A4 1.6 b6 2002

motor, gearkasse, kardan, differentialer, aksler.
Besvar
GertH
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1247
Tilmeldt: 22/08/2010 22:33
Geografisk sted: 4733 Tappernøje

A4 1.6 b6 2002

Indlæg af GertH »

Jeg har købt en fin A4 til min kone, men desværre har den et voldsomt olieforbrug. Noget med 1 liter olie på 200 km. Det er så slemt at den kokser tændrørene på cylinder 2 og 4 til på et par uger. Jeg har målt kompression og den er på næsten enslydende 15 kg(eller hvad det hedder) på alle 4 cyl. Dernæst tjekkede jeg PCV og der var ingen fejl. Så jeg er endt på at det nok er olieskraberinge på stemplerne der er defekte samt måske ventilstammepakninger. Det er en større operation og det vil jeg helst ikke i gang med. En anden motor er næsten ikke til at støve op og hvis jeg finder en, har den som regel kørt mere end den der sidder i. Da det lader til at være en gængs fejl på disse motorer er det ikke sjovt at putte en anden i som så måske har/får samme fejl.
Jeg går og tænker på om jeg kan bruge bunden af en anden type motor og sætte sammen med toppen af min motor som er en ALZ. Kunne man feks sætte bunden af en AHL på min top.
Jeg håber der er nogen der ved lidt om dette, selv om det jo nok er et lidt usædvanligt spørgsmål.
Mvh. Gert
GertH
Selvlært perlestensmekaniker (nu med eget rullebrædt, tak til congo)
Audi A4 1996 2.6 Konens bil
Opel Corsa 1.2 16v (bil nr. 3)Sønnens bil
A4 b5 stc. 1.8 1996 adr.(konens bil)Solgt
A6 b4 c5 1.8T aeb sedan 1997 Min bil
Renault Laguna 1.8 16v sedan (konens bil)Solgt
A4 b5 2.6 abc aut.cju 1996 SOLGT
Audi 100 c4 1991 2.3 AAR aut.SOLGT
A4 1.6 1995 (er nu blevet konens bil)SOLGT
Audi 100 1991 2.3 sedan SOLGT
Audi 100 1993 2.6 sedan SOLGT
+ dem uden plader jeg går og fixer
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2614
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: A4 1.6 b6 2002

Indlæg af Høy »

1 liter på 200 km. Det er vel en totakter, så? :-k

Der er forskellige teorier på tyske fora. Folk bytter ventilstammepakninger, og det hjælper ikke en skid. De fleste siger, "smid lortet væk", men det er naturligvis også lettere hernede.

Problemet skyldes sandsynligvis, at blokken er af gamle øldåser og tin (loddetin).

AFT er en jernmotor fra Golf 3, som angiveligt skulle passe, selv om den oprindeligt er på tværs, men den er gammel (1995-2000), og det er ikke helt gennemsigtigt, hvad man så gør med udstødningsnormen... som ikke må forringes. Hvis du sætter dele fra en anden motor på, er det formodentlig stadig den ringeste norm, der tæller.

Her kan du se en del forskellige mulige varianter... "https://da.wikipedia.org/wiki/VAG-motorer". Det er bedst at krydstjekke med tyske sider, for alle mulige har adgang til at rette de her sider.

Hvis du finder en kandidat, kan du prøve at slå toppakningen op ved elring eller lignende. Hvis det er samme varenummer, passer topstykket som regel, men det er ikke sikkert, at du kan krydse topstykke og motor og bare uden videre få tandremmen til at fungere.

Det bedste er nok at tage hele motoren fra en Passat... hvis blokken på donorbilen er rusten, er det et godt tegn, men det er ikke sikkert, at man kan finde dem af jern. Man ville næppe spekulere i blokken fra en Golf, hvis der fandtes langsmonterede varianter i jern. AHL ser også noget grå ud.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
GertH
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1247
Tilmeldt: 22/08/2010 22:33
Geografisk sted: 4733 Tappernøje

Re: A4 1.6 b6 2002

Indlæg af GertH »

Tak for svaret.
Det bliver nok en anden motor, da jeg godt kan se, at der er for mange usikre punkter eller også må jeg tage mig sammen og lære noget nyt dvs. at skifte stempelringe.
Mvh. Gert
GertH
Selvlært perlestensmekaniker (nu med eget rullebrædt, tak til congo)
Audi A4 1996 2.6 Konens bil
Opel Corsa 1.2 16v (bil nr. 3)Sønnens bil
A4 b5 stc. 1.8 1996 adr.(konens bil)Solgt
A6 b4 c5 1.8T aeb sedan 1997 Min bil
Renault Laguna 1.8 16v sedan (konens bil)Solgt
A4 b5 2.6 abc aut.cju 1996 SOLGT
Audi 100 c4 1991 2.3 AAR aut.SOLGT
A4 1.6 1995 (er nu blevet konens bil)SOLGT
Audi 100 1991 2.3 sedan SOLGT
Audi 100 1993 2.6 sedan SOLGT
+ dem uden plader jeg går og fixer
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2614
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: A4 1.6 b6 2002

Indlæg af Høy »

Jeg tror ikke, at stempelringe er nok. Blokken er muligvis slidt og skal bearbejdes. Der er ikke så mange, der kan hone en alublok ordentligt.

