Erfaringer vedr. A4 2.4 V6 Manuel Cabriolet 2003

Indlæg om alt det andet
Besvar
PUN
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 4
Tilmeldt: 19/08/2020 13:54

Erfaringer vedr. A4 2.4 V6 Manuel Cabriolet 2003

Indlæg af PUN »

Kære alle jer rare mennesker her i Audiclub

Dette er mit allerførste indlæg, da jeg har købt mig min allerførste Audi, og takket være dette community har jeg fået mere råd og vejledning fra diverse oplæg end nogen andre steder! (y) Jeg håber det er posted det korrekte sted :mrgreen:

Jeg er den glade ejer af en A4 cabriolet 2.4 V6 fra 2003 med 5 trins manuel gearkasse og 175.000 km på klokken, som står umådeligt flot og alt virker som det skal. Det har været en bil jeg har drømt om siden teenageårene da den kom, og den har i min verden været definitionen af en tidsløs cabriolet. Jeg har bevidst valgt 2.4'eren med manuel da jeg har prøvet en hel del biler i min søgen efterhånden, både 1.8T 2.4 og 3.0 hhv manuel og multitronic - og denne jeg har købt, var den eneste jeg prøvede som var i særdeles god stand og afkrydsede alle de bokse som jeg og min mekanikker havde opstillet + plus den gav det helt rigtige smil på læberne.

Mit spørgsmål til jer er: Hvad er jeres erfaringer med denne bil/biltype? Hvilke proaktive reparationer kan man udfører for at holde bilen i tip top stand så længe som muligt? Jeg agter at skifte tandrem og vandpumpe med det samme, som der rådes til herinde, blot for en sikkerheds skyld. Jeg har intet problem med at smide lidt mønt efter den, da den er et hobbyobjekt og ikke tiltænkt videresalg igen.

Alle tanker, ideer, erfaringer, do's and dont's, saglige og usaglige meninger og ikke mindst gode historier er mere end velkommen!

På forhånd rigtig mange tak for jeres tid

- Patrick
Brugeravatar
Poe
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 710
Tilmeldt: 26/07/2009 19:41
Geografisk sted: Middelfart

Re: Erfaringer vedr. A4 2.4 V6 Manuel Cabriolet 2003

Indlæg af Poe »

Hej, har haft min A6 siden 2009. Uden mange takt kæder som kommer i 2004 og uden multitronic gear så er det en meget stærk drivlinje du har der, min årgang 165 hk er kendt for at svede lidt olie hist og pist men ellers uopslidelig. Jeg vil fraråde meget kortvarige gentagende opstart af 30V motor lad den kører mindst 30 Sek. for hvis den først mister olietryk på hydrauliske ventiler er den meget vanskelig at få liv i. http://looser.audiclub.dk/forum/viewtop ... 12#p196312
Hvis det ikke er udført vil jeg anbefale en Dinitrol rustbeskyttelse. min model A6 ruster på skærmkant midt over forhjul Pga. af en fugt samlende svamp mellem plast inder skærm og skærmkant, og nederst på fordøre.
Vh. Poul.
Audi Sport quattro (Dahlbäck 560hp) at Vaaler Raceway http://www.youtube.com/watch?v=TAfWsecE75w
800 PS Audi quattro S1 http://www.youtube.com/watch?v=GmTOZ7wetuM
Audi Q4 Attitude 35 e-tron S line 2022.
Seat Mii Electric Plus 2021.
Audi A6 C5 (4B) Limousine Advance Tiptronic 1997 2,4 V6 30V 165hk. AGA.
Arbejde: MAN TGE 6.180, 2019. Mercedes-Benz Atego 1224, 2021. Mercedes-Benz Agtros 1840, 2021.
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Erfaringer vedr. A4 2.4 V6 Manuel Cabriolet 2003

Indlæg af Høy »

Hej Poe

Den der startproblematik, som du henviser til... ved du, hvad den helt specifikt skyldes?

Jeg har gravet meget i det, og der er lige så mange forklaringer, som der er bilejere - næsten :-k

Er det manglende kompression? Nogle hævder, at ventilen står åben, fordi løfteren er for stor, men det kan så vidt jeg ved kun ske under montering af knastaksler. Efterfølgende skal man bare vente nogle timer med at starte motoren, indtil ventilfjedrene har trykket noget af olien ud af løfterne. Senere kan løfteren ikke overvinde fjedertrykket fra ventilfjedrene, så det kan umuligt opstå igen af sig selv. Desuden ville ventilen blive bukket med det samme. At en løfter eventuelt ikke er fyldt tilstrækkeligt op, vil bare få motoren til at klapre kortvarigt. Det sker ganske ofte på biler, som ikke har envejsventiler i oliefremløbet, lige netop fordi ventilfjederen på åbne ventiler (et par står næsten altid åbent) presser olien ud af løfteren, og det så tager nogen tid for pumpen at få olie helt op til løfterne. Dette vil ikke hindre motoren i at starte, og slet ikke da problemet i reglen kun opstår på 1 cylinder.

Jeg har altid fået at vide, at man ikke må slukke bilen igen, før sekundærluftpumpen holder op med at puste, fordi blandingen er så fed, at alting soder til. Det passer jo nogenlunde til det med, at bilen er blevet startet kortvarigt, selv om det burde være forbi, hvis man bare har kørt lidt (luftpumpen kører næppe i mere end et minuts tid). Dvs. et par koldstarter efter hinanden er ÆV, men hvis bilen er varm, bør der ikke ske noget ved at starte og slukke den igen.

Jeg har altid brugt 100 eller 102 oktan med diverse rensemidler, og ventilerne på de her biler sidder lige midt i strålen fra dysen, men selv om nogle modeller muligvis har motorintern EGR, og man bruger det mest jammerlige discountblæk, kan jeg ikke se, hvordan der skulle komme sod på indsugningsventilerne. Udstødningsventilerne omgives af ekstremt varm gas, så tjære og sod på dem vil formodentlig brænde af aldeles omgående.

Og hvis det er manglende kompression eller sodede ventiler, burde bilen vel gå ringe, når den så endelig kommer i gang?

Kan det tænkes, at folks renseprocesser bare brænder tændrørene rene?

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
PUN
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 4
Tilmeldt: 19/08/2020 13:54

Re: Erfaringer vedr. A4 2.4 V6 Manuel Cabriolet 2003

Indlæg af PUN »

Hej Poe og Høy

Tak for respons begge to (y)

Poe, dejligt at hører at jeg muligvis har fået fat i en stærk drivlinje - det var lidt håbet, da jeg købte bilen. Jeg fik indført i handlen at den fik skiftet diverse motorpakninger (toppakning osv.) netop på baggrund af det du skriver med at den sveder, og som jeg kunne læse mig frem til herinde, så er det en generel ting på dem, som du selv nævner :)
Tak for rådet omkring kortvarig opstart, dette vil jeg have i baghovedet og sørge for at det ikke sker.
Vedr. dinitrol er jeg nysgerrig om at hører mere her - jeg har nemlig mødt meget delte meninger vedr. A4 Cab'en: nogen mener at dinitrol forværre rustskaderne da den ruster under dinitrolen og galvanisering skulle være nok, andre mener netop som du, at den bør dinitrol behandles. Personligt har mine biler altid fået den store tur hos dinitrol, men igen, det er godt nok et emne der deler vandene iht A4 cabriolet B6'eren.

Høy, super spændende spørgsmål og observationer - jeg er lige med på en lytter/læser omkring det emne og suger viden til mig (y)

- Patrick
Besvar

Tilbage til "Andet"