald da jeg havde min gamle S4 2.7T. 112 km/t lå ved ca. 7.200 rpm i 2. gear og så kunne man gå direkte i 6. gear O:)

Der stod i mange år en hastighedsmåler i Køge på Københavnsvej lige efter Roskildevej ind mod Jersie Strand. Den gik i sort over 100 km/t og gamet var at holde for rødt og komme over uden den viste noget :mrgreen:
Havde engang en passager med som blev køresyg på under 300 meter :-&
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
danielstryhn
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 9
Tilmeldt: 12/02/2021 14:48

Re: Stramt gearskift i kulden

Indlæg af danielstryhn »

:mrgreen: 8)

Jeg har også fået anbefalet denne: https://www.oliebiksen.dk/shop/castrol- ... 1065p.html

Hvilken ville i gå med? Syntrans V FE 75w80 eller transaxle 75w90?
Brugeravatar
JensNo
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 228
Tilmeldt: 10/05/2016 21:23
Geografisk sted: Hønefoss Norge

Re: Stramt gearskift i kulden

Indlæg af JensNo »

danielstryhn skrev: 14/02/2021 13:28 Hej,

Jeg ejer en A4 Avant 1.8 TFSI 170hk fra 2013 der har kørt ca. 143.000 km.
Jeg har ejet den i ca. 8 måneder.

Sammen med det gradvist koldere vejr i efteråret og over vinteren, er skiftet mellem 1. og 2. gear blevet meget stramt når bilen er kold. Den børster ikke tænder. Der er ikke problemer med andre gear, f.eks. 2. til 3. Det virker til at gå lidt lettere jo højere omdrejninger motoren har. Så snart bilen er driftsvarm forsvinder problemet. Problemet er der heller ikke, hvis bilen står et i nogle timer efter en længere tur.

I et forsøg på at afhjælpe problemet er gearkasseolien blevet skiftet til en tyndere udgave. Det har hjulpet en smule, men ikke noget nævneværdigt.

Er der nogle der har et godt bud på, hvad problemet kan være, og om det kan afhjælpes?

På forhånd tak.
Jeg tror på at der er et par kugleleds forbindelser ude ved gearkassen som trænger lidt smøring, https://audi.7zap.com/en/rdw/audi+a4+av ... 711040/#36

Evt. et gearstangs rep. sæt https://www.autodoc.dk/topran/14938504

Forklaringen er at proportionalt med motorens varme bliver gearskiftet blødet/tøet op og fungere derefter normalt.

Jeg har selv lignende problem hver vinter, på min aldrene Citroën Activa ;)

Gearolien Castrol Syntrans B75W du har på nu, skal være ok.

Castrol SYNTRANS V FE 75W-80 kan også bruges, det er den der anbefales til f.eks. min Citroën, fylder jeg en 75W-90 på bliver den mærkbart anderledes i gearskiftet :-k

Som Høy anbefaler, ville jeg også gå efter Castrol Syntrans Transaxle 75W-90

/Jens
"I have often noticed that people who believe in a sixth sense is rather weak on the other five"
- Victor Lewis-Smith

Hyundai Tucson
1.6 CRDi 4WD DCT Panorama Hybrid
VCDS og Lexia V5.29
danielstryhn
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 9
Tilmeldt: 12/02/2021 14:48

Re: Stramt gearskift i kulden

Indlæg af danielstryhn »

Jeg har i dag fået hældt transaxle 75W-90 på.

På turen hjem fra mekanikeren kørte alting strålende. Jeg må ud og køre en tur en tidlig morgen for at tjekke om problemet er løst.
Brugeravatar
morten00
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 2595
Tilmeldt: 26/01/2003 23:09
Geografisk sted: Odense

Re: Stramt gearskift i kulden

Indlæg af morten00 »

danielstryhn skrev: 23/02/2021 15:27 Jeg har i dag fået hældt transaxle 75W-90 på.

På turen hjem fra mekanikeren kørte alting strålende. Jeg må ud og køre en tur en tidlig morgen for at tjekke om problemet er løst.
Går det stadig godt med gearskiftet?

Mvh Morten
BMW525 3,0 -07 Touring Steptronic . . NUVÆRENDE
Audi A6 2,6 Avant -95 . . . . SOLGT
Model C4, Motorkode ABC

Billede
_ _ _ _ _ _ KLIK HER FOR AT SØGE MED GOOGLE I FORUM _ _ _ _ _ _
danielstryhn
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 9
Tilmeldt: 12/02/2021 14:48

Re: Stramt gearskift i kulden

Indlæg af danielstryhn »

morten00 skrev: 12/03/2021 08:52
danielstryhn skrev: 23/02/2021 15:27 Jeg har i dag fået hældt transaxle 75W-90 på.

På turen hjem fra mekanikeren kørte alting strålende. Jeg må ud og køre en tur en tidlig morgen for at tjekke om problemet er løst.
Går det stadig godt med gearskiftet?

Mvh Morten
Det går bedre, men stadig trægt når bilen er kold. Det bliver gradvist bedre jo længere man kører og efter ca. 15-20 minutters kørsel er det helt som man ville forvente det.

Jeg overvejer at få tjekket om skiftemekanismen kan smøres på en måde..
jorlund
Bestyrelsesmedlem
Bestyrelsesmedlem
Indlæg: 765
Tilmeldt: 14/06/2013 22:16
Geografisk sted: Jylland

Re: Stramt gearskift i kulden

Indlæg af jorlund »

Jeg skiftede gearstangen på min S4 B8. Den plastikbøsning, som gearskiftet bevæger sig i, var utrolig sticky og gjorde det svært at få bilen i 1/2. gear. Jeg købte et short shift kit fra JH Motorsports i USA, hvor samlingen er i metal i stedet for det elendige plastik.

Hvis du bor i nærheden af Århus, er du velkommen til at komme forbi og prøve en tur, hvis du vil have noget at sammenligne med.

https://jhmotorsports.com/products/shif ... 08-on.html
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Føllenslev

Re: Stramt gearskift i kulden

Indlæg af SorenR »

JHM shifter Audi S4 B5 Avant.

Venstre: Pre facelift OEM shifter.
Højre: Facelift OEM ramme med JHM Shifter.
.
DSC00128.jpg
.
Praktisk anvendelse ;-)
.
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
danielstryhn
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 9
Tilmeldt: 12/02/2021 14:48

Re: Stramt gearskift i kulden

Indlæg af danielstryhn »

Nu er der efterhånden gået et stykke tid siden olieskiftet på gearkassen. Jeg kan konkludere, at det desværre ikke har hjulpet meget. Selv med de temperaturer vi har nu, er den stram det første stykke tid. Det afhænger meget af omdrejningerne på motoren når der skiftes. Jo højere omdrejninger, jo nemmere skift. Derudover har jeg fundet ud af, at hvis jeg starter bilen, holder stille og blot skifter mellem gearene, så er der ingen problemer. Det sker først når man kører, og efter 15-20 min er alt helt normalt.
Besvar

Tilbage til "Drivlinje"