Audi A6, 2005 2,4 v6 tikker/banker ved opstart 1 min. ca.

Her kan skrives om alt der vedrører Audi og ikke passer i andre kategorier.
Besvar
Søren-SBS
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 1
Tilmeldt: 7/12/2016 15:48

Audi A6, 2005 2,4 v6 tikker/banker ved opstart 1 min. ca.

Indlæg af Søren-SBS »

Hej alle

Nogen der har et bud på hvorfor en Audi A6 2,4 v6 tikker voldsomt ved opstart?

Det sker ca. hver anden dag, altså ikke hver dag. og så sker det hvis den er varm og man slukker den og tænder hurtigt efter igen.

Det stopper brat efter 1 min ca.

den ubehagelig lyd er vedhæftet som lydfil - har lavet et link med lydfilen:

https://we.tl/t-nTT1LnYtkO

Audi kunne ikke finde ud af hvad lyden skyldtes, da det den ikke er permanent.

Jeg har forsøgt mig med lindemann oil cleaner og efterfølgende fået audi til at putte den olie på de anbefalede, en anelse tyndere 0/30.

men problemet er der endnu.

Når jeg læser om det nævner nogen at der sidder to ventiler i topstykket som skal danne tryk, som jeg forstår det, og at de kan være problemet. Andre nævner kæde, men lyden tikker banker mere end den rasler, som jeg har hørt en kæde/dårlig kædestrammer gøre.

Tidligere har jeg haft en gammel opel der sagde noget lign. hvor det drejede sig om en pakning omkring manifolden, men den lyd gik ikke væk efter 1 minut. Blot for at sige, at flere ting kan give den lyd.

Lydfilen skifter i styrke, da jeg flytter telefonen lidt rundt omkring motoren



hvad kan det skyldes?
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Audi A6, 2005 2,4 v6 tikker/banker ved opstart 1 min. ca.

Indlæg af Høy »

Hvis det er en BDW-motor, er der et meget kompliceret kædesystem på bagsiden ;( .

Da lyden går væk, er det formodentlig en strammer til en af kæderne, som ikke kan holde på olien.

Der er en mængde andre ting, der kan give den lækre og meget eftertragtede TDI-lyd, herunder f.eks. slæbevippearme, ventilløftere, knastaksler osv., men de vil næppe holde op igen uden at blive skiftet.

Og hvorfor sker det ikke hver gang? : Når du slukker motoren, bliver den ikke stående på præcis det samme sted hver gang, fordi du ikke kan vide, hvor langt motoren er kommet, når du drejer nøglen. Hvis den lige netop er ved at begynde på kompressionstakten på en cylinder, og dens makker (ikke cylinderen overfor, men den der er i ØD samtidig, og som er 2 takter bagud eller foran) ikke når at tænde, vil den fjedrende virkning fra kompressionen få motoren til at dreje et lille stykke baglæns. Det er kædestrammerne egentlig ikke beregnet til, fordi det sætter dem under tryk og med tiden vil presse olien ud af dem. På nogle modeller er der en mekanisk lås, der forhindrer at strammeren kan blive mindre (kæderne vil altid kun blive længere med tiden, efterhånden som stifterne bliver slidt), mens andre typer har en kontraventil, der ikke lukker olie ud af strammeren, men kun ind i den. Det fungerer på samme måde som en ventilløfter, hvor knastakslen/ventilfjederen ikke kan mase olien ud, så længe der er olietryk uden for løfteren, men hvor ventilfjederen har magt nok til at gøre det, når motoren står stille, hvis en af knasterne netop trykker på en ventilløfter.

Dvs. det fungerer på den måde, indtil det holder op med at fungere +(

At støjen holder op, betyder bare, at strammeren ikke er faldet helt fra hinanden, dvs. at når du har haft olietryk et stykke tid, er den fyldt op igen og kan holde kæden stram.

Det kan være meget voldsomt, og lyden kan faktisk skyldes, at kæden slår imod afskærmningen, som skal holde olien inde.

Uanset hvad, er det ikke godt. Hvis kæden springer over, mens det hele er "løst", er motoren bare en papirvægt og ikke til noget som helst mere. Så hvis du selv vurderer, at det kan komme fra kæderne, skal du få gjort noget ved det.

De olieventiler, du omtaler, findes på de fleste større motorer, og der er rigtigt nok en i hvert topstykke, eller rettere til hvert topstykke, for de sidder tit i blokken. Det er reelt envejsventiler (en kugle, som olien kan trykke væk i fremløbsretningen, og som så falder tilbage og blokerer, når man slukker), så det kun er olien frem til ventilen, der løber ned i bundkarret. Jeg har haft 2 5-cylindrede biler, som aldrig havde denne slags ventiler, og der raslede et par af ventilløfterne ved koldstart, men kun i 5 sekunder.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Besvar

Tilbage til "Alt om Audi"