Jeg er bange for, at det bliver til et meget omfattende projekt, hvis du går i gang med stempelringe +( , dvs. omkostningerne løber af sporet, og det bliver aldrig færdigt. Jeg ved godt, at der går sport i det, men det kan næppe betale sig at lukke den op.

https://wild-motoren.de/2019/07/28/vw-k ... verbrauch/

https://www.ebay.de/itm/293770604554?_t ... %3A2563228

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
GertH
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1247
Tilmeldt: 22/08/2010 22:33
Geografisk sted: 4733 Tappernøje

Re: A4 1.6 b6 2002

Indlæg af GertH »

Tak igen Høy.
Det ser ikke ud som om at jeg har gode chancer og jeg er egentlig heller ikke vild med tanken om at skulle i gang med stempelringe osv.
Jeg tænker mig om en ekstra gang.
Mvh. Gert
GertH
Selvlært perlestensmekaniker (nu med eget rullebrædt, tak til congo)
Audi A4 1996 2.6 Konens bil
Opel Corsa 1.2 16v (bil nr. 3)Sønnens bil
A4 b5 stc. 1.8 1996 adr.(konens bil)Solgt
A6 b4 c5 1.8T aeb sedan 1997 Min bil
Renault Laguna 1.8 16v sedan (konens bil)Solgt
A4 b5 2.6 abc aut.cju 1996 SOLGT
Audi 100 c4 1991 2.3 AAR aut.SOLGT
A4 1.6 1995 (er nu blevet konens bil)SOLGT
Audi 100 1991 2.3 sedan SOLGT
Audi 100 1993 2.6 sedan SOLGT
+ dem uden plader jeg går og fixer
Brugeravatar
JensNo
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 198
Tilmeldt: 10/05/2016 21:23
Geografisk sted: Hønefoss Norge

Re: A4 1.6 b6 2002

Indlæg af JensNo »

Paraplyerne over ventilstyrene kan sagtens forårsage det olieforbrug alene, men da hjælper det ikke og skifte paraplyerne alene, ventilstyrene må også fornyes, hvis de da kan skiftes.
"I have often noticed that people who believe in a sixth sense is rather weak on the other five"
- Victor Lewis-Smith

2005 Audi A6 2.0 TDI 103/135kw 314.271 km.
WAUZZZ4F46N049758
VCDS og Lexia. Diagbox V5.29
GertH
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1247
Tilmeldt: 22/08/2010 22:33
Geografisk sted: 4733 Tappernøje

Re: A4 1.6 b6 2002

Indlæg af GertH »

Tak Jens.
Det lyder ikke som om at det er en god idè det jeg havde en plan om, dvs at sætte toppen over på en anden blok. Med mindre jeg har lyst til at skille motor ad og måske finde ud af at både top og bund er noget skidt og det har jeg ikke.
Jeg har haft mange forskellige Audièr og synes ikke der var problemer af denne slags, bla havde jeg en A4 1.6 fra 1995 med vist nok en ADP motor som jeg kørte rigtig mange kilometer i. Den kørte bare altid og blev egenlig kun udskiftet fordi jeg havde lyst til noget nyere. Som jeg har oplevet det er holdbarheden blevet dårligere efter omkring år 2000, men det er nok bare mig.
Mvh. Gert
GertH
Selvlært perlestensmekaniker (nu med eget rullebrædt, tak til congo)
Audi A4 1996 2.6 Konens bil
Opel Corsa 1.2 16v (bil nr. 3)Sønnens bil
A4 b5 stc. 1.8 1996 adr.(konens bil)Solgt
A6 b4 c5 1.8T aeb sedan 1997 Min bil
Renault Laguna 1.8 16v sedan (konens bil)Solgt
A4 b5 2.6 abc aut.cju 1996 SOLGT
Audi 100 c4 1991 2.3 AAR aut.SOLGT
A4 1.6 1995 (er nu blevet konens bil)SOLGT
Audi 100 1991 2.3 sedan SOLGT
Audi 100 1993 2.6 sedan SOLGT
+ dem uden plader jeg går og fixer
Brugeravatar
JensNo
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 198
Tilmeldt: 10/05/2016 21:23
Geografisk sted: Hønefoss Norge

