Hej alle
Ved at motor olie kan blive for gammelt..
Men gælder det også olie på en aut gear kasse ?
Bilen har kørt 33000 km og er fra 6/2012
Nogen er ved dette...
Alder på olie
Alder på olie
Tommy Grønkjær
LE MANS afhængig
A4 B8 avant 1,8 TFSI Multitronic 2012 S-LINE
Navi,dellæder,sportsæder fuld S-Line Lavagrå Pearl effekt
A4 B8 avant 2,0 TFSI Multitronic 2009 ambiente
B&O m/surround,Adaptiv Cruise control,klima Milano læder sæder(beige),magnetic ride,panorama soltag,xenon/Led plus,MMI plus 3G,sports undervogn,optisk parkering plus,fjernbetjent kabine varmer,nøddetræ indlæg,lys pakke,dæk control,stemmestyring.
Quartz grå metallic (SOLGT)
LE MANS afhængig
A4 B8 avant 1,8 TFSI Multitronic 2012 S-LINE
Navi,dellæder,sportsæder fuld S-Line Lavagrå Pearl effekt
A4 B8 avant 2,0 TFSI Multitronic 2009 ambiente
B&O m/surround,Adaptiv Cruise control,klima Milano læder sæder(beige),magnetic ride,panorama soltag,xenon/Led plus,MMI plus 3G,sports undervogn,optisk parkering plus,fjernbetjent kabine varmer,nøddetræ indlæg,lys pakke,dæk control,stemmestyring.
Quartz grå metallic (SOLGT)
Re: Alder på olie
TGR skrev:Hej alle
Ved at motor olie kan blive for gammelt..
Men gælder det også olie på en aut gear kasse ?
Bilen har kørt 33000 km og er fra 6/2012
Nogen er ved dette...
For gammelt???
Jeg har fra pålidelig kilde, at olie aldrig mister sin smørreevne eller bliver "slidt".
Nogle skibe har olierensningsanlæg og genbruger deres smørreolie.
Mvh. Bjørn T.
Audi A4 (B8,5) S-Tronic Avant quattro 2014 S-Line
3,0 TDI 245 Hk. 500 Nm.
Audi A4 (B6) Avant Tipt. quattro 2004 S-Line
2,5 TDI. 180 hk./370 Nm. Motor BAU - Gear GBG SOLGT
VCDS NEtech - Nyeste udgave.
Audi A4 (B8,5) S-Tronic Avant quattro 2014 S-Line
3,0 TDI 245 Hk. 500 Nm.
Audi A4 (B6) Avant Tipt. quattro 2004 S-Line
2,5 TDI. 180 hk./370 Nm. Motor BAU - Gear GBG SOLGT
VCDS NEtech - Nyeste udgave.
- audi_claus
- Audi club DK Adjudant
- Indlæg: 1829
- Tilmeldt: 13/08/2005 09:41
- Geografisk sted: Ebeltoft
Re: Alder på olie
Jeg købte engang et olierensningssystem - har ikke fået det monteret - men virkemåden var at man lavede et lille by-pass på oliekredsløbet og i dette varmede olien op til over 100 grader for at fjerne vand samt der var et fint filter. Det blev i flg den ærværdige sælger - et Audiclub medlem - brugt på lastbiler, hvor det måske var 25 liter olie, der skulle skiftes. 1 gang om året sendte man en olieprøve til et laboratorium og fik checket, at olien stadig var god og checkede også for eventuelle metalrester, som indikerer hvor der slides og om der var en komponent, der var tæt på at være udskiftningsmoden.
Gammel gearolie og differentialeolie lugter nu fælt og ser mørkt efter 100.000 - 200.000 km.
Mener det bør skiftes for 60-80.000 km. Mængden er lille og i forhold til benzin/dieselforbruget over strækningen tæller det ikke meget. Hvis det har været udsat for høje tempetaturer, dekomponerer det hurtigere. Som smør / olie på en stegepande - det ændrer sig også hvis det branker.
Hvis spørgsmålet kun går på alderen: Nogle bilfabrikanter har angivelser som 6-7 år eller 120.000 km alt efter hvad der kommer først.
Gammel gearolie og differentialeolie lugter nu fælt og ser mørkt efter 100.000 - 200.000 km.
Mener det bør skiftes for 60-80.000 km. Mængden er lille og i forhold til benzin/dieselforbruget over strækningen tæller det ikke meget. Hvis det har været udsat for høje tempetaturer, dekomponerer det hurtigere. Som smør / olie på en stegepande - det ændrer sig også hvis det branker.
Hvis spørgsmålet kun går på alderen: Nogle bilfabrikanter har angivelser som 6-7 år eller 120.000 km alt efter hvad der kommer først.
600 Hk er hjemme: det Blå Bæst 600 / 637Nm and counting.
Http://www.audi-claus.dk
Aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer.
LandRover Discovery 3 m ZF 6HP26 autobox
Sendt fra min Lenovo V110 m win10
Http://www.audi-claus.dk
Aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer.
LandRover Discovery 3 m ZF 6HP26 autobox
Sendt fra min Lenovo V110 m win10
-
- Forumbruger
- Indlæg: 25
- Tilmeldt: 15/01/2016 06:39
Re: Alder på olie
Bjørn T skrev:TGR skrev:Hej alle
Ved at motor olie kan blive for gammelt..
