A4 B9, 2.0 TFSI (har de MPI eller ej?)

motor, gearkasse, kardan, differentialer, aksler.
Besvar
Carrera-GTI
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 53
Tilmeldt: 22/03/2012 22:09

A4 B9, 2.0 TFSI (har de MPI eller ej?)

Indlæg af Carrera-GTI »

Hej!

Jeg er på jagt efter en brugt Audi A4 B9 2.0 TFSI Avant quattro (eller Allroad).
De år jeg ser på er 2017 og frem så den findes både som en 252 HK 2.0 TFSI og en på 245 HK som Audi kalder for "45 TFSI".

Jeg synes det er meget svært at finde ordentlig information på nettet og spørger derfor jer her.
1) Hvilke af disse 2.0 TFSI varianter har MPI? (vil gerne undgå problemet med carbon opbygning på ventilerne)
2) Mild hybrid - virker som bilforhandlere iblandt skriver de er har denne MHEV teknoligi på såvel 252 som 245 HK varianten, men hvilke har det?
3) MHEV - skal man undgå det, kan det betyde for komplicerede problemer i fremtiden som fx luftaffjedring og andet?

Nuværende Audi A6 er fra 2005 så jeg har mine biler længe derfor vil jeg gerne lave lidt research inden køb.

Hjælp er meget velkommen!
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6879
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Føllenslev

Re: A4 B9, 2.0 TFSI (har de MPI eller ej?)

Indlæg af SorenR »

Carrera-GTI skrev: 6/04/2021 17:25 Hej!

Jeg er på jagt efter en brugt Audi A4 B9 2.0 TFSI Avant quattro (eller Allroad).
De år jeg ser på er 2017 og frem så den findes både som en 252 HK 2.0 TFSI og en på 245 HK som Audi kalder for "45 TFSI".

Jeg synes det er meget svært at finde ordentlig information på nettet og spørger derfor jer her.
1) Hvilke af disse 2.0 TFSI varianter har MPI? (vil gerne undgå problemet med carbon opbygning på ventilerne)
2) Mild hybrid - virker som bilforhandlere iblandt skriver de er har denne MHEV teknoligi på såvel 252 som 245 HK varianten, men hvilke har det?
3) MHEV - skal man undgå det, kan det betyde for komplicerede problemer i fremtiden som fx luftaffjedring og andet?

Nuværende Audi A6 er fra 2005 så jeg har mine biler længe derfor vil jeg gerne lave lidt research inden køb.

Hjælp er meget velkommen!
FSI/TFSI er alle med injection i topstykket. Jo flere HK og trykladning jo mere carbon på ventilerne. :/[]

Der er en måde at komme omkring det... Det kræver en RS3/TTRS med en 07K motor. En 07K motor er principielt en halv Gallardo 5.0 motor O:)
Samme 07K type motor uden turbo er brugt i en VW Jetta på det amerikanske marked med indsprøjtning i manifolden. Der findes beslag så motoren også kan monteres på langs O:)

Til sidst i videoen kan man se manifolden på 07K motoren med dyserne i.
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
29/01-1982 Audi quattro (WR) 2.1 10V Turbo
00/00-1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Brugeravatar
morten00
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 2522
Tilmeldt: 26/01/2003 23:09
Geografisk sted: Odense

Re: A4 B9, 2.0 TFSI (har de MPI eller ej?)

Indlæg af morten00 »

Carrera-GTI skrev: 6/04/2021 17:25 1) Hvilke af disse 2.0 TFSI varianter har MPI? (vil gerne undgå problemet med carbon opbygning på ventilerne)
2) Mild hybrid - virker som bilforhandlere iblandt skriver de er har denne MHEV teknoligi på såvel 252 som 245 HK varianten, men hvilke har det?
3) MHEV - skal man undgå det, kan det betyde for komplicerede problemer i fremtiden som fx luftaffjedring og andet?
1) Nu står TFSI jo for at motoren har direkte indsprøjtning i cylinderen https://www.audi-technology-portal.de/e ... -principle og jeg tror slet ikke det er muligt at finde nyere Audi motorer med indsprøjtning i manifolden.
2) Hmm - det her giver måske et fingerpeg https://hoersholm.audi.dk/Nyheder/Vis/?id=51862
3) Godt spørgsmål, jeg har tænkt det samme - men har ikke et svar.

