AKUT HJÆLP - Audi a4 B5 1.8T quattro

Her kan skrives om alt der vedrører Audi og ikke passer i andre kategorier.
Besvar
Audilove
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 5
Tilmeldt: 14/03/2022 20:05

AKUT HJÆLP - Audi a4 B5 1.8T quattro

Indlæg af Audilove »

Hey folkens.

Jeg har lige fået mig en audi a4 B5 1.8T quattro. Den unge gut jeg har købt bilen af har ikke kørt i den længe (aner ikke hvorfor) men bilen havde en defekt turbomanifold så den havde ikk tryk på da jeg hentede den men efter jeg skiftet den kom trykket tilbage. men lige så snart jeg vil ud og køre op i omdrejninger med tryk til så hakker den helt vildt og det er i hvert gear - det skal siges at jeg aner ikke hvorfor den ikke melder fejl på speedometeret selvom der kommer en advaresels lyd - Nogen der kan hjælpe mig med at hvad jeg skal gå efter for at få det rettet?
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2665
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: AKUT HJÆLP - Audi a4 B5 1.8T quattro

Indlæg af Høy »

Turbomanifold... mener du udstødningsmanifolden eller indsugningsmanifolden? Hvis udstødningen er utæt foran turboen, kan man ikke få turboen til at dreje, men hvis indsugningen er utæt, overdrejes turboladeren, fordi trykluften undslipper. Et meget lille hul og et meget stort hul hører man ikke, men ellers vil det suse/fløjte en del.

Prøv at skrue dumpventilen (BOV) af og se, om den er tæt. Hvis du kan skubbe stemplet opad og med en fugtig finger holde ventilen åben på den lille studs, så den lukker med et "plop", når du slipper, er den i orden. Hvis du ikke kan det, eller hvis du kan puste igennem fra den ene tykke studs til den anden eller til den tynde, er den revnet og skal udskiftes.

Hvis der slet ikke sidder nogen slange på den lille studs, er det fejlen. Trykket i indsugningsmanifolden skal holde den lukket under ladetryk sammen med fjederen, ellers kan den relativt nemt trykke ventilen op. Så snart den åbner, forsvinder der tryk, og den lukker igen. Det hele virker som en skolevogn, der skal sætte i gang. Ventilen skal først åbne, når du slipper speederen. Den tynde slange er tilsluttet efter gasspjældet, så den har vakuum, når du stiger af, og dermed suger den så at sige ventilen i åben stilling. Derved undviger ladetrykket, så turboladeren ikke skal arbejde imod trykket, mens motoren ikke aftager luft (gasspjældet er lukket).

Der kan være andre grunde til pulseren ved ladetryk. Trykdåsen på turboen kan også være defekt, men det er mere kompliceret. Dette tryk moduleres af en lille magnetventil, som hedder N75. Du finder den ved at følge gummislangen fra turboladerens trykdåse. Denne slange ender ved N75-ventilen, som typisk sidder på et beslag tæt ved turboen. Tilslutningen i bunden af ventilen (modsat spolen) skal komme fra en nippel på den kolde side af turboladeren, og den sidste skal ende i luftfilterslangen foran turboen. De små slanger skal være tætte. Her puster turboladeren hele tiden ind i trykdåsen for at forsøge at lukke wastegaten op. N75 takter gradvist denne luft af for at forhindre, at wastegaten lukker op. På den måde reguleres ladetrykket, så det ikke stikker af. I nødprogram taktes der intet af, dvs. wastegaten lukker op med det samme => sugediesel +( Det er ikke alle 1,8'ere, der har en ladetryksensor, men hvis der kommer for meget tryk på, lukker den for benzinen, hvilket også gør at man bider i rattet. Uden tryksensor regulerer den det formodentlig med LMM :-k

Lambdasonden kan nok udelukkes, Der reguleres ikke efter den, hvis du kører med ret meget mere end 2/3 gas.

Lyser motorlampen, når du bare sætter tænding på? Hvis den ikke lyser der, virker selve lampen ikke.

Køb en billig tester ved Tante Hansen. Måske kan bilen selv fortælle dig, hvad den er utilfreds med.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Audilove
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 5
Tilmeldt: 14/03/2022 20:05

Re: AKUT HJÆLP - Audi a4 B5 1.8T quattro

Indlæg af Audilove »

Hej Alex.

Tusind tak for svaret, blev jeg sgu lidt klogere. Altså udstødnings manifolden er ordner så intet der. Jeg var ude og køre i den idag fordi den har stået stille i langtid men så endte det med at trykrøren røg fra igen :cry:

Jeg har bestilt et nyt kn filter og intercool'er sæt til den fordi der var en der sagde det kunne have noget med det at gøre om ikk andet så får det spritnyt på i hvertfald hvis ikke det er fejlen som jeg kan høre ifl. Dig men skal prøve at følge dine råd og ideer håber det kan løse problemet i hvertfald. Jeg kan ikke rør så meget ved den lige nu foedi jeg har fået en dom for hurtig kørsel så jeg afsoner herhjemme med fodlænke til næste måned

Motorlampen lyser ikke det er ligefør at der slet kkk noget lys på instrumentet.
Besvar

Tilbage til "Alt om Audi"