Men gælder det også olie på en aut gear kasse ?
Bilen har kørt 33000 km og er fra 6/2012
Nogen er ved dette...
For gammelt???
Jeg har fra pålidelig kilde, at olie aldrig mister sin smørreevne eller bliver "slidt".
Nogle skibe har olierensningsanlæg og genbruger deres smørreolie.
Hej Bjørn
For en god ordens skyld forsklar jeg lige hvad der sker ombord på skibe. Skibene bruger hovedmotorens smøreolie til cylinderolien ved hjælp af en BOB enhed. Vi pumper selv det "brugte" smøreolie fra hovedmotoren til en seperat tank og fylder derved frisk olie på hovedmotoren. BOB kan vi selv justere, det der hedder TBN, Total base number, ved at tilføre nogle additiver til den brugte smøreolie. Generelt på skibenes hjælpesystemer mm. skal der skiftes olie såvel som gearolie efter producentens anvisninger eks. efter 6 mdr eller hvert år afhængig af hvilket system der er tale om.
Re: Alder på olie
CasperStoklund skrev:Bjørn T skrev:TGR skrev:Hej alle
Ved at motor olie kan blive for gammelt..
Men gælder det også olie på en aut gear kasse ?
Bilen har kørt 33000 km og er fra 6/2012
Nogen er ved dette...
For gammelt???
Jeg har fra pålidelig kilde, at olie aldrig mister sin smørreevne eller bliver "slidt".
Nogle skibe har olierensningsanlæg og genbruger deres smørreolie.
Hej Bjørn
For en god ordens skyld forsklar jeg lige hvad der sker ombord på skibe. Skibene bruger hovedmotorens smøreolie til cylinderolien ved hjælp af en BOB enhed. Vi pumper selv det "brugte" smøreolie fra hovedmotoren til en seperat tank og fylder derved frisk olie på hovedmotoren. BOB kan vi selv justere, det der hedder TBN, Total base number, ved at tilføre nogle additiver til den brugte smøreolie. Generelt på skibenes hjælpesystemer mm. skal der skiftes olie såvel som gearolie efter producentens anvisninger eks. efter 6 mdr eller hvert år afhængig af hvilket system der er tale om.
Super. Dejligt når man lærer noget nyt. Det viser bare, at man ikke skal tage alt for pålydende. - Måske
Mvh. Bjørn T.
Audi A4 (B8,5) S-Tronic Avant quattro 2014 S-Line
3,0 TDI 245 Hk. 500 Nm.
Audi A4 (B6) Avant Tipt. quattro 2004 S-Line
2,5 TDI. 180 hk./370 Nm. Motor BAU - Gear GBG SOLGT
VCDS NEtech - Nyeste udgave.
Audi A4 (B8,5) S-Tronic Avant quattro 2014 S-Line
3,0 TDI 245 Hk. 500 Nm.
Audi A4 (B6) Avant Tipt. quattro 2004 S-Line
2,5 TDI. 180 hk./370 Nm. Motor BAU - Gear GBG SOLGT
VCDS NEtech - Nyeste udgave.
Re: Alder på olie
Ja, på større motorer bruger man olieanalyse til at bestemme olien og maskineriets tilstand. Man bruger typisk en centrifuge og/eller et selv rensende filter, til at rense olien med løbende og filteret til at kontrollere den daglige tilstand. Et vigtigt tal er TBN tallet. Det fortæller hvor stor reserve olien har til at neutralisere syre. Et lavt tal indikere at der er noget galt – det kunne være brændstof rester, som har et stort svovlindhold. Det vil typisk være det der gør man skifter olien, eller en del af den. Det er typisk oliemængder fra 500 liter og op.
Ved gear og hydraulik olie bruger man bare olieanalyse og et filter. Det kan i mange tilfælde betale sig, at bruge et fint filter med udskiftelige plader og en lille pumpe der kontinuerligt cirkulere olien gennem filteret.
En olie analyse koster penge og hvis man hver gang får så dårlige resultater, at olien skal skiftes kan det betale sig at bare skifte olien efter et fast interval og spare pengene til en analyse. Det vil typisk være ved så små mængder som på en lastbilmotor, bilmotor eller en gearkasse.
Hvis man planlægger at have sin bil i mange hundredtusinder kilometer og godt kan lide at have god samvittighed, mener jeg det er en god ide, at skifte olien på sin automatik gearkasse efter producentens intervaller og ca. hver 100.000 km på sin manual gearkasse.
Ved gear og hydraulik olie bruger man bare olieanalyse og et filter. Det kan i mange tilfælde betale sig, at bruge et fint filter med udskiftelige plader og en lille pumpe der kontinuerligt cirkulere olien gennem filteret.
En olie analyse koster penge og hvis man hver gang får så dårlige resultater, at olien skal skiftes kan det betale sig at bare skifte olien efter et fast interval og spare pengene til en analyse. Det vil typisk være ved så små mængder som på en lastbilmotor, bilmotor eller en gearkasse.
Hvis man planlægger at have sin bil i mange hundredtusinder kilometer og godt kan lide at have god samvittighed, mener jeg det er en god ide, at skifte olien på sin automatik gearkasse efter producentens intervaller og ca. hver 100.000 km på sin manual gearkasse.
Mvh
Reher
Nu med VAGCOM
Reher
Nu med VAGCOM