Re: A4 1.6 b6 2002

Indlæg af JensNo »

GertH skrev: 25/08/2021 21:46 Tak Jens.
Det lyder ikke som om at det er en god idè det jeg havde en plan om, dvs at sætte toppen over på en anden blok. Med mindre jeg har lyst til at skille motor ad og måske finde ud af at både top og bund er noget skidt og det har jeg ikke.
Jeg har haft mange forskellige Audièr og synes ikke der var problemer af denne slags, bla havde jeg en A4 1.6 fra 1995 med vist nok en ADP motor som jeg kørte rigtig mange kilometer i. Den kørte bare altid og blev egenlig kun udskiftet fordi jeg havde lyst til noget nyere. Som jeg har oplevet det er holdbarheden blevet dårligere efter omkring år 2000, men det er nok bare mig.
Mvh. Gert
Nu må du endelig ikke misforstå mig :) og jeg kender ikke til hvordan dit topstykke er i forhold til ventilstyr, men jeg havde en motorcykel tilbage i midten af firserne, som i følge tyske "Das Motorrad" ville begynde at bruge olie efter ca. 23.000km fra ny af og ganske rigtig, ca. en halv liter olie for og køre turen fra Svendborg til Silkeborg :shock:

Jeg skiftede så paraplyerne i forkant af en ferie sydpå og observerede da også at ventilstyrene var utroligt slidte i forhold til kørte km.
Det hjalp og ingen olie forbrug i starten af ferien, men på turen hjem var den tilbage i sit misbrug af olie.
"I have often noticed that people who believe in a sixth sense is rather weak on the other five"
- Victor Lewis-Smith

2005 Audi A6 2.0 TDI 103/135kw 314.271 km.
WAUZZZ4F46N049758
VCDS og Lexia. Diagbox V5.29
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2614
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: A4 1.6 b6 2002

Indlæg af Høy »

Det lyder ikke som om at det er en god idè det jeg havde en plan om, dvs at sætte toppen over på en anden blok. Med mindre jeg har lyst til at skille motor ad og måske finde ud af at både top og bund er noget skidt og det har jeg ikke.
Alt kan formodentlig repareres i en eller anden udstrækning, men i det ene link, jeg sendte til dig, kan du få en motor med 73.000 km for ca. 10.000 kroner plus fragt. Der er altid en vis risiko ved den slags transaktioner, og sælger kan lyve om alt muligt - hvilket man bare må risikere.

Ventilstyrene presses i af et cylinderservicefirma, og det er ikke den største hindring. Man kan tjekke, om der er slør i dem, inden man bestiller nye. Ventilparaplyerne sidder bare under ventilløfterne og kan udskiftes uden voldsomt værktøj.

MEN - der er stadig den grundlæggende problematik med alublokken. Det hele skal muligvis ses i kombination med tilbehøret, der bruges i en alublok, men blokkens konstruktion må være en del af problemet. I min familie har der engang eksisteret en 2-liters 3B-passat, som brugte mere olie, end Kuwait kunne levere ... samme type blok. Så vidt jeg ved, opgav man den ved 230.000 km eller deromkring.

ADP - blokken er af jern, se billederne: https://www.ebay.de/itm/283849272994?ha ... olid=10049

Hvor langt har din bil kørt?

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
GertH
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1247
Tilmeldt: 22/08/2010 22:33
Geografisk sted: 4733 Tappernøje

Re: A4 1.6 b6 2002

Indlæg af GertH »

Bilen har kørt lidt over 300000 km, så den er da kørt til.
GertH
Selvlært perlestensmekaniker (nu med eget rullebrædt, tak til congo)
Audi A4 1996 2.6 Konens bil
Opel Corsa 1.2 16v (bil nr. 3)Sønnens bil
A4 b5 stc. 1.8 1996 adr.(konens bil)Solgt
A6 b4 c5 1.8T aeb sedan 1997 Min bil
Renault Laguna 1.8 16v sedan (konens bil)Solgt
A4 b5 2.6 abc aut.cju 1996 SOLGT
Audi 100 c4 1991 2.3 AAR aut.SOLGT
A4 1.6 1995 (er nu blevet konens bil)SOLGT
Audi 100 1991 2.3 sedan SOLGT
Audi 100 1993 2.6 sedan SOLGT
+ dem uden plader jeg går og fixer
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2614
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: A4 1.6 b6 2002

Indlæg af Høy »

Her er en til, som kun har kørt omkring 61.000.

https://www.ebay.de/itm/274868073062?ha ... SwbOtg7-Qa

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
GertH
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1247
Tilmeldt: 22/08/2010 22:33
Geografisk sted: 4733 Tappernøje