Mvh Morten
BMW525 3,0 -07 Touring Steptronic . . NUVÆRENDE
Audi A6 2,6 Avant -95 . . . . SOLGT
Model C4, Motorkode ABC

Billede
_ _ _ _ _ _ KLIK HER FOR AT SØGE MED GOOGLE I FORUM _ _ _ _ _ _
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2567
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: A4 B9, 2.0 TFSI (har de MPI eller ej?)

Indlæg af Høy »

Trådstarter har helt ret.

Der findes enkelte varianter, som har begge slags dyser. Imperiet er vel blevet klar over, at de har bygget noget lort :-k

Her kan man se, at CHHA og CHHB tilsyneladende begge har det... https://de.wikipedia.org/wiki/VW_EA888

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6879
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Føllenslev

Re: A4 B9, 2.0 TFSI (har de MPI eller ej?)

Indlæg af SorenR »

Høy skrev: 6/04/2021 19:29 Trådstarter har helt ret.

Der findes enkelte varianter, som har begge slags dyser. Imperiet er vel blevet klar over, at de har bygget noget lort :-k

Her kan man se, at CHHA og CHHB tilsyneladende begge har det... https://de.wikipedia.org/wiki/VW_EA888

\Alex
Var det ikke også det Toyota lavede med deres D-4S system da pråsen gik op for dem på Lexus modellerne omkring 2000 ?

https://www.tomorrowstechnician.com/toy ... -not-both/



US Patent Volkswagen Direct Injection. Ansøgt 2001, granted 2005. Nogen hos Toyota må have siddet og grint godt og længe :-
https://patents.google.com/patent/US6866031B2/en
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
29/01-1982 Audi quattro (WR) 2.1 10V Turbo
00/00-1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2567
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: A4 B9, 2.0 TFSI (har de MPI eller ej?)

Indlæg af Høy »

Toyota har i hvert fald haft det i længere tid, men jeg ved ikke, om de indførte det på grund af sod på ventilerne.

Der er noget med, at MPI er bedre ved lav belastning og i tomgang, fordi man undgår diffusionsforbrænding og dermed finstøv - det kan have været Toyotas tanke med det.

Andre producenter har vel også problemer med det, men tilsyneladende ikke i samme omfang som VAG.

Her er et billede, hvor man kan se den dobbelte indsprøjtning på en 1,8'er med ringe på.

http://www.a3quattro.de/Bilder/genf2012 ... medium.jpg

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6879
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Føllenslev

Re: A4 B9, 2.0 TFSI (har de MPI eller ej?)

Indlæg af SorenR »

Høy skrev: 7/04/2021 00:23 Toyota har i hvert fald haft det i længere tid, men jeg ved ikke, om de indførte det på grund af sod på ventilerne.

Der er noget med, at MPI er bedre ved lav belastning og i tomgang, fordi man undgår diffusionsforbrænding og dermed finstøv - det kan have været Toyotas tanke med det.

Andre producenter har vel også problemer med det, men tilsyneladende ikke i samme omfang som VAG.

Her er et billede, hvor man kan se den dobbelte indsprøjtning på en 1,8'er med ringe på.

http://www.a3quattro.de/Bilder/genf2012 ... medium.jpg

\Alex
Og hvis man stadig er lidt til 5-cyl motorer...

“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
29/01-1982 Audi quattro (WR) 2.1 10V Turbo
00/00-1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Besvar

Tilbage til "Drivlinje"