Re: A4 1.6 b6 2002

Indlæg af GertH »

Tak for svar.
Jeg er ude i det lidt underlige, at der ikke er ret meget olieforbrug en gang i mellem. Den har lige kørt en uge=430 km og brugt under 0.2 liter olie.
Konen er ikke den tålmodige type, så jeg har købt en volvo s40 1.8 til hende som vi henter i morgen. Købt af ældre herre som hævder at alt virker og ingen problemer. Så må vi se hvordan det går.
Jeg har derfor tænkt at sætte nye ventilstamme pakninger på hendes A4 og håber det løser problemet. Den bliver derefter solgt eller yngste søn får den i stedet for sin VW fox. Jeg supporterer mine drenge med biler så længe de er under uddannelse. Det er godt jeg kun har 2 børn :lol:
Mvh. Gert
GertH
Selvlært perlestensmekaniker (nu med eget rullebrædt, tak til congo)
Audi A4 1996 2.6 Konens bil
Opel Corsa 1.2 16v (bil nr. 3)Sønnens bil
A4 b5 stc. 1.8 1996 adr.(konens bil)Solgt
A6 b4 c5 1.8T aeb sedan 1997 Min bil
Renault Laguna 1.8 16v sedan (konens bil)Solgt
A4 b5 2.6 abc aut.cju 1996 SOLGT
Audi 100 c4 1991 2.3 AAR aut.SOLGT
A4 1.6 1995 (er nu blevet konens bil)SOLGT
Audi 100 1991 2.3 sedan SOLGT
Audi 100 1993 2.6 sedan SOLGT
+ dem uden plader jeg går og fixer
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2614
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: A4 1.6 b6 2002

Indlæg af Høy »

Tålmodig? Jo, hun er da helt urimelig, fordi hun ikke vil køre rundt i en bil, hvor fremdriften næsten er hydrostatisk, og hvor man skal tanke olie hyppigere end benzin. :D

Hvis det er ventilstammepakningerne, bør du kunne se olie oven på ventilen, når du kigger ned i en åben tændrørsboring, mens ventilen er lidt åben. Olien kan ikke komme forbi ventilen nedefra i den kolde side, så hvis der er uforbrændt olie oven på den, kan det ikke komme fra stempelringe osv. ... eller i hvert fald ikke "kun".

Hvis du alligevel er ude i at eksperimentere, findes der også blødgøringsadditiver til gummidele (Liqui Moly), som man kan hælde i olien - og du kan skifte til 10W60.

0,2 liter på 500 km er stadig meget. Temperaturer og kørselsadfærd kan have meget at sige, men man kan heller ikke udelukke, at olieringene sidder fast i sod og slagger, og at de kan "falde" ud igen med tiden, hvis man kører lidt moderne.

Det er dog en meget typisk udvikling med netop disse motorer, og med 300K har den formodentlig sine bedste år bag sig.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
GertH
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1247
Tilmeldt: 22/08/2010 22:33
Geografisk sted: 4733 Tappernøje

Re: A4 1.6 b6 2002

Indlæg af GertH »

Hvis det er ventilstammepakningerne, bør du kunne se olie oven på ventilen, når du kigger ned i en åben tændrørsboring, mens ventilen er lidt åben. Olien kan ikke komme forbi ventilen nedefra i den kolde side, så hvis der er uforbrændt olie oven på den, kan det ikke komme fra stempelringe osv. ... eller i hvert fald ikke "kun".

Det er faktisk god viden. Jeg piller jo nok toppen af, men havde tænkt at jeg efter at have afmonteret indsugning vil kunne se ventilstammer og olie forekomst der.

Vi fik iøvrigt hentet volvo hos en ældre herre som havde renoveret 3 volvo 544 og 1 P1800 til nærmest ny. Jeg fik forevist P1800 som han stadig har i garagen. Han har i den grad passet på den S40 som vi købte, så konen er glad og så er hele familien glad :D
GertH
Selvlært perlestensmekaniker (nu med eget rullebrædt, tak til congo)
Audi A4 1996 2.6 Konens bil
Opel Corsa 1.2 16v (bil nr. 3)Sønnens bil
A4 b5 stc. 1.8 1996 adr.(konens bil)Solgt
A6 b4 c5 1.8T aeb sedan 1997 Min bil
Renault Laguna 1.8 16v sedan (konens bil)Solgt
A4 b5 2.6 abc aut.cju 1996 SOLGT
Audi 100 c4 1991 2.3 AAR aut.SOLGT
A4 1.6 1995 (er nu blevet konens bil)SOLGT
Audi 100 1991 2.3 sedan SOLGT
Audi 100 1993 2.6 sedan SOLGT
+ dem uden plader jeg går og fixer
Besvar

Tilbage til "Drivlinje"